Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vonde knær, hjelp

trillebår

Anbefalte innlegg

God aften.

Jeg har slitt med vonde knær i ca ett år nå. Det startet etter et par måneder i militæret, med tung bæring. Jeg fikk legetime der og fikk den godt kjente meldingen "ta det med ro". Jeg tok det med ro, men etter et par uker uten forbedring ble jeg overført til en slækkere stilling. Jeg fikk ny legetime hvor jeg spurte legen litt grundigere om hva jeg burde /ikke burde gjøre, og om knærne kom til å bli helt bra. Da fikk jeg nok et diffust svar (jeg tror leger i militæret er jævlig lei belastningsskader, don't blame them). Han sa at jeg skulle ta det med ro hvis det gjorde vondt, og kjøre på hvis det ikke gjorde vondt. Jeg fulgte tipset, men problemet var som følger: Jeg kunne jogge, løpe og gå i bakker uten at det gjorde noe spes vondt, men jeg kjente det som et helvete dagen etterpå(dette er ca 1 år siden). Jeg ga opp å gjøre noe annet en å gå turer (uten sekk), litt ski om vintern og boling av overkroppen. Jeg lot være å gjøre noe av det som gjorde vondt i, tja, et halvt år.

Så i våres kjentes knærne bra ut (jeg hadde jo nesten ikke brukt dem), så jeg bestemte meg for å prøve hva som gikk an å gjøre. Jeg prøvde forskjellige lette aktiviteter, gå med lett sekk, sykling og noen korte joggeturer. Jeg merka at ikke alt var som det skulle, men det føltes mye bedre enn det gjorde på høsten. Jeg leste et sted at det lønner seg å trene bena litt, for å bygge opp muskler som kan ta litt av "lasta" av knærne. Derfor tenkte jeg at det var bedre å trene litt rolig, en å være totalt avholden.

Det har forsjåvidt gått greit helt frem til nå. Nå har jeg fettvondt i spes det ene kneet. For tiden så er sykling den eneste formen for kondisjonstrening jeg driver med, men når jeg sykler så merker jeg ingenting. Jeg går jo selvsagt til skolen hver dag, men det skjønner jeg ikke at kan ha noe å si.

Burde jeg ta en tur til legen? Det jeg har hørt av andre som har hatt lignende skader, er akkurat det samme som jeg opplevde med militærdoktoren "ta det med ro". En av kammeratene mine sliter med noe lignende og han brukte nettopp 1000 spenn på at en fysioterapeut sa akkurat det samme som legen sa "ta det med ro".

Jeg ville vært veldig taknemlig hvis noen kunne komme med noen treningstips også. Jeg driver nå med litt styrketrening, men har blitt nødt til å droppe alle former for bentrening. Hvilke former for kondisjonstrening kan jeg benytte meg av for å holde på det lille jeg har igjen av god form, samt bygge litt støttemuskler? Jeg innbiller meg at sykling er midt i blinken mtp kneskader, og kommer til å tviholde på den treninga så lenge som mulig. Jeg blir gal av ikke å jogge...

Takk for all hjelp!!!

Mvh marius.

edit: Ja jeg har sett litt i forumet etter lignende tråder, og de finnes, men "vondt i knærne" er relativt.

edit2: Hvis det ikke kom klart nok frem av teksten: Det var ingen akutt skade som forårsaket kneproblemene, men belastningsskade.

EDIT (om smerten): Kanskje en idé å forklare hvordan/hvor det gjør vondt: Smerten kommer ikke mens jeg trener, men i rolige perioder på dagen. Eks. forelesningstimer hvor jeg sitter med bøyde bein, kan bli fettvondt. Og kvelder hvor jeg sitter mye stille /chiller. Smerten er størst på høyre kne, under kneskåla på innersiden. (se vedlagt bilde)

post-49256-1222204792.jpg

Endret av super_kalle2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan hende det er noe som heter "slatters" du har fått. Har hatt det selv når jeg var yngre, 16-17 når jeg var aktiv fotballspiller. Vet ikke helt hvordan enn får det, men tror det har noe med at du vokser å gjøre. Ser på det bildet at du tegna pila på undersida av kneskåla, har du en "kul" der eller når du bøyer kneet?

Ta en titt her, noen gode råd:

http://www.treningsforum.no/forum/index.ph...12629.msg153092

(OM det er slatters du har da seff)

EDIT:

"Dette er en betennelseslignende tilstand der senen til kneskålen fester seg til leggbenet. Dette er et kjent problem blandt unge gutter som fortsatt er i vekst og som trener endel. Behandlingen går ut på å avstå fra bruk av strekkemusklene på framside lår - først i 6 uker. De fleste blir da bra, men noen må ha så mye som seks måneders fravær fra idrett. Snakk med legen din om behandlingen evt. fysioterapeut. Forebygging for å unngå nye symtomer kan være variasjon i treningen og mindre belastning på strekkemusklene."

Endret av Bllink
Lenke til kommentar

Hørest litt ut som 'slatters'. Har hadde det i ca 3 år og det er ikke særlig behagelig, og jeg anbefaler og ta det med ro slik som alle har sagt, for som du sikkert har opptaget så gjør det veldig vondt vist du er i aktivitet. Og det går mye fortere vekk når du tar det med ro, jeg tok det ikke med ro og var ute og skatet, sto på snowboard heletiden noe som ikke gjorde veldig godt litt senere.

Er det forferdelig vondt vist du får ett ellerannet 'slag' på kneet?

Lenke til kommentar

Jeg hadde det akuratt som du har det for noen år siden. Var ikke i militæret jeg fikk det, men i et yrke som sliter like mye på knærene. Inn og ut av legekontortet, fysioterapi, ullevålsykehus osv. Og ingen klarte å finne noe. 100% sykemeldt i 5mnd. Til slutt fant muttern en artikkel i et kjerrinblad om endame som hadde prøvd ostiopat.

Så jeg tenkte ja hvorfor ikke, kan jo ikke bli noe værre enn det er nå uansett.

5 behandlinger og siden har jeg vært frisk.

Kostet meg 500kr gangen, så det koster litt. Men jeg angrer ikke på at jeg prøvde det.

Søk det opp på nette, les litt om det og se om det er noe for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...