Gå til innhold

Sette sammen drømmepc for bilderedigering...

Anbefalte innlegg

Heisann! Fått en oppgave om å bygge min "drømmepc" med ubegrenset budsjett.

Har ingen grenser utenom at de skal ikke være en ferdigbygd PC. Oppgaven er å finne alle komponentene, og forklare litt rundt de.

Noen som er keen på å sette sammen den ultimate PC? Den skal ikke være tiltenkt spilling.

Selv kan jeg ingenting om PC så dere kan slå dere løs som bare det, noen som har lyst til å hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm... Bilderedigering...

Intuos eller Cintic-skjerm (ubegrenset budsjett) er jo en vesentlig ting man bør vurdere. Få seriøse brukere av Photoshop som har litt tegne-skills bruker en dum potet til å tegne med, eller for den del bevege brusher.

Ellers bør den ha mye og raskt minne. Filer kan bli ekstremt store, og mange lag med mye informasjon i høye oppløsninger spiser raskt opp det man kan bruke. Dermed er et 64-bits operativsystem viktig for å komme over minnegrensen som et 32 bits system setter.

En rask disk som Raptor eller de nye (husker ikke nevnet i farten) som spinner med 15'000 RPM vil nok være enda bedre for swap-disk bruk. Muligens også satt opp i RAID slik at man har en backup. Å miste viktig arbeid som man har brukt mye tid på og som ikke nødvendigvis kan gjenskapes er også viktig.

En UPS er også nyttig slik at man ikke mister noe ved strømbrudd. Igjen, det er ultimat kjipt å se mange timers arbeid forsvinne fordi man var for opphengt i jobben, og glemte å slagre. Shit happens.

Siden de fleste grafikk-kort i dag fungerer meget godt i 2D vil nok de fleste kort ligge godt an til bare bilderedigering. Nå skal det dog sies at Photoshop muligens kommer til å ta i bruk GPU i kommende versjoner. Da trenger man selvsagt et godt 3D-kort også.

Dual-monitor. Jeg kan ikke få presisert nok hvor avhengig man blir av dualscreen og hvor bra det er for workflow'en når man jobber med grafikk og bilderedigering. Det er ikke essensielt men det er pokker så digg.

Kraftig CPU. Noen oppgaver tar tid og det er selvsagt kjekt når disse nesten kalkuleres realtime, inntil Photoshop begynner å ta i bruk GPU.

Ellers er det viktig å ha godt med lagringsplass til alle mulige bilder. Det er kjipt å måtte spare på plass, for man vet aldri når et bilde kanskje kan bli aktuelt for bruk.

Valg av OS: Smak og behag.

Valg av photoredigeringsprogram: Smak og behag, men vil tro Photoshop, for de som kan bruke dette, fortsatt er nummer 1 på avansert bilderedigering og tilgang til Plugins. Fungerer bare delvis i Linux og det er mye kødd med å få satt opp penn-verktøy til å fungere 100%. Ustabilt og fælt å kjøre en emulering av Photoshop. Gimp er fortsatt langt etter og takler ikke alle funksjoner som ligger i PSD-formatet.

Gode skjermer, og hvis ting skal trykkes kan det være greit å ha en hardware fargekalibrator, slik at CMYK blir best mulig representert på skjermen.

Kommer ikke på noe mer i farten.

Endret av galvhus
Lenke til kommentar
Lenke til kommentar
Tusen takk, veldig hjelpsomt... Tror du at du kunne komme med spesiefikke forslag på komponenter? ;)

[LANG LISTE OVER KOMPONENTER]

Jeg har satt opp en liste selv, men der tok jeg bare akam-guiden, det dyreste jeg fant (Dyrt er best :p ) så aner ikek om noe passer sammen eller ikke. Forslaget om UPS var smart! ;)

Igjen, jeg kan utrolig lite, så beklager om dere blir lattermilde :p

Bare hyggelig, men jeg savner fortsatt å se en Intuos eller Cintic. Dette er henholdsvis et pressure & tilt-sensitivt, penne-styrt tegnebrett som muliggjør fantastisk overlegenhet og kontroll i forhold til bruk av mus, og til sist er Cintiq det samme men der tegner man direkte på en skjerm med samme muligheter. Hvis du har sett han designeren hos motorsykkel-gutta på Discovery (OCC), så er det en Cintiq han bruker. WACOM er produsenten, og alternativene er stort sett ikke i nærheten av hva de tilbyr.

Beklager at jeg ikke kan komponerer dette helt ned til spesifikk hardware. Det dyreste er ikke altid det beste, men innen data er det ofte det, men du skal vel også kunne begrunne dine valg med andre argumenter enn at dyrt sikkert er best.

Håper du også går for dual-screen siden dette fremmer workflow'en betraktelig. Disse bør være idenstiske, da det er forstyrrende og vanskelig å følge musen om man hopper fra en størrelse til en annen.

Jeg glemte selvsagt printer. Og her er den jeg bruker :-) Langt i fra den beste på markedet, men siden jeg jobber mye med trykksaker, og liker å kunne se kladder i fine farger uten å tenke så mye på blekk som skal gå tomt. Fåes ikke ferdig bygget, med det er det jo du som skal gjøre i en fiktiv verden. Men siden du har ubegrenset budsjett er vel en farge-laser tingen.

