Gå til innhold

Bytte ut logitech z-5500 med hifi anlegg?

Anbefalte innlegg

Jeg er 17 år, bor hjemme og er veldig glad i å se film. For et år siden gjorde jeg om på rommet mitt slik at jeg fikk en liten sofakrok med mulighet for filmtitting. Jeg kjøpte meg en 37" lcd tv, playstation 3 og koblet dette sammen med et Logitech z5500 5.1 anlegg. Kobinasjonen har gitt meg utallige timer med god underholdning, men nå har tiden kommet for å løfte filmopplevelsen et hakk høyere. Jeg vurderer å bytte ut Logitech anlegget med et hifi-anlegg. Jeg er relativt blank når det gjelder høytalere og hifi, så her trenger jeg hjelp.

Det jeg ønsker er et et surroundanlegg som kan gi meg en bedre lydopplevelse en mitt nåværende Logitech anlegg. Jeg ønsker et anlegg som kan håndtere Hd-formatene man finner på blu-ray, samtidig som at det gir mye lyd for pengene! Når det gjelder det økonomiske, så vil/kan jeg ikke legge så mye penger i dette, så jeg ønsker å holde meg på rundt 10k.

Blir jeg bitt av basillen kan jeg uansett kjøpe meg et nytt anlegg når jeg skal flytte ut, så et rimelig nybegynneranlegg passer meg bra. Anlegget skal primært brukes til filmtitting og rommet er på rundt 20 m2 der en del av rommet er skjult bak en skyvedørsgarderobe(se vedlagt bilde).

Jeg har forhørt meg rundt på forskjellige forum/nettsider og fått et intrykk av en høytalerpakke bassert på Dynavoice f-6EX eventuelt kombinert med en XTZ sub passer meg bra. Når det kommer til forsterker så har jeg tittet på de billigste forsterkerne som kan behandle hd-formatene( de til rundt 5-6000kr.

Det første jeg lurer på er om en slik pakke(eller noe tilsvarende) vil gi meg merkbart bedre lyd en mitt nåværende Logtiech z-5500? En annen ting jeg lurer på er om jeg isåfall burde velge gulvstående høytalere på et så lite rom og trenger jeg sub?

Dersom jeg bestemmer meg for å bytte anlegg, hva tror dere om Dynavoice F-6ex som høytalere og hvilken forsterker burde jeg velge? Trenger også hjelp til valg av kabler og tilbehør, men dette er ikke så viktig enda.

Mvh Mats :) ( Inlegget ble kanskje en smule langt og kjedelig, men det får gå)

Endret av mr.nauz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se litt på det samsung eller panasonic anlegget som har egen BD spiller. De gir grei lyd.

Ellers så kan du få HD lyd fra Logitechen også. Hvis du kjøper en BD spiller med analoge utganger. Panasonic BD55 eller Sony S550 vil funke. Da er det bare å bruke 3 RCA til Minijack kabler.

Men uansett så vil de fleste anlegg gi bedre lyd hvis du bruker digital overføring til Logitechen, de interne dekoderene i Z-5500 suger. Men ellers så er det ett meget bra system.

Ett tips hvis du vil ha skikkelig lyd. Kjøp en sikkelig forsterker, ta en med HD lyd, f.eks. en av disse:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=104631 (fått MYE skryt)

http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemme...ceiver_sort.htm

Så har du denne høytaller pakken: http://www.surround.no/product/467867/Dyna...igh_glossy.html

som sikker er helt grei.

Men jeg ville heller tatt dette:

http://www.surround.no/product/420049/_Dyn..._Black_Oak.html

http://www.surround.no/product/441811/_Dyn..._Black_Oak.html (står at den egentlig er for M-85, men en stor senter gjør alltid seg ekstra bra)

Totalt med Onkyo: 8.475,- + porto så havner det nok på ca 9.000,-. Samt kabler i tillegg.

Som du da ser av mtt opplegg så mangler du surround høytallere og subwoofer.

Som surround høytallere så kan du faktisk bruke Logitech høytallerene, siden du har 4 like så kan du få 7 høytallere, 3 foran, 4 bak. Har selv kjørt dem på en ekte hjemmekinoforsterker til 17.000,-, og da fikk de mye mye bedre lyd i seg. Samt at bakhøytallerene ikke trenger å være like store som frontene. Men bare husk å ikke spille gristehøyt, da kan de ryke.

