Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

behandling av angst?


Gjest angstfylt

Anbefalte innlegg

Gjest angstfylt

jeg håper det går greit at jeg poster anonymt her.

 

for å si det ganske kort, jeg har angst og har tatt motet til meg og kontaktet helsepersonell og skal bli sent til psykolog. jeg har i mange år slitt med psykiske ting på den ene og den andre måten

 

etter å ha lest litt så lider jeg av disse tingene: Agorafobi, Sosial fobi og Tvangslidelse. men tvangslidelsene var verre før, nå er det nesten ubetydelig. før led jeg også av Generalisert angstlidelse, da ble alt så vanskelig at alt jeg ville var å klare å glemme alt det. jeg ble eldre å klarte å blokkere det meste av følelser og tanker.

 

jeg tror at Agorafobien og sosiale fobien hører godt sammen hos meg, med mindre jeg har missforstått hva Agorafobi er.

 

dere kan jo lese selv om de forskjellige tingene http://www.shdir.no/psykiskhelse/fakta_om_...per_angst_79111

 

hvordan behandles dette?

 

gutt 17

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg psykolog, langt derifra. Men beste metode vil jeg si er:

 

1. Innrøm at du har et problem.

Vil du ikke innrømme for deg selv at du har problem, vil det være umulig å kurere.

 

2. Søk hjelp og ta imot all hjelp du kan få.

 

3. Jobb med deg selv

 

4. Overvinn frykten - Med det menes at det skal gå en sann jævel i deg.

Sett deg på en benk der det er mange folk som ferdes. Dette kan være som torget, byparken etc. Du kan begynne veldig smått, du kan starte med 3-5 min. Så når du begynner å få roen, øker du gradivis tiden. Når du har kommet til en viss tid, eller når du føler du ikke lenger har problemer med å sitte på benken, så flytter du deg til et mer lukket miljø. Med dette menes eksempel en kafe` eller lignende, som McDonalds. Som med benken starter du også her smått. De første gangene er det nok at du bare går inn og bestiller mat du kan ta med deg. Etter noen runder av dette, kan du kjøpe en liten ting du spiser i kafe'/resturanten. Du kan så kjøpe større og større meny, for å oppholde deg lenger.

- Punkt 4 er nok den mest grusomme delen, men den er helt nødvendig for å bli kurert.

Som nevnt, vær sta som et esel og la det gå en liten småjævel i deg.

JEG VIL! JEG SKAL! er mottoet her.

 

5. Lytt til psykologen og ikke hold noe skjult.

Uansett hvor dyktig det kan virke han/hun er. Så har ikke psykologer magiske krystallkuler eller evenen til å lese andre folks tanker. Vil ikke du åpne deg, vil heller ikke psykologen kunne hjelpe deg skikkelig.

- Dette er den nest vanskeligste delen av kuren.

Åpne seg på denne måten kan i starten føles flaut og nedværgende. Bare husk du at det ikke finnes det menneske eller dyr på denne planeten som ikke er redd for noe. Hver eneste hver og en har noe de frykter. Problemet med noen, er at de frykter noe som er mer opplysende og/eller mer hemmende enn andres fobier.

Lenke til kommentar
1. Innrøm at du har et problem.

Vil du ikke innrømme for deg selv at du har problem, vil det være umulig å kurere.

 

2. Søk hjelp og ta imot all hjelp du kan få.

Må si meg enig i dette. Sliter selv med angst

Hovedsaklig sosial- og panikkangst.

Har nå startet med noe som kalles kognitiv teratpi.

Jeg kan ikke love at det blir gøy, men jeg kan love at det har en dokumentert effekt.

Det er dokumentert den beste terapien mot angstproblemer.

 

Snakk med en psykolog. Finn en du klarer å snakke med. DETTE ER VELDIG VIKTIG. Funker ikke kjemien mellom deg og psykologen så finn en annen. Bruk litt tid på å finne en som passer deg. JA, jeg vet dette ikke er lett. Tatt meg lang tid å finne en jeg trives med selv.

Prøv kognitiv terapi. Hva har du å tape?

Lenke til kommentar

Generelt så kurerer ikke medisiner i seg selv angst. De gjør så den er til å leve med mens du - i samarbeid med psykolog - finner ut hvordan du skal takle den.

 

Men ja, til det formålet fungerer de godt, om du finner det riktige medikamentet. Det kan ta litt prøving og feiling. Mange mennesker - inkludert en del her på forumet - er motstandere av slike medikamenter, enten det nå er prinsipielt eller grunnet dårlige erfaringer med et eller flere av dem, men jeg tror på at en kombinasjon av psykoterapi og farmasi er mest effektivt, i hvert fall når angsten er invalidiserende. Det er liten hjelp i å ha time hos psykologen hvis du ikke tør å ta trikken til kontoret hans. Og selv om du kommer deg dit så skal hjernen ha "overskudd" til å jobbe med problemene. Der er det riktige medikamentet til hjelp.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_No name_*

jeg håper det går greit at jeg poster anonymt her.

