Gå til innhold

TSPDT sin liste - diskuter her

Montag

Anbefalte innlegg

Montag: Jeg tror en del av filmene du liker kom med, de er bare litt lenger nede.

Dorian, jeg foreslår at du tar en kikk på en mye mer interessant liste, nemlig TSPDT sin ( se sig.). Du finner nok en del av dine favoritter der også, bare litt lenger ned...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Allikevel mener jeg listen godt kunne hatt en bredere appell.

Tja, du savner kanskje filmer av typen "The Hottie & the Nottie"? :tease:

Jeg synes da de har vært relativ folkelig - de har f.eks. inkludert Jaws,The Exorcist, Star Wars, ET & Pulp Fiction.

Jeg oppfordrer dere til å gå på litt oppdagerferd med dene listen som utgangspunkt - dere vil garantert bli hyggelig overrasket!

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Listen var utvilsomt mer folkelig enn jeg trodde, men jeg savner en enda bredere appell.

Om du skal ha en ultrafolkelig og enkel liste er IMDB sin den rette for deg.

Om du vil utfordre deg selv samt gi deg selv sjansen til å oppleve det aller beste som er festet til filmrull sjekker du ut TSPDT. Valget er ditt - jeg vet hva jeg velger.

Lenke til kommentar

Jeg synes TSPDT favoriserer originalitet fremfor perfeksjon, noe jeg ikke liker. Dette gjør at man ser "originalene" på toppen av listen, mens de bedre og relativt nyere filmene som perfeksjonerer teknikkene oppfunnet av nevnte originaler forblir langt nede på listen og dermed usett.

Dette var selvfølgelig en grov fremstilling.

Lenke til kommentar

Om du vil utfordre deg selv samt gi deg selv sjansen til å oppleve det aller beste som er festet til filmrull sjekker du ut TSPDT. Valget er ditt - jeg vet hva jeg velger.

TSPDT er en latterlig liste som overser gode, nye filmer og gir gamle filmer ufortjent mye ros bare fordi de er gamle. Det at man har kun en eneste film som ble lansert i 1980 eller senere innen topp 50 faller på sin egen urimelighet.

Jeg tror f.eks. at hvis Adaptation hadde kommet ut i 1950, bare i svart/hvit, generellt dårligere teknisk nivå, og alt som følger med gamle filmer, ville den vært høyt oppe på listen, sikkert topp 10 eller 20, men siden den er ny stiller den selvsagt helt sjanseløs i en slik gammel grinebiter-liste.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

TSPDT er en latterlig liste som overser gode, nye filmer og gir gamle filmer ufortjent mye ros bare fordi de er gamle. Det at man har kun en eneste film som ble lansert i 1980 eller senere innen topp 50 faller på sin egen urimelighet.

Jeg tror f.eks. at hvis Adaptation hadde kommet ut i 1950, bare i svart/hvit, generellt dårligere teknisk nivå, og alt som følger med gamle filmer, ville den vært høyt oppe på listen, sikkert topp 10 eller 20, men siden den er ny stiller den selvsagt helt sjanseløs i en slik gammel grinebiter-liste.

Hehe, du synes altså det er mye dårlig film blant top 50, fordi s/h dominerer. Jaja, deg om det. Har du faktisk sett alle disse klassikerene eller er det bare din generelle uvitenhet og fordommer du stiller til skue?

(Studer listen litt nøyere så finner du også nyere filmer)

Jeg har inntrykk av at mange setter skylappene på bare de hører at filmen er laget før 1980 evt. i s/h. Dette er svært beklagelig, men kan nok ofte tilskrives en kombinasjon av ungdommelig bråkjekkhet, umodenhet og uvitenhet. Om man ikke liker disse som ung, vil nok bildet endre seg når man får noen år og litt mer erfaring på baken...

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Selv holder jeg meg til deres Top 1000.

Merkelig at du kritiserer IMDb topp 250 og samtidig roser TSPDT (slik jeg har inntrykk av). Jeg gikk gjennom de 200 første plassene hos TSPDT og fant der ca 100-filmer som er å finne på IMDb topp 250. Hadde jeg fortsatt hadde jeg sikkert funnet over 200 av filmene på IMDb topp 250 listen på TSPDT sin topp 1000 liste. Unntakene hadde vel væt noen nyere filmer. Kan jo sjekke det mer grundig ut når tiden strekker til.

