Gå til innhold

TV2 hjelper deg tester HDMI kabler


Anbefalte innlegg

Sitter her å ser på TV2 hjelper deg tester HDMI kabler. Og tror du ikke de klarer å bruke en HDMI splitter mellom kilde og TV? Ganske sjokkerende at man ikke klarer se forskjell når signalet allerede er forringet før det når kabelen.. :roll:

 

Huff... Mer bensin på bålet for alle som tror det ikke er forskjell på HDMI kabler. (Eller kabler generellt.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller man får et bilde med feil.. :roll:

 

Noe TV2 hjelper deg også demonstrerte i starten av programmet, men da ved å fremprovosere dette ved bruk av å skøyte sammen flere kabler for å få tilstrekkelig lengde.

 

Det er riktignok vanskelig og se forskjeller på 1 meters kabler. Men det betyr ikke at forskjellene ikke fins.

Lenke til kommentar
Eller man får et bilde med feil.. :roll:

 

Noe TV2 hjelper deg også demonstrerte i starten av programmet, men da ved å fremprovosere dette ved bruk av å skøyte sammen flere kabler for å få tilstrekkelig lengde.

 

Det er riktignok vanskelig og se forskjeller på 1 meters kabler. Men det betyr ikke at forskjellene ikke fins.

Vanskelig? Dei hadde ein Hi-Fi Center-kar og ein ekspert på området, dei fant ikkje ein einaste feil. Om noko skjer ved å bruke ein switch så blir ikkje signalet betre, dei fant framleis null feil.

 

Som demonstrert i byrjinga var det først når du brukte kabel på mange meter det var forskjell. Veldig grei test av TV2, sjølv om dei kunne lagt meir vekt på forskjellige lengder. Hadde eg vore rik skulle eg testa det sjølv.

 

Eg har endå til gode å sjå ein test der dei faktisk finn ein forskjell på korte kablar.

Lenke til kommentar
phax: er du en av dem som har kastet bort 1500kr på en "bedre" kabel?

Nei jeg kjører en standard DVI kabel til tven min.

 

Vanskelig? Dei hadde ein Hi-Fi Center-kar og ein ekspert på området, dei fant ikkje ein einaste feil. Om noko skjer ved å bruke ein switch så blir ikkje signalet betre, dei fant framleis null feil.

 

Som demonstrert i byrjinga var det først når du brukte kabel på mange meter det var forskjell. Veldig grei test av TV2, sjølv om dei kunne lagt meir vekt på forskjellige lengder. Hadde eg vore rik skulle eg testa det sjølv.

 

Eg har endå til gode å sjå ein test der dei faktisk finn ein forskjell på korte kablar.

 

Nettopp, signalet er ikke optimalt. Splitteren gir jo signalet noe mellom 3 til 6dB loss alt etter hvilken kvalitet den har. Og da er jo allerede signalet svekket før det når kabelen. Og når de da kjører en standardkabel fra kilde til splitteren så er jo testgrunnlaget helt håpløst.

 

Men som sagt, jeg er enig i at på korte lengder så holder de billige kablene mål. Det eneste jeg irriterer meg over her er hvordan slike tester får folk til å tro at det ikke er forskjell på kabler i det hele og store. Noe det selvsagt er, og ja det er en målbar forskjell.

 

Tall ødelegger enhver god diskusjon, så de av dere som tror at alle kabler er like gode får fortsette å leve i den tro. Men ikke kom å klag den dagen dere skal koble projektoren deres til hjemmekinoen og får forstyrrelser på bildet, eller i verste fall ikke noe bilde i det hele tatt.

Lenke til kommentar

TV2 hjelper deg er et jallaprogram. I teksten jeg leste virket det som om de bare hadde testet bildet, som om det er det eneste som går gjennom en HDMI-kabel. Men nå er det så mange andre etterrettelige kilder som sier at det ikke er grunn til å bruke en formue på kabler at jeg nesten tillater meg å tro på det. Forskjell på kablene er det nok, jeg tror så gjerne at det kan være høyere båndbredde og bedre skjerming og den slags, men saken er at med dagens signaler gjør stort sett alle kablene jobben like bra. Hvis ungen din har rigga seg til med bilbane midt i stua og kona sitter med symaskinen like ved, trenger du kanskje den ekstra skjermingen.

