Gå til innhold

Ønsker kritikk på hjemmeside

Anbefalte innlegg

Hei alle :)

Jeg øsnker kritikk på min og bror sin hjemmeside. Vi har valgt å kalle oss for DesignFokus etter det vi driver med. Men som mange andre blir man litt blind på eget arbeid og jeg trenger derfor innblikk fra alle dere andre.

Vi lager tilbyr tjenester som forslag på design eller en fullstendig nettløsning for privatpersoner og små bedrifter, og vi tar fotografier. Siden skal derfor få en fortefølje der det står alle oppdragene vi har gjort. Det er foreløpig ikke kommet opp enda. Foreløpig er det bare litt om oss, et galleri og en kontaktform.

Se siden vår her: DesignFokus

post-94119-1222873794_thumb.jpg

Endret av Milt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det står ikke noe om tjenestene ettersom vi ikke er etablert enda. Det kommer opp etterhvert. Ja galleriet krever en del nettkapasitet. Jeg skulle kanskje hatt en Lo-Fi-versjon som du kan velge mellom første gangen man går inn. Ikke veit jeg.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Tror serveren deres er nede eller noe. Hos meg blir iallefall nettleseren bare stående å laste, og ingenting skjer.

Rart :dontgetit: Det fungerer helt fint her. Er du sikker på at du har siste versjon av flash player? Denne siden er flashbasert.

Lenke til kommentar
...

Er du sikker på at du har siste versjon av flash player? Denne siden er flashbasert.

Den største feilen med siden er akkurat at den er flash basert. Og treg.

At dette er en ny generasjon design stiller jeg meg undrende til. Hva er så fantastisk nytt her? I mine kretser er flash avleggs som informasjonsformidler. Vi benytter kun flash når vi må. Flash er den gamle generasjonen.

Siden vektlegger design og fremførelse mye. Det grafiske designet og tekniske løsningene skal formidle for mye budskap. Dere er ikke fokusert på informasjonsformidling men image building. For oss som leser innholdet og siler ut stafasjen har dere langt å gå. Forsiden burde bedre formidle hva kjernevirksomheten er, og dere trenger mer info enn bare en portefølje, men den vil hjelpe.

Det er mye venting på grafisk flash tull, og siden virker treg. De grafiske løsningene senker brukeropplevelsen da responstiden blir for lang. Har dere forsøkt å lese denne siden på en mobil? Hva med en nettleser uten flash? 64-bit linux?

Har dere fått tillatelse av alle menneskene dere har publisert bilder av? Portrett bildene har ett privat preg, noe som får meg til å lure på hvor klokt det er å publisere bildene, og om dere har tunga rett i munnen.

Ellers så har dere endel gode bilder. Med en solid portefølje blir det ikke så gærent. Men dere selger image, ikke informasjonsformidling, hvis denne siden skal signalisere hvem dere er. Flash og bling, men ikke substans.

Frode

Lenke til kommentar

Det er noe som skjer med meg når jeg hører at en side er laget i flash. Men designmessig har dere iallefall gjort det bra likevel. Ganske tøft, og vel utført design. Men må henge meg på de andre å være enig i at om dere skal framstå som en bedrift, har dere en del å gjøre, da det til nå ser ut som er personlig webside for dere to.

Lenke til kommentar

Template?

btw: enig med Frode, bildene som ligger ute MÅ dere ha tillatelse hos personene som er avbildet om dem vil ha dem liggende på en public webside, pluss at jeg personlig synes dem har et veldig privat preg over seg... Noe som ikke er spessielt populært hos eventuelle folk som skal kjøpe tjenestene deres, siden trenger rett og slett en mer "proffesjonel" stil over seg :) - og flash til HELE nettsider er nono . og avleggs

Lenke til kommentar

Selv likte presentasjonen av siden og ville likt den enda bedre vis:

+ Hovedmenyen var lagt tydeligere til (ved første øyekast trodde jeg ikke det var noen meny) og med større skrift

+ Bruken av fancy effekter hadde vært minimalisert eller satt på til å gjøre seg fortere ferdig

+ Kortere lastetid

Endret av HalogenpereUtenLys
Lenke til kommentar

Sukk.

Hvor har trådstarter informert om at de har benyttet maler? Det virker ikke akkurat som om dette er deres arbeid, selv om de fremstiller det slik.

Jeg kunne blitt rimelig sarkastisk her og nå, med en side som utgir seg for å være den nye generasjonen designere. Hvor er dere moderatorer? Dette forummet flommer over av maltyveri eller av tråder som utgir andres arbeid som sitt eget.

For n-te gang: Det er ikke noe galt i å bruke maler. Det er galt å fremstille maler som ditt eget arbeid. Da har du virkelig skutt deg selv i foten som designer.

Ble forferdelig lite substans igjen nå, da den image delen dere forsøker å bygge opp ble i overmåte hul. Vi kan kopiere en dårlig flash mal blir jo ikke så "nytt". Eller ungt. Særlig når dere forsøker å ta krediten selv. Håper dere har gjort skikkelig jobb for oppdragsgivere, slik at dere ikke har brutt opphavsretten.

Frode

Lenke til kommentar

Takk for god kritikk alle sammen!

Jeg vil si at jeg ikke har hatt noen intensjon av å utgi siden for å være kodet av oss, ei heller designet. Jeg ville bare høre hva dere hadde å si om siden.

Angående bildene så er det våre egne bilder og godkjent av personene som er på dem. Jeg kjenner godt til regler rundt kopibeskyttelse og har ikke brutt noen av dem, så vidt jeg veit. Titteler og liknende vil bli fjernet og rettet på samt renset for det dere omtaler som uinteresant for andre.

Jeg ser den at den kan virke treig siden alt er i flash. Som noen sier så skal flash brukes kun hvis det må og ikke ellers men det visste jeg ikke, så det er godt å høre at noen sier det slik at man lærer. Det med at det er en mal stemmer ja. Siden er kjøpt for å presentere vår side som appelerende og er ikke en "show off" for å vise hva vi kan som mange får inntrykk av her.

Jeg ser dobbelmoralismen i at det er nyskapende design når siden ikke er laget av oss selv. Beklager at dette tråkket på tærne til et par av dere.

Til slutt vil jeg føye til at jeg føler meg som en dust når dere beskylder meg for å stjele idéer fra andre og utgir det for å være mitt eget. Det er overhodet ikke det som er meningen og jeg ser ikke hvor jeg evt påstår dette. Dere kan si at dere synes vi skulle valg eget design og oppsett, men ikke beskylde meg som kriminell.

Takk og god natt :)

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke med her.

Du ønsker kritikk fra en side du selv ikke har hvert med på å lage, en kjøpt og betalt side. Hvordan kan du da ha behov for kritikk, eller hva hjelper de kontruktive tilbakemeldingene du har fått?

Ut i fra dette sitatet høres det ut som om du selv har laget siden

"som mange andre blir man litt blind på eget arbeid og jeg trenger derfor innblikk fra alle dere andre."

- Hva ville du egentlig å oppnå med denne tråden "kritikk på hjemmeside" ?

Lenke til kommentar
...

Til slutt vil jeg føye til at jeg føler meg som en dust når dere beskylder meg for å stjele idéer fra andre og utgir det for å være mitt eget. Det er overhodet ikke det som er meningen og jeg ser ikke hvor jeg evt påstår dette. Dere kan si at dere synes vi skulle valg eget design og oppsett, men ikke beskylde meg som kriminell.

...

For det første har jeg aldri anklaget deg for å være en kriminell. Det er nok riktig å tolke meg dithen at hvis du har benyttet en mal, så har du villedet både oss og dine kunder til å tro at malen er ditt arbeid. Men det er noe helt annet. Hvor informerer du om at siden er mal basert? Hvor hinter du om det?

Jeg leser fra ditt eget innlegg at dere har "kjøpt" designet for deres egen designside. Nå mistet den siden din ENDA mer substans. Dere kjøper inn design fra andre, og det eneste dere gjør er muligens å tilpasse det litt. Og dere tar bilder.

Både siden og fremstilligen av den har ett hovedproblem: Dere er ikke ærlige. Dere forsøker å gi ett intrykk av at dere er noe dere ikke er. Dette er ikke ett tilfelle av at dere går blind på eget arbeid, eller at dere er en ny generasjon designere, men at andre designer for dere og at dere kan ta noen bilder. Dere stilsetter ett design, dere designer det ikke. Designet er ikke deres arbeid, så det kan dere jo ikke ha gått blind på.

Forarbeid

Hvis trådstarter hadde giddet å lese noen tråder i dette forumet fra den siste tiden, så hadde han kommet over tråder med maler. Da burde han ha forstått at denne tråden ikke ville leve lenge i paradis.

Når kildene er så åpne som dette, så bør man benytte fem minutter og i det minste skumlese gjennom dem. Det er det første en designer gjør, for å forstå sitt publikum og sine kunder.

Bakke kontakt

Hvis trådstarter kan stikke fingeren i jorda, så er det jo bare å endre navnet på siden, for det er totalt misvisende, og isteden fremstille seg som det han er. Han må fremstille sitt arbeid, og åpent or rederlig kreditere andre for deres arbeid. Han må være tydelig på hva slags tjenester han tilbyr.

For n-te gang, det er ingen ting galt i maler. Det er heller ingenting galt i å lage sider for kunder som tar utgangspunkt i en mal. Kundene må forstå hva det innebærer, og det må også dere. Dere kan ende opp med at en side for ny-nazister har samme design som dere.

Frode

Lenke til kommentar

Så sinnsykt negative folk er for ting man ikke lager selv!

Jeg mener siden dere har valgt/kjøpt eller hva dere nå har gjort er bra. designet er knall og gir et fint førsteinntrykk.

Man må huske på at man kan ikke gjøre alt selv i verden og ting går litt fortere om man kjøper det ferdig. Jeg vet ikke om dere skal selge nettsider, men dere ser ut som dere er fotografer, photoshop entusiaster begge 2 så dette gir absolutt en god og presentabel side for deres arbeid rundt fotografi og bilder!

For dere som klager på at siden ikke er deres kan jeg si det at VG/dagbladet osv whatever ikke har laget systemene selv....... men det viste dere vel.. Man kan ha en kjempefin ide, men det er ikke derimot sakt at man har nødt til å skape den selv! fantasien er like mye skill som å lage en nettside!

God start og lykke til videre med selskapet!

BTW: FrodeNilsen: Tenk litt på at folk faktisk lever av å lage sider for andre firma. Disse guttene har benyttet seg av en slik tjeneste! Man har ikke nødt til å lage sin egen side om man er en snekker eller rørlegger, og man må vel få lov til å spørre i forumet hva folk syns om siden de har anskaffet seg.... selv om de ikke har laget den selv

Vil også selvfølgelig pressisere det at dere ikke burde selge hjemmesideløsninger om dere ikke kan lage bedre løsninger enn den dere har selv til kundene. Denne posten er basert på at dere er fotografer og designere:)

Endret av demilio
Lenke til kommentar
Hei alle :)

Jeg øsnker kritikk på min og bror sin hjemmeside. Vi har valgt å kalle oss for DesignFokus etter det vi driver med. Men som mange andre blir man litt blind på eget arbeid og jeg trenger derfor innblikk fra alle dere andre.

Vi lager tilbyr tjenester som forslag på design eller en fullstendig nettløsning for privatpersoner og små bedrifter, og vi tar fotografier. Siden skal derfor få en fortefølje der det står alle oppdragene vi har gjort. Det er foreløpig ikke kommet opp enda. Foreløpig er det bare litt om oss, et galleri og en kontaktform.

Se siden vår her: DesignFokus

Seriøst, ser du ikke problemet demilio?

Edit:

"Man må huske på at man kan ikke gjøre alt selv i verden og ting går litt fortere om man kjøper det ferdig", sier du i posten over. Håper alle webdesignere/whatever begynner å tenke sånn :)

Og by the way, VG og Dagbladet har skreddersydde design for sin nettside. Hva slags backend de har aner ikke jeg, men det er sikkert et kjent system - og det er bare god praksis å bruke systemer som er godt støttet, sikre, stabile og fleksible. Dersom de har laget sin egen backend-løsning er det bare fordi VG har veldig spesielle behov. Men hva har det egentlig med saken å gjøre? VG/Dagbladet utgir seg ikke for å være webdesignere eller designere eller hva disse brødrene mener de er.

Endret av Kiman™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...