Gå til innhold

Vannscooter tråden - (Blir igjen lovlig i norske farvann)


Anbefalte innlegg

Jeg synes vannscooter ser barskt ut og lurer på om det er lovlig, har hørt flere som sier at det er ulovelig, men til tross for dette så selges det mye nytt og bra på finn.no og rubrikk.no.

 

Er det lovlig, og i så fall i hvilken og hvor stor grad. Kan du kjøre hvor du vil i innlandet og ved kysten og skjærgården?

 

OBS: NY EMNETITTEL.

 

EDIT: ALT HVA ANGÅR VANNSCOOTER'ERE DISKUTERES I DENNE TRÅDEN.

 

Foreløpig lovlighet:

 

http://jettrade.no/index.php/Nyheter/Lovlighet.html

 

Følg vannscootersaken på jettrade.no.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hentet fra regjeringen.no

Det er vedtatt et generelt forbud mot vannscootere og liknende. Kommunene kan fravike forbudet om bruk av vannscooter gjennom lokale forskrifter der det angis områder for bruk av vannscooter og liknende. Bruk av denne type fartøy skal kunne tillates for nærmere angitte områder der dette ikke medfører fare eller ulempe for andre interesser.

Bruk av vannscooter

Lenke til kommentar

hadde en episode i bamble der en kjørte med vannscooter i skjærgården i "rush trafikken" i over 40knop, gassa på lenger ute og kom opp i kasnkje 50knop. en vanlig fridtidsbåt som yter samme farta koster fort noen hunder tusen,men en vannscooter får man for under hundre. litt frista,men dersom det er ulovelig så bør jeg kanskje la være. men det er jo rart at så mange driver med det dersom det er ulovelig.

Lenke til kommentar
Hentet fra regjeringen.no
Det er vedtatt et generelt forbud mot vannscootere og liknende. Kommunene kan fravike forbudet om bruk av vannscooter gjennom lokale forskrifter der det angis områder for bruk av vannscooter og liknende. Bruk av denne type fartøy skal kunne tillates for nærmere angitte områder der dette ikke medfører fare eller ulempe for andre interesser.

Bruk av vannscooter

så det er altså på lik linje som snøscootere, det bekrefter ihvertfall unntakene. jeg hadde håpet på å kunne leke meg i skjærgården,men det blir det sikkert ikke noe av. da må jeg isåfall laaaaaaangt ut for kunne drive med det på lovlig vis.

Lenke til kommentar

Det kan jo nevnes at det er en rettsak ute og går om akuratt det med bruk av vannscooter også :p som ska/har vært oppe til EFTA domstolen. hvor en prøver og få et lovendring på akuratt dette punkte pga av loven for vannscooter + diverse er så utdatert, vis jeg ikke husker feil.'

Rettled meg vis jeg tar feil nå :p

Lenke til kommentar
hva er bakgrunnen for at vannscooter kjøring er så begrenset og derfor tildels ulovelig.

 

_TROR_ det hadde noe med en del ulykker og mye støy. Men når det gjelder ulykker, så burde vell MC også bli ulovlig? Mer ulykker på MC. Og hva støyen angår så er en moderne vannscooter vesentlig mer stillegående en den var når de vedtok forbud mot vannscooteren.

 

Så grunnen til forbudet per dags dato er vell at det er morsomt.?

Lenke til kommentar

http://tinde.no/baat/sea-doo/-/m%C3%83%C2%...romsdal/BT45007

 

denne her er bare 1 av mange som ligger ute for salg som er fristende og ikke dyr heller ved tanke på så mye morro du kan få med denne scooteren............eheheheheHe

 

http://tinde.no/baat/yamaha/-/hordaland/BT44876

 

denne her også, 58knop er farlig fort,men gøy. liker designet også;)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
hva er bakgrunnen for at vannscooter kjøring er så begrenset og derfor tildels ulovelig.

 

_TROR_ det hadde noe med en del ulykker og mye støy. Men når det gjelder ulykker, så burde vell MC også bli ulovlig? Mer ulykker på MC. Og hva støyen angår så er en moderne vannscooter vesentlig mer stillegående en den var når de vedtok forbud mot vannscooteren.

 

Så grunnen til forbudet per dags dato er vell at det er morsomt.?

de støyer veldig noen av de når de kjører på maks turtall. kan ha noe med hastigheten å gjøre da flere av dem går så vanvittig fort og kan være vansklige å se da de heller ikke har lanterne.

Lenke til kommentar
de støyer veldig noen av de når de kjører på maks turtall. kan ha noe med hastigheten å gjøre da flere av dem går så vanvittig fort og kan være vansklige å se da de heller ikke har lanterne.

 

Mulig. Men farten har i Norge null å si. 50 knop er for all del mye, men ikke av det ekstreme. Når man (forlepig) som 16 åring har lov til å kjøre en spitter ny Fountain, NorTeck osv som går bortimot 100knop uten noe somhelst opplæring. Men selv ikke en voksen mann i 50 åra som har vokst opp i båt ikke kan kjøpe seg en vannscooter å kose seg med uten å bruke flere hundretusen er jo helt på trynet.

 

Når det gjelder lanterne så er det påbudt med lanterne eller lommelykt når man ferdes i mørket. Så det er ihvertfall ikke en grunn til å nekte folket vannscooter.

Lenke til kommentar

jeg skjønner, jeg er også hissig på at det skal bli fult lovlig med vannscootere. 58knop er ingenting iforhold til hva man kan skaffe seg av de katamaranbåtene som gjør 100knop+++.

 

jeg syns 58knop er sabla fort til å være et fartøy på størrelsemed de misnte ro-jollene, 55knop er vel det raskeste jeg har kjørt på vannet, det var med en 150hk rib;)

Lenke til kommentar

denne saken blir spennende å se utfallet av, jeg håper og tror at vannscootere blir lovlig tilslutt;) men om det er slik at dersom carl jacob johansen får medhold som vi alle håper på så tror jeg ikke at det vil bli lovlig allerede til neste sommer,men neste sommer der igjen. en norsk efta sak var oppe sist høst angående et våpen som er godkjent over hele europa,men ikke norge. den saken pågår ennå og er ikke løst. men håper det går fortere her og som sagt at vi får vår rett til vannscootere:)

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=500144

 

kan dere lese litt om saken her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...