Hvis dette stemmer: Om du anbefaler folk heller å følge TSPDT så er det selvmotsigende. Man kan fint se nesten hver bidige film fra IMDb topp 250 sin liste og samtidig se filmer fra TSPDT sin liste. Det er mer effektivt å se IMDb sin liste, for da slår man to fluer i en smekk. Og når det er gjort kan man heller følge TSPDT sin liste. Eller hva? ;)

Jeg kan ikke annet å konkludere med at om man anbefaler TSPDT sin liste, så anbefaler man også IMDb topp 250 sin liste. Førstnevnte liste er jo langt mer variert, men så er den jo også på 1000 filmer kontra 250.

Lenke til kommentar
Selv holder jeg meg til deres Top 1000.

Merkelig at du kritiserer IMDb topp 250 og samtidig roser TSPDT (slik jeg har inntrykk av). Jeg gikk gjennom de 200 første plassene hos TSPDT og fant der ca 100-filmer som er å finne på IMDb topp 250. Hadde jeg fortsatt hadde jeg sikkert funnet over 200 av filmene på IMDb topp 250 listen på TSPDT sin topp 1000 liste. Unntakene hadde vel væt noen nyere filmer. Kan jo sjekke det mer grundig ut når tiden strekker til.

Hvis dette stemmer: Om du anbefaler folk heller å følge TSPDT så er det selvmotsigende. Man kan fint se nesten hver bidige film fra IMDb topp 250 sin liste og samtidig se filmer fra TSPDT sin liste. Det er mer effektivt å se IMDb sin liste, for da slår man to fluer i en smekk. Og når det er gjort kan man heller følge TSPDT sin liste. Eller hva? ;)

Jeg kan ikke annet å konkludere med at om man anbefaler TSPDT sin liste, så anbefaler man også IMDb topp 250 sin liste. Førstnevnte liste er jo langt mer variert, men så er den jo også på 1000 filmer kontra 250.

Selv om TSPDT og IMDB skulle overlappe noe, ser jeg ingen motsigelse i å foretrekke TSPDTs oversikt. Jeg føler at den gir en bedre pekepinn på hva man bør ha fått med seg for å kunne kalle seg cineast. Mange av filmene på TSPDTs liste er smale og tildels ukjente for de brede lag og vil nok derfor slite kraftig med å etablere seg på en folkeliste som IMDB. Jeg er forresten ikke imponert over måten 250 håndterer avstemninger på - case in point: TDK kontroversen. På dette området bør de nok rydde opp en del.

Gutta bak TSPDT skjeler ikke umiddelbart til hva som er populært i øyeblikket - de har et noe lengre perspektiv. De er dessuten folk som har sett mye kvalitetsfilm og som kan sin filmhistorie: Jeg lytter heller på deres anbefalinger enn - for å si det simpelt - hva x antall 14åringer på IMDB måtte mene. (Jeg skal dog innrømme at IMDBlisten kan fungere som et utgangspunkt for senere "dypdykk" i filmhistorien. IMDBlisten er også fin for å fange opp strømninger i samtiden og slik sett kompletterer den TSPDTs monumentale "liste for evigheten". )

Om du føler mer for IMDBs liste er det ingenting i veien med det. For min del velger jeg TSPDT og den totaliteten den tilbyr meg.

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Hehe, du synes altså det er mye dårlig film blant top 50, fordi s/h dominerer. Jaja, deg om det. Har du faktisk sett alle disse klassikerene eller er det bare din generelle uvitenhet og fordommer du stiller til skue?

Nei, jeg synes det er mye bra film blant topp 50, det skulle tross alt bare mangle. Jeg har ikke sett alle topp 50-filmene, men en god del av de har jeg sett. Jeg synes bare at gamle filmer er utrolig overrepresenterte på listen. Man var dårligere til å lage film på 20,30,40, 50 og 60-tallet enn det man er i dag. Likevel finnes det kun en film fra 80-tallet, og ingen fra 90-tallet eller nyere blant de 50 beste.

(Studer listen litt nøyere så finner du også nyere filmer)

Jeg har inntrykk av at mange setter skylappene på bare de hører at filmen er laget før 1980 evt. i s/h. Dette er svært beklagelig, men kan nok ofte tilskrives en kombinasjon av ungdommelig bråkjekkhet, umodenhet og uvitenhet. Om man ikke liker disse som ung, vil nok bildet endre seg når man får noen år og litt mer erfaring på baken...

Jeg liker mange gamle filmer, flere av mine favoritter er laget før 1980, selv om flertallet er laget etter. Dette har nok sammenheng med at samfunnet er annerledes nå enn det var "i gamle dager". Dette gjør det ofte vanskelig å identifisere seg med karakterer og leve seg inn i filmene.

