Gå til innhold

Partibarometer for oktober og november 2008

176 stemmer

1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

• Demokratene
      3
    • Det Liberale Folkeparti
      6
    • Det Norske Arbeiderparti
      29
    • Fremskrittspartiet
      31
    • Høyre
      36
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      2
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Rødt
      9
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      11
    • Venstre
      27
    • Annet
      0
    • Blankt
      10
    • Ville ikke stemt
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      5
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

• Demokratene
      8
    • Det Liberale Folkeparti
      7
      5
    • Fremskrittspartiet
      67
    • Høyre
      3
    • Kristelig Folkeparti
      10
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      6
    • Rødt
      19
    • Senterpartiet
      2
      39
    • Venstre
      4
    • Annet
      1
      4
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• Ap og Høyre
      22
    • AP og Venstre
      16
    • AP, SV og SP
      16
    • AP og SV
      17
    • AP og SP
      0
    • AP og KRF
      1
    • AP, SP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      3
    • Venstre, KRF og Høyre
      7
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      16
    • Høyre og FRP
      37
    • Høyre, FRP og Venstre
      8
    • Høyre, FRP og KRF
      2
    • FRP og KRF
      4
    • FRP og Venstre
      2
      10
    • Ingen av de nevnte
      14
  4. 4. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)

78
    • Fremskrittspartiet
      51
    • Høyre
      76
    • Kristelig Folkeparti
      7
    • Senterpartiet
      15
      38
    • Venstre
      64
    • Ingen
      9
      1
  5. 5. Har du endret politisk ståsted siden august?

• Ja
      24
    • Nei
      133
      19

Anbefalte innlegg

Dette partibarometeret er representativ for oktober og november 2008 og stenges i slutten av august. Opprettes ny ved månedskifte om tiden strekker til. Nå som det er mulig med flere avstemninger i en tråd er det utvidet til også å gjelde hvilket parti man minst liker og hvilken samarbeidsregjering som er mest ønsket (her er det mye teoretiske løsninger og alle er åpenbart ikke aktuelle i praksis nå). I tillegg kan man svare på om man har endret politisk ståsted (dvs. skiftet parti man stemmer på). Nytt for denne gang er muligheten til å krysse av på hvilken partier som er aktuelle, her kan man krysse av på flere alternativer.

Hva brukere stemte med valget i 2005:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8&hl=stemte

Tidligere partibarometre:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd, eventuelt kan jeg flytte/skille ut diskusjoner som naturlig oppstår om nødvendig. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke endret standpunkt her heller, fremdeles Venstremann. Gleder meg til valget, håper Venstre gjør en solid valgkamp ^^

På minst likte listen står nok frp, selv om demkratene, rødt og sv er gode kandidater. På partier som er aktuelle er det venstre og høyre, men håper på en venstre/høyre/krf regjering eller en venstre/høyre/sp regjering.

Lenke til kommentar

Bare lurer: Er verdenshistorien jo full av tilfeller hvor det å "gå aktivt inn" er sunt? Reguleringskåthet vil jeg helst unngå i mitt korte liv, men det er jo ikke til å unngå om det så er FRP eller SV det er snakk om.

Det skal mer til enn noen måneder for å definere et system som har eksistert i flere år. Blir som om jeg for tre år siden skulle hevdet at systemet var perfekt og blabla. Det er kanskje en fordel å se ting i lengre perspektiv fremfor kun benytte korttidshukommelse?

Selv drømmedama vil ha sine feil. Det er slik livet er.

Når man ser hvem som sitter med makten så er jeg livredd for å la de ta økt kontroll over noe som helst. Hadde det vært noen mer kompetente og moralske personer som ikke fråtset i maktbegjær slik Kristin og Jens gjør, så ville det vært mer betryggende. Men det eneste de maser om, sammen med Giske, er at de må "ha mer, må ha mer" av makt og kontroll. Og naive nordmenn sier "værsågod, ta kontroll". :)

Stemte blankt i denne pollen, fysj til Rødt, aner ikke på regjeringskonstellasjon og har ikke endret politisk ståsted siden sist.

