Gå til innhold

Cosmos1000 Cu Liquid cooled


Anbefalte innlegg

Hei jeg holder da på med å modde på mitt COSMOS 1000 planen var først i grunnen bare å ha vannlkøling til min gaming pc men som de fleste andre som har drevet med vannkjøling så blir en hekta:) har siden mai i år drevet å kjøpt inn ting og tang og til vannkjølinga. for å si det slik pcen har vert mer av enn den har vert på.

her er da slik kabinettet ser ut orginalt:D

 

 

71470484rj0.jpg

 

 

det jeg hadde tenk var å skifte ut hd holderene i kobber og lage dem slik at dem holder 2,5" hardisker som jeg skal bruke (ssd harddisker)kjøleløsningen for hardiskene er latterlige osså så så jeg skal lage et 120 mm hull i fronten som vil blåse inn fremmifra kabinettet.

jeg skal ha en dobbel kobber radiator i toppen av kabinettet + 4 cora aluminiums radiatorer på siden av kabinettet. 2 til minnebrikkene fra ocz i alu og 2 som jeg kjører sammen med resten av loopen .... cora radiatorene skal vist være godt beskytta mot korosjon + jeg kjører i korosjonsbeskyttende veske.

har osså sett for meg å feste en kobber plate eller lignende på sli koblinga og frese ut SLI eller noe i kobberplata.tenke å gjemme vekk litt av den matte gråfargen i kabinettet med kobber og en riflet alu plate i bunn.

 

Hardware jeg kommer til å bruke blir:

Hovedkort:790 ultra sli

cpu:e8400

gpu 2x xfx gtx280

ram:ocz Flex II XLC

lydkort:asus xsonar

 

til vannkjølinga blir det :

cpu:EK supreme

gpu:aquagrafx G200

mofset:EK 790i mofset blokker

ram: rammen har innebygget løsning for vannkjøling

hovedkort:aquacomputer sin 790i blokk for sb og nb

 

eklogoca5.jpg

Ek waterblocks sin hjemmeside

takk til EK waterblocks som sende meg reservedeler til vanntankene mine + cpu blokka har hatt problemer med sprekker i vanntankene, men cpu blokka har jeg greid å sprekke med å teite ene nippelen for hardt men Ek sponset meg likegreit med en ny topp.

 

sidewindersrj9.png

sidewinders sin hjemmeside

takk til sidwwinders som sponser meg med noe småting

beste butikken jeg har handlet vannkjølingsdeler med, rask behandling og bra kundeservise.

og priser og frakt er ganske gode

 

cmlogoke1.png

Coolermaster sin hjemmeside

takk til coolermaser som ville sponse meg med noe småting osså gode kabinett dem lager i utgangspunktet så det er en gøy å modde på kabinettene deres

 

cobannermd0.jpg

Cableorganizer sin hjemmeside

 

takk til Cabelorganizer som sponset meg med sleeving og heatshrink til prosjektet mitt,

utvalget dem har er enormt, du finner det du skulle trenge av sleeving og utstyr/verktøy.

prisene er gode og frakten er ganske bra. god kundeservice har dem osså, jeg fikk rask svar og ikke noe vanskelig å få kontakt med. greie folk å ha med å gjøre.ikke nokk med et stort utvalg, en har osså muligheten ved bestilling å velge lengder sleeving skal kuttes på eller få alt i en lengde jeg vil ambefale dem på det sterkeste.

for dem som trenger alt annet fra hullverktøy til elektriske ting har dem det osså utvalge av ting dem har er stort så stikk inno siden deres om du har mulighet til det.

 

mpxlogowf4.jpg

mpx sin hjemmeside

 

takk til mpx som sponset meg med et veldig bra tilbud på nytt hovedkort ettersom mitt andre ble svidd. dem hadde veldig gode priser i utgangspunktet men jeg var så heldig at dem ville hjelpe meg at jeg fikk det til rimelig penger slik at jeg får fart på prosjektet mitt igjenn

 

KOMMENTARTRÅD HER

Endret av Elanee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DEL 1

 

starter med et par bilder :=)

 

gpu eskene

11072008465yf2hp5.jpg

 

montert i kabinettet med stock kjøling (cpu vannkjølt med noen gamle rads og utstyr men ny ek supreme blokka

02082008555cg2vy8.jpg

 

vannnblokkene gpu np og sb og mofsets

03092008598ez0qc0.jpg

aquacomputer sin pene gtx280 blokk inni

03092008603wf2la3.jpg

790 i np+sb blokka ...genial løsning,dekker både sb og nb.

03092008600hf5wl9.jpg

 

 

har vert på clasohlson å kjøpt inn noe greier + leds fra ledteknikk ... nye slanger til minnet kobber alu og stål plater noe plexi og verktøy

18102008803yu8.jpg

LINK TIL KOMMENTARTRÅD

Endret av Elanee
Lenke til kommentar

Oppdatering!

 

 

har holdt på siden jeg kom hjem nå å lage til harddisk holdere ble faktisk ganske pent synest jeg.

 

slik ser hd holderene ut standar uten fester etc

19102008820rr1.jpg

 

planen var å lage dem så jeg kan feste 2,5 ssd diskene mine på dem ... jeg lager dem ikke helt lik orginalholderene. ssd disker blir ikke så veldig varme pga ingen fysiske deler som beveger seg, men den lille varmen som dem lager har jeg tenkt at kobberholderen skal ta opp så hardisken blir montert rett på kobberholderen ... ser at den ssd harddisken jeg har nå er laget av plast på feste sida, det ser ut som alu men det er bare lakkert ... hadde det vert alu ville det ikke vert så ideelt pga korrosjonsfare på aluen da.er ikke noe stress å lage noe mellomlegg feks termisk matte eller noe vist jeg skulle ende opp med noen ssd disker lager av alu.

 

 

begynte med å klippe ut formen med blikksaks... kobber er ganske mykt så jeg fant ut jeg ville få best resultat slik.

 

her er et bilde i aksjon med bøyinga av kobberen målte ut fra kanten og så bøyde jeg plata med en hammer laget for slik ... vet ikke om dem har spesielt navn men er slik som mekkanikere til karoseri arbeid.

19102008824uj8.jpg

og her er den ferdigbøyd

19102008825ld4.jpg

har laget en nå og holder på med 2 stk til men jeg lurer på om jeg skal ha 3 stykk slik som dem er standar og 3 i kobber eller om jeg skal lage alle i kobber .. i såfall tenkte jeg å ha 3 av dem til 3,5 harddisker enten kobber eller alu. har en raptor disk som jeg bruker i lag med ssd disken min enda men jeg skal gå over til bare ssd ganske snart, men jeg vil vente til ssdene blir litt bedre. Dem er allerede forbedret en god del siden jeg kjøpte min og prisene er redusert veldig siden den gang.

 

her er i allefall bilde av slik det ble seende ut

22102008851wf6.jpg

 

er i gang med nr 2 og 3 så jeg lover å poste bilde når jeg har laget 3 stk lurer veldig på om jeg skal bare ha 3 stk i kobber eller lage alle i kobber vil gjerne høre hva dere mener.

 

skriv hva du mener her i Kommentartråden

Endret av Elanee
Lenke til kommentar

var våken lenge i går og fikk laget kobberplate til toppdekselet

dsc3377vk7.jpg

 

skal borre noen hull i den i dag og montere cora radiatorene jeg har fått + thermochill radiatoren min men mangler overgangs nipplene fra g3/8 til g 1/4 får dem sikkert i mårra eller overmårra

 

2x120 mm thermochill radiatoren

dsc3335nz4.jpg

et par bilder av de lekkre cora radiatorene som skal henge på sida av kabinettet.

dsc3326fe9dq3.jpg

dsc3327ks9re3.jpg

rads + noe annet stuff fra samme butikk jeg besilte fra

dsc3328sw1mj0.jpg

detalj bilde av skjøtestykkene. er en gammel oppskrapet cdrom den ligger på:)

dsc3334xq1pc4.jpg

 

setter i gang med å feste radiator + lage hull i toppplata for inntak og uttak til radiatoren så kansje en update senere i kveld

 

 

 

Kommentartråd her

Endret av Elanee
Lenke til kommentar

ok ferdig med toppdekselet og cora radiatorene er montert lar bildene tale for seg selv.

dsc3379hr4gw0.jpg

dsc3382on0cn5.jpg

dsc3383nc3rr5.jpg

dsc3384fe1hi1.jpg

 

bruker bare noen brukte slanger for å se hvordan det ville bli + beregne lengden på dem ... skal bytte dem ut med nye rene slanger når jeg er ferdig med moddinga.

