Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Selger D-link underdimensjonerte strømforsyninger med vilje?

Anbefalte innlegg

Må si jeg begynner å lure litt. Har selv hatt en enkel 5-porters D-link switch. Denne måtte kobles fra strøm innimellom for å fungere som den skulle (har aldri hatt slike problemer med andre switcher e.l.). Nylig fikk jeg inn en gigabit D-link switch som hadde stått tilkoblet en UPS i flere år. Da denne ble koblet av UPSen og tilbake på strøm igjen, døde strømforsyningen til switchen. Så nettopp en annen tråd her på forumet om en annen som også hadde problemer med strømforsyningen til et D-link-produkt.

Jeg var innom en databutikk tidligere idag, og en der fortalte at den kunne solgt haugevis av strømforsyninger til D-link dersom de hadde tatt det inn.

Så, driver D-link bevisst og underdimensjonerer strømforsyningene til produktene sine, slik at disse er ubrukelige etter et par år?

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden min bare døde uten grunn vil jeg tippe at D-Link har brukt svake kondensatorer eller noe som tørker ut fortere enn nødvendig.

Det var jo en sak med noen strømforsyninger levert av Microplex som visste seg å ha brukt dårlige komponenter.

Men om dette er bevisst valg fra D-Link tviler jeg sterkt på, da de ville få veldig mye negative omtale som skader foretningen.

Lenke til kommentar

Tidligere hadde jeg D-Link DI-514 hvor strømforsyningen røk etter ca 1 år. Fikk da ny i butikken hvor den ble kjøpt uten spørsmål. De bare gikk på bakrommet og hentet en ny. Tydelig at de var vant til at folk kom innom med defekte D-Link strømforsyninger.

Denne uken røk strømforsyningen til min D-Link DGL-4300 noe over 2 år etter kjøp. Blir spennende å se om butikken gir meg ny når jeg skal reklamere til uken...

Jeg er enig med trådstarter i at D-Link leverte dårlige strømforsyninger for 2-3-4-5 år siden, men håper og tror at de har forbedret dette siden de nå gir 11 års garanti på mange av sine rutere.

Lenke til kommentar
Er det noen som har finlest 11-års-garantien? F.eks. at det ikke står "Gjelder ikke strømforsyningen"?

Det tenkte jeg ikke på. Regnet faktisk med at den nye garantien gjaldt hele produktet inkl. strømforsyning, men fant nå en artikkel på idg.no som sier noe annet:

"Garantiutvidelsen gjelder kun for selve utstyret og ikke tilhørende strømadaptere".

http://www.idg.no/computerworld/article48104.ece

Typisk. De stoler altså fortsatt ikke noe særlig på sine strømforsyninger :)

Lenke til kommentar

Akkurat, ja. Tenkte jeg det ikke.

Ja, da skal i alle fall jeg fortsette å holde meg unna D-link-produkter som krever ekstern strømforsyning. Anbefaler alle andre å gjøre det samme, egentlig.

Hadde noen giddet å samle sammen linker av forumtråder som omhandler akkurat dette, så kunne vi tipset hw.no eller andre medier om det? Gjerne artikler som den fra idg.no også, som sier at garantien ikke gjelder strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket diverse nettbutikker og ser at de selger strømforsyninger som passer til en rekke D-Link-produkter. Lagerstatus er tresifret hos flere av butikkene, så det er tydelig at det er en bra omsetning på slike :)

Det som er pussig er at jeg ikke finner strømforsyninger fra andre leverandører av rutere/dwitcher osv.

D-Link tjener altså penger på å selge strømforsyninger som i utgangspunktet er dårlige...

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339322

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:669900;gr:0

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=39204

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...0;c:100874;r:pg

Lenke til kommentar

Akkurat. Er det jeg har hatt mistanke om.

Ser at alle selger 5 volt og 3 amper, så det er vel ganske standard hva dem bruker. Men likevel - folk burde ikke trenge å kjøpe strømadapter annethvert år til alle D-link-produktene sine.

Jeg sendte forresten en forespørsel til D-link ([email protected]), den 8/9-08, men har ikke fått noe svar. Spurte om de var behjelpelig med nytt strømadapter, da jeg ikke hadde kvittering for switchen (som egentlig tilhører et borettslag jeg prøver å hjelpe med saken, som ikke har kvittering). Men altså ikke noe svar derfra.

Noen elektrikere som kan plukke fra hverandre et adapter fra D-link, og finne problemet? Jeg fant en tråd som kanskje beskriver problemet her.

Ser på diverse tråder i utenlandske forum at problemene i alle fall har vært der siden 2005 og frem til idag.

Tråder her på forumet relatert til saken:

1

2

3

Andre tråder igjen beskriver diffuse problemer/ustabile routere/switcher/basestasjoner, muligens pga. dårlig strømtilførsel.

Samle gjerne opp flere tråder! Jeg er i alle fall klar for å gå videre med saken til hw.no eller andre IT-nettsteder.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Den trekker 16W på primærsiden (70ma * 230V). Noe tap er det i transformatoren og i spenningsregulatoren, men det vil nok tilsi en strømverdi området mellom 2 - 3A (10-15W til router). Som Ratleto er innpå så kan 2,5A være i minste laget.

Men den målesaken jeg bruker sier jo at strømforsyningen trekker 5 watt. Kan PF ha noe å si her? Vet ikke selv hva PF er, men ser jo at 16 VA multiplisert med PF = ca. 5 (watt?).

Lenke til kommentar

PF er power factor som angir faseforskjell mellom strøm og spenning. Dette er f.eks vanlig å ta hensyn til da det brukes motorer o.l. Hvordan dette påvirker denne beregningen er jeg ærlig talt ikke helt sikker på, selv om jeg burde huske det fra skoledagene...

Det aller beste du kan gjøre er å bryte koblingen på plusspolen og sette inn et amperemeter. Da kan du avlese strømmen direkte til routeren.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...ric/powfac.html

Lenke til kommentar
Tidligere hadde jeg D-Link DI-514 hvor strømforsyningen røk etter ca 1 år. Fikk da ny i butikken hvor den ble kjøpt uten spørsmål. De bare gikk på bakrommet og hentet en ny. Tydelig at de var vant til at folk kom innom med defekte D-Link strømforsyninger.

Denne uken røk strømforsyningen til min D-Link DGL-4300 noe over 2 år etter kjøp. Blir spennende å se om butikken gir meg ny når jeg skal reklamere til uken...

Jeg er enig med trådstarter i at D-Link leverte dårlige strømforsyninger for 2-3-4-5 år siden, men håper og tror at de har forbedret dette siden de nå gir 11 års garanti på mange av sine rutere.

Akkurat det samme skjedde med min 4300 også - ca 2 år, så puff. Tenkte egentlig ikke noe særlig over det - i og med at jeg tidligere på dagen hadde hatt elektriker her. Trakk konklusjonen at det måtte være han som hadde tullet med strømmen.. Hadde ikke annen strømforsyning liggendes så jeg kunne teste, så jeg shoppet heller en ny ruter (655) enn å risikere å gå helga uten. Tror den iboende faenskapet alltid sørger for at ting ryker rett etter stengetid, og gjerne på en fredag.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg så på eskene til D-link-produktene når jeg var i en databutikk. På eskene står det "11 year warranty *". Man må leite litt for å finne hva stjerna står for, og den sier "Terms and conditions apply. Please check the D-Link website for details."

I en PDF-fil på dlink.no finner man det som er kommet frem tidligere i tråden... "excluding power supplies and accessories". Dette er det bare 2 års garanti på.

Sendte nettopp en epost til forbrukerrådet med spørsmål om de kan se på saken. Kan heller ikke skjønne at det skal være lov (i Norge) å be folk om å gå til en webside for å få hele garantiinfoen?

Lenke til kommentar

11års garanti er fantastisk bra på et sånt produkt. Det er jo en grunn til at ingen andre routere har like lang garanti. Strømforsyningen er spesielt utsatt fordi den produserer mye varme. Det er varme som for det meste tar knekken på elektriske produkter i tillegg til overspenning pga lyn etc. Skjønner forsåvidt ikke poenget med å kverne på dette i stedet for å bare kjøpe en bedre dimensjonert strømforsyning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...