Du kan faktisk også mikse det til å få brukt Logitech suben som sub også, ellers så er det noen ok billige alternativer her: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/subwoofer/

Lenke til kommentar

Takk for tips og hjelp :)

Jeg har Playstation 3 som jeg både bruker som blu-ray spiller og som dvd spiller. Ønsker å fortsette med det, så ny spiller er uaktuelt. En løsning med en forsterker som håndterer hd formatene har jeg tenkt på og er det jeg er ute etter dersom jeg bestemmer meg for å kjøpe nytt anlegg. Jeg har tittet på blant annet de forsterkerne du linket til, samt tilsvarende fra Yamaha og Harman/Kardon, avgjørelsen her kan tas litt senere.

Det å bruke logitech sattelittene som bakhøytalere hørtes ikke så dumt ut, ihvertfall ikke til å begynne med. Sofaen min er plassert helt intill bakveggen, så det er svært liten plass til bakhøytalere. Større høytalere bak vil kanskje føre til at lyden nærmest blir sendt forran "ørene" i sofaen, litt dårlig forklart, men tror dere skjønner. Dere tror ikke dette blir litt spinkelt i forhold til resten av oppsettet?

Dersom jeg sier jeg kan vente litt med sub og derfor legge litt mer penger i frontene, hva er neste "steg" etter Dynavoice f6? M-65 er sikkert greie, men syntes utsende var litt upassende. Hva tror dere om feks Jamo s606 ,Dynavoice Definition eller xtz 89 ?

Hva tror dere forresten om små stativhøytalere forran? Feks Xtz 93 kombinert med xtz 10" sub og matchende center?

Endret av Nauz
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har planer om andre BD spillere enn PS3 så trenger du kun en forsterker som har HDMI med PCM. Du kan altså kjøpe en billigere en. PS3 må selv dekode alt, og kan ikke sende HD lyden i annet en PCM.

De XTZ har fått veldig mye skryt, spesielt bokhylle typen. De sammen med en XTZ sub vi nok gi ett mye bedre resultat enn Dynavoicen. Ellers så er jo alltid Dali ett godt alternativ, det samme med B&W.

Det er vel 99.26 som har fått best kritikk av XTZene, der vil vel den billigere 99.21 være likere, de har samme type bånddiskant.

Stativhøytallere skal spille bedre til en billigere penge enn store, men for å få full utnyttelse av lyden så må man nok ha til en sub, og XTZene har også her fått strålende kritikker, både 10 og 12 tommerene.

Lenke til kommentar

Aha, så Playstation dekoder selv. Vil jeg få utnyttet alle hd-formatene man finner på blu-ray plater med min Playstation 3 og hvordan vil det være noe å hente ved å bytte til en egen blu-ray spiller? Det er uansett uakutelt nå med det første.

Har du noen greie forsterkere med Hdmi og Pcm og anbefale?

Lenke til kommentar

Med en dedikert BD spiller så får man bedre lyd og bilde (varierer hva man ser selv) og en stille avspiller.

Onkyoen er nok fortsatt det beste alternativet, spesielt med tanke på at Netshop kun tar 4500,- for den.

Men hvis du f.eks. leter litt på avtorget til avforum.no, så vil du kunne finne en brukt forsterker som koster fra 10.000,- og oppover til gode priser av folk som har byttet til nye. Disse vil gi mye mer for pengene, så lenge de har PCM over HDMI.

Men det er jo alltid moro med noe helt nytt også.

Lenke til kommentar

Leste testen av Onkyoen og syntes den virket perfekt til mitt bruk. Den kan også dekode de nyeste formatene, så er jeg på den sikre siden. Leste på avforum at de fra Netshop og Avshop ble levert med engelske stikkontakter, men at det fulgte med omformere. Dette har vel ikke noe så si?

Siden dette er mitt første anlegg og jeg forsåvidt ikke har så god peiling på lyd/ er så kravstor så tror jeg kanskje at jeg går for Onkyoen, Dynavoice F-6EX og en XTZ 10" sub. Dynavoice c4ex senterhøytaleren finnes ikke i den fargen jeg vil ha, så burde jeg velge en vanlig C4 eller en helt annen senter? Til å begynne med så kan jeg bruke logitech høytalerne bak siden de allerede er festet på veggen, så kan jeg evt bytte disse senere.

