Gå til innhold

alle som tror på en Gud eller har en religion.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

Og vi starter på nytt. Over en side med med mer eller mindre usakligheter er fjernet. Om det kommer flere flere forsøk på morsomheter og OT-innlegg, skal dere ikke se bort fra at jeg deler ut advarsler også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror også at treet til onkelen din eksisterer. Det har jeg faktisk ingen problem med. Håper du heller ikke har noe problem med at jeg tror på den treenige Gud; Fader, Sønn og Ånd - som beskrevet i Bibelen og de lutherske bekjennelser. Bakgrunnen for min tro er min oppvekst, mine egne refleksjoner, apologetiske argument (ja, jeg mener kristen tro er rasjonelt - mer rasjonelt enn ateisme), erfaringer og selvsagt tilliten til Gud (som han har lagt ned i meg, ikke mitt eget verk).

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Gjest member-60584

Jeg tror på det at om det faktisk finnes en gud eller en allmektig kraft så driter han/det langt faen i om du har hatt på eller av i kirka, om du er homofil, om du lyger, om du dreper, om du stjeler, om du liker sex, om du har sex utenfor ekteskap osv osv.

Lenke til kommentar

Dette er delvis sakset fra et innlegg jeg hadde i en annen link, men det forklarer greit min tro og mitt syn på verden:

 

Personlig mener jeg at universets orden, hensiksmessighet, kompleksistet og sammenheng, skjønnhet og innebygde informasjon peker mot Gud. Det er rett og slett enklere for meg å tro at denne tilværelsen er skapt av en bevisst intellegens, enn å to at dets utseende er formet av tilfeldigheter. Til og med filosofene Hume og Kant, som la ned stort arbeid med å forsøke å undergrave det rasjonelle i gudstroen, hadde respekt for dette synet. Og det forbauser meg ikke. Det er en vidunderlig verden vi er en del av.

 

Det er også morsomt å tenke på at de områdene av tilværelsen som vi gjennom vitenskapen, motivert av Gud, har gjennomlyst, de har naturlige årsaker, og der er ikke Gud. Men på de områder der vitenskapen ikke har klart å gjennomlyse skaperverket, der virker Gud. Slik får vi en spenning mellom naturen og Gud, mellom naturlige årsaker og overnaturlig handling.

 

Jeg velger å tro på det som krever minst tro, ikke det som krever mest tro :)

Lenke til kommentar
Ok. Er du oppvekst i ein kristen familie? Har du opplevd ting som styrkar trua di?

Er du konservativ eller radikal kristen? Tolkar du bibelen bokstaveleg, eller er det noko du tolkar bokstaveleg og noko du tolkar som du vil? Kvifor skulle eg verta kristen?

Er du seriøs, eller ikkje? Var ein så plutseleg skifte i tone. Ikkje ein gong litt utskjelling. Hmm...

Svar: 1) Ja foreldra mine sendte meg på søndagsskulen - men eg har tatt sjølvstendige val. 2) Ja eg har opplevd ting som styrkjer trua mi. 3) Du må definere omgrepa, elles trur eg me snakkar over hovudet på kvarandre. 4) I Bibelen les eg dikt som dikt, profeti som profeti, allegoriar som allegoriar, likningar som likningar, etc. 5) Først av alt fordi Gud elsker deg, vil ha samfunn med deg og vil gje deg max lykke i evig tid. Det kan han berre gje dersom du tar imot. Eg kunne snakka om synd, soning, rettferdiggjering, frelse, Jeus krossofferdød, etc, etc, men til det har eg for mykje å seie - så der får du lese deg opp i ei dogmatikkbok (forklaring til kristen tru). Skaar si bok "Tro og bekjennelse" (lettfattelig) eller Redse si "Menneske i Guds verden" (litt djupare) er gode bøker.

Lenke til kommentar
Og vi starter på nytt. Over en side med med mer eller mindre usakligheter er fjernet. Om det kommer flere flere forsøk på morsomheter og OT-innlegg, skal dere ikke se bort fra at jeg deler ut advarsler også.