Jeg kan egentlig ikke forstå at en slik liste skal domineres av filmer laget før 1960. Skuespillerne var ikke bedre, regissørene var ikke bedre, manusforfatterne var ikke bedre, og det tekniske nivået var betydelig lavere. Jeg sier ikke at alt er bedre nå, men enkelte ting er helt klart bedre, mens jeg har vanskelig for å se hva som er dårligere.

Lenke til kommentar
Om man ikke liker disse som ung, vil nok bildet endre seg når man får noen år og litt mer erfaring på baken...

Her tror jeg litt av feilen ligger. Hvis regissørene, manusforfatterne og kritikerne som forelsket seg i favorittfilmene sine da de var unge fortsatt har dem som favoritter nå (som er den sannsynlige grunnen til at så få nye filmer er på listen mens de gamle dominerer), hvorfor skulle den generasjonen som er nå ikke i samme grad holde seg til "sine" filmer? Hvis jeg er vokst opp med Brad Pitt og Matt Damon i stedet for Humphrey Bogart og Cary Grant, hvorfor skulle jeg forlate mine idoler for foreldregenerasjonen sine, når filmene og prestasjonene er på samme nivå? Jeg kan sette pris på film fra alle tidsalder, men det er klart at de filmene som representerer min generasjon og den verden jeg vokser opp i, så vil jeg identifisere bedre med dem enn de fra tidligere generasjoner.

Mitt problem med den listen er ikke at den ikke har gode filmer, mange av mine favoritter er på den. Problemet er at den henger seg opp i nostalgi og filmer som har hatt tid til å etablere seg, men ikke inkluderer nye filmer som stiller i samme klasse. Filmer som No Country, There Will Be Blood, Children of Men og til og med The Dark Knight er filmer som kritikere og filmskapere virkelig falt for, men de blir ikke inkludert fordi de er nye. Om det er fordi man ikke har hatt tid til å la dem synke inn eller man er redd for å lovprise en film for tidlig vet jeg ikke, men det blir uansett feil.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alle kritikere av TSPDTs liste å sette seg litt inn i deres kriterier for å plukke ut filmer. Listen deres er i kontinuerlig forandring.

"The December 2007 list of the 1,000 Greatest Films of all-time has primarily been compiled by using 1,604 individual critics' and filmmakers' best-films-of-all-time lists/ballots. A total of 139 films have come and gone which makes it, from memory, the most substantial update we have ever made. "

In summary, here is the exact breakdown of individual ballots used, or if you like, where we have begged, borrowed and stolen from... Sight & Sound 1952-2002 polls (541 ballots), Senses of Cinema's ongoing poll (155), Time Out's 1995 poll (110), Your Movie Database's (YMDB) Critics Corner (75), El Mundo's 1995 poll (72), Positif’s 1991 poll (66), The Cinematheque Top 10 Project (66), Facets’ 2003 poll (63), Cinematheque Belgique's 1952 poll (52), the 1988 publication, John Kobal Presents the Top 100 Movies (44), PBS's Independent Lens series (44), Steadycam's 1997 & 2007 polls (40), The Village Voice's 1999 poll (38), Nickel Odeon's 1994-1998 polls (34), BBC's Calling the Shots series (31), Epoca Online’s 2000 poll (28), Profil's 2004 poll (25), and 120 miscellaneous lists from a variety of other sources, some of which you can view here.

• As per previous versions, we have also factored in (although to a much lesser degree than the aforementioned individual ballots) over 650 magazine polls, film institute polls, individual polls from 'esteemed' critics or filmmakers, specialty polls of note, and other polls of interest. These include: Halliwell's Top 100 Films (2005), Time magazine's All-Time 100 Movies (2005), Jonathan Rosenbaum's 100 Favourite Films (2004), Derek Malcolm's Century of Film (2001) and Leonard Maltin's 100 Must-See Films of the 20th Century (2000). Smaller lists, also incorporated, include: Jean-Luc Godard's Six Best French Films Since the Liberation (1965), Jim Jarmusch's 10 Best Films of the 1980's (1989), Terry Gilliam's 10 Best Animated Films of All-Time (2001), Roger Ebert's 20 Best Political Films of the Last Two Decades (1996) and Bertrand Tavernier's 10 Overlooked French Films (2003).

Dorian: Enig med deg mht NCFOM og TWBB. Kanskje de og en del av de andre nyere godfilmene havner i det gode selskap etter TSPDTs neste oppdatering i desember 2008?

Denne listen er uansett MYE mer autoritativ enn IMDBs i mine øyne.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Den er uten tvil mer autoritativ og har en del mer tyngde, enkelte filmer på IMDb har jo scoren til å komme med men ikke nok votes. Det har vel med hva listen skal vise; TSPDTs liste fungerer bedre som en liste over de beste filmene som er blitt "etablerte", og er en fin løsning hvis man vil finne en film man ellers ikke hadde sett. Jeg hadde f eks aldri hørt om The Rules of the Game, da den ikke er blitt nevnt her på forumet (såvidt jeg vet, har fulgt ganske godt med siden 03), ikke er på IMDb sin liste og ikke er blitt stemt på av flere enn 6000 personer.

Når det er sagt, så har jeg alltid foretrukket meningene til ekte mennesker framfor filmkritikere, som jeg mistenker må levere inn sjelen før de får utlevert en laptop.

Lenke til kommentar
Selv om TSPDT og IMDB skulle overlappe noe, ser jeg ingen motsigelse i å foretrekke TSPDTs oversikt.

Kanskje ikke, men det er en motsigelse å ikke anbefale IMDb topp 250. All den tid de aller fleste filmene på den listen også er å finne på den andre. Slikt henger ikke på greip.

Jeg føler at den gir en bedre pekepinn på hva man bør ha fått med seg for å kunne kalle seg cineast. Mange av filmene på TSPDTs liste er smale og tildels ukjente for de brede lag og vil nok derfor slite kraftig med å etablere seg på en folkeliste som IMDB. Jeg er forresten ikke imponert over måten 250 håndterer avstemninger på - case in point: TDK kontroversen. På dette området bør de nok rydde opp en del.

IMDb er en mer dynamisk og ikke minst innovativ liste. Det gjør at den er bedre til å henge med i svingene. Både du og jeg vet at TDK (om den ikke allerede er det) vil komme inn på TSPDT sin liste, fordi kritikerne elsket den. Men den listen er ikke like innovativ som IMDb topp 250. Det er jo kjekt med en liste for de som tror de lever evig og ha så god tid, men for folk som vet de kan daue i morgen så er det kjekt med en liste hvor man ikke må vente på at byråkratiske forståsegpåere skal få fingeren ut. For man kommer ikke utenom at flere av dagens nyere filmer som er på IMDb topp 250 om noen år vil være å finne på TSPDT. Og det er TSPDT sin svakhet, sammen med de fleste andre mindre generiske listene.

Jeg har enda til gode å se en liste, kanskje med unntak av Rottentomatoes sitt barometer, som bedre fanger opp nye filmer som er verdt å få med seg. Til det formålet er TSPDT ganske håpløst. Men som du sier, den er god for en cineast. Dog ikke for en cineast som ønsker å holde seg kontinuerlig oppdatert, da trenger man et supplement hvis lister er noe man skal bruke som redskap (er selvfølgelig bedre å ta turene på så mange filmfestivaler som man kan, om muligheten er der. Men det blir litt "beside the point").

Det blir ikke mye futt bak kritikk av IMDb topp 250 all den tid man støtter TSPDT sin i så måte. Kanskje det har litt med stolthet å gjøre? ;)

Lenke til kommentar
Kanskje ikke, men det er en motsigelse å ikke anbefale IMDb topp 250.

Hvorfor burde jeg anbefale en liste jeg ikke kan stå 100% inne for? Jeg føler meg mer hjemme med TSPDTs liste - enkelt og greit.

IMDb er en mer dynamisk og ikke minst innovativ liste. For man kommer ikke utenom at flere av dagens nyere filmer som er på IMDb topp 250 om noen år vil være å finne på TSPDT.

Javel. Har du fått med deg at også TSPDT reviderer sine lister jevnlig? (Neste gang blir forresten om et par måneder) I fjor byttet de ut over 130 filmer fra listen - ganske så dynamisk i min bok.

Mitt hovedankepunkt mot IMDB er at den pretenderer å skulle gi en oversikt over tidenes 250 beste filmer. Samtidig ser man at mange filmer som nettopp har hatt kinopremiere får en plass på denne listen, noe som virker litt merkverdig for å si det forsiktig. Man bør la det gå lengre enn en uke før man tildeler en film klassikerstatus og verdig en plassering på en liste over tidenes beste filmer! Den utprega dynamikken du fremhever ved IMDBs liste blir dermed også dens svakhet i et slikt perspektiv.( En annen moro ting ved IMDBs liste er svakhetene ved stemmesystemet som gjør at f.eks. tyrkiske lobbyister for noen dager av gangen klarer å få inn sine lokale helter.)

For mitt bruk er TSPDT den mest interessante listen. Oversikten over kinopremierer trenger jeg ikke IMDBs liste til å hjelpe meg med - man leser da dagspressen. :p

Avslutningsvis vil jeg si at det er flere av valgene på TSPDTs liste jeg er dypt uenig i, men slik vil det jo alltid være all den tid man ikke selv har komponert listen...

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...