Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Guide: Vinterkonservering for båt og utenbordsmotor


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Nå som båten er på land, og vinteren nærmer seg med store skritt, tenkte jeg at andre også skulle ta opp båten sin.

For å unngå spørsmål om hva som bør gjøres med båten når den er tatt på land, lager jeg en liten guide. (Kanskje noen vil endre litt på rekkefølgen)

 

Grunnen til at det i det hele tatt er viktig å ta båten på land før vinteren, er at det ofte er da stormene setter seg inn, og hvis båten ligger ute konstant i snø osv. kan det fort tape seg.

 

Skrog.

- Når båten er tatt opp, er det lurt å spyle den med høytrykksspyler - og helst før groen får tid til å tørke inn.

Hvis du tar båten opp på henger, er det også lurt å spyle hengeren, gjerne før man spyler båten.

 

- Deretter kan det være lurt å såpevaske hele båten, også motoren, med båtshampo. (Skiten går mye lettere vekk når den er "fersk" enn hvis båten har stått inne i ett nøst i nesten et halvt år)

 

Motor.

- Så bør man skru ut pluggene. Enkelte skifter pluggene til nye etter hver sesong, men dette er unødvendig hvis man ikke har merket at motoren har fjusket. Hvis du fortsatt vil fortsette denne vanen (noe jeg gjorde før), så er det greit å skru de gamle pluggene løst inn igjen, og heller spare på de nye til du skal sjøsette.

 

- Når alle kontaktene er dusjet med kontaktspray og alle nipler og bevegelige deler er smurt opp, er det lurt å pakke motoren inn i avispapir. Dette gjør at avispapiret suger til seg fuktigheten, og motoren får en mindre fuktig vinter. (Bytt gjerne avispapir med jevne mellomrom hvis det er en fuktig vinter, eller motoren er lagret ute eller på et fuktig sted).

 

Ferskvannskjøring.

- Etter båten er spylt er det lurt å ferskvannskjøre motoren. Da fjerner man saltet, samt man får en "skikkelig" rengjøring. Det er lurt at motoren får stå å gå til den er skikkelig varm, da salt krystalliserer seg ved 67 grader. Jeg pleier alltid å helle litt frostvæske i en bøtte og uttynne den med vann og koble den til klokkene. Da forhindrer man frost inni motoren, noe jeg ser som en stor fordel. Det er også viktig å påse at motoren får nok kjøling. Dette kan du enkelt sjekke ved at det skal komme kjølevann ut kontrollstrålen. Hvis det ikke gjør dette har du enten for lite vann tilgjengelig, eller så er impelleren ødelagt. Hvis motoren ikke får nok kjøling kan den gå varm, noe som kan ødelegge motoren.

 

Propell.

- Propellen bør skrus av. Dette er fordi man bør fjerne det gamle fettet fra akslingen, for så å smøre på nytt fett (som tåler saltvann selvfølgelig). Hvis du er redd for propellen kan det være lurt å la akslingen stå uten fett gjennom vinteren, hvis du ikke har en gammel propell liggende som du kan ta på.

 

Tildekking.

- Hvis båten står ute, er det lurt å pakke den inn i pressening. Da må man passe på at tau eller presseningen ikke gnager, og du bør sjekke etter at det ikke kan samles store mengder med vann eller snø på en plass (hvis det blir for stor vekt, kan det gå igjennom presseningen til slutt, og da må du skaffe ny, som ikke alltid er like gøy).

 

Girolje.

- Giroljen skriftes. Dette bør gjøres om høsten fordi det kan være vann eller fuktighet inni girhuset, og da vil dette ruste. Først skrur du ut den øverste skruen. Dette er fordi da kommer det luft inn, og oljen renner fortere ut i andre enden, når du har skrudd ut den nederste skruen. Men når man fyller på igjen, gjør man det motsatt. Man presser oljetuben inn i hullet og presser til det kommer ut det øverste hullet. (Hvis du må bytte tube underveis, er det lurt å holde den tomme tuben inn i hullet helt til den andre tuben er klar. Som oftest er dette lettere med to personer).

 

4-takt og injection-motorer.

- De som har 4-takter må bytte motorolje. Her er det lurt å lese gjennom instruksjonsboken, men som regel er det en skrue nede på motorstammen som skal skrues ut. (Peilepinnen må da lettes på, slik at oljen renner ut). Hvis det er vann i motoroljen, vil dette over tid lage rustflekker på veiv og sylindre.