Og så gjør vi et siste forsøk. Flere morsomheter og/eller off-topic innlegg vil medføre advarsler.

 

(Og som vanlig skal ikke denne posten kommenteres, send evt. en PM)

Lenke til kommentar

Jeg tror på fysikkens lover og alt som kan bevises ved hjelp av matematikk. Jeg tror ikke på noen gud men nekter ikke for en guds eksistens siden jeg ikke kan motbevise det. Om jeg skal være åpen for at den finnes en gud tar jeg følgende antagelser.

 

Gud må ha eksistert før big bang siden han skapte det. (om ikke han startet det, og han eksisterer betyr det at han ikke er almektig siden noen andre gjorde det)

Før big bang eksisterte ikke tid og rom som vi kjenner det noe som medfører at gud er uavhengig av tidrommet som vi kjenner ved den generelle relativites teori

 

Gud er almektig (ifølge relgiøse)

En almektig ting vil kunne utføre uendelig mange handlinger/valg på uendelig liten tid siden en allmektig skal f eks kunne gjøre to ting samtidig på 2 forskjellige steder. Noe som medfører at gud ikke er begrenset av lysets hastighet eller noen andre begrensninger.

 

Disse to antagelsne og resultatene de medfører betyr etter dagens modeller at gud ikke kan vekselvirke med materie og tidrommet (vårt univers og oss) siden vi ikke kan observere ting som er utenfor tid, utenfor rom og utenfor fysiske begrensninger så kan vi ikke vekselvirke med det. Kan ikke gud vekselvirke med oss kan han heller ikke fortelle oss ting,gi oss tegn, handle mot oss eller noe som helst annet. Dermed tror jeg ikke på bibel versjonen av gud.

 

Jeg tror at om det eksisterer en gud så må den guden ha satt alle de universelle konstantene til gitte størrelser, f eks gravitsjons konstanten, planks konstant, lyshastigheten osv og så trykket på "start" og derav startet Big bang og hele pakken. Om det er en intelegent kraft eller tilfeldigheter som har startet vårt univers og bestemt dets begrensninger vet jeg ikke, men jeg nekter ikke for at det kan være en intelegent ting. Dersom universet er deterministisk (dvs at alt kan forutsies) kan en si at alt som skjer er guds vilje om det eksisterer en gud som har definert alle start betingelsene og trykket på "start". Merk med denne muligheten for en guds eksistens kan ikke gud plutselig komme inn å endre på noe, gi en tavle til moses o.l , siden han ikke kan vekselvirke med vårt univers siden definisjonen av gud ikke passes inn med det vi kan observere eller vekselvirke med.

 

Jeg har nå prøvd å være så åpen som mulig om mulightenen for eksistens av en høyere intelegent ting, men jeg må innrømme at andre fysiske hypoteser om pre-big-bang er mer attraktive for meg. :)

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Jeg tror på fysikkens lover og alt som kan bevises ved hjelp av matematikk. Jeg tror ikke på noen gud men nekter ikke for en guds eksistens siden jeg ikke kan motbevise det. Om jeg skal være åpen for at den finnes en gud tar jeg følgende antagelser.

 

Gud må ha eksistert før big bang siden han skapte det. (om ikke han startet det, og han eksisterer betyr det at han ikke er almektig siden noen andre gjorde det)

Før big bang eksisterte ikke tid og rom som vi kjenner det noe som medfører at gud er uavhengig av tidrommet som vi kjenner ved den generelle relativites teori

 

Gud er almektig (ifølge relgiøse)

En almektig ting vil kunne utføre uendelig mange handlinger/valg på uendelig liten tid siden en allmektig skal f eks kunne gjøre to ting samtidig på 2 forskjellige steder. Noe som medfører at gud ikke er begrenset av lysets hastighet eller noen andre begrensninger.

