Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-126


HKS

Anbefalte innlegg

Da har det blitt litt endring i rekkefølgen på romfergeoppdrag. Siden det ble trøbbel med Hubble-teleskopet har STS-125 blitt utsatt, og NASA har bestemt at STS-126 skal fly først. Endeavour ble i utgangspunktet kjørt ut til utskytningsrampe 39B på Kennedy Space Center, for å være i beredskap hvis Atlantis hadde fått problemer under STS-125. Endeavour vil nå bli konfigurert om til STS-126, og flyttet til rampe 39A hvor oppskytningen skal foregå.

 

Link til foregående romfergeoppdrag:

Tråden for romfergeoppdraget STS-115

Tråden for romfergeoppdraget STS-116

Tråden for romfergeoppdraget STS-117

Tråden for romfergeoppdraget STS-118

Tråden for romfergeoppdraget STS-120

Tråden for romfergeoppdraget STS-122

Tråden for romfergeoppdraget STS-123

Tråden for romfergeoppdraget STS-124

 

STS-126 flys som sagt av Endeavour, og dette blir oppdrag nummer 22 for Endeavour. Endeavour er i skrivende stund allerede kjørt ut til rampe 39A, og gjøres klar til oppdraget. STS-126 har en planlagt varighet på 15 dager, og det skal utføres 4 EVA'er på romstasjonen. Hovedinnholdet i disse EVA'ene er service på SARJ-mekanismen (som brukes til å rotere solcellepanelene) til det ene settet med solcellepaneler, som kalles S4. Ellers vil dette oppdraget være ganske likt med andre typiske oppdrag til ISS, men inspeksjoner av romfergen sitt varmeskjold med OBSS.

 

Planlagt oppskytning:

14. november 2008 - 19:55 EST (15. november 2008 - 01:55 CET)

Romferge:

Endeavour (OV-105)

Oppskytningsvindu:

10 minutter

Oppskytningsrampe:

Kenedy Space Center 39A

Varighet av oppdraget:

15 dager

Planlagt landing:

Kennedy Space Center

Hovedlast:

27. ISS oppdrag (ULF2) - Multi-Purpose Logistics Module (MPLM)

 

STS-126 er primært et logistikk-oppdrag til den internasjonale romstasjonen. Romfergen skal ha med en Multi-Purpose Logistics Module (MPLM), som er en container på størelse med det Europeiske Columbus laboratoriet. NASA har 3 slike moduler, som er bygd i Europa. Modulen som skal brukes på dette oppdraget heter Leonardo. Leonardo kommer til å bli installert på ISS iløet av dag 3 av oppdraget. Innholdet i denne modulen er blandt annet et nytt toalett, flere racks for å kunne resirkulere blandt annet urin til vann, samt nye kjøkkenkomponenter, samt plass å sove for to besetningsmedlemmer, disse vil vli tatt i bruk når ISS øker besetningen fra 3 til 6 personer neste år. Mot slutten av oppdraget kommer de til å fylle Leonardo med søppel, eksprimenter som er avsluttet, og andre ting som skal tilbake til jorden, og modulen vil bli plassert tilbake i romfergen.

 

Her er en illusjtrasjon av ISS under dette oppdraget. Det kommer ikke til å bygges på ISS under dette oppdraget, STS-126 er kun et logistikk-oppdrag:

post-22436-1225460438_thumb.jpg

 

Oversikt over hva som skal være med Endeavour av last opp til ISS:

post-22436-1225802641_thumb.jpg

 

Her er astronautene som skal være med på STS-126:

 

Kaptein: Christopher J. Ferguson

Pilot: Eric A. Boe

Oppdrag spesialist 1: Stephen G. Bowen

Oppdrag spesialist 2: Robert S. (Shane) Kimbrough

Oppdrag spesialist 3: Heidemarie M. Stefanyshyn-Piper

Oppdrag spesialist 4: Donald R. Pettit

ISS astronaut rotasjon: Sandra H. Magnus (opp) / Gregory Chamitoff (ned)

 

Av deltakerene i ekspedisjon 18 på ISS skal Chamitoff være med ned. Han kom opp med Discovery på STS-124, og har vært oppe på ISS siden juni. Chamitoff skal erstattes av Sandra H. Magnus, som skal være på ISS frem til februar.

 

Her er STS-126 sitt ofisielle emblem:

post-22436-1225457794_thumb.jpg

 

Som vanlig er det selvsagt bare å fyre løs med spørsmål. Vi er flere som henger rundt her som gjerne svarer! For mer informasjon, og konstante oppdateringer på STS-126, NASA, ISS og mer anbefaler jeg NASASpaceflight.com

 

 

Ofte spurte spørsmål (FAQ) om romfergeoppdrag

 

Q: Kan jeg se oppskytningen live?