Dersom jeg går for Onkyo forsterkeren, vil den kunne drive høytalerne over bra og vil den kunne drive evt et par Dynavoice DF-5 eller noe tilsvarende, dersom jeg med tiden kommer til å bytte til noe slik?

Når det gjelder kabler så er jeg helt blank. Hva trenger jeg? Har en HDMi kabel fra før + høytalerledning til bakhøytalerne( de som fulgte med Logitech settet). De høytaler ledningene er jo ikke suverene, men de duger vel fortsatt til bakhøytalerne selvom jeg bytter forsterker? Hva er forresten Bananplugger og burde jeg ha det?

Takk for all hjelp så langt!

Endret av Nauz
Lenke til kommentar

Onkyoen blir nok perfekt. Den skal også å nok av krefter til andre normale høytallere. Omformeren endrer nok bare plugg typen, og skal ikke ha noe å si, så lenge det er god kontakt i skjøten. Føles denne løs, så kapp heller av og bytt til skikkelig plugg (pga av brannfare ved dårlig kontakt)

Bruk helst en senter fra samme produsent, slik at lydbildet foran blir likt, samt en som matcher de i fronten litt. En jeg kjenne hadde ett par enorme QLN høytallere, og satte en liten PSB Alpha senter i midten. Det låt ikke bra, da var det bedre uten. Heller ikke vær redd for å bruke litt mere penger på senteren, det er den som gjør det meste av jobben ved surround.

Bygg gjerne de kabelene til bakhøytallerene. Onkyoen har en del mer kraft enn hva Logitechen har, det betyr at det vil gå litt mere strøm der. Benytt kabler som er minimum 1.5 kvadrat mm. Du kan godt bruke normale installasjons kabler, så lenge de er mange trådet. Kobber er nesten kobber :), Clas Ohlson og Biltema har greie kabler til ditt bruk. (Clas har en god nettbutikk hvis det ikke finnes noen i nærheten)

Det kan være en fordel med bananplugger når du kopler til bak forsterkeren, det gjør jobben mye enklere å bare stikke dem inn i terminalene, enn å måtte skru til kabelene, og passe på at ingenting kortslutter. Du må mest sannsynlig fjerne en plugg i senter av terminalen, dette er noe EU krever skal være der. Godt de har viktige ting å tenke på :)

Lenke til kommentar

Okay, jeg forstår. Burde jeg velge den senteren som er i samme serie med f-6, eller burde jeg gå for feks C-62 som har større elementer og egentlig er beregnet på en annen høytalerserie. Lyden vil kanskje bli ulik og uppasende?

Så til bakhøytalerne holder det med vanlige 1,5kvadrat høytalerkabler? Er usikker på hva de medfølgene logitech kablene er, tror du jeg kan bruke de?( Er klar over at du skrev det i forrige post, men ble en feil der så skjønte ikke helt).

Så det er ikke noe å hente på dyrere høytalerkabler ved ett så billig sett? fronthøytalerne skal stå nærme forsterkeren, så jeg kunne godt brukt noen hundrelapper på kabler til de og senter hvis det gjør noen forskjell.

Under spesifikasjonene til Suben står det at jeg trenger en Sub-kabel og en Y-splitt-kabel. Er denne Y-splitt kabelen en splitt som gjør at Sub kabelen "formerer seg" slik at den passer i forsterkeren/sub`en? Trenger jeg noe ekstra kabel til suben utenom dette? Lyd og bilde vil gå fra Playstation til forsterker via en HDMI kabel og fra Forsterker til TV vi en annen hdmi kabel, right?

Er fortsatt litt usikker på om jeg skal prøve meg på en slik pakke. Kanskje et veldig rart spørsmål, men jeg har kun hørt billige plastikkanlegg fra elkjøp, så lurer litt på hvordan lyden vil bli i forhold til mitt nåværende Logitech sett. Hvor stor forskjell vil det være?

Tusen takk for all hjelpen Anders T2, rått oppsett du har forresten, var inne på avforum og titta! :)

Lenke til kommentar

Kjør gjerne for C-62, samme produsent holder det. De har ofte en ganske lik lydsignatur. Personlig så ønsker jeg å ha en så stor senter som mulig. Det er denne som er viktig på film. Spesielt ved dialoger, slik at ting høres riktig ut. Jeg vet ikke hvor langt unna du sitter din senter fra Z-5500. Når jeg brukte det til PCen, så satt jeg ca 60 cm i fra, og da funket den meget bra. Men når man kommer lenger unna så føltes det ikke helt korrekt. Senteren jeg kjører i dag, Klipsch RC-64 er den råeste jeg har hørt.

Bak så skal det holde med vanlige 1.5mm kabler. De som følger med fra Logitech er enten 0.75 eller mindre. De det absolutt billigste og dårligeste jeg har sett. Byttet de selv ut med en gang jeg fikk anlegget, brukte en spot kabel som er 2x1.5mm, funket meget bra.

Til frontene så kan det lønne seg med dyrere. Men det kommer ann på ørene dine, og om du hører forskjellen. Jeg har merket forskjell på alle oppgraderingene jeg har gjort, noen større enn andre. Jeg brukte en stund vanlig Cat 6 datakabel, ga mye bedre lyd enn de originale som fulgte med mitt første stereo anlegg (0.75 kabler). Den store forskjellen her var i bassen, som ble fyldigere og bedre. Byttet senere til ett sett ferdigterminerte med bananplugger fra Monster, kostet ca 1000.- for paret. Så veldig stor forskjell var det ikke, men litt. Byttet i fjor fra Monsterene til Qed sine XT-400 til 2300,- paret, og forskjellen var større enn jeg hadde trodd. Lydbildet ble mye mye større. Forskjellen var liksom forskjellen mellom en håndball hall og en fotball arena i størrelse.

Så gode kabler gjøre noe. Kan ikke si jeg har greid å høre forskjell på andre kabler enn høytaller kabler. Men er man glad i anlegget sitt, så er man alltid litt mer fornøyd når også kabelene står litt i stil.

Til min bakhøytallere så bruker jeg QED sine Original Cabels, de har en god lyd, føles som skikkelig kvalitet, og er ikke altfor dyre. Du kan jo begynne med noe billig, så prøve noe dyrere senere, og se om du hører forskjell. Men pass på, det er når man begynner slik, og hører forskjeller at man kan bli litt hektet :)

Suben: Mange produsenter sier man trenger ett Y-ledd. Dette splitter sub signalet i 2, siden de fleste suber har høyre og venste signal inngang. Har du ikke Y-ledd, så kople kun til venste. Forskjellen skal egentlig ikke ha noe å si. Det sies at Suben får ca 3 dB mere volum, men dette kan du også lett stille på den eller i forsterkeren. Så ikke kast bort penger på det leddet, hvis det da ikke koster 10-20,-

Jeg vil tro du kommer til å høre greit forskjell, lyden vil bli mye fyldigere ville jeg tro, samt ha muligheten til å spille høyere uten forvrenging, noe som ALLTID er ett pluss, uansett volum.

Før du setter opp det nye anlegget, sett på noen film klipp du kjenner godt, på det gamle først, så de dem igjen med det nye.

Ett lite tips. Dagens nye forsterkere har innebygd romkorrektsjon, som stiller inn anlegget enkelt og greit for deg. Personlig så har jeg fått bedre lyd uten. Da enkelte av disse romkorreksjonene demper deler av lydbildet. Men har må du prøve deg frem selv. På min forrige forsterker Pioneer AX4ASi, så spilte den mye mye bedre slik den kom i fra fabrikk enn hva romkorreksjonen greide. Min nåværende Marantz merker jeg ingen forskjell med eller uten.

Ellers bare kom med spørsmål, alltid hyggelig å hjelpe. Husk også å si i fra hvordan du syntes det blir når du er ferdig.

Lenke til kommentar

Aha, nå ble jeg litt klokere! :D

Da velger jeg til å begynne med vanlig 1,5( eller 2,5?) fra proson til bakhøytalerne. Til frontene og senter så velger jeg noe som er litt dyrere, må se ann hvor jeg skal handle forsterker. Subkabel finner jeg på surround.no, de hadde flere fra XTZ.

Romkorrektsjon hørtes ikke så dumt ut, får prøve meg frem litt. Velger jeg pakka så får jeg prøve meg frem til jeg finner det beste ressultatet. Er det noen andre ting som evt burde stilles på for å oppnå best ressultat?

