Gå til innhold

Annet teknologi og vitenskapsforum

kyrsjo

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha sett meg grundig lei over at dette forumet er i ferd med å degenerere fullstendig, begynner jeg å ønske meg et annet tek&vitenskapsforum. Helst befolket med noe eldre folk enn her, og viktigst av alt: lavere konsentrasjon av "gærninger". Tverrfaglig er bra, jeg synes både fysikk, biologi, informatikk, matematikk, filosofi, og mye annet er spennende. Noen tips? Dersom noen vet om forum, og ikke ønsker å dra hele gjengen herifra over, send gjerne PM.

Hovedgrunnen til at jeg leser dette forumet er i håp om å lære noe nytt selv - og det er veldig veldig lenge siden sist jeg kan huske å ha lært noe av å lese dette forumet. Det er en del bra folk her, men desverre drukner de i kreasjonister og nettnerder som sitter halve dagen og leser om konspirasjonsteorier, andre halvparten til å spille World of Warcrack.

Eventuell løsning:

Moderatorer: om dere greier å rydde opp i denne barnehagen av konspirasjonsteorier, så skal jeg vurdere å bli. Det var ganske bra en stund, men nå er det på vei tilbake, ennå verre enn for en stund siden. Litt verre nå, og det blir som Samfunn var for et år eller to siden (vet ikke hvordan det er nå - holder meg langt unna...).

Mvh.

Kyrsjo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kunne kanskje vært en idè å forvise innlegg som tar opp ting som holocaust fornektelse, kreasjonisme, og ting som "jeg tror ikke på gravitasjon/evolusjon/at jorden er rund" til en egen "Wingnutavdeling".

Tross alt blir det en smule uproduktivt om en hele tiden skal belemres med folk som ikke har satt seg inn i det mest basale innen vitenskap og teknologi, det blir som å forelese om termodynamikk til en gjeng barnehageunger eller føre en normal samtale med noen som på alvor tror de er Napoleon - offence intended, hehe :D

Forumet på richarddawkins.net er forresten ikke så værst, spesielt når det gjelder biologi. SGU's forum har også mye bra.

Vil anbefale This week in science om dere ikke allerede hører på det. Litt i samme gata som SGU, men mer om vitenskap og mindre om gærninger med imaginære venner og aluminiumshatter på hodet :D

Lenke til kommentar

Jeg er til en stor grad enig, men samtidig ser jeg at det er disse skrullingene som skaper en veldig stor del av trafikken i denne gruppen, og de er dermed attraktive for diskusjon.no som kommersielt nettsted. De fleste av disse trådene har relativt enkle svar, men problemet er jo at folk ønsker et annet svar enn det de får. Trådene kan dermed var så lenge folk gidder å fortsette å snakke til veggen.

På den andre siden er det vanskelig å sette en slags grense for når man skal begynne å sensurere folks oppfatninger. Det beste hadde nok vært om forumet hadde et "killfile"-system slik Usenet-lesere har, som gjør at man kan markere at meldinger fra enkeltbrukere eller hele tråder ikke skal vises. Det lille som finnes av slike muligheter her har etter mitt syn ingen nytteverdi.

Endret av Scientia
Lenke til kommentar
Det kunne kanskje vært en idè å forvise innlegg som tar opp ting som holocaust fornektelse, kreasjonisme, og ting som "jeg tror ikke på gravitasjon/evolusjon/at jorden er rund" til en egen "Wingnutavdeling".

Tross alt blir det en smule uproduktivt om en hele tiden skal belemres med folk som ikke har satt seg inn i det mest basale innen vitenskap og teknologi, det blir som å forelese om termodynamikk til en gjeng barnehageunger eller føre en normal samtale med noen som på alvor tror de er Napoleon - offence intended, hehe :D

Forumet på richarddawkins.net er forresten ikke så værst, spesielt når det gjelder biologi. SGU's forum har også mye bra.

Vil anbefale This week in science om dere ikke allerede hører på det. Litt i samme gata som SGU, men mer om vitenskap og mindre om gærninger med imaginære venner og aluminiumshatter på hodet :D

Problemet er at dette blir samme type forum - bare andre veien. Jeg gidder ikke diskutere dustetemaer, ikke engang at "ja, vi er alle enige at det er dustetemaer"...

Jeg er til en stor grad enig, men samtidig ser jeg at det er disse skrullingene som skaper en veldig stor del av trafikken i denne gruppen, og de er dermed attraktive for diskusjon.no som kommersielt nettsted. De fleste av disse trådene har relativt enkle svar, men problemet er jo at folk ønsker et annet svar enn det de får. Trådene kan dermed var så lenge folk gidder å fortsette å snakke til veggen.

På den andre siden er det vanskelig å sette en slags grense for når man skal begynne å sensurere folks oppfatninger. Det beste hadde nok vært om forumet hadde et "killfile"-system slik Usenet-lesere har, som gjør at man kan markere at meldinger fra enkeltbrukere eller hele tråder ikke skal vises. Det lille som finnes av slike muligheter her har etter mitt syn ingen nytteverdi.

Trafikk ja, men er det de annonsørene er interesser i å nå? 10-15-åringer som prøver å tøffe seg? Om trafikk i seg selv er bra, er Dos'ing, flooding etc. bra da? Noen av posterne her begynner å nærme seg manuell flooding...

Samtidig så er det en del utrolig kule tråder - f.eks. romfergeoppdragstrådene - som får meg til å komme tilbake igjen og igjen.

Jeg er veldig for at vi setter opp en eller flere nye moderatoreer for akkurat dette underforumet, samt oppretter en eller to underkategorier. Denne moderatoren kan da sortere trådene inn i en (løselig fortalt) "seriøst"- og en "useriøst"-del.

Lenke til kommentar

Problemet er at dette blir samme type forum - bare andre veien. Jeg gidder ikke diskutere dustetemaer, ikke engang at "ja, vi er alle enige at det er dustetemaer"...

Jeg ser poenget, men er likevel en smule uenig.

En kan godt komme med påstander som grenser til pseudovitenskap, så lenge det finnes grunnlag for påstandene som er rotfestet i en hypotese eller modell som en faktisk kan vise til resultater for.

Eksempelvis var jo kvantemekanikk en smule omdiskutert, men siden en fikk belegg for modellene som ble postulert via empiri utviklet det seg til en teori.

Det en ungår her er å kaste bor tid på temaer som astrologi, kreasjonisme og von Dänikske vinklinger - såfremt en ikke kan vise til argumentasjon basert på det jeg nevner over.

Da var "kverulantdelen" av meg tilfredsstilt, hehe ;)

Ellers er jeg helt enig, en grovsortering av useriøst/seriøst er på sin plass.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Lag en tråd her så er det større sjanse for at de ser det. :)

Syns det hadde vært veldig synd om dere forlot forumet for det er nettopp dere som gjør dette til et vitenskapsforum. Kyrsjo's bidrag i blant annet trådene om LHC og CERN er utrolig fint for oss som ikke har samme kunnskap om emnet, syns det er utrolig morsomt å få "inside-information". Dere andre også bidrar med deres andre steder.

Hvis vi ikke får offisielle tiltak fra forumstyret så går det jo an å få en egen "intern" ordning som f.eks. ignorering av tråder og trolling som helt opplagt er lagd for på pur F eller der det er tydelig at trådstarter ikke har noen intensjoner om å skjønne at kreasjonisme, Gud, engler osv ikke er vitenskap og at hans meninger og tro ikke er det samme som evolusjonsteorien (litt konkret eksempel, men dere ser poenget). En annen mulighet er å svare med en enkel post med link til relevant og riktig informasjon om emnet for så å rett og slett se på det som cased closed.

I interessante tråder som man ikke vil ha "forpestet" og forvrengt av troll kan dette signaliseres i førstepost så kan de som bryter dette bli rapportert eller rett og slett ignorert.

Lenke til kommentar

Problemet med "la oss ignorere det"-standpunktet, er at det j*vli vanskelig å stå å se på at folk lyver så det fosser av dem, under dekke av at det er et "seriøst" vitenskapsforum. Indirekte setter jeg mitt navn på disse innleggene om jeg lar være å protestere, da jeg har satt mitt navn over så store deler av resten av dette forumet.

Det etterlater meg med i allefall tre valg:

1) Dropp hele forumet dødt

2) Ignorer at tullinger tramper på alt som er av sannferdighet, argumentasjon etc., men fortsett å poste i andre tråder

3) Prøv å få til en ordning med deling, slik at de "gode" trådene er godt skilt fra søpla

#1 ønsker jeg ikke egentlig

#2 er fullstendig uspiselig

Pr. eliminasjonsmetode står da #3 igjen.

Det virker forøvrig som om de har samme problemet i religionsforumet, bare at der er rollene bytta om, så og si:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=994712

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke lagt merke til noen slike gærninger som dere snakker om :hmm: Jeg har vel egenlig ikke vært så veldig aktiv i trådene her bortsett fra CERN-tråden og noen andre.

Noen somvil linke til en tråd med disse "kreasjonister og nettnerder som sitter halve dagen og leser om konspirasjonsteorier, andre halvparten til å spille World of Warcrack."?

Håper ikke noen ser på meg som en av disse! :blink:

Lenke til kommentar

Tja, hva med:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1015534

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...howtopic=867985

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...owtopic=1014579

Jeg er også fristet til å nevne:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...owtopic=1007199

Dette er bare de *trådene* jeg fant på første siden, i tillegg kommer en del enkeltinnlegg etc.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår deg rett når du mener richarddawkins.net er for mye "andre veien".

Frekventerer det forumet selv ganske mye og de har en meget god "science and technology" avdeling samt at forumet modereres fornuftig og det er masse brukere med "intellektuell" bakgrunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...