A: Ja, NASA TV sender live. NASA TV er tilgjengelig både for Windows Media Player, QuickTime og RealPlayer. Mer informasjon om NASA TV kan dere finne på denne siden siden:

http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/

 

Q: Hvor finner jeg NASA TV sitt program?

A: Det finner dere på denne linken:

http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/mission_schedule.html

Tidssonen våres står dessverre ikke i programmet, men det enkleste er å ta EST (Eastcoast Standard Time) og legge til 6 timer.

 

Edit 1: Versjon 1.0 av førstepost.

Edit 2: Lagt til figur av lasterom + oppskytningstidspunkt

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et bilde av STS-126 mannskapet, fra venstre er astronaut Heidemarie Stefanyshyn-Piper, Shane Kimbrough, begge oppdrag spesialister; Eric Boe, pilot; Chris Ferguson, kommandør; Steve Bowen, Sandra Magnus og Donald Pettit, alle oppdrag spessialister. Magnus er en del av Expedition 18 på ISS som Flight Engineer:

 

jsc2008e119073.jpg

 

 

De har også laget en plakat for oppdraget. Denne gangen vet jeg ikke om den er inspirert av en spessiel film slik den har vært før:

post-22436-1225461857_thumb.jpg

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Her er noen bilder fra tidligere i prosesseringen av Endeavour:

 

Endeavour sitt forrige oppdrag var STS-123, som hun fullførte i slutten av mars 2008, med en landing på Kennedy Space Center. Umiddelbart etter det begynte forberedelsene til neste oppdrag som på det tidspunktet var STS-400, og stå stand-by for Atlantis under Hubble-oppdraget.

 

08pd1847-m.jpg

I slutten av juni fikk Endeavour montert inn rakettmotorene (SSME), disse motorene er gjenbrukbare, og brukes opp til 25 ganger.

 

08pd1851-m.jpg

Mellom STS-123 og 126 har Endeavour også fått byttet ut et RCC (Reinforced Carbon-Carbon) panel som var blitt slitt. Disse panelene sitter forran på vingene, og det er disse som får høyest temperatur på turen tilbake fra verdensrommet (re-entry). Det var et hull i et slikt panel som gjorde at Columbia brant opp under re-entry etter STS-107 i februar 2003.

 

08pd2146-m.jpg

Vedlikehold av keramiske fliser på undersiden av romfergen. Disse flisene beskytter undersiden under re-entry, og noen av de byttes eller repareres mellom oppdragene.

Lenke til kommentar

Flere bilder fra prosesseringen av Endeavour:

 

08pd2525-m.jpg

Den eksterne tanken for dette oppdraget (ET-129) ble tatt imot på KSC i begynnelsen av august, og den ble festet til startrakettene 28. august, litt forsinket etter at flere meldte om at de hadde hørt rare lyder innenfra tanken.

 

08pd2609-m.jpg

Roll-over fra OPF-2, hvor Endeavour har blitt vedlikeholdt siden hun landet etter STS-123 var 11. september. Turen over fra OPF-2 til VAB tar rundt 30 minutter, og etter at romfergen kommer inn i VAB roteres den vertikalt.

 

08pd2617-m.jpg

Etter at romfergen har blitt rotert til vertikalt, heises den over til tanken, og festes. Denne prosessen tar vanligvis en dag. Etter den er ferdig kjøres flere simuleringer og tester, for å verifisere at alle systemer fungerer, og at alle koblingene mellom tanken og romfergen er bra.

 

08pd2663-m.jpg

På kvelden 18. september startet roll-out fra VAB til utskytningsrampe 39B for Endeavour. Endeavour ble kjørt til 39B for å støtte Atlantis på STS-125, hvis det skulle skjedd noe med Atlantis under Hubble-oppdraget. Etter at Hubble-oppdraget ble utsatt så ble disse planene endret.

Lenke til kommentar

Bilde fra slutten av oktober:

 

08pd3353-m.jpg

Endeavour er nettopp ferdig med det som nå kalles en "roll-around". Det vil si at romfergen har blitt kjørt fra rampe 39B til 39A. Grunnen til dette er at rampe 39B ikke er sertifisert til å håndtere lasten som må monteres inn i romfergen sitt lasterom. NASA ønsker derfor å bruke 39A som er operativ nå, isteden for å re sertifisere utstyret på 39B. I og med at STS-125 ble utsatt så er 39A ledig.

 

08pd3321-m.jpg

Bilde fra PCR (Payload Cangeout Room) på rampe 39A. Her har nettopp Leonardo modulen ankommet i en lastecontainer, og de jobber med å overføre lasten inn i PCR, når Endeavour ankommer 39A så blir lasten overført fra PCR til romfergen sitt lasterom. PCR i den delen av rampen som kalles RSS (Rotating Service Structure).