Grunnen til at jeg lurer på forskjellen er at jeg er redd for å kjøpe noe jeg ikke vil få noe ekstra glede av. 12.000kr er ikke SÅÅ mye penger, men det er en betydelig sum for en skoleelev uten arbeid. Sånn sett så er det kanskje greit med et billig begynner anlegg. Kjenner jeg meg rett blir det nok total utbytting med tiden, skal ikke bo hjemme for alltid! Får tenke litt på det, velger jeg å handle så skal prøvw å legge opp oppsettet under hjemmekino på avforum.

Igjen, takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke garantere at du hører forskjell. Men du burte høre stor forskjell etter min mening. Men enkelte hører ikke forskjell, (og andre nekter å høre forskjell).

Logitechen er nok det anlegget jeg ville anbefalt hvis man skulle ha ett billig anlegg, fremfor billige pakkeløsninger hos Elkjøp osv. Men siden du går for kvalitet, selv til en meget bra pris, så vil du nok merke forskjell.

2.5 kvadrat til bakhøytallere kan være i overkant, spesielt hvis pris forskjellen er stor. Jeg har strekk på ca 15 meter til min surround back høytallere, og det holder i massevis med 1.5. Det er i fronten du vil merke mest forskjell på billige og skikkelige kabler, siden det for det meste foregår der.

Når jeg har stilt inn mine anlegg, så har jeg foretrukket å bruke en dB-måler fremfor romkorreksjonen. Men det er mine ører. De fleste andre foretrekker den automatiske oppsettningen. Det er jo utrolig enkelt å plugge i mikrofonen som følger med og trykke på en knapp.

Men du kan jo lett sjekke om du syntes du får det bedre manuelt ved å stille avstander og volum på hver enkelt kanal selv, og så bytte i mellom dem. Men du vil nok også bli meget fornøyd med romkorreksjonen også.

Jeg liker vanligvis når jeg stiller inn, og sette senter kanalen 1-1.5 høyere enn frontene, og bak høytallerene 1-3 høyere. Bak høytallerene får da enda mere liv, og dialogene drukner ikke alltid i fronten. Dette kan du mest sannsynlig også stille inn etter at romkorreksjonen er kjørt.

Lenke til kommentar

Jeg hører fint forskjell på panasonic hjemmekinoanlegget vi har nede i stua og mitt Logitech anlegg, så tror nok jeg vil bli fornøyd.

Tenkte meg på Electroworld messa på Lillestrøm nå til Torsdag og ser at mange lydaktører stiller med stands. Er jeg heldig kommer jeg over ett godt tilbud. Leste i katalogen over messetilbud at ved kjøp av en Pioneer reciver/forsterker får du hele 50% avslag på valgfritt Pioneer høytalersett. Har ikke hørt så mye om Pioneer når det gjelder hifi-høytalere, så lurer litt på hvordan de er som merke? Hvilken forsterker fra Pioneer kan sammenlignes med Onkyoen i ca samme prisklasse? Syntes det er litt vanskelig å finne erfaringer og priser på Pionerr sine produkter siden det er relativt få nettbutikker som fører annet en forsterkerne dems.

Er det noen høytalermerker jeg rett og slett burde holde meg unna? Har blant annet hørt at Eltax er et slikt merke.

Jeg tror jeg kommer til å bli fornøyd med Romkoreksjon, rommet mitt er dessuten så lite at sikkert ikke blir noen hard jobb for den microfonen og finne ut av dette.

Jeg har en fin tvbenk som skal jeg bruke. Jeg ser at de fleste forsterkere blir litt for store til at de kan stå på den hylla som er beregnet på det, så jeg må sette forsterkeren øverst på benken der jeg tenkte og ha senteren. Det jeg da lurer på er om senteren burde plasseres undet tven på benken som er ca 50cm høy eller burde jeg kjøpe et veggfeste og henge den over tven? Utsendemessig kunne jeg tenkt meg senteren på benken.

Ser at Dynavoice høytalerne har åpninger(Heter det bassporter?) bak og at de derfor trenger litt pusterom. Hvor langt ut i fra veggen er minimumsavstand?

