Gå til innhold

Deling av nettverk - jevn fordeling av båndbredde

Kiruk

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet på ny hybel i høst og noe av det første som ble prioritert var selvsagt nettilgang. Jeg og to nabohyblene bestemte oss da for å spleise på ett 3,5mbps og trodde at dette ville holde for tre stykker. Routeren sa jeg meg villig til å betale ettersom jeg vil kunne ha den inne hos meg og ta med meg den videre når jeg flytter.

Så langt har alt fungert bra bortsett i fra en ting. Når en av naboene laster ned noe går det veldig utover pingen min når jeg spiller på nett. Det jeg da lurte på er om det finnes noen måte å fordele båndbredden jevnt i mellom de tre PC-ene. Jeg har abonnement hos Telenor og en Speed Touch ST780WLT router hvis det er av noen betydning. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke noen erfaringer med en slik router, men finnes sikkert noen instillinger for å dele opp nettet der. Og eventuelt noe programvare rundt om kring som kan settes opp. Via routeren kan du også fikse at torrentnedlastning går rett til hans pc (han som laster ned), og dermed vil det stjele mindre båndbredde ved at du "viser veien" dit det skal.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg ble ikke så mye klokere. Etter å ha sett på innstillinger fant jeg ingenting om hvordan jeg kan dele opp nettet. Jeg fant derimot noe som du nevner til slutt, men det krever at jeg velger det spesifike programm som han bruker til nedlastninger.

Lenke til kommentar

Hvis det er bittorrent så kan man sette grense for opp og nedlasting i selve programmet.

Problemet er at brukerne selv har en tendens til å endre på disse for å få bedre hastighet og da er man like langt.

Ideelt sett burde dere begrense torrent på hver maskin slik at upload er maks 100Kbit (12,5KByte), download max 1Mbit (125KByte) og antall connections totalt (globalt) til 20 pr maskin. Da snakker jeg ikke om antall torrents men antall forbindelser mot fildelere.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Er vel eit fåtall rutere der ein kan dele opp båndbredda på den måten du vil. Det letteste vil nok vera å kjøpa ein ny ruter der ein har denne muligheten, om nokon rutere i det heile tatt har den muligheten du er ute etter. Evt. kan ein sette opp ein pc/server som ruter i stadenfor, då har ein mange fleire mulighetar og kan begrensa båndbredda til kvar enkelt bruker. Akkurat kva program ein kan bruka det til veit eg ikkje, men det veit nok nokon andre.... ?

Lenke til kommentar

Det finnes jo løsninger som sikkert hjelper endel. Bl.a. kan man bruke en Linksys WRT54GL router og laste den med Tomato firmware. Da skal det finnes et script som gjør at du kan tildele båndbredde. En annen løsning er å skaffe seg en Draytekrouter som støtter båndbreddestyring.

Ellers finnes det manger routere med QoS (prioritering av trafikk), men det er ikke alltid at resultatet blir like bra som forventet, så jeg vil egentlig ikke anbefale noe som man ikke er sikker på utfallet av...

Skal man ha noe med høyere kvalitet så er det mulig å sette opp en PC med linux og båndbreddestyringsoftware.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...