Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lysa på bilen skrur seg ikke av


ollibolli87

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lysene på bilen min vil ikke skru seg av selv om jeg har slått av bilen og tatt ut nøkkel og låst bilen. Det er en Peugeot 306, 1.4 1996 mod.

 

Har sjekka at alt av display lys og alt er skrudd av, men lysene er fortsatt på... Dette kan bli et stort problem når jeg setter ifra meg bilen på natta. Noen som vet råd?

 

Mvh

 

Ollibolli

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme bilen har problem med å starte? Råtipp: Slitt tenningslås. Tenning og startmotor skjønner ikke alltid når de skal skru seg på, og kjørelysautomatikken skjønner ikke alltid når den skal skru av lysene.

 

Prøv å sette inn nøkkelen i og beveg den litt i alle retninger, sjekk om det er slark mellom nøkkel og og tenningslås. Kanskje renser dette også noen kontakter så begge problemene løser seg, i alle fall midlertidig.

Lenke til kommentar
må batteriet byttes ut hvis det blir helt utladet?

Hvis batteriet er gammelt og slitent, kan det bli resultatet. Men det kan også gå bra, og batteriet kan være helt OK etter lading. La oss håpe det går bra.

 

Et nytt batteri koster 799 kr til din bil hos Biltema, og bør vare seks år, hvis du er heldig det dobbelte. Hvis bilen din fra 1996 fortsatt har originlbatteriet, er det kanskje uansett på tid å bytte.

 

PS: Biltema anbefales også for å kjøpe et sett med leddnøkler og kanskje også et sett med fastnøkler. Mye bedre å skru med enn skiftenøkkel, og kjekt å ha i en gammel fransk bil. (Jeg har selv en 1991 BX, og har hatt 2CV.)

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
må batteriet byttes ut hvis det blir helt utladet? greia er at jeg bor midt i byn og har desverre ikke en skiftnøkkel(tro det eller ei...) hvor mye koster et nytt batteri isåfall?

 

Da min bil var ny, skjedde det ved flere anledninger at barna hadde slått på kupelysene i baksetet, og at jeg ikke merket at de stod på. Dersom bilen ble stående noen dager uten å bli brukt, var batteriet helt utladet pga kupelysene. Jeg ladet batteriet fullt flere ganger etterpå, men det var varig svekket, og "øyet" som viser status (grønn=OK, hvit=utladet, sort=defekt) gikk aldri fra sort etterpå. Batteriet var svakt i kuldegrader, og måtte byttes altfor tidlig.

 

Pris varierer etter biltype, størrelse (Ah), merke og hvor du kjøper.

Lenke til kommentar

takker for utrolig raske og fine svar! :)

 

Skal bestille meg en time på snapdrive etc, å be de ta en service på slitte deler. Dvs; frostvæske lekkasje, vanskeligheter med å starte og dette med lysene. Og dette med batteriet, men det kan jo jeg muligens ta selv.

 

Hvor mye vil dette koste eventuelt? Er snapdrive det beste alternativet? regner med at bertel o steen tar mer for jobben.

Endret av ollibolli87
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Merkeverkstedet har nok høyere timepris, men når deg gjelder å finne sære/spesielle feil, kjenner de bilen din bedre enn SnapDrive, og vil trolig bruke mindre tid på å løse problemet.

Lenke til kommentar
Merkeverkstedet har nok høyere timepris, men når deg gjelder å finne sære/spesielle feil, kjenner de bilen din bedre enn SnapDrive, og vil trolig bruke mindre tid på å løse problemet.

Det jeg ville gjort er å prøvd å løse dette selv, kjøpt en gjør det selv bok på biltema eller Torshov. På verksted begynner timene å renne fort og det skal ikke så mye til før du står med en regning på 2-4000 kr og beskjed om at de ikke fant feilen.

Lenke til kommentar
ja det er kanskje det mest økonomiske alternativet, men greia er at jeg ikke har så altfor mye peil på bil... og disse feilene er jo ganske svevende.