Scanner. Ikke glem en scanner. Den bør også ha god støtte for dias og negativer. Man vet jo aldri...

90.jpg

(sikle..sikle)

Endret av galvhus
Lenke til kommentar

FX5800 finnes ikke på markedet enda, og FX5600 er ekstremt overkill til bilderedigering.

Men skal du bare bruke mest mulig penger går du for et Intel 5000X-basert hovedkort, 2x Xeon, 4 stk FX5600 og 32-128GB FB-DIMM RAM.

Bytt ut den ene feilprisede harddisken din med 4 SAS-disker i raid og legg til et godt kontrollerkort.

Velge deler kun pga. pris er intet annet enn idiotisk, hovedkortet du har satt opp er utdatert, det samme er prosessorene. Minnet er bare en vits, ingen kjøper OEM-serverprodukter til full pris (som uansett er hårreisende høy).

Er dette en oppgave burde du argumentere for fordelene ved å kjøpe en ferdig workstation-maskin fra feks. HP, Dell eller IBM.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Takk!

Jada, skal ha tegnebrett, og skjermene skal være like, må bare bestemme meg for hvor sto jeg vil ha den, liker egentlig 22" gasnke bra, 24" ville muligens vært best.

Må innrømme at det meste dere sa var helt gresk for meg, men skal prøve å lese litt flere ganger :p

Oppgaven lar seg ikke utføres ved å foreslå noe som er ferdigbygd... Meningen er å bygge en egen PC med egne komponenter for å lære seg hva komponentene er gode for osv..

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Men skal du bare bruke mest mulig penger går du for et Intel 5000X-basert hovedkort, 2x Xeon, 4 stk FX5600 og 32-128GB FB-DIMM RAM.

Kan du komme med spesifikke eksempler? :)

Visste ikke at man kan bruke 4 grafikkort på en gang, går det med FX5800 også?

Bytt ut den ene feilprisede harddisken din med 4 SAS-disker i raid og legg til et godt kontrollerkort.

4 slike?

"i raid" hav vil det si? Mener å huske raid var at diskene oppførte seg som en, men alt ble lagret på hver harddisk i tilfelle krasj.

Kan du linke til et godt kontrollkort? At det er overkill spiller ingen rolle.

Velge deler kun pga. pris er intet annet enn idiotisk, hovedkortet du har satt opp er utdatert, det samme er prosessorene. Minnet er bare en vits, ingen kjøper OEM-serverprodukter til full pris (som uansett er hårreisende høy).

Hehe, ja som sagt så kan jeg ikke noe om pc så setter stor pris på hjelp.

kan du linke til et bra hovedkort og prosessor? Hva med rammen, hva kan jeg gå for der?

Det har nettopp kommet en ny artikkel på HW.no, som bestilt for deg: Kraftigste Quadro FX-kort noensinne

Skal lese og forstå iløpet av kvelden ;)

Dyrt er ikke alltid best, og du bør droppe de rådyre AMD HK og CPU, og satse heller på Intel's ny X58 plattform og Core i7 CPU. Hvis du vil bruke mye penger, da kan du gjerne kjøpe et X58-HK med 2 CPU slott, og fylle på med masse rask RAM.

Jeg aner ikke hva AMD Hk er, og CPU er vel prosessor?

Intel's nye x58 er hva da, en prosessor? Core i7 CPU er en prosessor?

Hva står HK for?, og hva vil to slott si? Har du annbefalinger ang RAM?

Skal bli morro når jeg skal begrunne kjøpene...

Alt av kjølere går bra eller brude jeg gjøre endringer der også

Lenke til kommentar
Hva for et oppsett er det egentlig du vil ha?

Mest fornuftig til bilderedigering eller bare dyrest mulig?

Mest fornuftig til bilderedigering, men også best mulig. Ikke "klarer deg med den" om det finens noe som er bedre... For jeg klarer meg med det jeg har i dag, emn nå er oppagven å lage drømmePC'n, og budsjett er ikke en faktor.

Du bytter ikke kjøler på et Quadro-kort.

Ikke passer CPU-kjøleren din til i7 eller Xeon heller.

ok, visste ikke det.

Jeg kan som sagt ikke noe, som dere sikkert skjønner nå :p

Så om dere kan komme opp med spesifikke komponenter som passer sammen, så vil jeg være fornøyd... For meg er dyrest mulig best mulig, om det ikke stemmer så trenger jeg veiledelse.

Lenke til kommentar
PC som vil holde i massevis:

CPU: Intel Q9550.

Hovedkort: Et eller annet med Intel P45-brikkesett.

Skjermkort: Nvidia 8800GTS (finnes photoshop-plugins for CUDA).

RAM: 8GB DDR2.

Harddisker: 1 stk 1TB og 1stk WD Raptor.

Sleng med en 500W strømforyning et normalt kabinett og noen skjermer.

Takk... lager om lista så får dere korrigere den...

Edit: 8GB DDR2, er det kingston eller?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...