Lenke til kommentar
Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

FRP.

Hvilket parti liker du minst?

SV.

Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

Høyre og FRP.

Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)

FRP.

Har du endret politisk ståsted siden august?

Nei.

Lenke til kommentar

Dotten: Venstre har jo fått mange stemmer på kort tid nå da :) Men ja, er jo få stemmer enda.

Når det gjelder finanskrisen så tror jeg ikke at verken venstre eller høyresiden kan "redde oss", men jeg tror vi skal være takknemmelig for at FRP aldri har fått styrt den økonomiske politkken her med økt oljefondbruk, osv, for da hadde vi ikke vært i nærheten av like godt rustet til å takle den krisen.

Til og med høyre har mye krast og si om frps økonomiske politikk.

Lenke til kommentar
Dotten: Venstre har jo fått mange stemmer på kort tid nå da :) Men ja, er jo få stemmer enda.

Jeg ser på differansen mellom "ville stemt i dag" og "aktuelle å stemme". Bare et par ville stemt AP, men langt flere har dem som aktuelle. Samme med Høyre. FRP har eksempelvis ikke like mange potensielle velgere å hente, av de som har avgitt stemme. :)

Lenke til kommentar

Ah, ja, vel, Venstre ligger jo med nesten like mye som AP og litt unna høyre på det spørsmålet også da.

Men av en eller annen grunn så har de mer "liker minst" enn AP og høyre. Har vel kanskje noe med saken Unge Venstre kom med her om dagen ang legalisering av hasj.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at jeg er uenig i den slutningen at vi trenger mer restriksjoner i økonomien, grunnen til at krisen oppstod i USA var jo en kombinasjon av både regler som tvang banker til å låne til folk med liten kredittevne, og ikke minst FRSs trykking av penger som de ikke har nok verdier til å sikre, noe som fører til inflasjon.

Jeg er enig i at FRP bør redusere bruken av oljemidler hvis det viser seg at de kunne tenkt seg å bruke for mye, men så vidt jeg forstår vil de også kutte på en rekke felt, og AP er vel ikke kjent for sin manglende bruk av statskassa. Et mindre byråkrati er tross alt et av målene til FRP om man leser programmet deres, dette kunne hjulpet mye under en slik krise, dog gjenstår det å se om Ola Nordmann er villig til å prøve dette. ;)

Lenke til kommentar

Jeg kommer utvilsomt til å avgi min stemme til det Liberale Folkepartiet. Ettersom det ikke er realistisk at de kan komme i regjering, er det beste alternativet en mindretallsregjering med Fremskrittspartiet. Det er nok en stor sannsynlighet for at FRP vil få et større antall stemmer enn Arbeiderpartiet eller en koalisasjon bestående av Høyre, Venstre og KRF vil.

Lenke til kommentar

Jeg synes at FrP flørter litt for mye med de kristene og prøver å fremstille seg som et kristent parti som støtter McCain/Palin. Det kan hende det bare er noe jeg inbiller meg, men hadde det vært valg idag tror jeg at jeg hadde gått for Høyre.

FrP og Høyre i samme regjering..

Liker minst SV, Demokratene og Rødt.

Lenke til kommentar
Myagos: Jeg er enig i at FRP prøver å framstille seg selv verdikonservativt med støtte til "kristne verdier" og slikt, men siden når har de nevnt noe om McCain/Palin?

Mener jeg leste at dem tro til McCain sine oppmøter noe som gir meg et inntrykk om at de støtter republikanerne.

Lenke til kommentar

Myagos: Hmm, klarte ikke å finne noe slikt jeg. Og jeg finner det merkelig om det skulle stemme. Det er en del veldig høyrevridde folk som stemmer frp ja fordi de det er det største partiet lengst til høyre i Norge. Men Frp er nok mer på nivå med Obama i praksis.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...