 

08pd3449-m.jpg

29. oktober var STS-126 astronautene på Kennedy Space Center for å delta i TCDT (Terminal Countdown Demonstration Test) som er en "generalprøve" før selve oppskytningen, hvor hele nedtellingen simuleres med avbrudd på T-31 sekunder, samt evakuering av romfergen.

Lenke til kommentar

Oppdatering fra KSC:

 

Alle forberedelsene med Endeavour har så langt gått bra. Fortsetter alt å gå etter planen så begynner de nedtellingen til oppskytning den 11. november klokken 22:00 (EST) Det vil si den 12. november klokken 04:00 norsk tid.

 

Planlagt oppskytning er fremdeles natt til lørdag norsk tid!

Lenke til kommentar

L4r5: Godt å høre! :)

 

Oppdatering fra KCS:

 

Så langt har det vært en problemfri nedtelling. Alt er nå klart for det som kalles "Call to Stations" før selve nedtellingsklokken starter. Call to Stations kaller de det når de begynner å bemanne konsollene i kontrollsenteret på KSC.

 

Etter planen så starter nedtellingen om litt over to timer. Klokken begynner på T-43 timer, og det er flere planlagte pauser i nedtellingen.

 

08pd3618-m.jpg

Astronautene har ankommet fra Houston for oppskytningen. Fra venstre: Oppdragspesialist Donald Pettit, pilot Eric Boe, kommandør Chris Ferguson, og oppdragspesialister Heidemarie Stefanyshyn-Piper, Shane Kimbrough, Steve Bowen og Sandra Magnus. Sandra Magnus skal være igjen på romstasjonen som en del av Ekspedisjon 18.

 

Her er aktiviteter i første dag av nedtellingen (Tid er i EST):

Launch-3 Days (Tuesday, Nov. 11)

 

Prepare for the start of the STS-126 launch countdown

Perform the call to stations (9:30 p.m.)

Countdown begins at the T-43 hour mark (10 p.m.)

Begin final vehicle and facility closeouts for launch

Check out backup flight systems

Configure avionics systems for launch

Review flight software stored in mass memory units and display systems

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Nedtellingen har startet!

 

T-2 dager, 15 timer og 19 minutter

 

Første værvarsel har også kommet. Vi ser nå på 60% sjans for bra vær på fredag, det synker ned til 30% sjans på lørdag, men på søndag går sannsynligheten opp til 70%.

 

Her er dagens aktiviteter i nedtellingen (Tid er i EST):

Launch-2 Days (Wednesday, Nov. 12)

 

Complete preparations to load power reactant storage and distribution system (9 a.m.)

Activate and test navigational systems (11 a.m.)

Flight deck preliminary inspections complete (2 p.m.)

 

Enter first built-in hold at T-27 hours for duration of 4 hours (2 p.m.)

 

Clear launch pad of all nonessential personnel

Perform test of the vehicle's pyrotechnic initiator controllers

 

Resume countdown (6 p.m.)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Oppdatering i nedtellingen:

 

T-1 dag, 10 timer og 46 minutter

 

Alt går fremdeles glatt. Ingen problemer med romfergen. I løpet av natten så har de fullført arbeidet med å fylle flytende hydrogen og oksygen på tankene til Endeavour sine brenselceller (PDRS), dette har også gått uten noen problemer.

 

Situasjonen med været er fremdeles den samme... Kanskje litt mer positivt idag.

 

Her er dagens aktiviteter i nedtellingen (Tid er i EST):

Launch-1 Day (Thursday, Nov. 13)

 

Enter 4-hour built-in hold at T-19 hours (2 a.m.)

 

Demate orbiter mid-body umbilical unit (2:30 a.m.)

Begin operations to load cryogenic reactants into Endeavour’s fuel cell storage tanks (3 a.m.)

Resume orbiter and ground support equipment closeouts

 

Resume countdown (6 a.m.)

 

Begin filling pad sound suppression system water tank (7 a.m.)

Main engine avionics, pneumatics and controller checkout completed (8 a.m.)

Pad sound suppression system water tank filling complete (10 a.m.)

Begin star tracker functional checks (1:50 p.m.)

 

Enter planned hold at T-11 hours for 13 hours, 30 minutes (2 p.m.)

 

Activate the orbiter's communications systems

Move Rotating Service Structure to the park position (11:30 p.m.)

