Gå til innhold

BK: Russland i svart og trist


Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Et bilde fra Russland, på grensa mot Mongolia. Jeg har forsøkt å få frem den litt dystre og triste stemningen i russland. alt er stort sett kjedelig og grått, og det lyser ikke akkurat håp fra de mange småplassene rundtom.

 

Bildet var i utgangspunktet ikke så veldig bra kvalitet på, men det var ett av de jeg synes var noe spesielt med. Så jeg har redigert litt, bla.a lagt til støy på bildet, og gjort det lysere mot enden av veien mot det som ser ut som et industriområde.

 

Jeg har ikke gjort noen bilder med denne type "tema" før. Hvis dere ser bort fra kvaliteten på bildet, er jeg inne på riktig spor her når det gjelder den rette stemningen / komposisjon ? Eller er jeg helt på jordet ?

post-37161-1223566715_thumb.jpg

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Takk for alle de flotte tilbakemeldingene folkens! Da har jeg ikke bomma så mye allikevel :-) Jeg er ikke så altfor god i Photoshop enda, men prøver da så godt jeg kan. Kjempemoro å lære seg nye teknikker og utforske ting. Jeg gjorde et forsøk på å klone bort skyggene, og det ble da seende slik ut:

 

(klone med støy er nok ikke den beste løsningen, men ellers måtte jeg gjort alt på nytt. Rart hvordan man ikke merker sånt før noen påpeker det :))

post-37161-1223575708_thumb.jpg

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Whow . . . Det er egentlig sjelden jeg blir stum her, men når jeg så dette bildet ble jeg virkelig sittende noen minutter. En ting er at jeg er litt Russofil av meg, og syntes alt med russland er kjempespennende, men dette bildet var jo rett og slett fullkomment. Nydelig komposisjon og nydelig etterbehandling. :yes:

 

Men jeg fikk nesten litt filmkullisse-følelse av dette, det ble liksom for perfekt. Tankene om litt triste østblokkfilmer går gjennom hodet mitt. Eller kanskje en Kaurismeki-film eller noe slikt. Derfor skulle jeg gjerne sett at skyggene i forgrunnen kanskje fortsatte å være der. Om ikke fullt så sterke som på det første bildet, ble bildet uten litt - tja - for fint?

 

Dette er jo klart bare mine meninger, dette er noe av det mest stemingsfulle bildet jeg har sett her på .. som jeg har sett her!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Interessant etterbehandling. Hva er gjort med det?

 

-Har beskjært bildet en god del, og rettet opp horisonten da jeg har en fæl uvane å holde kameraet litt mot høyre :)

-Gjort om til svart/hvitt og justert fargene slik at veien kom litt mer frem ift. bakken ved siden av

-Justert kontraster med kurve verktøy, slik at bakgrunnen med trærne og tåka (eller mulig det er røyk) kom litt mer frem

-La på en svak lyse-brun tone

-Brukte et filter kalt "Lighten/Darken Center" fra en Plugin kalt "Color Efex 3.0", hvor jeg justerte slik at høyre/nedre del av bildet ble mørkere, og venstre del mot slutten av veien ble lysere

-En god del dodge/burn, da mange plasser stakk altfor mye frem der lyset traff, spesielt i mørke områder

-La til en del støy, for å få en gammel følelse

-Det var også et par småstygge overganger på grunn bildekvaliteten tror jeg, så jeg la på en veldig svak diffus effekt

 

Er stort sett det, om jeg ikke husker helt feil

 

 

Whow . . . Det er egentlig sjelden jeg blir stum her, men når jeg så dette bildet ble jeg virkelig sittende noen minutter. En ting er at jeg er litt Russofil av meg, og syntes alt med russland er kjempespennende, men dette bildet var jo rett og slett fullkomment. Nydelig komposisjon og nydelig etterbehandling. :yes:

 

Men jeg fikk nesten litt filmkullisse-følelse av dette, det ble liksom for perfekt. Tankene om litt triste østblokkfilmer går gjennom hodet mitt. Eller kanskje en Kaurismeki-film eller noe slikt. Derfor skulle jeg gjerne sett at skyggene i forgrunnen kanskje fortsatte å være der. Om ikke fullt så sterke som på det første bildet, ble bildet uten litt - tja - for fint?

 

Dette er jo klart bare mine meninger, dette er noe av det mest stemingsfulle bildet jeg har sett her på .. som jeg har sett her!

 

Oi! Må bare takke for den beste tilbakemeldingen jeg noensinne har fått tror jeg :) Da må jeg bare takke og bukke for det! Glad du likte bildet ihvertfall. Jeg er litt fan av sånn "østblokk-stemning" jeg også, hvis det er noe som heter det :-) Vet ikke om jeg vil kalle meg Russofil, men da har jeg ihvertfall lært en nytt ord.