Bytte oljefilter er også lurt. Når du bytter oljefilter kan det være lurt å ta litt av den gamle oljen å smøre rundt den nye pakningen, slik at den ikke blir ødelagt når du skrur filteret på. Dette er også lurt å gjøre om høsten, av samme grunn som med giroljen.

 

- På injection-motorer (som ficht, e-tech, optimax og 4-takt EFI-motorer) er det lurt å bensinstabilisator på bensintanken før vinteren. Bensinstabilisator forhindrer bensinen i og lage avleiringer i dyser og innsprøytningsanlegg, og derfor kan dette være lurt å gjøre på motorer med forgasser også, for det hindrer avleiringer her også.

 

Annet utstyr.

- Det kan være lurt å rengjøre alt av tau og fortøyning. Fortøyning er dyrt, og hvis dette ligger gjennom en hel vinter fullt av salt, eldes det mye fortere enn det ville gjort hvis du hadde passet på det.

 

- Annet utstyr som fiskeutstyr, vester, hengelåser etc. er også lurt å rengjøre for å få vekk saltet. Det hindrer blant annet rust, og stort sett ingenting tåler saltvann.

Hvis du har oppblåsbar vest, er det lurt å bytte selvutløseren. Denne blir eldre (som alt annet), og blir da mindre sensitiv.

 

Dette er hva jeg pleier å gjøre FØR vinteren. Nå kommer det jeg gjør om våren, "vårpuss", men noen ønsker sikkert å gjøre disse tingene før vinteren.

 

Motor.

- Avisene tas ut og de nye pluggene settes på plass.

 

Bensinfilter.

- Bytte/rengjøre bensinfilter. På de mindre motorene, holder det som regel å rengjøre bensinfilteret, selv om det bør byttes en gang i blant det også.

De bensinfiltrene som er laget av papir skal byttes hvis det har vært vann inni. Her kan man enten rengjøre med bensin eller trykkluft (hvis du bruker trykkluft må du være forsiktig, ellers kan dette ødelegge filteret), men påse at filteret er helt tørt før du setter det på plass igjen.

Å rengjøre et bensinfilter på en større motor er ikke alltid like lett, da pakningen ofte blir ødelagt (større bensinfilter ligner på oljefilter). Her er det også slik som oljefilteret - før man tar det på igjen er det lurt å smøre inn pakningen med olje for at man skal kunne få av filteret lettere neste gang det skal byttes, samt at pakningen ikke blir ødelagt når du skrur fast filteret.

De filtrene som er laget av plast (altså et plasthus med plastfilter), kan rengjøres med varmt vann og/eller trykkluft, men her må det også være helt tørt før du setter det på plass. Litt olje på pakningen her også er heller ikke dumt.

 

Bunnsmøring.

- Båten bør/må bunnsmøres. Dette er IKKE lurt å gjøre med en gang båten er tatt på land da det fortsatt vil være fuktig, og båten skal ikke stå så lenge med ny bunnsmøring før den kommer i kontakt med vann. Som oftest står det bak på boksen hvor lenge det bør gå før du sjøsetter båten etter bunnsmøringen (står også tørketid og når den er overmalbar).

 

Sinkanoder.

- Sinkanode er noe som også bør byttes. Hvis motoren har stått mye på land/vært lite i kontakt med vann, er det ikke nødvendig å bytte denne hver sesong. Det er ikke lurt å bytte den for ofte. Den virker best når dyrene har spist litt på "desserten".

Hvis sinkanoden er mer enn 50 % nedbrutt, anbefales den å byttes, men etter en sesong er den sjelden oppbrukt, da de ikke pleier å bli brutt ned med mer enn 25-30%. Det er ikke alltid lurt å velge det billigste, og i hvert fall ikke i dette tilfellet. En billig sinkanode innholder som regel mindre sink, og levetiden blir dermed forlenget. Sinkanoden er beregnet for å forsvinne, og disse sinkanodene kan ofte virke intakte, men som regel er sinken oppspist.

Ved søling av bunnsmøring eller poleringsmiddel på sinkanoden, kan dette hemme egenskapene til den ved at det legger seg et ”beskyttende” lag oppå sinken.

 

Vedlikehold av skrog.

- Så bør båten vaskes, gjerne med et litt mer omfattende stoff en shampo (f.eks. Hugos).