 

Disse to antagelsne og resultatene de medfører betyr etter dagens modeller at gud ikke kan vekselvirke med materie og tidrommet (vårt univers og oss) siden vi ikke kan observere ting som er utenfor tid, utenfor rom og utenfor fysiske begrensninger så kan vi ikke vekselvirke med det. Kan ikke gud vekselvirke med oss kan han heller ikke fortelle oss ting,gi oss tegn, handle mot oss eller noe som helst annet. Dermed tror jeg ikke på bibel versjonen av gud.

 

Jeg tror at om det eksisterer en gud så må den guden ha satt alle de universelle konstantene til gitte størrelser, f eks gravitsjons konstanten, planks konstant, lyshastigheten osv og så trykket på "start" og derav startet Big bang og hele pakken. Om det er en intelegent kraft eller tilfeldigheter som har startet vårt univers og bestemt dets begrensninger vet jeg ikke, men jeg nekter ikke for at det kan være en intelegent ting. Dersom universet er deterministisk (dvs at alt kan forutsies) kan en si at alt som skjer er guds vilje om det eksisterer en gud som har definert alle start betingelsene og trykket på "start". Merk med denne muligheten for en guds eksistens kan ikke gud plutselig komme inn å endre på noe, gi en tavle til moses o.l , siden han ikke kan vekselvirke med vårt univers siden definisjonen av gud ikke passes inn med det vi kan observere eller vekselvirke med.

 

Men Gud er allmektig han, så han greier det likevel :tease:

 

Heh, bare måtte. Men please, ikke noe diskusjon. Fint at du har en såpass åpen holdning da!

Lenke til kommentar
Jeg tror på den judeo-kristne Gud, Jesus og den Hellige Ånd. Fordi jeg erfarer den Hellige Ånd som noe virkelig, noe som faktisk eksisterer.

Fordi du føler det er den eneste forklaringen på hvordan jorden, universet og menneskene ble til?

 

Nei, fordi jeg tror det er sannheten.

 

Hva har fått deg til å tro det?

Lenke til kommentar
Men Gud er allmektig han, så han greier det likevel :tease:

 

Heh, bare måtte. Men please, ikke noe diskusjon. Fint at du har en såpass åpen holdning da!

 

Ta det rolig jeg er ikke i denne tråden for å slenge dritt til de som ikke tror nøyaktig det samme som meg. Jeg har tenkt litt på dette, det finnes veldig mange mennesker som tror på en eller flere guder, jeg har reflektert over det og kommet frem til at jeg ikke tror på en gud, men jeg inser at det finens en mulighet, men for at jeg skal syntes den er troverdig må den passe inn med følgende antageler jeg tok ovenfor.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-5fuTpwTc

Jeg tror på Jesus fordi Gud er Kjærlighet![/size](som det står i 1.Johannesbrev iBibelen). Noe jeg virkelig har fått erfare i mitt liv!!

 

Gud har skapt troren i meg, og latt meg fått erfare at han er den eneste sannheten!

å, som jeg skulle ønske at flere fikk del i has ufattelige kjærlighet, som gjorde han villig til å lide og dø på et kors for alle mennskers synder! Og det ønsker Jesus så uendelig langt mer! Han gråt når han så utover Jerusalem, står det I Bibelen, og så sa han: "Om også du på denne dagen hadde forstått hva som tjene deg til fred!" og "

Hvor ofte jeg ville samle dine barn, som en høne samler kyllingene under vingene.Men dere ville ikke."

 

Dersom vi sier at vi ikke har syndet, så gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss." (Bibelen, 1. Johannesbrev, kap 1, vers.10.

 

"Men dersom vi bekjenner våre synder er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss alle våre synder og renser oss fra all urettferdighet. (Bibelen, 1.Johannesbrev kapittel 1, vers 9.)

 

Og Jesu, hans sønns blod, renser oss fra all synd.

 

"Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg."

 

Jeg er veien, sannheten og livet.

 

Vend om til Jesus, Frelseren! Han er virkelig kjærlighet! Og han gir liv og overflod!

 

Jeg ber for dere, om at dere må få ta imot Jesus!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...