konduktans Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Har nettopp kjøpt en ny maskin, og var i ferd med å bygge den. Det er et ASUS P45 hovedkort og det er tilkoblet 3 stk harddisker. En velociraptor 150 GB og 2x samsung 1TB disker. BIOS finner ingen av dem. Noen som veit hva det kan skyldes? Endret 10. oktober 2008 av conflict Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Har du koblet de på de "vanlige" s-ata-koblingene eller på RAID-koblingene på hovedkortet? Kan være at du må Enable RAID-kontrolleren dersom du har koblet de på den. Lenke til kommentar
Thomz Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Hvis du har kjøpt IDE disker så må du sette alt av lignende på auto i BIOS...... eller bare boot opp med en disk,prøv alle Endret 10. oktober 2008 av Thomz Lenke til kommentar
Entim Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Prøv først å velge diskene manuellt i bios. Det kan være jumper konflikt på diskene så prøve å sette jumperne riktig, cable select bør være et sikkert valg Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Kan hende bios står låst på IDE disker.... Går diskene rundt/vibrerer? Men nå vet ikke jeg noe om det hk, men et hk jeg hadde så måtte jeg velge at jeg hadde sata disker.. Regner med at alle ledninger er dobbelt/trippel kjeket.. kan prøve en annen strøm ledning.. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 En velociraptor 150 GB og 2x samsung 1TB disker. BIOS finner ingen av dem. Fint om du forteller hvilket grensesnitt diskene innehar! Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Finnes disse diskene som IDE i det hele tatt, da? Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Finnes disse diskene som IDE i det hele tatt, da? Nei Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Tenkte at det var en selvfølge at så nye disker kun gikk på SATA-grensesnitt. Jeg har kobla de til alle de SATA-portene som står sammen på hovedkortet. Kobla eSATA-porten på den hvite(resten var røde). Kabler er såklart sjekket om og om igjen. Alt i BIOS er standard, utenom boot-rekkefølge og tid. Kan kjenne om de vibrerer, men tror ikke det mtp at de ikke oppdages. Poster igjen om 5 min De føltes helt døde. bios står på auto detect på SATA port 1-6, men alle er "no device detected" eller noe slikt. UTROLIG IRRITERENDE! Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Har du "skrudd på" S-ATA portene? Altså "Enable S-ATA"? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Hvordan gjør jeg det? EDIT: Det er et slikt hovedkort: ASUS P5Q (P45, Socket-775, DDR2, GbLAN, Firewire, PCI-Ex(2.0)) Endret 10. oktober 2008 av conflict Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Du leste mitt første innlegg? Gå inn i BIOS og sjekk de ulike menyene. Under ett av de ("enhanced setup"?) skal det være valg om å ENABLE/DISABLE RAID S-ATA. Sett den til ENABLE. Koble vekk eSATA inntil videre. Prøv å koble SATA-diskene til den andre gruppen SATA-kontakter. Men det er klart... spinner ikke diskene så er det jo ikke særlig annet å gjøre enn å dobbelt/trippeltsjekke power-kablene, eventuelt bytte om kabler til strømforsyningen hvis de kan byttes om. EDIT: Vel... ser vel ikke ut som du har RAID, men sjekk etter alternativt noe om S-ATA Enable/disable... Du SKAL høre om diskene spinner opp... Endret 10. oktober 2008 av oslo72 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Hahaha, var visst en veldig enkel løsning. Det er modulær PSU, og siden jeg ikke kobla til strømkabelen til PSU fra harddiskene skikkelig, løsna den da jeg stripsa! Funker dog nå, så skal jeg legge ut benchmarks på oppstart med Vista Ultimate64 på den! (tror nok det går ganske kvikt med Velociraptor ) Takk for alle svar! Følg med videre i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1019977&hl= Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Jissess... Jaja... det viktigste er at det funker nå Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Indeed, indeed! Haha. Det er vel det som mildt sagt kan kalles en rookie mistake? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Hahaha, var visst en veldig enkel løsning. Det er modulær PSU, og siden jeg ikke kobla til strømkabelen til PSU fra harddiskene skikkelig, løsna den da jeg stripsa! Rock'on! Merk den som *løst* da så folk slipper og poste mer Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Hadde egentlig tenkt til det, men glemte det helt! Nå er forresten maskina oppe og går. Drivere er lagt inn, og 3Dmark06 er på vei ned for å teste. Skal også legge inn Adobe CS3 Master Collection(Som jeg forøvrig har kjøp. Helt lovlig. I den lokale Adobe-kiosken i Gjøvik. På søndag. Ved midnatt). Blir nok FETT! Skal poste resultater i workloggen Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Skal også legge inn Adobe CS3 Master Collection(Som jeg forøvrig har kjøp. Helt lovlig. I den lokale Adobe-kiosken i Gjøvik. På søndag. Ved midnatt). Å den ja, der har jeg også vært, var der et kvarter etter deg, kjøpte den siste de hadde Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Hoho! Tror det var en som heter The til fornavn, og har et ukjent mellomnavn og heter Bay til etternavn som sto i kassa da jeg var der. Var også en megTorrent som hjalp meg å bære den ut i bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå