Gå til innhold

BK: mine to første raw filer!

dan83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Øke kontrast og fargemetning...

..skjønner nå, når jeg ser på filen jeg har lagt ved her, så er bilde mer "blasst", merkelig :hmm:

Virker som at bilde har mista litt farge/kontrast når jeg har skalert det ned!?

jeg fiksa raw filen ved hjelp av lightroom, men skalerte ned filen med Gimp..sånn at bare det er sagt!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Øke kontrast og fargemetning...

..skjønner nå, når jeg ser på filen jeg har lagt ved her, så er bilde mer "blasst", merkelig :hmm:

Virker som at bilde har mista litt farge/kontrast når jeg har skalert det ned!?

jeg fiksa raw filen ved hjelp av lightroom, men skalerte ned filen med Gimp..sånn at bare det er sagt!!

Personlig synes jeg ikke bildet nr1 var blasst. Det sitter som det skal, ihvertfall ikke for lite farger. Mye sterke og fine farger. Nr2 kan jeg være enig ikke er helt optimalt, men om det er manglende farger eller noe annet er jeg ikke helt sikker på, men det mangler noe trykk i fremgrunnen.

Jeg tror begge bildene også kunne nytt godt av "det gyldne snitt", altså klippe f.eks bort deler av himmelen (1/3 himmel og 2/3 landskap for eksempel)

Et par tips

-Du kan skalere bilder fra Lightroom også, bare å velge ønsket størrelse fra export menyen, så slipper du et program ekstra..

-Om du har problemer med at et program "ødelegger" farger i bilder og gjør de blassere, så ville jeg sjekket om de muligens bruker forskjellige fargerom. Jeg opplevde det samme selv da photoshop gjorde mine bilder blasse ift slik jeg eksporterte dem fra LR. PS var da satt til å jobbe i AdobeRGB, som verken skjermen eller internett for den saks skyld takler. Satt PS til å jobbe i sRGB, og fargene var der jeg ville ha dem

edit: ser at cruelphotography kom meg i forkjøpet der.. ;)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...