 

- Etter båten er vasket, kan det være greit å rubbe båten med poleringsmaskin. Dette kommer jo veldig an på om du har mye riper i skroget (ses spesielt godt ved farget skrog) eller visst båten er veldig matt. Dette er en relativt slitsom jobb (kommer selvsagt ann på størrelsen på båten), og det handler om hvor mye du selv gidder å gjøre ut av det.

 

- Når båten er ferdig rubbet/vasket bør den vokses. Dette bør helst gjøres med voks som er beregnet på båter.

 

Nyere båt?

Hvis du har en nyere båt (5 år eller nyere), vil jeg anbefale å følge produsentens prosedyrer for å unngå eventuelle problemer ved reklamasjon. Du finner dette i brukerhåndboken som skal følge med båten.

 

 

Det kan være lurt å tenke på båtpussen før våren kommer, da det blir lettere å få tak i det du trenger, du får gjerne bedre service i og med at det er mindre kunder om vinteren, og du slipper å stresse. Hastverk er lastverk, og plutselig har du glemt noe. (Her kan det være lurt å lage seg en liste om høsten, sånn at du vet hva du har, hva du trenger og hva du ikke trenger).

 

 

Hvis noen lurer på noe, eller mener det er noe jeg bør legge til/endre på, så er det bare å gi beskjed.

 

Hvis noen er i tvil på hvordan de skal gjøre noen av tingene, kan de enten spørre meg, eller så kan de se om de får tak i Hempel sin DVD om "Vedlikehold av båt". Kjempe flott DVD! Anbefales på det sterkeste.

 

 

Håper dette var til hjelp! :)

Endret av vbjornevik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fin guide!

Føler meg veldig slurvete.. Jeg drar bare min båt opp i fjæra og tipper den rundt :p

Motoren setter jeg i ett skur bak huset. Har ikke ferskvannskjørt den i år, burde kanskje gjøre det.

 

Båten er en 14-fots åpen plastbåt, så er ikke så nøye.. Motoren er en gammel Honda 5hk, så er ikke så nøye der heller :p

Blir mest sannsynlig ny til neste sesong..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bra guide, men har noen ting å tilføye.

 

Nyere båt? Ta en runde med forhandler og prøv å få utbedret feil og mangler du mener ikke burde oppstått.

 

Vask alt tau, gjerne i vaskemaskinen. Lar du tauet ligge fult av salt over vinteren, eldes det fortere. Tau er dyrt, ta vare på det!

 

Skyll også alt annet løst utstyr som fiskeutstyr, diverse fortøyningsutstyr redningsvester. INGEN ting tåler salt over tid.

 

Hengelåser får alt for sjeldent den omsorgen de trenger. Skyll disse godt i varmt vann for å løse opp mest mulig av saltet, både på utsiden og ikke minst inni. Legg dem så i olje over vinteren, litt totaktsolje eller lignende i bunnen av en isboks gjør susen. på denne måten lar du oljen trenge inn i alle kriker og kroker.

har du dyr herdet låsekjetting husk å skylle denne godt også.

 

På punktet om bunnstoff i førsteposten, vil jeg tilføye at de forskjellige leverandørene har forskjellige anbefalinger om hvor lang tid det kan gå fra du påfører bunnstoff, til båten må sjøsettes. For Hempel mener jeg å huske at dette er maks 3 måneder.

 

Har du oppblåsbar redningsvest? Ta denne med til en forhandler, få denne sjekket.

Utløserne til disse har begrenset levetid, og flertallet av brukerne går med vester med foreldede utløsere. en utløser i en slik vest er kort fortalt en salttablett som løses opp i kontakt med vann, denne blir mindre sensitiv over tid. Å ta en service på autovesten din koster deg ca 100kr. Salget av utløsere er på ca 15-20% av det det skulle vært om alle fulgte vedlikeholdsrutinene, sett at ingen vester falt i vannet... skjærping folkens!

 

Begynn og tenk på vårpussen når du tar opp båten, lag en liste over ting som må gjøres innen sjøsetting, så du får gjort alt i tide. mange ting krever forbredelser og inkjøp! tar du deg en tur innom en båtutstyrsbutikk midtvinters er du garantert god service(langt mellom kundene..)

 

 

 

hvis du ønsker å integrere min post i din guide vbjornevik, er det greit for meg, så blir det mer oversiktlig. tips: lag overskrifter i guiden

Endret av sir_enzo
Lenke til kommentar
Det er helt sant, men synes fortsatt ikke det glir helt inn i emnetittelen.. Skal snakke med Dotten å se hva han sier, og om det er noe han vil ha med på forumets Wiki.

