Gå til innhold

LarsP ser filmer han strengt tatt burde ha sett tidligere.

LarsP

Anbefalte innlegg

Dette "eksperimentet" kommer som en følge av en samtale jeg og kjæresten min hadde for et par dager siden. Hun er filmviter og var av en eller annen grunn flau over det faktumet at hun ikke hadde sett Stanley Kubricks påståtte mesterverk 2001: A Space Odyssey (1968). Jeg kunne da melde at hun ikke var den eneste som ikke hadde sett den filmen. Etter litt konferering så viste det seg at det er utrolig mange filmer jeg (og henne) hverken hadde startet på eller klart å se ferdig.

Det var derfor naturlig å prøve og sette opp en liste over disse filmene. Og det var til min store overraskelse at det ikke tok mange minuttene før vi hadde skrevet opp nesten 100 filmtitler som visstnok er "pensumlitteratur" for filminteresserte..

Jeg har sett mange tusen filmer de siste ti årene (de så lenge jeg tør påstå at jeg har vært over middels interessert i film), men oversett eller med overlegg ungått en rekke klassikere, og det er noe jeg nå skal prøve å ordne opp i.

Jeg kan f.eks nevne at jeg ikke har sett noen av de følgende filmene (hold dere fast); The good, the bad and the ugly (1966), 12 Angry men (1957), Casablanca (1942), Seven Samurai (1954), Once upon a time in the west (1968).

Og dette er kun de jeg ikke har sett på IMDBs topp 20-liste.

Hva er så poenget med denne tråden? Kunne jeg ikke bare skrevet en post i minianmeldelse-tråden?

Jo, det kunne jeg sikkert ha gjort, men jeg tror det kan bli interessant å føre en aldri så liten filmdagbok, hvor jeg går gjennom den ene klassikeren etter den andre. Det skal også bli interessant å få tilbakemeldinger på mine synspunkter angående den aktuelle filmen.

Og hvem vet, kanskje får jeg noen positive overraskelser på veien?

Den første filmen som skal bli LarsP-ifisert er forøvrig David Chronenbergs Scanners fra 1981. Det er ingen spesiell grunn til at den ble valgt som åpningsfilm, men jeg har lenge irritert meg over det faktumet at den har ligget uåpnet i filmhyllen min. Jeg elsker nemlig David Chronenberg og har sett den berømte hodeeksplosjons-gifen flere titalls ganger. Dessuten er det en rolig start på dette prosjektet, som jeg tror fort kan bli et selvplagingsprosjekt (gruer meg spesielt til jeg skal starte på eldre ikke-engelskspråklig film a là Federico Fellini og Fritz Lang).

Som en sluttnotis så har jeg kanskje et stykke å gå før jeg blir noen filmconnoisseur. Jeg så nemlig Total Recall (1990) igjen i går på Showtime, og jeg ansèr fremdeles den som en kongefilm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lykke til med klassikerne og om du ikke liker "Seven Samurai" vanker det bank. :!:

Tenkte evig tortur, men la gå da. Den filmen jeg mener du absolutt må se er The good, the bad and the ugly. A Clockwork Orange burde du også se, samt alle de andre filmene Stanley Kubrick har lagd.

(Vet ikke om du har sett dem eller ikke, men bare skrivde opp de du må se.) - vil også gjøre listen større etterhvert.

Endret av Clerk
Lenke til kommentar

Scanners er en av de tidligere filmene til kultfilmkongen David Cronenberg og det er den filmen som folk flest ansèr som hans definitive gjennombrudd (selv om Shivers (1975)

kom ut seks år tidligere), både kunstnerisk og kommersielt. Det var derfor på høy tid at jeg endelig fikk se denne filmen.

Filmen tar sted i en tenkt fremtid hvor mennesker med ekstraordinære psykiske evner, bedre kjent som "skannere", er i ferd med å bli en betydelig trussel mot menneskeheten. Ledet av den karismatiske og grusomme lederen Darryl Revok (Michael Ironside), så utrydder de enhver som står i deres vei. Målet er å kunne dyrke frem nye skannere, slik at undergrunnsorganisasjonen deres kan vokse og bli sterkere.

Men, det er enkelte skannere som organisasjonen ikke har fått tak i. En av disse er Cameron Vale (Stephen Lack), en ulykkelig vagabond som enda ikke er klar over sine kognitive ferdigheter. Men, dette forandrer seg raskt den dagen da han uvitende går til psykisk angrep på en tilfeldig kvinne på et kjøpesenter. I tumultene som følger blir Cameron kneblet og hentet av ConSec, en våpenprodusent som har et eget skannerprogram. Sammen med ConSec sin forsøksleder, Dr. Paul Ruth (Patrick McGoohan) så tar Cameron opp kampen mot Darryl Revok og hans terrororganisasjon.

Scanners er rett og slett en meget severdig film. Den har en god bakgrunnshistorie som engasjerer og holder seeren interessert igjennom hele filmen. Spesielt interessant var dilemmaet som oppstod da de åpenbart psykisk ustabile skannerene må velge om de skal sverge lojalitet til den maktsyke Revok, eller til et selskap som ønsker å benytte egenskapene deres for kommersiell vinning i form av menneskelige våpen. Dette skaper en sympati for disse utvalgte menneskene, noe som helt sikkert er meningen fra Cronenbergs side.

Følelsen av at skannerene er isolerte og fremmedgjort fra resten av samfunnet blir ytterligere forsterket av de kalde fargene og det dronelignende lydsporet av Howard Shore. Shore viser igjen at han kanskje er den beste musikkprodusenten i bransjen. Filmmusikken er nemlig helt fantastisk.

Hva skuespillet angår, så er det hverken de store overraskelsene eller skuffelsene. Filmens store stjerne, Michael Ironside som spiller Revok er nok den største beholdningen. Ellers slår det meg at Cronenberg alltid har vært god til å velge de rette typene, fremfor de største navnene. Slik er det også denne gangen. Selv om de er fåtallet av skuespillerne som virkelig briljerer, så fremstår samtlige som troverdige.

Og hva skal man si om regien? Tja, den er definitivt Cronenberg-esque. Stemningen, tempoet og ikke minst slutten nærmest skriker Cronenberg. Og jeg skal ikke påberope meg at jeg tok slutten der og da. Plutselig rullet rulleteksten nedover skjermen og jeg satt der med et noe forfjamset ansiktsuttrykk. Men, det er nærmest som vane å regne når man snakker om Cronenberg (da kanskje særskilt når det gjelder mesterverket Naked Lunch). Effektene er også top notch, Cronenberg har bestandig vært en mester til å ha de rette karene til å lage organiske og jævlige spesialeffekter. Denne gangen er Dick Smith (Exorcisten, Amadeus, m.fl) som står for effektene.

Summa sumarum så er Scanners er meget god film, men den når ikke helt opp til Cronenbergs senere filmer Videodrome, The Fly og Naked Lunch. Den anbefales samtlige som ønsker å se en thriller som tar for seg menneskeskjebner såvel som et samfunn på vei ut i totalt kaos.

Jeg velger i disse anmeldelsene å oppgi skåren i prosent, da debatten i minianmeldelsestråden gav meg lyst til å peke litt nese.

76%

Lenke til kommentar

Jeg hater at folk sier slikt som "Du kan ikke kalle deg skikkelig filminteressert, siden du ikke har sett Citizen Kane/2001/whatever". Såklart kan man være både filminteressert og filmviter selv om man holder seg til nisjesjangrer. Jeg støtter eksperimentet ditt dog, du oppdager sikkert noen perler.

Du kan jo titte på Roger Eberts liste "102 movies you must see before we'll talk." Hans liste over essensielle filmer du må ha sett for å kunne diskutere film. (tøv, selvsagt. )

link

Lenke til kommentar
Lykke til med klassikerne og om du ikke liker "Seven Samurai" vanker det bank. :!:

Bank? Pfff, slik en skam krever seppuku. :mad:

Morsomt tiltak dette. Scanners så jeg da den var ganske ny og jeg husker vagt at jeg fant den underholdende og spennende og jeg funderte vel såvidt litt på den moralske biten også. Er over 20 år siden så det er kanskje på tide med ett gjensyn.

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
Ikke gjør dette Lars! Smaken din er allerede perfekt :love:

Og smaken hans blir enna bedre når han ser flere klassikere.

Du burde glede deg til 12 angry men. Skulle ønske jeg aldri hadde sett den, så hadde det vært en glede å se den på nytt. Har selv ikke sett The good, the Bad and the Ugly. Så du er ikke aleine ;P

Lenke til kommentar
Klassikere KAN nytes idag.

Derav klassikerstatusen, vil nå jeg påstå.

Selvfølgelig, men så har jeg fått det inntrykket av at noen mener klassikere ikke har tålt tidens tann og ikke kan nytes lengre, det gjelder nok noen filmer, men langt ifra så mange filmer som folk mener... derfor la jeg trykk på at de kan nytes i dag.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Selvfølgelig, men så har jeg fått det inntrykket av at noen mener klassikere ikke har tålt tidens tann og ikke kan nytes lengre, det gjelder nok noen filmer, men langt ifra så mange filmer som folk mener... derfor la jeg trykk på at de kan nytes i dag.

Det gir ingen mening.

Klassiker er per definisjon noe som har tålt tidens tann (som du så fint putter det). ;)

Lenke til kommentar

Lars, du er vel i starten/midten av 20-årene? Du bør ikke være sjokkert over at det er mange klassikere du ikke har sett, grunnet ren og skjær statistikk. Selv de godt over gjennomsnittlige filminteresserte trenger mange år på å få en "kraftig database". Når en film varer i over halvannen time, et døgn i 24 timer og det at et menneske må gjøre andre ting enn å se på film så sier det sitt (kun Jack Bauer som slipper å gå på do). Jeg er 29 år og kjenner ikke rent personlig noen som er yngre enn meg som har sett flere filmer enn meg (såvidt jeg vet og blir fortalt). Medstudenter innen film og tv, som er filmgale, er ikke engang i nærheten selv om de besitter store kunnskaper rundt det filmtekniske og filmhistorie forøvrig.

Men selv en middels interessert 40-åring kan ha sett mer film en meg. 10 års forsprang har mye å si. Med to filmer i uken utgjør det ca. 1100-1200 filmer. Jeg tror folk flest ser mer enn to filmer i uken i snitt. Jeg har haugevis med usette klassikere og er litt glad for det.

Vær sjeleglad for at du har mange usette (påståtte) klassikere. Hadde vært utrolig kjipt å være i 20-årene og fått med seg det meste av film. Det kommer sikkert til å være mange usette filmperler og klassikere i ditt liv når du er blitt 30 også. Ikke vær overrasket over det, ei heller flau. Gled deg over det og gru deg heller til den dagen du har sett det som er å se. Det kan jo sammenlignes med impotens. Orgasmen hører fortiden til.

Du får kose deg med fremtidige (film)orgasmer og ha lykke til ;)

Lenke til kommentar

Vel, angående 12 Angry Men, så kan i allefall jeg konfirmere at den er en høyst lettfordøyelig film. Selv om at den foregår på samme plass hele filmen, føles den aldri lang eller kjedelig. Ikke blant de beste filmene jeg har sett, men uansett høyst underholdende. Minnet meg litt om Phone Booth.

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri klart dette. Riktignok har jeg sett flere av de du nevner, men de jeg har igjen gruer jeg meg til. Jeg liker ikke westernfilmer eller samuraifilmer (fordi de er helt kliss like, langdryge og trasige), og de som gjenstår er 3 timer lange. Likevel er det bare å gi meg en lyd hvis du vil se en jenta har sett, vi har begge Seven Samurai til felles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...