Mvh Mats :)

Endret av Nauz
Lenke til kommentar
Tenkte meg på Electroworld messa på Lillestrøm nå til Torsdag og ser at mange lydaktører stiller med stands. Er jeg heldig kommer jeg over ett godt tilbud. Leste i katalogen over messetilbud at ved kjøp av en Pioneer reciver/forsterker får du hele 50% avslag på valgfritt Pioneer høytalersett. Har ikke hørt så mye om Pioneer når det gjelder hifi-høytalere, så lurer litt på hvordan de er som merke? Hvilken forsterker fra Pioneer kan sammenlignes med Onkyoen i ca samme prisklasse? Syntes det er litt vanskelig å finne erfaringer og priser på Pionerr sine produkter siden det er relativt få nettbutikker som fører annet en forsterkerne dems.

Pioneeren som ligger nærmest Onkyo 606 er nok LX50, og hvis de har gode tilbud, LX60 (eller om de heter 51/61 nå)

Pioneer har akuratt får enormt skryt for sine SX høytallere, brukes som referanser i bladet Hjemmekino om dagen, men det er de settene som koster 50-150 tusen for paret. Har ikke hørt så mye om dem i de lavere klassene. Så kan ikke si noe særlig der. Men det sikreste ville kanskje vært ett mer kjent høtaller merke.

Er det noen høytalermerker jeg rett og slett burde holde meg unna? Har blant annet hørt at Eltax er et slikt merke.

Det er jo ett utrolig vanskelig spørsmål, da det sikkert finnes tusenvis av merker. Men som med alt annet, så pleier kjente merke å være sikre kjøp, selv om man kan få super dealer med mindre kjente merker, slik det var med Dynavoice for ett par år siden, ett helt ukjent merke med en billig høytaller som spilte bra.

Men hvis du ser etter merker som XTZ, B&W, Dali, Klipsch, PSB, og hauger jeg ikke husker navnet på :) Hvis du ønsker noe mindre størrelser som spiller meget bra, se om du får en god deal på KEF sine. Disse egge lignende høytallerene har fått kjempe kritikk i mange år.

Bare gjør meg en stor tjeneste og ikke kjøp Cerwin Vega. Som regel mye lyd, lite kvalitet. Eller andre enorme høytallere til en lav pris.

Jeg har en fin tvbenk som skal jeg bruke. Jeg ser at de fleste forsterkere blir litt for store til at de kan stå på den hylla som er beregnet på det, så jeg må sette forsterkeren øverst på benken der jeg tenkte og ha senteren. Det jeg da lurer på er om senteren burde plasseres undet tven på benken som er ca 50cm høy eller burde jeg kjøpe et veggfeste og henge den over tven? Utsendemessig kunne jeg tenkt meg senteren på benken.

Forsterkerene trenger luft, så det kan være lurt å ikke skvise dem inn i en benk ja. Å ha senteren over TVen skal funke det og, bare pass på å få rettet den litt mot lyttepossisjon, slik at lyden ikke går over hode ditt.

Ser at Dynavoice høytalerne har åpninger(Heter det bassporter?) bak og at de derfor trenger litt pusterom. Hvor langt ut i fra veggen er minimumsavstand?

Mvh Mats :)

Det varierer fra høytaller til høytaller. Jeg la merke til at bassen når jeg spilte musikk ble litt mye boom boom eller svulstig om man vil, så når jeg dro dem frem 20 cm lenger så forsvant dette, og bassen ble bedre. Men det er slikt man må prøve selv.

Bassportene bakover har en tendens til å lage mere bass ved hjelp av veggen, og er mer avhengig av avstanded mellom vegg og høytaller enn de med bassport fremover.

Man kan også tett disse hullene for å justere bassen. Slike propper følger med enkelte høytallere, og andre må man lage dem selv.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Okay. Titta på de jeg også, Så priser på oppimot 130k, ikke akkurat helt min klasse. Jeg drar på messen og titter, så får vi se. Dersom jeg ikke finner noe ,kjøper meg meg dynavoice settet. Surround.no har butikk/lager 10min fra Lillestrøm.

Okay. Det veggfestet jeg titta på var vendbart slik at senteren kunne rettes mot ørehøyde. Til å begynne med så plasseres jeg forsterkeren på sterobenken, så får jeg heller flytte på den senere om ønskelig. Tenker Dette festet til senter og dette til eventuelle bakhøytalere. Tror du de passer til dynavoice settet?

Okay, takk for tipset. Da prøver jeg meg frem.

Til slutt så tenkte jeg og nevne Denne pakken bestående av Jamo s606. Ser at frontene koster 4000kr på hifiklubben og at de har innebygget 8" elementer på sidene for bedre bass. Har prøvd og finne info på blant annet avforum, men finner svært lite om de Jamo høytalerne. Hva tror dere?

Edit: Når det gjelder Cervin Vega så skal jeg holde meg unna. Syntes de både ser fæle ut og låter hørt og fælt, i hvertfall de jeg har hørt. En venn av meg har to STORE cv høytalere med to svære 15" elementer i hver høytaler. Leverer selvsagt et voldsomt trøkk, men har ikke noe i en tvstue å gjøre, i et festlokale derimot kan de fungere greit;)

Endret av Nauz
Lenke til kommentar

Det er godt å høre CV holdningen din, spesielt fra noen på din alder :)

Jamo er jo ett kjent merke. De er vel litt som Pioneer, at de får bra oppmerksom het for de dyre produktene, men man hører ikke så mye om de billigere. Selv om de sikkert også funker bra. De drukner vel litt i havet av alle de andre merkene.

Både senter og vegg festet skal nok funke bra. Men vær litt ops på hvor lange skruene må og kan være til bakhøytallerene. Er de for korte, og matrialet i høytalleren er litt løst, så ramler de kjapt ned. Er de for lange så kan man være uheldig å treffe noe man ikke skal inni.

Ett tips kan være, spesielt viktig hvis matrialet føles hard når du dunker på det. Er å for borre med ett borr som er litt mindre enn senter på skruen (uten gjengene). Da slipper du i hvertfall at de skal sprekke.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene, hørtes ikke så dumt ut det du sa om skruene.

Har fortsatt ikke funnet noe troverdig informasjon om de pionersettene som kunne vært noe for meg, men hørte et sted( husker ikke hvor) at mange av Pioneer høytalerne leverte plastikklyd med tamm bass. Ut i fra hvordan inlegget( var på et forum) var skrevet så virket det ikke veldig troverdig, men tror likevell at jeg går for Dynavoice settet. Ønsker et sett som presterer til film, og ut i fra det jeg har lest meg frem til virker F-6 passende til det bruket. Skulle jeg bli missfornøyd, har jeg kun brukt noen få tusenlapper.

Hørte et sted( også usikker hvor, lest så mye forskjellig så mange steder) at Yamaha forsterkerne passet ekstra bra til Dynavoice settet siden de var litt kalde( eller var det varme?) i lyden. Hva menes med at lyden er kald eller varm?

Til slutt så har jeg et lite off-topic spørsmål. Jeg skal kjøpe meg et veggfeste til min 37" lcd tv. Har du noen forslag til godeveggester? Ser du har tven din hengende på veggen selv. :)

Endret av Nauz
Lenke til kommentar

Les dette om Onkyoen også: http://www.mono.no/display.x?cid=119&s...493d5a1ad30c7cd

Har aldri selv være noe fan av Yamaha. En kompis har hatt ett par, de funker bra og får ALLTID strålende kritikk i hifi bladene, så de er ett sikkert valg.

Har aldri likt utseende, display fargen, eller brukervennligheten via fjernkontrollen. Men fjernkontrollene er alltid en vanesak, det samme er hvordan man bruker utstyret.

Jeg bruker dette veggfestet: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=107997

Og er aldri i tvil om at det skal holde. Men det aller viktigste er at du treffer en stender i veggen når du skal feste det. Det jeg bruker er litt dyrt, det kjedelige er at Jysk hadde ett spesial tilbud på akuratt samme type til 150,-. Men det er lenge siden.

Kjøp noe som tåler en god del mer enn hva TVen er, både i vekt og størrelse. Samt at det ser enkelt ut, slik som mitt gjør. Det er enkelt å greit en metall plate man skrur på veggen, og to festebraketter man hekter på platen, det sitter som ett skudd.

Se igjennom de andre som Netshop har, de har ett veldig bredt utvalg og greie priser. Biltema har også ett som er veldig bra, og til en god pris. Men sjekk litt på TVen hvor kabler skal inn, og sjekk dette opp i mot både hvor dette blir på veggfestet, og hvor mye plass veggfestet bygger ut. Det er alltid kjedelig når man ikke får hektet på fordi en kabel stopper i veggen.

Ett tips er IKKE å kjøpe på Elkjøp, eller originale veggfester for TVen. Sist jeg sjekket på Elkjøp, så hadde de kun ett veggfeste, og det kostet 2500,-.