Perform ascent switch list

Fuel cell flow-through purge complete

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Jeg vil bare uttrykke mitt engasjement for arbeidet du leger ned i disse trådene [GDI]Raptor. Som l4r5 finner også jeg det veldig spennende å følge oppdragene, og måten du legger dem frem på med oppdateringer og utfyllende tekst gjør det hele mye mer tilgjengelig og interesant å følge med på. Fortsett med det gode arbeidet!

Lenke til kommentar

12 timer igjen til oppskytning nå!

 

Alt ser bra ut på Kennedy Space Center. I løpet av natten er RSS (Rotating Service Structure) som beskytter romfergen ute på rampen rotert tilbake, og de er klare for å begynne å fylle Endeavour sin eksterne tank med over 3 millioner liter flytende drivstoff om noen timer.

 

Sjansen for at været er bra nok er fremdeles 70%

 

Bilde fra roteringen av RSS:

08pd3670-m.jpg

 

 

Her er dagens aktiviteter (NB! Tid er i EST):

Launch Day (Friday, Nov. 14)

 

Resume countdown at T-11 hours (3:30 a.m.)

 

Activate the orbiter's fuel cells (4:50 a.m.)

Clear the blast danger area of all nonessential personnel

Switch Endeavour’s purge air to gaseous nitrogen (5:30 a.m.)

 

Enter planned 2-hour built-in hold at the T-6 hour mark (8:30 a.m.)

 

Launch team verifies no violations of launch commit criteria prior to cryogenic loading of the external tank

Clear pad of all personnel

 

Resume countdown (10:30 a.m.)

 

Chill down propellant transfer lines (10:30 a.m.)

Begin loading the external fuel tank with about 500,000 gallons of cryogenic propellants (about 10:50 a.m.)

 

Enter planned 2-hour, 30-minute built-in hold at T-3 hours (1:30 p.m.)

 

Complete filling the external tank with its flight load of liquid hydrogen and liquid oxygen propellants (about 1:30 p.m.)

Final Inspection Team proceeds to launch pad

Perform inertial measurement unit preflight calibration

Align Merritt Island Launch Area tracking antennas

Perform open loop test with Eastern Range

 

Resume countdown at T-3 hours (4 p.m.)

 

Crew departs Operations and Checkout Building for the pad (4:05 p.m.)

Complete closeout preparations in the White Room

Check cockpit switch configurations

Begin Eastern Range final network open loop command checks

Flight crew begins entry into the orbiter (4:35 p.m.)

Astronauts perform air-to-ground voice checks with Launch and Mission Control

Begin to close Endeavour’s crew hatch (5:50 p.m.)

Perform hatch seal and cabin leak checks

Complete White Room closeout

Closeout crew moves to fallback area

Primary ascent guidance data is transferred to the backup flight system

 

Enter planned 10-minute hold at T-20 minutes (6:40 p.m.)

 

NASA test director conducts final launch team briefings

 

Resume countdown at T-20 minutes (6:50 p.m.)

 

Transition the orbiter's onboard computers to launch configuration

Start fuel cell thermal conditioning

Close orbiter cabin vent valves

Transition backup flight system to launch configuration

 

Enter estimated 45-minute hold at T-9 minutes (7:01 p.m.)

 

Launch director, Mission Management Team and NASA test director conduct final polls for "go/no go" to launch

 

Resume countdown at T-9 minutes (7:46 p.m.)

 

Start automatic ground launch sequencer (T-9 minutes)

Retract orbiter crew access arm (T-7:30)

Start APU recorders (T-6:15)

Start auxiliary power units (T-5)

Terminate liquid oxygen replenish (T-4:55)

Start orbiter aerosurface profile test (T-3:55)

Start main engine gimbal profile test (T-3:30)

Pressurize liquid oxygen tank (T-2:55)

Begin retracting the gaseous oxygen vent arm (T-2:50)

Fuel cells to internal reactants (T-2:35)

Pressurize liquid hydrogen tank (T-1:57)

Deactivate bi-pod heaters (T-1:52)

Deactivate solid rocket booster joint heaters (T-0:50)

Orbiter transfers from ground to internal power (T-0:50 seconds)

Ground launch sequencer go for auto sequence start (T-0:31 seconds)

Booster gimbal profile (T-0:21 seconds)

Ignition of three space shuttle main engines (T-6.6 seconds)

Booster ignition and liftoff (T-0)

 

Skal holde tråden oppdatert utover dagen! :)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

De driver nå og fyller den eksterne tanken med flytende hydrogen (LH2) og flytende oksygen (LOX). Dette er drivstoffet som driver romfergen sine hovedmotorer (SSME) på de åtte minuttene romfergen bruker opp til verdensrommet.

 

De to tankene har følgende volum:

Oksygen: 553358 liter

Hydrogen: 1497440 liter

 

Altså litt over to millioner liter med drivstoff... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...