Gå til innhold

BK: Akerselva i høst-sol

tomsi42

Anbefalte innlegg

Det var nydelig vær i går, og jeg tok noen bilder av Akerselva i nærheten av jobben. Her er tre varianter over tema, men jeg er ikke sikker på hvilket jeg liker best ...

1. Breddeformat

1/800s, f/5.6

2. Høydeformat

1/400s f/8

3. Lengre opp.

1/1250, f/5.6

Alle bildene er tatt med EOS 30D , EF 24mm f/2.8, ISO 200

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fine bilder alle sammen, men savner litt dybde og fremheving av motiv.

Fargene er fine i seg selv og elven er idyllisk, og med litt eterarbeid blir det sikkert noen fine bilder.

synes kanskje at bilde Nr.2 er det fineste, det har litt mer forgrunn.

bilde Nr 1. Ville kanskje blitt bedre hvis du hadde kuttet ut litt av himmelen og heller tatt med mer forgrunn. Ikke det at himmelen ikke var fin, men hvis du skulle hat med den måtte den ha tatt større deler av bildet, kanskje opp mot to tredjedeler.Da ville det kanskje vert nødvendig med mer vidvinkel for å få med mer av elva og bygningene.

Bilde Nr 3. har potensiale men, her burde det kanskje vert lagt mer vekt på å få med himmelen. hvis du hadde gått ned på kne ville du antagelig fått litt mer dybde og himmelen ville vært mer fremtredende.

Tips: Øk kontrasten på himmelen litt!

Lenke til kommentar

Forstår problemet ditt.

Bilde 1 omgivelsen og elv tar omtrent like mye oppmerksomhet.

Bilde 2 der er elva blikkfanget.

Bilde 3 er omgivelsene "bygningen/muren" som dominerer.

Selve det fotomessige har jeg ikke noe og utsette på.

I følge tittelen din må jeg si at bilde 1 gir mest av begge deler.

Lenke til kommentar

Likte høydeformatet best. En ting jeg la merke til på thumbnailen til høydeformatet var at kanten før fossen ser ut som den deler bildet i to? Kunne kanskje gått ann å spille litt på dette, for eksempel ved å plassere kanten i midten av bildet (vertikalt), så det ser ut som to bilder før man ser godt etter? Croppe bort litt av sidene også så kanten dekker hele bildet.

Et lite tips bare, tror det kunne gjort bildet litt mer spennende. :)

Ellers må jeg jo få si at bildet var veldig bra teknisk, finner ingenting å peke på der.

Lenke til kommentar
Her er tre varianter over tema, men jeg er ikke sikker på hvilket jeg liker best ...

Jeg derimot, er sikker. Bilde 2 fungerer best for meg. Det eneste som skurrer litt for meg er at du har fått med hele bredden (og vel så det) der minifossefallet begynner på venstre side, mens du har kuttet litt for tidlig på høyre side. Det var vel ikke så varmt nå som under Akam-turen i sommer vil jeg tro...

Som nevnt her så burde bilde 1 vært rettet opp litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...