Gå til innhold

Wiimote som mus i Ubuntu 8.10

Anbefalte innlegg

Når jeg brukte Linux Mint 5; som er basert på Ubuntu 8.04 kunne jeg bruke en Wiimote som mus; enten med gyroen eller iR-kameraet; alt ved hjelp av denne guiden.. Nå som jeg bruker Ubuntu 8.10 får jeg følgende problem: Når jeg kjører wminput 00:19:FD:E5:12:AC, som jeg tror skal koble Wiimoten til pc'en og gjøre den klar får jeg følgende beskjed: "unable to open uinput"

Lengre enn dette kommer jeg ikke. Wiimoten kan kommunisere med pc'en, Wmgui kan lese av all informasjon fra Wiimoten.

Noen som kan hjelpe meg?

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver å få den til å bruke iR istedenfor gyroen og jeg har gjort som guiden sier helt til jeg prøver å kjøre

wminput -c ir_ptr 00:19:FD:E5:12:AC

Da får jeg igjen "unable to open uinput" og denne gangen husket jeg å kjøre modprobe uinput først.

Hva nå?

Lenke til kommentar

glemte sudo'en ja :blush:

Jeg tror alt er klart nå, nå kan jeg ved hjelp av en Wiimote, iR-penn og Ubuntu 8.10:

-Lage "touchscreen"

-Bruke Wiimoten som en mus enten med Gyroen eller iR-kameraet

- Leke

ved forespørsel kan jeg lage en bitteliten guide evt linke til andre som hjalp meg.

Lenke til kommentar
Forresten, hvor nøyaktig er den IR-måten å styre musa på?

Tja, jeg har to 18" skjermer rett ved siden av hverandre, en hjemmelagd iR-penn som lyser konstant(lager en USB-variant snart) mellom skjermene og wiimoten(og jeg) er 50-80 cm unna og pilen glir mykt over skjermene. Her er det viktig å ikke være skjelven, da kan det gå dårlig.

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Jeg forklarer det kjapt nå, kan utdype med bilder når jeg kommer hjem senere:

Det du trenger(for å lage en som jeg har):

- 2AA-batterier

- Batteriholder

- Kulepenn

- infrarød lysdiode, jeg skaffet mine fra gamle fjernkontroller

- Motstand, her må du bruke Ohm's lov for å finne riktig motstand. I mitt tilfelle ble det 40 tror jeg

- Et par tynne ledninger

- En bryter

- Loddeutstyr og krympeslanger

Fremgangsmåte:

Sett batteriene i batteriholderen og lim den langs enden på pennen. Fjern innmaten i pennen; altså blekkpinnen, fjæra og mekanikken. Lodd sammen den positive siden av lydioden til motstanden. Lodd en ledning fra minusen til dioden til batteriet. Lodd en annen ledning fra motstanden og til bryteren, så en tredje ledning fra bryteren til batteriet. La dioden stikke ut av tuppen på pennen; dette kan involvere litt saging og sliping av tuppen. For sikkerhets og stabilitets skyld, sett krympeslanger rundt loddepunkter og andre ustabile steder. Lim så dioden fast fra innsiden. Fest bryteren slik at den er tilgjengelig for pekefingertuppen (eller hva du ønsker) når du holder pennen som en penn. (slenger ut bilder av dette senere)

Nå skal pennen være ferdig, og tuppen skal lyse når du trykker inn bryteren.

Lenke til kommentar

Interessant, så det eneste som trengs er bare en diode og en 40 ohm motstand? :p Tror jeg skal mekke meg en sånn en!:D

Men ja, for å finne rett motstand, må man vel vite hvor mye strøm som skal gå igjennom dioden?

EDIT :D Haha, Det funker jo. Prøver å bruke en vanlig fjernkontroll som ir kilde, og det funker fett (men veldig dårlig oppløsning :p) =) Men det betyr jo at det må gå an å kjøpe en billig Wii-IR-mottaker og bruke den?:)

Prøvde en ny fjernkontroll nå og da funka det mye bedre :D Dette skal fikses!

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Jeg lagde en ir-diode ved å bare ta dioden fra en gammel fjernkontroll og så bruke batterier med lik volt som i fjernkontrollen. Funker fint det. Har bare testet det med wiimote whiteboard til Johnny Lee (link). Funker fint det. Men jeg lagde en trykknapp i tilleg,(noe jeg så khaffner også hadde gjort) som er praktisk når man skal bruke det som whiteboard.

Har ikke testet det ut i linux enda, skal få gjort det snart. Jeg fikk samme feilmelding som trådstarter, så håper jeg også bare glemte sudoen:P

Endret av KeYhOle
Lenke til kommentar

Måtte teste ut i linux med en gang gitt, å må si at dette var utrolig enkelt. Faktisk mye lettere enn i windows, selv for en med veldig liten fartstid i linux:) Må alikavel si at å bruke wiimote som mus med ir'en var ganske vanskelig. Kan man stille ned på sensitiviteten? slik at pekeren beveger seg saktere?

Lenke til kommentar

Det med 40 Ohm var bare i mitt tilfelle. Hva dere trenger må dere regne ut selv:

[u]Batterispenning-spenning som lysdiode trenger[/u]
         Strømforbruk i Lysdioden

Det funker å ta sensoren lengre unna wiimoten :p

Hæ? sensoren er i Wiimoten; det infrarøde kameraet foran

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...