KnutIvars Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Fra dpreview (... fra photokina); "The camera announced today is being developed as an advanced amateur model that will be positioned between the E-520 and E-3. In terms of quality and performance, however, there is nothing mid-level about this model. It will inherit all the outstanding features of the E-3 such as the high-speed AF system using 11-points-full twin cross sensor and the built-in image stabilization mechanism with a correction effect of max. 5 EV steps*1. Other features include a new and updated feature to replace the current splash- and dust-proof function. Olympus hopes to release this new camera in the first quarter of the year 2009." Altså; en ny modell i E-x eller E-xx serien; E-2 ... E-30? Litt mindre body enn E-3 men med stort sett samme funksjoner. Har den arvet Viewfinderen mon tro? Endret 22. september 2008 av kiskogl Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Uten at jeg har noen grunn til å hevde det så vil jeg tro at det er en av forskjellene. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Uten at jeg har noen grunn til å hevde det så vil jeg tro at det er en av forskjellene.Er nå ikke det for D90 sitt vedkommende... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Men et sted må de spare på grunkene siden det skal havne mellom E-520 og E-3. Da kan man trygt gå ut fra en veil. pris på godt under 10, kanskje ned mot 8k for kit. Igjen vill gjetting, men jeg digger å gjette villt. Hmmmm. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Så ikke ut som om det var lcd-display på toppen av dette kameraet; der er altså noe kuttet. Mulig de har kuttet noe på hastighet og/eller buffer også. Om ikke 100% dekning på viewfinderen, så hadde det vært nice med en 95%, samt en liten forstørring... og om ikke 15% ekstra som på E-3'n; kanskje 5%? Ser også ut til at det nye kameraet får en focus assist led, og "arver" ekstern WB-sensor fra E-3 link til artikkel her: dpreview om E-xx Endret 22. september 2008 av kiskogl Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Det virker fornuftig, kiskogl. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Faktisk har dette kameraet også lcd display på toppen. Sett litt flere bilder fra Olympus sin stand på dpreview, og dette kameraet ser absolutt lovende ut. Et kompakt E-3? ... skal bli morsomt å tafse på når det kommer ut. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 (endret) Sjefen for Olympus sin Research & Development-avdeling fortalte meg for noen dager siden at E-x0 ikke ville få væretetting, men jeg må ta forbehold om språklige misforståelser her. Kameraet er for øvrig ikke så mye mindre enn E-3. Litt, men det er praktisk talt samme størrelse, egentlig. Endret 26. september 2008 av Aetius Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Sjefen for Olympus sin Research & Development-avdeling fortalte meg for noen dager siden at E-x0 ikke ville få væretetting, men jeg må ta forbehold om språklige misforståelser her. Kameraet er for øvrig ikke så mye mindre enn E-3. Litt, men det er praktisk talt samme størrelse, egentlig. Så forskjellen på denne og E-3 er værtetting? ... hva med buffer og hastighet og slikt? Eventuellt søkeren? Regner med at den har arvet mesteparten av E-3's søker? Lenke til kommentar
goffen Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Sjefen for Olympus sin Research & Development-avdeling fortalte meg for noen dager siden at E-x0 ikke ville få væretetting, men jeg må ta forbehold om språklige misforståelser her. Kameraet er for øvrig ikke så mye mindre enn E-3. Litt, men det er praktisk talt samme størrelse, egentlig. Det er mye forvirring ute og går her. Ifg en spansk fotosite som intervjuer en Oly kar så er den værtett, men ikke til de grader som e-3. Ellers har det vært mye fintolkning av en japansk uttalelse om at "Vær og støv tettheten er erstattet av annen funksjonalitet" Den HAR topp LCC. Den har IKKE focus assist lampe (Alle som snakker om det har enten tatt IR Remote føleren, WB sensoren, eller til og med SYNC pluggen for å være AF lampe). Det spekuleres i sensor fra Panasonic G1, (12mp) men ingenting er sikkert her. Den har fokussystemet fra e-3 (11 doble kryss). Det spekuleres mye fram og tilbake om Video. Det spekuleres og villt i Søkeren. Den er imidlertid garantert bedre enn 520 da klumpen er nokså diger. Spekulasjonene går også høyt om oppløsningen på LCD'en. Det er sikkert at denne er bevegelig som på e-3. Den har to funksjonshjul. Den har ikke metalkropp, men er plastikk på metalramme, (Og derved sannsynligvis noe lettere enn e-3) En annen opplagt forskjell fra e-3 er at mekanisk PASM funksjonsvelger er tilbake. (Sannsynligvis pga alt gnålet fra e-1 mimreklubben). Dette betyr bye-bye til like god/bedre MyMode funksjonalitet som/enn e-3. Det som og er sikkert er at om den er noenlunde værtett og har ny (bedre) sensor, så havner den i bagen min! Mangler disse, så står jeg over. M.v.h. Goffen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hvis prisavslaget er godt nok så sier jeg gjerne fra meg all gummien og metallet, hvis bare alt det andre er på plass. For selv uten gummi og magnesium så er det et utrolig godt verktøy, og mtp hvor fordyrende all den innpakningen til E-3 er så er det nok rom for solide avslag. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Den har IKKE focus assist lampe (Alle som snakker om det har enten tatt IR Remote føleren, WB sensoren, eller til og med SYNC pluggen for å være AF lampe). Pokker. Skikkelig teit. En bra LED lommelykt koster hva - femti kroner? Og da får man langt mer lysstyrke enn AF-systemet trenger. Dette lukter det FL-36R-pushing av. Men om søker'n er stor, sensoren bra og ellers det meste er på plass - så kan det være at det blir en E-A1 på meg. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Pokker. Skikkelig teit. En bra LED lommelykt koster hva - femti kroner? Og da får man langt mer lysstyrke enn AF-systemet trenger. Dette lukter det FL-36R-pushing av.Siden E-3 ikke har det, mener de kanskje at denne heller ikke trenger? Lenke til kommentar
goffen Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hvis prisavslaget er godt nok så sier jeg gjerne fra meg all gummien og metallet, hvis bare alt det andre er på plass. For selv uten gummi og magnesium så er det et utrolig godt verktøy, og mtp hvor fordyrende all den innpakningen til E-3 er så er det nok rom for solide avslag. Magnesium klarar jeg meg fint uten, men ikke gummi (Safe!) Kan ikke forstå at gummipakninger skal være så dyrt. Se på Pentax. De har det vel helt ned i k200d ? Når Olympus har værtetting på omtrendt all optikk som er bryet værdt å ha, så synes jeg det er besynderlig at de ikke har et lettere kamera enn e-3 å henge på dem. For min del er det i allefall uaktuellt med et hus til dersom det ikke er værtett. M.v.h. Goffen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Det blir dyrere å skru sammen også, og Pentax kjører en veldig aggressiv prispolitikk for tiden. Jeg synes det er perfekt at de har to toppmodeller; en for de som absolutt skal krype i gjørma med kamera for å ta bilder av, noe annet en det jeg tar bilder av. Og et kamera for oss som ikke har umiddelbare planer om hverken krig eller å ligge i øsende regnvær på jakt etter blinkskuddet. Jeg har forlengst kommet frem til at jeg ikke trenger værtetting, så en slik modell fra Olympus kunne fått meg til å vurdere konvertering grunnet lavere økonomisk terskel opp til den bildekvaliteten jeg forlanger. Men som sagt kan ingenting få meg til å forandre planene om brukt 5D. Nå har jeg all optikken jeg trenger på en stund, så det er bare dumt å forandre på de planene. Men kombinasjonen av en mellommodell fra Oly med 14-54mm f/2,8-3,5 vil for meg være en fornuftig konvertering. Og en Zuiko 50/2, eller et adapter til min 50 AI-S, til portretter med liten dof. 105mm blir lovlig langt på FT Endret 28. september 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
goffen Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 ...Jeg har forlengst kommet frem til at jeg ikke trenger værtetting, så en slik modell fra Olympus kunne fått meg til å vurdere konvertering grunnet lavere økonomisk terskel opp til den bildekvaliteten jeg forlanger. Men som sagt kan ingenting få meg til å forandre planene om brukt 5D. Nå har jeg all optikken jeg trenger på en stund, så det er bare dumt å forandre på de planene. Men kombinasjonen av en mellommodell fra Oly med 14-54mm f/2,8-3,5 vil for meg være en fornuftig konvertering. Og en Zuiko 50/2, eller et adapter til min 50 AI-S, til portretter med liten dof. 105mm blir lovlig langt på FT Nå er det vel avklart (gjennom diverse intervjuer) at den har gummipakninger, men er ikke så værtett som e-3. Sensoren har de ikke sagt noe om ennå. Dersom det er de to objektivene du er ute etter, så får du jo brukte e-1 latterlig billig for tiden som du kan henge dem på. Goffen Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Jeg har kikket litt på E-1 i kombinasjon med 14-54, men konvertering er nok uaktuelt så lenge jeg fremdeles har Canon. Jeg ser ingen årsak til å gjøre det, men skulle huset brenne etc så ville jeg vurdert noe annet i etterkant. Og vurdert betyr ikke valgt. Endret 7. oktober 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Virker som om dette kameraet hadde passet meg perfekt. Jeg har veldig lyst på E-3 og Cash or Flash kampanjen gjør ikke lysten noe mindre. Er dette kameraet verdt å vente på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå