Gå til innhold

Trenger råd om diskkontroller ev m RAID

Anbefalte innlegg

Jeg trenger flere SATA-porter i min foto/spill-PC, og lurer litt på hvilken type diskkontroller jeg bør kjøpe. Oppgraderer med ujevne mellomrom og vil gjerne at kontrolleren skal være god i flere år fremover.

Har nå et Abit X38 kort med Q6600 @ 3.2 Ghz og 8 GB RAM

Når jeg skal kjøre RAID, vil det være RAID 0 for ytelse på arbeidsdisker eller RAID 1 på arkiv for å ha backup og bedre leseytelse.

Vil ha 8 porter og har funnet frem til denne:

HighPoint RocketRAID 2320 8P SATA

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314640

Den har etter hva jeg skjønner ikke full hardware Raid, men for mitt RAIDbruk spiller vel det mindre rolle? Jeg tenker på at jeg bruker enkle RAID typer og har ganske rask prosessor?

Den har pci-e x4. Vil det gå særlig raskere om jeg velger et kort med pci-e x8?

Den har bare SATA-kontakter. Ser at det finnes dyrere kort med SAS/SATA. Gir det raskere overføring av data med SATA-disker?

Videre står det ofte at antall disker som kan tilkobles SAS/SATA-kontrollere kan økes betydelig via SAS-expnaders, men har ikke klart å finne ut hva det er eller hva det ev koster. Søk i nettbutikker bringer meg bare til diskkabinetter/holdere og de koster mer enn en ekstra kontroller?

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt et Abit ix38 med SAS kontrollere. Adaptec 31605 og Adaptec 31205 brukte jeg på det kortet. Dette er pci-e x 8 kontrollere.

Disse fungerer i alle 3 pci-e x16 portene på kortet. 2 av disse portene er pci-e x 16 elektrisk, men den siste og sorte porten er pci-e x4 eletrisk.

Det er nesten ingen forskjell med denne kontrolleren om du bruker den i pci-e x4 eller pci-e x 16, da pci-e x4 har nok båndbredde :)

4 stk Seagate 15k5 i raid-0 på en av disse kontrollerene gir ca 400 MB/s lesehastighet i hdTach.

Har 12 stk Seagate 15k5 sas disker, og de skriker bare etter enda raskere kontroller :D

Skal du ha det ALLER beste ac harddisker, så er Seagate 15k6 kommet ut på markedet. Èn disk har en lesehastighet på 171 MB/s, mens Velociraptor gir "bare" 120 MB/s.

Eksempel på 4x seagate 15k.5 i raid-0 på Adaptec 31205 (12porter). Filebenchmark.

Filebench4xsas.jpg

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Du får jo super ytelse i den testen! Likevel viser testene på Storagereview at til mitt bruk så får jeg ikke full nytte av slike disker, og bør satse på velociraptor. Skal følge rådet til Anvil og finne meg en god RAID-kontroller. Ser det står litt om det i den tråden du linker til. Ser imidlertid ut som om de kjører RAID 5 og 6, mens jeg tror jeg kan nøye meg med 0 og 1. Da kan jeg kanskje klare meg med en litt enklere kontroller som Rocket Raid 3220?

Jeg startet en diskusjon om disker her samtidig. Trodde det ville bli mindre rot, men nå blir det mye frem og tilbake. Beklager!

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1025109

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...