 

 

Wikien er brukernes lekeplass for å gi godt innhold, så det er bare til å skaffe seg tilgang og legge det opp der om ønskelig.

 

Gjør oppmerksom på at andre da også får muligheten til å endre på guiden. Wikien er i betafasen så enkelte ting er avklart, men eksempelvis når det kommer til opphavsrett og slikt så har jeg et ønske om å kjøre samme linje som wikipedia; Ingen sitter på den (dette for å sikre generativiteten). Mens du ved å ha guiden på forumet har mer rettigheter til arbeidet du gjør. Det er ting som må avklares litt opp i systemet.

 

Ellers må jeg bare si at det er flott at brukere tar seg tid til å bidra med slikt, det varmer et forumentusiasthjerte. Kudos :)

Lenke til kommentar

Er tilbake her igjen en tur nå etter en lengre pause fra dette forumet, skjedd litt her ja!

Fin guide vbjornevik, men det er hvertfall 2 ting du bør endre.

 

Bytting av girolje og motorole SKAL gjøres på høsten, dette er svær svært viktig, det har vært mange havarier opp i gjennom tidene som kommer av dette.

 

Dersom du har vann i motorolja vil dette lage rustflekker på veiv og i sylindere hvis det blir stående for lenge, sjekker man olja og bytter den før vinteren har man hvertfall sjangs til og få gjort noe med det før det er for seint (det kan jo være for seint allerede, men venter du til våren er det garantert det!)

 

Det samme gjelder egentlig undervannshuset også, men der er det i tilegg fare for frostspregning ved kulde og mye vann.

 

Man må også huske og smøre opp alle nipler og bevegelige deler, og bruke bensinstabilisator på tanken før vinteren (veldig viktig på injection motorer som ficht, e-tec, optimax og 4-t efi motorer)

Lenke til kommentar

Ja, det skulle jeg fikse fra før.

 

Men kan du fortelle litt mer om bensinstabilisator? Har ikke det selv tror jeg (vet aldri hva pappa har), men har ihvertfall ikke brukt det på ficht'en min.

 

Nå har jeg endret litt. Ser dette bra ut?

Endret av vbjornevik
Lenke til kommentar

Bensinstabilisator forhindrer bensinen i og lage avleiringer i dyser og innsprøytningsanlegg, derfor er det veldig viktig på ficht, e-tec optimax og andre EFI og DFI motorer. Det er også greit og gjøre dette på modeller med forgasser, for det hindrer avleieringer her også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei !

 

Synes du har fått fram det vesentlige her,men er noen småting jeg veldig gjerne vi påpeke.

- Bytte/rengjøre bensinfilter. På de mindre motorene, holder det som regel å rengjøre bensinfilteret, selv om det bør byttes en gang i blant det også. Å rengjøre et bensinfilter på en større motor er ikke alltid like lett, da pakningen ofte blir ødelagt (større bensinfilter ligner på oljefilter). Her er det også slik som oljefilteret - før man tar det på er det lurt å smøre inn pakningen - i dette tilfellet med bensin.

 

I dette avsnittet er det et par ting som burde fremheves bedre.

På større motorer er det en filtertype som heter spinnoff filter,disse filtertypen skal o-ringen påsmøres litt ren motorolje,det for og lette bytte av filter neste gang,bruker du bensin så tørker pakningen ut og det blir vanskeligere og bytte filter neste gang.Angående rengjøring så er drivstoff-filter laget av papir og må byttes hvis det har vært vann i dem,må heller ikke vaskes i vann,på mindre motorer så er det normalt et plasthus med et plastfilter inni,disse kan rengjøres med varmtvann eller trykkluft bare pass på at den er helt tørre før du setter det på plass igjen,litt olje på o-ringen her er heller ikke og forakte.

 

- Sinkanode er noe som også bør byttes. Hvis motoren har stått mye på land/vært lite i kontakt med vann, er det ikke nødvendig å bytte denne hver sessong. Det er ikke lurt å bytte den for ofte. Den virker best når dyrene har spist litt på "desserten".