 

Det er en fundamental forskjell på analoge og digitale signaler. På analoge kabler vil man få et kvalitetstap omvendt proporsjonalt med signalstyrken. Når det gjelder digitale signaler holder det at signalet er sterkt nok til at mottakeren skjønner om det er 1 eller 0, og så lenge det går, er kvaliteten mye den samme uansett hvor sterkt signalet er. Blir det for svakt, forsvinner overføringen helt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke helt det du sier til slutt her, for man kan ligge i grenseland på et digitalt signal og vil da oppleve forstyrrelser. Slik som f.eks TV2 hjelper deg også viste igår. Blir signalet svekket for mye forsvinner det, men det stemmer ikke at bildet bare er av eller på og at det er perfekt frem til det forsvinner.

 

Fikk forresten høre nå at den splitteren de brukte var HDMI 1.2a spesifisert, og derfor har en lavere båndbredde enn Blu-Ray spillren som de brukte som kilde.

 

Så da begynner man jo å skjønne seriøsiteten på denne testen.. :wee:

Lenke til kommentar

Det er også min forståelse av digitale systemer. Så lenge signalet ligger innenfor terskelnivået for "høy" og "lav", så er det uproblematisk. Hvis en eller flere "bitfeil" mot formodning skulle skje, så er det ukritisk siden HDMI-standaren garantert bruker en form for ECC. Siden signalet er "analogt", men informasjonen tolkes digitalt så er en måling av signalet helt uinteressant.

 

Er inholdet kopibeskyttet med HDCP så får man ikke noe bilde. Ellers vil jeg regne med at man, ved feil, vil se dette tydelig ved "ising" og fryst bilde. Jeg får bare håpe på at billigkabelen jeg venter på å motta fra Dealextreme, fikser jobben :)

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Vel, har hatt min 99-kroners hdmi fra Clas Ohlson siden mars 2007, gir like bra bilde som da jeg fikk den til PS3'en. Men nå er det ikke mer forstyrrelser enn en laptop og tre stasjonære PC'r i samme rom, så jeg har ikke ekstreme krav til min kabel heller. Eventuelle større forstyrrelser er enten ute i garasjen eller helt andre enden av huset.

Lenke til kommentar

Det er akkurat ved slike tilfeller at man merker kvalitetsforskjeller på kabler. Nordost f.eks leverer jo HDMI kabler på hele 15 meter som takler full HD på full pupp. Dette er vel ca 5 meter lengre enn hva de fleste andre produsenter klarer å levere. Merkelig med det, siden det ikke er forskjell på kabler? :wee:

 

 

Den fiber-kabelen har jeg faktisk ikke sett før. Virket jo interessant. :)

Lenke til kommentar

Det er flere leverandører enn nordost som klarer å levere 15m HDMI kabel med 1080 p oppløsning. Og for en grusom pris på de nordostkablene.

 

Noen utvalgte:

 

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...8&__redir=1

 

http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?...&plid=93386

 

For de som er enda mer prisbevisste så har netonnet denne til 599:

 

http://www.netonnet.no/index.asp?iid=128081

 

Om den faktisk takler 1080p oppløsning vet jeg ikke 100%, men den burde gjøre det. Alt annet ville mest sannsynligvis vært en mangel ved produktet.

Lenke til kommentar
Det er flere leverandører enn nordost som klarer å levere 15m HDMI kabel med 1080 p oppløsning. Og for en grusom pris på de nordostkablene.

Jepp, men på kabler på 15m er det sebare forskjeller. link

 

Testen virker noe uproff, skulle tro de hadde tilgang til to identiske kilder og to like TVer. Der er jo på denne måten man finner ut av om det er noe forskjell eller ikke.

Skal vi teste hvilken moped som går fortest når begge er plombert så de ikke går i mere enn 45km i timen?!

Lenke til kommentar
Det er flere leverandører enn nordost som klarer å levere 15m HDMI kabel med 1080 p oppløsning. Og for en grusom pris på de nordostkablene.

 

Ja jeg har ikke sagt noe annet? Sa "de fleste andre produsenter", ikke alle. Og nei, det er faktisk ikke alle kabler på 15 meter som takler full oppløsning like bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...