Gå til innhold

Middagsklubb - et tips til alle enslige(med venner)!


toth

Anbefalte innlegg

Hei og hopp,

vil gjerne dele min meget gode erfaring med dette konseptet, til glede for gamle og nye lesere.

 

Vi er 6 kamerater som bor i hver vår leilighet, veldig nærme hverandre.

Så, istedet for å sitte hjemme og spise fjordland og grandis for oss selv hver dag, fant vi ut at vi skulle slå oss sammen.

Som sagt så gjort, vi har telefonkonferanse hver dag kl 3 på 3, der vi avtaler hvems tur det er, hvor og når.

 

På denne måten lager man mat én gang i uka, og blir servert 4 ganger! :new_woot:

Vi har også grundig vurdering av servert måltid, med terningkast, etter hver middag.

Dette, samt at man bare lager den ene dagen, fører til en fremragende innsats hos deltagerne.

Vi snakker jo ukedager her, men stort sett er det "søndagsmiddag" hver dag.

 

Jeg nevner noen retter vi har blitt servert:

Fårikål

Baconsurret kyllingfilet fylt med kryddersmør

Marinerte laksefileter med coleslaw

Hjemmelagde kjøttkaker

Hvitløksgryte med mandelpotet-båter, ovnsbakte tomater og baconsurret asparges

Fajitas og diverse andre kreative mexicanske retter jeg ikke husker navnet på

Ytrefilet m/alt

Indrefilet m/alt

Nakkekoteletter bakt i egg og kavring

 

osv osv..

Her har man rett og slett ALT å tjene, men ingenting å tape! Man får nydelig middag hver dag, og har det gøy med å lage noe skikkelig den ene dagen det er ens egen tur.

 

Anbefales på det sterkeste, altså! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av oss er allergiske mot noe..

Men man vet vel stort sett det om vennene sine? Hvis ikke kan man vel bare spørre i begynnelsen. :)

 

For å nevne et par ting til, blir matbudsjettet til hver enkelt ganske sikkert kraftig kuttet, og iom at vi har lagt opp til et system med vurdering og terningkast(med humor selvsagt) blir det gøy å lage, så dermed er det heller ingen krangling om hvem som skal lage, men heller krangling om hvem som FÅR lage.

Vi har holdt det gående i 7-8 uker nå, og det har aldri vært noe problem å avgjøre hvem som skal lage.

Litt lurt er det og at etter endt middag kan man bli enige om hvem som har sjans til å lage dagen etter, da har de god tid til å forberede et herremåltid :)

Lenke til kommentar
Dette var jo på grensen til genialt! Men hva med å heller ha faste dager og klokkeslett for hver enkelt person slik at person 1 alltid lager mat på mandagen mens person 2 lager på tirsdagen osv. På den måten har man god tid til å planlegge og det blir litt mer stabilt.

Jepp, det er den ideelle løsningen. Men vi jobber såpass variert med overtid osv alle sammen, at det funker dårlig for oss. Men for dem med fast timeplan er det absolutt den beste løsningen. :)

Lenke til kommentar

Gårsdagens rett ble en kjappis fra meg, da alle hadde litt dårlig tid;

 

Sett på ris

Brun oksekjøttdeig i stor panne

Hakk/del opp løk, champignon, gul og rød paprika, og gjør klar en boks mais

Når kjøttdeigen er brunet, hell over kaninforet og bland det inn

La surre 1 min eller så mens du krydrer, grøntforet skal bare varmes/forvelles, ikke stekes/kokes mykt

Hell over Bernaise, enten ferdig eller de respektive ingredienser.

Bland godt!

Når det bobler i Bernaisen etter et minutt eller to, er det klart.

 

Da har man en slags biffsnadder, men mye rimeligere. Og den var unnagjort på 15 min.

Tips til riskoking: Bruk litt flytende melange i vannet du skal koke opp.

 

Åja; server gjerne hele stasen med nystekte baguetter, for det ekstra lille hakket på terningen :)

 

PS: Man kan gjerne bruke pommes frites istedet for ris. Da anbefales den svarte posen fra Hoff, kun 5 min. i ovnen fra frossen tilstand. Og den blir god!

Endret av toth
Lenke til kommentar
Det var en god idé. Nå bor jeg hjemme hos mor så lager nesten aldri middag :p .

Foretrekker denne selv :p

Men Mamma jobber ganske ofte overtid, så jeg pleier å lage middag til hun kommer.

Noe lettvint, men kjempe godt er :

Kokt ris, hakket svinekjøtt og østersaus.

Østersaus er utrolig godt :p

 

Det her var jo en knall ide.

Det er ikke mye som er så kjedlig som å sitte hjemme alene og lage mat.

Lenke til kommentar

Godt folk liker idéen! Fortell gjerne hvordan det går om dere setter det ut i livet :)

 

Igår var det et medlem som hadde bursdag, så i tillegg til latterlige prinsessehatter på hodet, fikk vi;

 

-Forrett: Physialis, mango og noe annet

 

-Indrefilet av svin

-Fløtegratinerte poteter og brokkoli

-Kremet soppstuing

 

-Dessert: Is og kaffe.

 

Alt i alt et godt måltid som kokken høstet et par 6'ere på :)

Lenke til kommentar
Hvordan går det med vekten når dere spiser slike herremåltider hele uken? En bieffekt av oplegget kan jo muligens være overvekt? :fun:

Kunne vel muligens vært det.. Men faktum er jo at vi har et mye bedre kosthold nå enn alene!

Som gårsdagens middag - poteter, fettløst kjøtt, sopp og grønnsaker. Ingenting usunt i det! Innom flere næringsgrupper og greier.

 

Spiser man Grandis eller statoil-burger hver dag derimot ... ;)

Lenke til kommentar

Hehe, joda.. Men nå har vi ikke tre-retter hver dag da, som sagt var det bursdag igår :fun:

Det mer vanlige er god husmannskost, bare som regel med en ekstra piff fordi det er moro.

Men essensene er de samme du får hjemme hos mor. Stekt fisk, komper, hjemmelagde kjøttkaker, kyllingfilet, kjøttdeig osv..

 

Skal sies at noen av medlemmene trener 6 ganger i uken da, mens andre aldri driver fysiske utskeielser. Men alle er fornøyde med maten! :D

Lenke til kommentar

Det kreves jo ingenting for å sette i gang, så bare gjør det! :)

 

Det som faktisk tilfeldig var utløsende for vår oppstart, om det kan hjelpe noen, var at vi oppdaget at man kan hoste tlf-konferanse på mobilen.

Jeg kan ihvertfall på min Nokia e65, og kameraten min kan på sin sony-ericsson.

 

Begynte faktisk som en spøk da vi oppdaget konferansefunkjonen, litt sånn "skal vi ha felles middag i morgen? vi tar en konferanse på det."

Så gjorde vi det, og resten er historie. Vi har tilogmed ofisiell logo og webshop ( http://www.cafepress.com/mlosjen ) :p

 

Spøk til revolver, for de mange av dere som har fast timeplan ifht skole/jobb, trenger man jo ingen konferanse heller. Sett dere ned en kveld, og lag en plan bare;

Mandager - Ole, kl 16:30
Tirsdager - Hans kl 16:40
Onsdager - Kurt Johnny kl 17:00
Torsdager - Mora til roger kl 14:00
Fredager - Jens Helene kl 16:23

Dagens vert sender ut felles sms dersom det blir endringer i klokkeslett den enkelte dag.

 

Er ikke verre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...