Når det gjelder akkurat det med lyset lar det seg lett fikse, skaff følgende på Biltema.... 0,75 mm2 ledning, sikringsholder, bryter, kabelsko, kabelskotang, avisoleringstang, avbiter og borremaskin med nødvendig bor.

 

Finn ut hvor sikringen til lysene sitter og ta den ut.

 

Finn ut hvilken kabelsko som passer best i sikringssporene.

 

På sikringsholderen sitter det antagelig to ledninger, ta den ene enden og fest en slik kabelsko der som passet best i sikringssporet.

 

På bilen finnes det antakelig deksler som kan taes løs og festes på brytere, slike deksler er der for å skjule hullene på brytere som på en måte originalt ikke er der på grunn av ekstrautstyr som ikke er bestilt med bilen.

 

Bor hull i dekselet slik at du kan feste bryteren, pass på at du kjøper slik bryter med skruhull og festemutter. Deretter stikker du bryteren gjennom hullet og fester den på andre siden med mutteren.

 

Deretter tar du den ledige ledningen på sikringsholderen og fester til bryteren på ett av 2 punkt.

 

På det andre punktet på bryteren fester du en ledning.

 

På enden på den ledningen igjen fester du en kabelsko.

 

Ta sikringen du tok fra bilen og stikk den i sikringsholderen.

 

Stikk deretter begge ledningene med kabelsko og sikringholder i hullet for bryterdekselet du tok ut, dra i ledningene slik at bryteren kan settes på plass.

 

Deretter må du finne tak i ledningene på baksiden for så å stikke en kabelsko i hver av sikringssporene, 2 spor for hver sikring.

 

Nå kan du slå av og på lysene med den bryteren, det du har gjort er å seriekoble en sikringsholder og en bryter med den gamle sikringsholderen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Merkeverkstedet har nok høyere timepris, men når deg gjelder å finne sære/spesielle feil, kjenner de bilen din bedre enn SnapDrive, og vil trolig bruke mindre tid på å løse problemet.

Det jeg ville gjort er å prøvd å løse dette selv, kjøpt en gjør det selv bok på biltema eller Torshov. På verksted begynner timene å renne fort og det skal ikke så mye til før du står med en regning på 2-4000 kr og beskjed om at de ikke fant feilen.

Når han sier at han ikke har særlig peiling på bil, synes jeg ikke du skal anbefale vedkommende å begynne med dette selv. Det kan fort bli dyrt dersom man lager en kortslutning og svir av litt ledninger i bilen. Jeg vil anbefale å begynne med å ta kontakt med et merkeverksted for å høre om dette var noe de var kjent med, og fått en pris/prisoverslag før de begynte.

Lenke til kommentar
Merkeverkstedet har nok høyere timepris, men når deg gjelder å finne sære/spesielle feil, kjenner de bilen din bedre enn SnapDrive, og vil trolig bruke mindre tid på å løse problemet.

Det jeg ville gjort er å prøvd å løse dette selv, kjøpt en gjør det selv bok på biltema eller Torshov. På verksted begynner timene å renne fort og det skal ikke så mye til før du står med en regning på 2-4000 kr og beskjed om at de ikke fant feilen.

Når han sier at han ikke har særlig peiling på bil, synes jeg ikke du skal anbefale vedkommende å begynne med dette selv. Det kan fort bli dyrt dersom man lager en kortslutning og svir av litt ledninger i bilen. Jeg vil anbefale å begynne med å ta kontakt med et merkeverksted for å høre om dette var noe de var kjent med, og fått en pris/prisoverslag før de begynte.

Kan vel så klart råde til å koble av batteriet først så er den saken løst....

Lenke til kommentar

Faren min er ganske bilkyndig, men skal ta en tur innom BOS og høre med en mekaniker der. Det lekker og rykker litt fra lambdasonden også nemlig.

 

Men skal ta ditt tips til etterettning Zatuu;)

 

 

Noen som har tegning/link over orginalt kjølesystem til en peugeot 306 1.4 sport?

Finner ingenting på nett.

Endret av ollibolli87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...