 

for å si det ganske kort, jeg har angst og har tatt motet til meg og kontaktet helsepersonell og skal bli sent til psykolog. jeg har i mange år slitt med psykiske ting på den ene og den andre måten

 

etter å ha lest litt så lider jeg av disse tingene: Agorafobi, Sosial fobi og Tvangslidelse. men tvangslidelsene var verre før, nå er det nesten ubetydelig. før led jeg også av Generalisert angstlidelse, da ble alt så vanskelig at alt jeg ville var å klare å glemme alt det. jeg ble eldre å klarte å blokkere det meste av følelser og tanker.

 

jeg tror at Agorafobien og sosiale fobien hører godt sammen hos meg, med mindre jeg har missforstått hva Agorafobi er.

 

dere kan jo lese selv om de forskjellige tingene http://www.shdir.no/psykiskhelse/fakta_om_...per_angst_79111

 

hvordan behandles dette?

 

Jeg har slitt lenge med akkurat det samme som deg. Men har i tillegg hatt spiseforstyrrelse og dyp depresjon. Føler nå at hver gang jeg får tak på en ting, så blir en annen verre. Som om ikke alt det andre var nok så har jeg begynt å slite veldig mye med angst. Noe som aldri har vært et problem før. Nå har jeg dessuten begynt å få angst for å få angst. Dette blir bare verre for hver dag som går. Innen voksen psykiatrien så tar det svært lang tid og har ikke fått time til utredning før i slutten av oktober. Men hva skal jeg gjøre. Det er vanskelig å gå ut av huset og jeg har i hvert fall ikke mulighet til å møte opp der. Er det da mulig å ta det over telefon? Jobber veldig mye og drar ut på ting selv om jeg har angst, men nå blir det bare verre og verre. Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Noen forslag?

Lenke til kommentar

er det vanlig at noen dager er alt dårlig og man har så mye angst som det er mulig å ha, mens andre dager så er det ikke like mye?

 

skal det mye luft til i blodet for at man skal dø? gjør det vondt bortsett fra nårm an stikker sprøyta inn?

Lenke til kommentar
Gjest anonyme kroppen med litt peiling
jeg håper det går greit at jeg poster anonymt her.

 

for å si det ganske kort, jeg har angst og har tatt motet til meg og kontaktet helsepersonell og skal bli sent til psykolog. jeg har i mange år slitt med psykiske ting på den ene og den andre måten

 

etter å ha lest litt så lider jeg av disse tingene: Agorafobi, Sosial fobi og Tvangslidelse. men tvangslidelsene var verre før, nå er det nesten ubetydelig. før led jeg også av Generalisert angstlidelse, da ble alt så vanskelig at alt jeg ville var å klare å glemme alt det. jeg ble eldre å klarte å blokkere det meste av følelser og tanker.

 

jeg tror at Agorafobien og sosiale fobien hører godt sammen hos meg, med mindre jeg har missforstått hva Agorafobi er.

 

dere kan jo lese selv om de forskjellige tingene http://www.shdir.no/psykiskhelse/fakta_om_...per_angst_79111

 

hvordan behandles dette?

 

gutt 17

 

For det første så tror jeg at du burde være ærlig med deg selv og gjøre deg opp noen tanker om når eventuelt hva som utløste dette i utgangspunktet, deretter så kan det være en fordel å gjøre det stikk motsatte av hva du egentlig forventer i ett langsomt tempo tilpasset deg og din sitausjon og psyke.

Redd for å¨treffe folk? Vel, ut å treff noen, naboen din f.eks. Postbudet, melkemannen en eller annen, hva som helst.

Da har du tatt ett kjempeskritt i riktig retning selv for å overvinne frykten du bærer på.

 

Dess mer du mestrer og innser selv, dess mer selvtillit vil du få og den knugende angstfølelsen vil sakte men sikkert gi slipp over tid.

 

Det høres veldig enkelt og lett ut, noe det absolutt ikke er, men iogmed at du faktisk tør å fortelle anonymt at du sliter så tror ihvertfall jeg at du faktisk har en reell sjangse til å gjøre noe med det selv også, og overbevise deg selv om at de tankene man har er feil. At det eneste du oppnår er å ødelegge deg selv på lengre sikt.

 

En psykolog kan hjelpe deg litt på vei, men uansett så må du tilslutt gjøre resten av jobben selv, så hvorfor ikke idet minste prøve å begynne helt i det små i ett område du føler deg trygg i og faktisk mestrer?

 

Det første skrittet er det tyngste, men jaggu gjør det godt å overvinne det også.

Ikke gap over alt på engang. Ta tiden til hjelp og sørg for å føle tryggheten selv. Det tror jeg er det aller, aller viktigste.

 

Lykke til! Ett varmt lykkeønske ifra en som kanskje har litt peiling, men ikke vil forstå meg ihel! ;)

Lenke til kommentar

Offtopic :

 

Tviler på at mitt problem kan kureres med psykolog , kanskje ikke nå men etter neste legetime.

