Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nok en "maskinen restarter/vil ikke boote"-tråd


Anbefalte innlegg

Hei. Maskinen min rebooter ustanselig. Uten at jeg har gjort noe kan den reboote, og noen ganger rebooter maskinen uten at den booter likevel, om noen forstår. Begge deler skjer omtrent 50-50. Av og til kan det være hjemme må reboote 4-27 ganger (jeg har talt) før maskinen blir stabil.

 

Må være hardwarefeil, for jeg har hatt dette problemet i sikkert 2 år, og jeg har formatert 2 ganger. Er ikke noe som ser uvanlig ut inne i maskinen, så vidt jeg kan se med min (manglende) kompetanse.

Maskinvare:

Processor:

Intel® Pentium® 4 CPU 3.60GHz (2 CPUs)

Memory:

1022MB RAM

Hard Drive:

400 GB Total

Video Card:

RADEON X800 XT

Monitor:

SyncMaster 910N/912N/913N

Sound Card:

SB Audigy 2 ZS Audio [5400]

 

 

Temperaturer:

Hovedkort 45*

CPU 49*

GPU 54*

GPU omgivelse 56*

 

EDIT: Nå får jeg ikke til å skru på pc'en i hele tatt, det virker som om det bare er vifta som starter.

 

Hvor dyrt vil det bli å sende hele sulamitten til reperasjon?

Endret av Beges
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minner om ett problem med defekte kondensatorer i strømforsyning eller hovedkort. Du kan jo starte med å se om noen av kondensatorene på hovedkortet buler og/eller lekker, slik du ser på bildene på høyre side av denne siden.. Du kan også kjenne på toppen av de med fingetuppen, siden det ikke alltid er like lett å se en bulende topp. De skal være helt flate på toppen. Når det gjelder strømforsyningen, så kan du bruke ett program for å se om noen av railene ligger utenfor toleransegrensen.

Lenke til kommentar

Ytelsen på PSU-er synker over årene, så hvis den er noen år gammel vil den kanskje ikke være sterk nok. Det kan virke sånn som SofTest sier, at noe har klikka. Har ikke en kamerat som har en til overs å låne deg en kveld? Synd Elkjøp ikke selger psu, så kunne du tatt en 30-dagers...

Endret av Armitage2
Lenke til kommentar
Ytelsen på PSU-er synker over årene, så hvis den er noen år gammel vil den kanskje ikke være sterk nok. Det kan virke sånn som SofTest sier, at noe har klikka. Har ikke en kamerat som har en til overs å låne deg en kveld? Synd Elkjøp ikke selger psu, så kunne du tatt en 30-dagers...

 

Nja, dette er nok bare tull.

Det som skjer er at en lav-kvalitets psu vil som regel gi god ytelse den første levetiden, så vil den forringes drastisk og plutselig gi så ustabile volt verdier at pcen enten skades eller greier ikke å starte opp igjen.

 

Kjøper du derimot en Psu som er bygget med kvalitetskomponenter og et godt design så trenger man ikke å tenke så veldig mye på den delen i løpet av 5 - 10 år...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...