Gå til innhold

Ny Nikon 50mm f/1.4 lansert


Anbefalte innlegg

Litt info om den nye 50mm til Nikon

 

-AF-S 50mm lens — a fast, single-focal-length lens with normal picture angle (when attached to a DX-format SLR, the picture angle is equivalent to a focal length of 75mm in FX/35mm format)

-Large maximum aperture of f/1.4

-Well-balanced design realizes both high MTF performance and natural-looking picture blur

-Newly developed optical system effectively corrects sagittal coma flare and coma aberration

-Silent Wave Motor (SWM) ensures smooth, quiet AF operation

-Two focus modes are available — M/A (manual-priority autofocus) and M (manual focus)

-Focus ring does not rotate in AF operation

-Natural blur effects thanks to nine-blade rounded diaphragm

-Although all lens groups shift during focusing, the lens barrel length does not change

post-137782-1222063076_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den så kjempefin ut!

 

Jeg liker spesielt at den har 9 blenderlameller. Kanskje jeg skal bytte ut f/1.8 versjonen med denne hvis den viser seg å være bra? Jeg håper også at det kommer flere nye fastobjektiver fra Nikon. Jeg synes det er trist at de sluttet å lage 28mm f/1.4. Bruktprisen på den er så høy at den for min del er uoppnåelig.

 

Francis

Lenke til kommentar
-AF-S 50mm lens — a fast, single-focal-length lens with normal picture angle (when attached to a DX-format SLR, the picture angle is equivalent to a focal length of 75mm in FX/35mm format)

 

Oioi, magi fra Nikon!

Den må inneholde noen heftige optiske konstruksjoner for å kunne gi bildevinkel tilsvarende 50mm på DX og 75mm på FX!

Lenke til kommentar
-AF-S 50mm lens — a fast, single-focal-length lens with normal picture angle (when attached to a DX-format SLR, the picture angle is equivalent to a focal length of 75mm in FX/35mm format)

 

Oioi, magi fra Nikon!

Den må inneholde noen heftige optiske konstruksjoner for å kunne gi bildevinkel tilsvarende 50mm på DX og 75mm på FX!

 

 

Hva er det som er magi med at et objektiv med 50mm brennvidde vil gi et bildeutsnitt på DX-kamera som tilsvarer 75mm på fullformat?

Lenke til kommentar

Min erfaring med 50mm på crop-kamera er at det er hverken fugl eller fisk. Grunnen til at 50 f/1,8 er såpass populær, er nok mest at det er såpass billig. Et objektiv rundt 30mm (35 eller 28) er betydelig mer anvendelig på crop, eller til og med en 85mm, så jeg forstår ikke helt at det skal være noe stort salgsargument at det gir autofokus på D40(x) og D60. Dette objektivet er nok mye "bedre" på DX (D3/D700). Men det er jo min mening. ;)

Lenke til kommentar
Min erfaring med 50mm på crop-kamera er at det er hverken fugl eller fisk. Grunnen til at 50 f/1,8 er såpass populær, er nok mest at det er såpass billig. Et objektiv rundt 30mm (35 eller 28) er betydelig mer anvendelig på crop, eller til og med en 85mm, så jeg forstår ikke helt at det skal være noe stort salgsargument at det gir autofokus på D40(x) og D60. Dette objektivet er nok mye "bedre" på DX (D3/D700). Men det er jo min mening. ;)

 

Helt klart. Men samtidig er det vel en ca fin erstatning på 85mm for DX? Eller er det grunnleggende forskjeller der?

Det var uansett på tide å få AF-S versjoner av disse lyssterke fastobjektivene.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en tråd for et års tid siden, hvor vi diskuterte skrue-AF vs AF-S og konklusjonen var vel at det var mest de som ikke hadde Nikon som stod for støyen om manglende motor i objektivet. Det har også vært en del snakk om at skrue-AF støyer, personlig synes jeg den støyen er neglisjerbar og er med bekymret for speilklasket hvor situasjonen krever litt stillhet.

 

Hadde jeg vært ansatt i Nikon, hadde jeg nok heller presset på med en lyssterk AF-S i området rundt 30mm, siden de ikke har noen der nå (men kanskje det kommer i løpet av de neste dagene?).

 

Uansett, flott at de kommer med denne, det ser også ut til at den på papiret yter litt bedre en den gamle AF-D på største åpning.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Jeg hadde en tråd for et års tid siden, hvor vi diskuterte skrue-AF vs AF-S og konklusjonen var vel at det var mest de som ikke hadde Nikon som stod for støyen om manglende motor i objektivet. Det har også vært en del snakk om at skrue-AF støyer, personlig synes jeg den støyen er neglisjerbar og er med bekymret for speilklasket hvor situasjonen krever litt stillhet.

Ja, det er overhodet ikke støyen som er problematisk, men hastigheten. Nå har jeg ikke hatt sjansen til å sammenligne like objektiver med og uten motor (noe man kan gjøre når AF-S 50/1.4 kommer i butikkhyllene), men de objektivene jeg har uten motor er alle adskillig tregere enn de jeg har med motor. F.eks. Tamron 17-50/2.8 sammenlignet med Nikkor 18-70 (sammenlignet på D70s og D300).

 

Dessuten synes jeg det er en fordel at ikke fokusringen beveger seg, og at man får mulighet for "full-time manual focus".

 

Hadde jeg vært ansatt i Nikon, hadde jeg nok heller presset på med en lyssterk AF-S i området rundt 30mm, siden de ikke har noen der nå (men kanskje det kommer i løpet av de neste dagene?).

 

Uansett, flott at de kommer med denne, det ser også ut til at den på papiret yter litt bedre en den gamle AF-D på største åpning.

Helt enig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...