 

Hatt "problemer" men angstanfall . blir redd på grunn av ubehag i hjertet , nesten livredd.

legen sa at dette skyldtes hormonelt og kanskej stress ?

Jeg skjelver, blir svimmel og Blir dårlig i magen.

 

 

Gutt på 14 år.

Endret av Tor45000
Lenke til kommentar
Generelt så kurerer ikke medisiner i seg selv angst. De gjør så den er til å leve med mens du - i samarbeid med psykolog - finner ut hvordan du skal takle den.

 

Korrekt, ingen medisin hjelper mot selve angsten. Jeg bruker medisiner for kroppen min er teit og lager ikke et stoff som gjør at jeg er glad. Har brukt medikamentet i noen år og er merkbart bedre. Men angsten ligger fortsatt og lurer. Etter besøk hos psykolog og diverse greier har jeg fått et mer rasjonelt syn på livet. Kan få anfall, men det er høyst skjelden nå. Vet ikke om du får noe slags anfall, men om du gjør det så husk at anfallet er ufarlig. Det er meget ubehagelig og slitsomt, men du dør ikke.

Lenke til kommentar
hva med medisiner da?

 

funker de godt? tar det lang tid før det blir effekt. må man bruke medisinen for at angsten ikke skal komme tilbake?

 

Problemet med medisiner mot angst er at det egentlig bare er en type medisiner som fungerer skikkelig: Benzodiazepiner. Men disse er det veldig lett å bli avhengig av, og hvis man bruker de jevnt så kan man også bli tilvendt og må ha større dose for å få samme virkningen igjen. Men hvis du ikke har noen problemer med angst i hverdagen når du er hjemme og på skole/jobb, men får angst i andre situasjoner, så kan dette være en mulighet. Altså uregelmessig bruk, i visse situasjoner.

 

Ellers blir det vel anti-depressiva som også har en viss beroligende effekt. Men tviler på at noen har merket en full bedring fra angst av disse medisinene.

 

Dette er hvertfall noe du bør snakke med legen din om.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_angstfylt

det er nesten kun hjemme jeg klarer å føle meg trygg, når jeg er alene, men også ute med venner går det vanligvis bra, men det kan jo gå galt, så trives best hjemme :no:

Lenke til kommentar
hva med medisiner da?

 

funker de godt? tar det lang tid før det blir effekt. må man bruke medisinen for at angsten ikke skal komme tilbake?

 

Problemet med medisiner mot angst er at det egentlig bare er en type medisiner som fungerer skikkelig: Benzodiazepiner.

Hva er egentlig ditt grunnlag for å si noe slikt, hvilke dokumentasjoner har du på den påstanden?

Kjøper ikke de med mindre du faktisk er lege/psykolog og da hadde det vel og blitt dokumentert. ;)

 

Alle tilfeller er forskjellige og blir behandlet deretter videre ut fra lege/psykologs anbefaling.

(ja jeg har kjennskap til hvordan "opplegget" fungerer)

 

Det "eneste" kjipe er at den offentlige psykiske helsetjenesten har lang ventetid så om man ikke vil belage seg på å betale for det private må man nesten belage seg på lang ventetid.)

Lenke til kommentar

Ueland: Det er svart få ting som kan betegnes som anxiolytika, og av de tingene er det benzodiasepiner som er mest effektiv. Tidligere brukte man barbiturater, men de ble overflødige når benzo kom på markedet. Og som sagt så kan det hende at man får hjelp av Selektive serotoninreopptakshemmere (lykkepiller) og enkelte urter, men jeg tror ikke det er noe som virker like effektivt som benzo. Det er hvertfall min personlige erfaring, og tror heller ikke det finnes noen leger som vil være uenig i at benzodiasepiner er det mest effektive middelet mot alvorlige angst-lidelser. Men som sagt så er det ikke noen varig løsning, men det kan være til hjelp i enkelte situasjoner, derfor nevnte jeg dette, hvis trådstarter er plaget av angst f.eks. i sosiale situasjoner e.l. Problemet er vel bare å finne en lege som sier seg villig til å skrive ut disse medisinene. Mange betegner dette bare som å "tisse i buksen"(varmt bare en liten stund).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest angstfylt

det jeg skal spørre om nå er helt seriøst. i morgen skjer det noe på skolen som jeg helst vil unngå.

 

så hvordan kan jeg havne på sykehus eller noe å være der lenge nok? jeg må unngå skolen i morgen. skulking kan bli et problem pga for høyt fravær og at læreren ALLTID spør meg helt åpent i klassen hvor jeg har vært og folk kommer med kommentarer, jeg takler det ikke.

 

jeg er passe desperat nå, jeg må unngå denne dagen på skolen, jeg hater torsdager og må lippe unna flest mulig til jeg får behandling.

 

så noen små tips bare. knekke noe? hva er minst smertefult. hoppe foran en bil er ganske uaktuelt med mindre den ikke har så høy fart. jeg MÅ slippe skolen i morgen, hver så snill å hjelp!

 

slike ting jeg får gyldig fravær for er også aktuelt, blir ikke mange spørsmål av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...