 

Sinkanoder anbefales og byttes når de er blitt nedbrutt til 50%,i løpe av en sesong burde de ikke bli nedbrutt mer en ca.25/30% hvis det går fortere så kan det være noe feil en plass.Vil gjerne også gjøre oppmerksom på at billige sinkanoder ikke inneholder så mye sink så levetiden er betraktelig forlenget,de kan virke inntakte men all sinken kan være oppspist,dette er noe du kjøper for at de skal forsvinne og ikke vare,og søle bunnstoff,polering etc. vil også hemme egenskapene.

På skrog skal de også jordes opp mot motorblokka.

 

 

- Etter båten er det lurt å ferskvannskjøre motoren. Da fjerner man saltet, samt man får en "skikkelig" rengjøring. Jeg pleier alltid å helle litt frostvæsk/kjølevæske i en bøtte og uttynne den med vann og koble den til klokkene. Da forhindrer man frost inni motoren, noe jeg ser som en stor fordel.

 

Det er viktig at motoren går så lenge at den blir gjennomvarm"salt krystaliserer seg ved 67 grader"sett gjerne undervannhuset i et stort kar med en blanding av vann/frostveske "et bilverksted har alltid noe brukt frostveske stående som de gladelig blir kvitt".Pass på at kontrollstrålen spruter vann,du finner den på høyre baksiden over vannnivået hvis ikke så har du ikke nok veske i karet eller så er impelleren ødelagt.Ved bruk av frostveske så konserverer du også pakninger og o-ringer så de ikke tørker ut.

Jeg pleier og stoppe/kvele 2 takt motorer med en konserveringsolje "starbrite foggingoil"dette gjør at du smører forgasser,lager og sylindrer så du slipper rustangrep i løpe av vinteren.

 

 

Til slutt vil jeg også nevne at det er viktig og følge produsentens prosedyrer hvis du har en nyere båt "5 år"

Du finner dem i brukerhandboken som skal følge med båten,dette for og unngå eventuelle problemer angående reklamasjoner i etterkant.

Nyere større påhengere har egne prosedyrer for langstidslagring,stopp/lagrings prosedyrer står i importør/produsent sin manual.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Fin guide!

Føler meg veldig slurvete.. Jeg drar bare min båt opp i fjæra og tipper den rundt :p

Motoren setter jeg i ett skur bak huset. Har ikke ferskvannskjørt den i år, burde kanskje gjøre det.

 

Båten er en 14-fots åpen plastbåt, så er ikke så nøye.. Motoren er en gammel Honda 5hk, så er ikke så nøye der heller :p

Blir mest sannsynlig ny til neste sesong..

 

Når man har en båt som tas opp, husk, at du sparer mye jobb anng. å rense motoren, ved å tøffe inn fra saltvann, inn i en fjordleppe med ferskvann, og tøffe litt rundt ettpar dager i ferskvann?

 

Ruer og andre kryp, som setter seg fast på skroget, forsvinner, de drukner i ferskvann, de er vant til saltvann og dør derfor i ferskvann og faller av / løsner.

Saltløsning fra saltvann i motor/kjølesystemet, gjennomstrømmes med ferskvann og derfor renses motoren for salt, igjen, åffer dyr overhaling når billig vask er alt som trengs?

 

Min båt er en 1974 22 fot, sjømann m. FM S-22, (plast)

Motoren er i topp shape, noe rust på varmeveksler, men ellers ok, dette for at båten er tøffet fra sjøvann til ferskvann og her tatt opp på land om vinteren!

 

Skal ikke være usagt at når jeg overtok denne,

satt motoren, dette av andre grunner!

 

For de som kunne være interesert,

jeg har bruksannvisning og deleliste samt el-skjema til FM S-22

herav også reklamemateriell fra 1973, da motoren ble laget!

 

Og Fredrikstad motorfabrikk (FM) heter i dag Fredrikstad motorverksted!

Deler er høyst mulig å få tak i, samt også komplette motorer, herav også overhalte, snekke er typpisk norsk, opprinnelig sjekte, eller gresk "jacht" (Norsk "sjakt"!

Endret av PR94249
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 2 år senere...
  • 2 år senere...

Sava jeg føler meg slapp. ^^

 

Jeg setter båten på hengeren, skylder igjennom motoren med ferskvann og skyller skroget. That`s it. 

 

Nå har ikke motor kjørt mye etter jeg fikk satt den sammen. (Et par-tre timer tops, så er nok ikke nødvendig). Gammal to takter så er ikke altfor mye som må gjøres med dem med sammenligning av nyere 4 taktere, nyere to-taktere krever også litt mer vedlikehold. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...