Varm og kald lyd: Det er litt vanskelig å forklare, må neste høres og testes. Men kald lyd er på en måte mere diskant orientert med lyse lyder som trer frem. Mens varm lyd ofte har litt mer fylde i bass området, og er kanskje en som er mer å foretrekke normalt, enn kald. Dette er mest på musikk at dette stikker seg frem.

Lenke til kommentar

Endelig kan jeg sette meg tilbake i stolen uten å lure på hva jeg skal velge. Har nå kjøpt meg et komplett system med det jeg trenger av kabler! :)

I går gikk jeg over "hjemmekinorommet" og oppdaget et ting jeg ikke hadde tenkt over. Sofaen min står helt intill veggen og bakhøytalerne til Dynavoice + høytalerfeste ville stått ca 20cm ut i fra veggen, nærmest "forran" lytteposisjon. Jeg ble nesten litt forskreket og lurte fælt på hva jeg skulle gjøre. Etter en god natt søvn bestemte jeg meg for å utsette høytaler kjøpet slik at jeg kunne finne en løsning på problemet.

Uten planer om å handle dro jeg på Electroworldmessa. Var mye teknologisk snadder innen tv, spill, video og lyd. Etter en stund fant jeg standen til Soundgarden der de hadde koblet opp 3 forskjellige surroundpakker. Den første var temmelig liten og en den andre var en pakke fra Jamo som jeg tidligere i denne tråden vurderte. Den siste pakka som var koblet opp var Dennepakka fra Jbl. De kjørte et messetilbud på denne pakken + en Harman Kardon avr 255 til kr 15.000kr.

Pratet med en "selger" som egentlig ikke jobbet for soundgarden og han mente pakke var den rette for meg. JBL leverte et godt trykk og mye morrolyd som passer flott i et hjemmekinosystem. Bakhøytalernepasset også perfekt til rommet mitt og de kunne festes rett på veggen med et medfølgende feste. Anlegget var koblet til en 50" Pioneer tv med PS3 som blu-ray spiller. Var utrolig mye lyd og støy på messa, så lytteforholdene var heller dårlige, men ble vist en scene fra Die Hard 4. Satt med et bredt smil under prøvelyttingen, det låt rett og slett rått, i hvertfall i mine øre. Valgte derfor å gå for pakketilbudet og tror jeg kommer til å bli veldig fornøyd.

Jeg har da altså kjøpt meg følgende:

JBL ES 80 5.1 sett

Harman/Kardon Avr-255

WhyreWizard Dreamcaster BW

WhyreWizard HDMI kabel

Eagle Calypso 1,5mm

Kjøpte ikke bananplugger da jeg følte jeg ikke ville bruke mer penger der og da. Burde jeg kjøpe bananplugger? Gir det noen fordeler bortsett fra enklere tilkoblinger? Leste på siden til Pioneer at de anbefalte å koble til kablene på sine forsterkere uten bananplugger. Hva tror du ellers om kablene jeg har kjøpt meg? Var 145kr pr meter til den kabelen som skal kobles sammen senter og fronter. Selgeren mente dette var en god kabel til dette settet. Bakkabelen skulle også være grei. Han nevne også at det fulgte med subkabel men at denne kunne byttes med en med y-ledd for å få de 3db ekstra.

Til slutt så må jeg stille et lite spørsmål angående HDMI kabler. Jeg har lest flere stedet samt sett en test av tv2 hjelper deg der de mener at en HDMI kabel er en HDMI kabel og ikke noe mer. Selgeren mente at siden jeg hadde en Monster kabel til 600kr så ville en kabel i samme prisklasse fra samme fabrik være en fordel så jeg fikk 200kr avslag på en 900krs kabel fra WhyreWizard. Nevnte det at jeg hadde sett at kablene like og da påsto han at siden kabelen skulle frakte både lyd og bilde så var det fordel med en litt dyrere en + en kabel fra samme fabrik var en fordel. Siden jeg var litt sliten og forsåvidt har råd så valgte jeg den. Hva tror dere om dette?

Når det gjelder veggfester så er det akkuratt noe slikt jeg selv syntes ser kurrant ut. Holder det med et vanlig vater når dette skal festes eller burde jeg bruke et laservater?

Igjen, takk for all hjelpen Anders! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...