 

Russland er i motsetning til mange andre land, akkurat som man forestiller seg. Grått og trist, jernbaner, slitte hus (for de som har) og ikke ett eneste smil. Hvis du ikke har vært der kan jeg absolutt anbefale deg det :-)

Lenke til kommentar
(klone med støy er nok ikke den beste løsningen, men ellers måtte jeg gjort alt på nytt. Rart hvordan man ikke merker sånt før noen påpeker det :))

Du kan prøve å lære deg å jobbe non-destructive. Alt det du beskrev at du gjorde, utenom crop, kan legges på lag. (Start med å lære hvordan adjustment layers fungerer.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
(klone med støy er nok ikke den beste løsningen, men ellers måtte jeg gjort alt på nytt. Rart hvordan man ikke merker sånt før noen påpeker det :))

Du kan prøve å lære deg å jobbe non-destructive. Alt det du beskrev at du gjorde, utenom crop, kan legges på lag. (Start med å lære hvordan adjustment layers fungerer.)

 

Jeg har brukt adjustment layers stort sett, og alltid åpner bildene fra Lightroom. Men jeg har ikke helt kontroll på å jobbe med lag enda, så jeg bare gjorde det sånn for å få andre varianten av bildet ut i høvelig tid.. ellers hadde jeg nok blitt sittende til utpå morgenkvisten :) Men ellers takk for tipset.. bare å få inn en god vane med en gang så jeg minsker sjangsen for virkelig å brenne meg

Lenke til kommentar

Har ikke giddet skrive her noe på noen dager. Delvis fordi jeg har vært bortreist, og delvis fordi jeg rett og slett mister motivasjon av så skrive men ikke få noe feedback selv.

 

Dette må jeg rett og slett kommentere, og jeg har strengt tatt bare et ord å si: Fantastisk. Hvilken oppløsning har du igjen etter all klippingen? Jeg er veldig nær å be om å få bildet (versjon 2) i fullformat og skrive det ut og henge på veggen. Det er første gang i så fall....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Har ikke giddet skrive her noe på noen dager. Delvis fordi jeg har vært bortreist, og delvis fordi jeg rett og slett mister motivasjon av så skrive men ikke få noe feedback selv.

 

Dette må jeg rett og slett kommentere, og jeg har strengt tatt bare et ord å si: Fantastisk. Hvilken oppløsning har du igjen etter all klippingen? Jeg er veldig nær å be om å få bildet (versjon 2) i fullformat og skrive det ut og henge på veggen. Det er første gang i så fall....

 

Wow..nå føler jeg meg nesten litt beæret her :-) Tydelig at det falt i smak ihvertfall, det setter jeg stor pris på! Bildet var originalt 3008x2000 (Nikon D40 6mpx) men jeg har beskjært bort slik at størrelsen er 1791x685 (siden jeg valgte en vid størrelse, så har det naturlig nok forsvunnet mer i høyden enn lengden). Jeg la ved originalen så kan du hente det ned om du vil. Bildet ble tatt originalt med jpeg, så derfor er det vel lite å hente på konvertere til annet format. Du får ta en titt på originalen og se om det er bra nok til å blåse det opp :-)

(når jeg ser på originalbildet før beskjæring, så ser jeg at det er røyk og ikke tåke i bakgrunnen forresten, så det passer jo ypperlig til settingen)

 

Edit: Jeg ser du jobber dagskift i nordsjøen fra en annen post..? Jeg var på min første tur i nordsjøen for to uker siden, og synes det var veldig fascinerende. Fikk se en soloppgang under en livbåtøvelse på morgenen.. men pga dårlig vær ble det med det den turen. Som en skikkelig fotoentusiast, så har du vel ikke noen bilder liggende fra sånt ? :-) Isåfall må du gjerne dele med meg! Skulle gjerne hatt et bilde av en solnedgang med plattformer i horisonten, det synes jeg er så utrolig stilig. Får gjøre et nytt forsøk neste gang :-)

russland_grense_2.zip

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Ja hva kan man si! Utrolig att du har fått til ett slikt bilde, utrolig flott komposisjon og det er tydelig at du har tenkt over posisjonen din lenge! Du var der til riktig tid, og du har fått ett glimrende resultat! Er helt enig i det som ahr blitt sakt tidligere,så vet ikke hva mer det er å si! Formidler russland på en mget god måte!

 

Glimrende!

Lenke til kommentar
Russland er i motsetning til mange andre land, akkurat som man forestiller seg. Grått og trist, jernbaner, slitte hus (for de som har) og ikke ett eneste smil. Hvis du ikke har vært der kan jeg absolutt anbefale deg det :-)

 

Med stor fare for å gå "off-topic": Har bare vært i St. Petersburg og Moskva + noen områder rundt ved et par anledninger. Og ja, slitt og trist er det. Men at de ikke smiler er jeg ikke enig i; jeg har i hvert fall opplevd en masse smil og gjestfrihet. Og du verden så stolte de er av det lille de har (med unntak av downtown Moskva som er et nyrikingshøl). Flotte mennesker og flott kultur hos de fleste jeg har møtt. På systemnivå er det nok kanskje noe annet. Gleder meg til jeg skal tilbake - forhåpentligvis til Kvass-festivalen (квас) i Moskva neste høst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...