 

kommer til å montere vannblokker etc på komponenene i kveld + installere thermochill radiatoren i topp av kabinettet

 

 

fått satt sammen det meste av hardware nå og thermochill radiatoren er på plass har hatt pcen oppe å gå vannkjølt tideligere men jeg har tatt alt fra hverandre og rengjort alle blokker innvendig og bygd loopen om littegrann har osså skjert til en riflet alu plate i bunn av kabinettet. og så laget jeg en plate til å feste på sli koblinga... vet ikke om det ble så altfor fint men tenkte jeg skulle frese ut SLI i den eller noe å få den belyst.får ikke kobla opp hele vannloopen pga mangler overgangene til thermochill radiatoren men ser at pakken har annkommet gardemoen i kveld så da har vi den om ikke så lenge.

dsc3367pp9dg2.jpg

 

psuen er ikke montert pga jeg den skal sleeves helt på nytt

 

har denne plexiplata her

dsc3386tp5lb3.jpg

 

lurer på om jeg skal bruke den til sidevindu...den fungerer som speil ved lys utenfor kabinettet og med lys inni så blir det gjennomsiktig.

vet ikke om det blir pent eller ikke på kabinettet ... må nesten kutte til og sammenligne blir enten et slikt eller klar plexi tenker jeg

 

Kommentartråd her

Endret av Elanee
Lenke til kommentar

hei igjenn ... har fått gjort noe i dag men jeg mangler kobberplate for å lage de 3 siste hd holderene... så jeg har laget noen leds som skal lyse opp under hk så du ser en svak rød glow kommme ut på siden

 

har laget fire stk nå monterer kansje noen flere.

dsc3393bi7qf2.jpg

dsc3394yo3ob1.jpg

dsc3395id8es4.jpg

dsc3397ib3oq1.jpg

dsc3398xu5mb1.jpg

 

har testa med uv belysning i cpu blokka før men jeg synest ikke det ble så pent ... jeg skal ha rødt vann så jeg tror den røde leden vil se bedre ut en uv farven ... feser sin uv red ser orange ut spør du meg

Endret av Elanee
Lenke til kommentar

holder på å teste ram loopen for vann lekasje nå ser bra ut så langt kommer med bilder litt senere.

 

 

bleklarer bildene ikke er oppe enda har vert syk nå + kameraet står på lading nå men jeg lover bilder kommer snart .

 

så en liten gladmelding coolermaster sidewinders og cabelorganizers har bestemt seg for å sponse meg osså har allerede ek som har sponset meg med nye deler som cpu plexi toppen + glass til vanntanken mine.

 

cabelorganizers var veldig positiv til å sponse meg med sleeves og heatshrinks så da skal jeg sleeve psu og alle kabler slik at det ser pent ut har fått sleevet noe men hadde ikke nok til alt.

fikk post i dag med cpu toppen som endelig passet ... den første var feil så den sprakk men har fått montert den nå så det eneste som gjennstår av vannkjølinga er fatboy nipplene som modzona skal sende meg.

 

var på clasohlson i går osså og fikk tak i kobberplate til de 3 siste harddiskholderne så dem skal jeg få laget i løpet av uka osså.

 

LINK TIL KOMMENTARTRÅD

Endret av Elanee
Lenke til kommentar

har fått lånt meg en g 1/4 gjengetapp slik at jeg har fått laget akrylen på gpu korta litt tynnere. mellomrommet mellom korta ble litt for stort så jeg korter ned akrylen med 3mm + jeg har bestilt mini vers av d plugg set som er 15 mm mot 20 mm jeg har nå, så da vil korta stå rett når jeg monterer dem på hk

2 bilder av den nye plexien ... har ikke bort hull til festene på kortet skal gjøre det nå + gjøre den siste slipingen som gjennstår med vannslipepapir og polering:)

dsc3546se8ac4.jpg

 

dsc3547io4te9.jpg

Endret av Elanee
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

en stund siden sist oppdatering men den kommer snart.

psuen er ferdig sleevet og testet ... måtte kjøpe nytt hovedkort fordi det gamle tok kvelden ... ene volt regulatoren ble svidd da jeg slo på pcen .. aner ikke hvorfor enda trodde kansje det var psuen men det viste seg å ikke være den. har fått det nye hovedkortet og det skal testest i mårra med det nye skjermkortet mitt,alt med stock kjøling så jeg vet at det fungerer før jeg setter på vannblokker.jeg har osså laget ferdig sli løsninga med en tynnere plexi feste på gpu blokkene + 15 mm d-plugger er litt skeptisk til å koble dem slik jeg hadde med 2 kort men jeg vil teste det.vist det ikke skulle gå setter jeg i en plugg på vert kort å kobler dem etter hverandre

 

 

bilde av alle 3 skjermkorta. den ene mangler vannblokk den blir sendt til meg i mårra håper jeg dem skulle få dem inn på lager da i allefall

 

her er noen bilder å tygge på i mellomtiden:)

 

picture001ub8dt1.jpg

 

 

det nye hovedkortet fra mpx. et par detalj bilder

 

picture004ls8ga1.jpg

 

picture005mx4gf6.jpg

 

picture008ip0el2.jpg

 

 

ARBEIDSLOGG HER

Endret av Elanee
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hei igjen, God jul og godt nyttår :grin:

 

jeg fikk ikke gjort så mye rundt juletider ettersom da skal det helst vere ryddig hehe :p men nå har jeg altså fått gjort en del og kommer til å lage et par updates til det stadiet jeg er komt til nå

 

jeg begynner med der jeg slapp da.

 

jeg holdt på å sleeve psuen og det har vert en del frem og tilbake der med prøving for å få det til å se pent ut her har du et bilde av hvordan jeg hadde det først (tv) og hvordan jeg bestemte meg for å ha det (th)

08012009939df3.jpg

 

jeg bestilte en 3 vannblokk til det siste skjermkortet men men fikk problem med vannkjøling av disse korta jeg fant ut jeg måtte få fatt i et dplug sett og lage plexi toppen på gpu blokka litt tynnere som jeg har gjort på dette bildet ... her har jeg bare korta ned på tykkelsen ikke polert eller noe

13012009951cl7.jpg

 

her er bilder av xfx gtx 280 kortet

11012009950ph7.jpg

11012009947an2.jpg

11012009942ir7.jpg

 

rett etter jul slapp ocz en ny versjon av minnebrikkene mine på 4 gb minne som jeg bestilte ... dem skal vistnok osså kunne kjøre med quad core så da flytter jeg quead core cpuen over i denne pcen

her er bilde av minnebrikka

17012009956uk6.jpg

17012009955zj8.jpg

 

jeg har mere godsaker jeg holder på å laste opp noen bilder så jeg får se om jeg får en ny update i mårra

Endret av Elanee
Lenke til kommentar

da har jeg fått lastet opp resten av bildene

 

først et par av trippel sli oppsettet mitt:)

 

dsc3704fl7.jpg

dsc3741jf3.jpg

dsc3740ab4.jpg

dsc3728go8.jpg

 

pcen i gang med litt lys fra cpu blokka

dsc3702gw2.jpg

cpu blokka

http://img246.imageshack.us/img246/4733/dsc3701fz2.jpg

 

cpu strøm kabelen:

dsc3737lq7.jpg

dsc3739js8.jpg

dsc3739js8.jpg

 

hovedkort strømkablene

dsc3774xn6.jpg

dsc3762sf0.jpg

 

psu:

dsc3778fw3.jpg

 

 

må sende inn igjenn rammen derfor den ikke er vannkjølt nå. den ene skrua i kjøleblokka bare knekt så kjøleblokka lakk sender dem tilbake i retur å får nye i mårra har litt lyst å bestille 2 brikker for looks å fylle ut slotsa på hovedkortet :)så så pinglete ut i forhold til de tykke 2gb versjonen:P

 

LINK TIL KOMMENTARTRÅD

Endret av Elanee
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

fått nye rammbrikkene nå etter jeg måtte sende i retur pga skade på dem + jeg har bestilt 2 til så det blir 8 gb ... har osså bestilt en til 16 gb ssd disk så jeg kommmer til å kjøre dem i raid 0 gikk for mtron sine ssd, har hatt en siden ssd ble lansert med specs 120/90 funkerer utmerket ikke noe problem i det hele tatt.Eneste minus er pris ellers har dem å by på 5 års garanti på sine ssd det teller mye for meg. når ssd blir enda mere utbredt kommer jeg til å bytte raptor disken osså ut med en større ssd som skal overta men atm blir det litt dyrt med kvalitets ssd i den størrelsen.

 

ellers kan jeg si at jeg har hatt problemer med cpu blokka min ek supreme og fant ut at problemet rett å slett lå i fargestoffet i vannet. de små partiklene samler seg i finnene på cpu blokka og tetter den til så nå har jeg kjørt rens av alt slanger etc kjøpt ny radiator skal prøve feser sine nye + jeg skal se om jeg får inn en singel radiator til pga jeg var ikke helt fornøyd med temps.

jeg kommer nå til å kjøre uten farvestoff så jeg ikke får flere problemer ser pent ut med klart vann osså synest jeg.

 

er det andre som har problemer med feser sine farvestoffer? jeg har rød den farger av på slanger og alt som den er borti noe dritt å vaske

 

jeg kommer med en bildeupdate så snart jeg har fått siste minne brikkene og systemet er oppe å går igjenn

 

LINK TIL KOMMENTARTRÅD

Endret av Elanee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...