Gå til innhold

Musikkteori, en morsom og lærerikbok å anbefale?

Supernaut_

Anbefalte innlegg

Hei, jeg spiller gitar. Og kan godt si at jeg på er et lavt nivå men det får være det. Musikkteoeri har jeg lite av, kan ingen skalaer helt.

Det er så forskjell på hvem som skriver teori, noen kan skriver så det blir gøy og andre bare ramser opp fakta og da blir det fort kjedelig. :)

Noen som har lest noen bra bøker på musikkteori? Snakker ikke bare om gitar, tenker på helt basic med toner, (noter?) ++

Kan gjerne være på engelsk, bestiller fra amazon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet desverre ikke om noen musikkteori bøker som er "morsomme" har lest en god del, men det har for det meste vært tørt. Hvis du imidlertidig ikke har noe imot å lese engelsk vil jeg anbefale Musictheory.net Her kan du lese om det meste av basiskunskapene mm, og i tilleg er det mange øvelser som du kan øve på, høre intervaller, høre riktige skalaer, velge riktig noter osv. Dette kan gjøre det hele litt mer gøy er min erfaring! En ting er å lese om musikkteori, men en annen ting er å sette den ut i praksis. Øvelsene på denne siden kan gjøre det enklere å forstå det hele :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Eneste problemet jeg ser med Musictheory.net er at den bruker romerske tegn til å beskrive noter og slikt, og jeg fatter ikke døyten av det :p *lese wikipedia*

Lenke til kommentar

Jeg går første året på videregående nå (klassisk slagverk) og vi bruker Roger Jeffs' "Aktiv Musikklære" igjennom tre år med musikkteori. Det går fra det veldig grunnleggende og beveger seg fort videre til noe mer utfordrende og spennende (for dere som er helt ferske). Dette er dog for de som begynner helt ifra scratch, og begynner med å ta for seg stamtonerekke, noteverdier, fortegn etc. Anbefales på det sterkeste! (jeg bruker den sammen med mine elever, som knapt har begynt på skolen, og tilogmed for dem er dette en bok de drar nytte av!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...