HKS Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Da har det blitt litt endring i rekkefølgen på romfergeoppdrag. Siden det ble trøbbel med Hubble-teleskopet har STS-125 blitt utsatt, og NASA har bestemt at STS-126 skal fly først. Endeavour ble i utgangspunktet kjørt ut til utskytningsrampe 39B på Kennedy Space Center, for å være i beredskap hvis Atlantis hadde fått problemer under STS-125. Endeavour vil nå bli konfigurert om til STS-126, og flyttet til rampe 39A hvor oppskytningen skal foregå. Link til foregående romfergeoppdrag: Tråden for romfergeoppdraget STS-115 Tråden for romfergeoppdraget STS-116 Tråden for romfergeoppdraget STS-117 Tråden for romfergeoppdraget STS-118 Tråden for romfergeoppdraget STS-120 Tråden for romfergeoppdraget STS-122 Tråden for romfergeoppdraget STS-123 Tråden for romfergeoppdraget STS-124 STS-126 flys som sagt av Endeavour, og dette blir oppdrag nummer 22 for Endeavour. Endeavour er i skrivende stund allerede kjørt ut til rampe 39A, og gjøres klar til oppdraget. STS-126 har en planlagt varighet på 15 dager, og det skal utføres 4 EVA'er på romstasjonen. Hovedinnholdet i disse EVA'ene er service på SARJ-mekanismen (som brukes til å rotere solcellepanelene) til det ene settet med solcellepaneler, som kalles S4. Ellers vil dette oppdraget være ganske likt med andre typiske oppdrag til ISS, men inspeksjoner av romfergen sitt varmeskjold med OBSS. Planlagt oppskytning: 14. november 2008 - 19:55 EST (15. november 2008 - 01:55 CET) Romferge: Endeavour (OV-105) Oppskytningsvindu: 10 minutter Oppskytningsrampe: Kenedy Space Center 39A Varighet av oppdraget: 15 dager Planlagt landing: Kennedy Space Center Hovedlast: 27. ISS oppdrag (ULF2) - Multi-Purpose Logistics Module (MPLM) STS-126 er primært et logistikk-oppdrag til den internasjonale romstasjonen. Romfergen skal ha med en Multi-Purpose Logistics Module (MPLM), som er en container på størelse med det Europeiske Columbus laboratoriet. NASA har 3 slike moduler, som er bygd i Europa. Modulen som skal brukes på dette oppdraget heter Leonardo. Leonardo kommer til å bli installert på ISS iløet av dag 3 av oppdraget. Innholdet i denne modulen er blandt annet et nytt toalett, flere racks for å kunne resirkulere blandt annet urin til vann, samt nye kjøkkenkomponenter, samt plass å sove for to besetningsmedlemmer, disse vil vli tatt i bruk når ISS øker besetningen fra 3 til 6 personer neste år. Mot slutten av oppdraget kommer de til å fylle Leonardo med søppel, eksprimenter som er avsluttet, og andre ting som skal tilbake til jorden, og modulen vil bli plassert tilbake i romfergen. Her er en illusjtrasjon av ISS under dette oppdraget. Det kommer ikke til å bygges på ISS under dette oppdraget, STS-126 er kun et logistikk-oppdrag: Oversikt over hva som skal være med Endeavour av last opp til ISS: Her er astronautene som skal være med på STS-126: Kaptein: Christopher J. Ferguson Pilot: Eric A. Boe Oppdrag spesialist 1: Stephen G. Bowen Oppdrag spesialist 2: Robert S. (Shane) Kimbrough Oppdrag spesialist 3: Heidemarie M. Stefanyshyn-Piper Oppdrag spesialist 4: Donald R. Pettit ISS astronaut rotasjon: Sandra H. Magnus (opp) / Gregory Chamitoff (ned) Av deltakerene i ekspedisjon 18 på ISS skal Chamitoff være med ned. Han kom opp med Discovery på STS-124, og har vært oppe på ISS siden juni. Chamitoff skal erstattes av Sandra H. Magnus, som skal være på ISS frem til februar. Her er STS-126 sitt ofisielle emblem: Som vanlig er det selvsagt bare å fyre løs med spørsmål. Vi er flere som henger rundt her som gjerne svarer! For mer informasjon, og konstante oppdateringer på STS-126, NASA, ISS og mer anbefaler jeg NASASpaceflight.com Ofte spurte spørsmål (FAQ) om romfergeoppdrag Q: Kan jeg se oppskytningen live? A: Ja, NASA TV sender live. NASA TV er tilgjengelig både for Windows Media Player, QuickTime og RealPlayer. Mer informasjon om NASA TV kan dere finne på denne siden siden: http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/ Q: Hvor finner jeg NASA TV sitt program? A: Det finner dere på denne linken: http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/mission_schedule.html Tidssonen våres står dessverre ikke i programmet, men det enkleste er å ta EST (Eastcoast Standard Time) og legge til 6 timer. Edit 1: Versjon 1.0 av førstepost. Edit 2: Lagt til figur av lasterom + oppskytningstidspunkt Endret 4. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Her er et bilde av STS-126 mannskapet, fra venstre er astronaut Heidemarie Stefanyshyn-Piper, Shane Kimbrough, begge oppdrag spesialister; Eric Boe, pilot; Chris Ferguson, kommandør; Steve Bowen, Sandra Magnus og Donald Pettit, alle oppdrag spessialister. Magnus er en del av Expedition 18 på ISS som Flight Engineer: De har også laget en plakat for oppdraget. Denne gangen vet jeg ikke om den er inspirert av en spessiel film slik den har vært før: Endret 31. oktober 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Hvordan ser jeg Nasa-tv med høyest mulig kvalitet? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Hvordan ser jeg Nasa-tv med høyest mulig kvalitet? NASA sine Windows Media strømmer går under oppdragene via Yahoo Broadcast, og da kjører da 1200kbps. Det er høyeste som er tilgjenglig på nettet... Lenke til kommentar
HKS Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 NASA har nå lagt ut Presse Kit til oppdraget. Der er det ganske mye informasjon om både last, selve oppdraget og astronautene. http://www.nasa.gov/pdf/287211main_STS-126_Press_Kit.pdf Lenke til kommentar
HKS Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Her er noen bilder fra tidligere i prosesseringen av Endeavour: Endeavour sitt forrige oppdrag var STS-123, som hun fullførte i slutten av mars 2008, med en landing på Kennedy Space Center. Umiddelbart etter det begynte forberedelsene til neste oppdrag som på det tidspunktet var STS-400, og stå stand-by for Atlantis under Hubble-oppdraget. I slutten av juni fikk Endeavour montert inn rakettmotorene (SSME), disse motorene er gjenbrukbare, og brukes opp til 25 ganger. Mellom STS-123 og 126 har Endeavour også fått byttet ut et RCC (Reinforced Carbon-Carbon) panel som var blitt slitt. Disse panelene sitter forran på vingene, og det er disse som får høyest temperatur på turen tilbake fra verdensrommet (re-entry). Det var et hull i et slikt panel som gjorde at Columbia brant opp under re-entry etter STS-107 i februar 2003. Vedlikehold av keramiske fliser på undersiden av romfergen. Disse flisene beskytter undersiden under re-entry, og noen av de byttes eller repareres mellom oppdragene. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Flere bilder fra prosesseringen av Endeavour: Den eksterne tanken for dette oppdraget (ET-129) ble tatt imot på KSC i begynnelsen av august, og den ble festet til startrakettene 28. august, litt forsinket etter at flere meldte om at de hadde hørt rare lyder innenfra tanken. Roll-over fra OPF-2, hvor Endeavour har blitt vedlikeholdt siden hun landet etter STS-123 var 11. september. Turen over fra OPF-2 til VAB tar rundt 30 minutter, og etter at romfergen kommer inn i VAB roteres den vertikalt. Etter at romfergen har blitt rotert til vertikalt, heises den over til tanken, og festes. Denne prosessen tar vanligvis en dag. Etter den er ferdig kjøres flere simuleringer og tester, for å verifisere at alle systemer fungerer, og at alle koblingene mellom tanken og romfergen er bra. På kvelden 18. september startet roll-out fra VAB til utskytningsrampe 39B for Endeavour. Endeavour ble kjørt til 39B for å støtte Atlantis på STS-125, hvis det skulle skjedd noe med Atlantis under Hubble-oppdraget. Etter at Hubble-oppdraget ble utsatt så ble disse planene endret. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Bilde fra slutten av oktober: Endeavour er nettopp ferdig med det som nå kalles en "roll-around". Det vil si at romfergen har blitt kjørt fra rampe 39B til 39A. Grunnen til dette er at rampe 39B ikke er sertifisert til å håndtere lasten som må monteres inn i romfergen sitt lasterom. NASA ønsker derfor å bruke 39A som er operativ nå, isteden for å re sertifisere utstyret på 39B. I og med at STS-125 ble utsatt så er 39A ledig. Bilde fra PCR (Payload Cangeout Room) på rampe 39A. Her har nettopp Leonardo modulen ankommet i en lastecontainer, og de jobber med å overføre lasten inn i PCR, når Endeavour ankommer 39A så blir lasten overført fra PCR til romfergen sitt lasterom. PCR i den delen av rampen som kalles RSS (Rotating Service Structure). 29. oktober var STS-126 astronautene på Kennedy Space Center for å delta i TCDT (Terminal Countdown Demonstration Test) som er en "generalprøve" før selve oppskytningen, hvor hele nedtellingen simuleres med avbrudd på T-31 sekunder, samt evakuering av romfergen. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Oppdatering fra KSC: Alle forberedelsene med Endeavour har så langt gått bra. Fortsetter alt å gå etter planen så begynner de nedtellingen til oppskytning den 11. november klokken 22:00 (EST) Det vil si den 12. november klokken 04:00 norsk tid. Planlagt oppskytning er fremdeles natt til lørdag norsk tid! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Alltid spennende å følge med på disse trådene dine, GDI. Keep up the good work. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 (endret) L4r5: Godt å høre! Oppdatering fra KCS: Så langt har det vært en problemfri nedtelling. Alt er nå klart for det som kalles "Call to Stations" før selve nedtellingsklokken starter. Call to Stations kaller de det når de begynner å bemanne konsollene i kontrollsenteret på KSC. Etter planen så starter nedtellingen om litt over to timer. Klokken begynner på T-43 timer, og det er flere planlagte pauser i nedtellingen. Astronautene har ankommet fra Houston for oppskytningen. Fra venstre: Oppdragspesialist Donald Pettit, pilot Eric Boe, kommandør Chris Ferguson, og oppdragspesialister Heidemarie Stefanyshyn-Piper, Shane Kimbrough, Steve Bowen og Sandra Magnus. Sandra Magnus skal være igjen på romstasjonen som en del av Ekspedisjon 18. Her er aktiviteter i første dag av nedtellingen (Tid er i EST): Launch-3 Days (Tuesday, Nov. 11) Prepare for the start of the STS-126 launch countdown Perform the call to stations (9:30 p.m.) Countdown begins at the T-43 hour mark (10 p.m.) Begin final vehicle and facility closeouts for launch Check out backup flight systems Configure avionics systems for launch Review flight software stored in mass memory units and display systems Endret 13. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Nedtellingen har startet! T-2 dager, 15 timer og 19 minutter Første værvarsel har også kommet. Vi ser nå på 60% sjans for bra vær på fredag, det synker ned til 30% sjans på lørdag, men på søndag går sannsynligheten opp til 70%. Her er dagens aktiviteter i nedtellingen (Tid er i EST): Launch-2 Days (Wednesday, Nov. 12) Complete preparations to load power reactant storage and distribution system (9 a.m.) Activate and test navigational systems (11 a.m.) Flight deck preliminary inspections complete (2 p.m.) Enter first built-in hold at T-27 hours for duration of 4 hours (2 p.m.) Clear launch pad of all nonessential personnel Perform test of the vehicle's pyrotechnic initiator controllers Resume countdown (6 p.m.) Endret 13. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Oppdatering i nedtellingen: T-1 dag, 10 timer og 46 minutter Alt går fremdeles glatt. Ingen problemer med romfergen. I løpet av natten så har de fullført arbeidet med å fylle flytende hydrogen og oksygen på tankene til Endeavour sine brenselceller (PDRS), dette har også gått uten noen problemer. Situasjonen med været er fremdeles den samme... Kanskje litt mer positivt idag. Her er dagens aktiviteter i nedtellingen (Tid er i EST): Launch-1 Day (Thursday, Nov. 13) Enter 4-hour built-in hold at T-19 hours (2 a.m.) Demate orbiter mid-body umbilical unit (2:30 a.m.) Begin operations to load cryogenic reactants into Endeavour’s fuel cell storage tanks (3 a.m.) Resume orbiter and ground support equipment closeouts Resume countdown (6 a.m.) Begin filling pad sound suppression system water tank (7 a.m.) Main engine avionics, pneumatics and controller checkout completed (8 a.m.) Pad sound suppression system water tank filling complete (10 a.m.) Begin star tracker functional checks (1:50 p.m.) Enter planned hold at T-11 hours for 13 hours, 30 minutes (2 p.m.) Activate the orbiter's communications systems Move Rotating Service Structure to the park position (11:30 p.m.) Perform ascent switch list Fuel cell flow-through purge complete Endret 13. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg vil bare uttrykke mitt engasjement for arbeidet du leger ned i disse trådene [GDI]Raptor. Som l4r5 finner også jeg det veldig spennende å følge oppdragene, og måten du legger dem frem på med oppdateringer og utfyllende tekst gjør det hele mye mer tilgjengelig og interesant å følge med på. Fortsett med det gode arbeidet! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Oppdatering for været imorgen: Sjansen for at været er bra nok nå har blitt økt til 70% fra 60% i går. De regner med å begynne å fylle opp Endeavour sin eksterne tank med drivstoff rundt klokken 16 norsk tid imorgen. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) 12 timer igjen til oppskytning nå! Alt ser bra ut på Kennedy Space Center. I løpet av natten er RSS (Rotating Service Structure) som beskytter romfergen ute på rampen rotert tilbake, og de er klare for å begynne å fylle Endeavour sin eksterne tank med over 3 millioner liter flytende drivstoff om noen timer. Sjansen for at været er bra nok er fremdeles 70% Bilde fra roteringen av RSS: Her er dagens aktiviteter (NB! Tid er i EST): Launch Day (Friday, Nov. 14) Resume countdown at T-11 hours (3:30 a.m.) Activate the orbiter's fuel cells (4:50 a.m.) Clear the blast danger area of all nonessential personnel Switch Endeavour’s purge air to gaseous nitrogen (5:30 a.m.) Enter planned 2-hour built-in hold at the T-6 hour mark (8:30 a.m.) Launch team verifies no violations of launch commit criteria prior to cryogenic loading of the external tank Clear pad of all personnel Resume countdown (10:30 a.m.) Chill down propellant transfer lines (10:30 a.m.) Begin loading the external fuel tank with about 500,000 gallons of cryogenic propellants (about 10:50 a.m.) Enter planned 2-hour, 30-minute built-in hold at T-3 hours (1:30 p.m.) Complete filling the external tank with its flight load of liquid hydrogen and liquid oxygen propellants (about 1:30 p.m.) Final Inspection Team proceeds to launch pad Perform inertial measurement unit preflight calibration Align Merritt Island Launch Area tracking antennas Perform open loop test with Eastern Range Resume countdown at T-3 hours (4 p.m.) Crew departs Operations and Checkout Building for the pad (4:05 p.m.) Complete closeout preparations in the White Room Check cockpit switch configurations Begin Eastern Range final network open loop command checks Flight crew begins entry into the orbiter (4:35 p.m.) Astronauts perform air-to-ground voice checks with Launch and Mission Control Begin to close Endeavour’s crew hatch (5:50 p.m.) Perform hatch seal and cabin leak checks Complete White Room closeout Closeout crew moves to fallback area Primary ascent guidance data is transferred to the backup flight system Enter planned 10-minute hold at T-20 minutes (6:40 p.m.) NASA test director conducts final launch team briefings Resume countdown at T-20 minutes (6:50 p.m.) Transition the orbiter's onboard computers to launch configuration Start fuel cell thermal conditioning Close orbiter cabin vent valves Transition backup flight system to launch configuration Enter estimated 45-minute hold at T-9 minutes (7:01 p.m.) Launch director, Mission Management Team and NASA test director conduct final polls for "go/no go" to launch Resume countdown at T-9 minutes (7:46 p.m.) Start automatic ground launch sequencer (T-9 minutes) Retract orbiter crew access arm (T-7:30) Start APU recorders (T-6:15) Start auxiliary power units (T-5) Terminate liquid oxygen replenish (T-4:55) Start orbiter aerosurface profile test (T-3:55) Start main engine gimbal profile test (T-3:30) Pressurize liquid oxygen tank (T-2:55) Begin retracting the gaseous oxygen vent arm (T-2:50) Fuel cells to internal reactants (T-2:35) Pressurize liquid hydrogen tank (T-1:57) Deactivate bi-pod heaters (T-1:52) Deactivate solid rocket booster joint heaters (T-0:50) Orbiter transfers from ground to internal power (T-0:50 seconds) Ground launch sequencer go for auto sequence start (T-0:31 seconds) Booster gimbal profile (T-0:21 seconds) Ignition of three space shuttle main engines (T-6.6 seconds) Booster ignition and liftoff (T-0) Skal holde tråden oppdatert utover dagen! Endret 14. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 De driver nå og fyller den eksterne tanken med flytende hydrogen (LH2) og flytende oksygen (LOX). Dette er drivstoffet som driver romfergen sine hovedmotorer (SSME) på de åtte minuttene romfergen bruker opp til verdensrommet. De to tankene har følgende volum: Oksygen: 553358 liter Hydrogen: 1497440 liter Altså litt over to millioner liter med drivstoff... Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 NASA TV sender forresten live fra oppskytningen fra nå: http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 Den offisielle nedtellingen er nå på T-3 timer! Mannskapet er nå på vei ut til romfergen. Ingen tekniske problemer med romfergen, været ser fremdeles bra ut! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) T-2 timer og 21 minutter på den offisielle klokken. Mannskapet er nå på vei ombord i romfergen. Kommandør Chris Ferguson er allerede ombord. Endret 15. november 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå