Gå til innhold

BK: Høstbilder fra Lübeck


tomsi42

Anbefalte innlegg

Her er tre bilder fra fjorårets tur til Tyskland. Disse ble tatt på en litt grå og trist dag i Lübeck. Tenkte at du kunne være grei med noe annet enn Hansa-tor og de flotte kirkene :)

 

 

1/320s, f/5.6, 19mm

 

 

1/400s, f/5.6, 28mm

 

 

1/250s, f/5.6, 25mm

 

Alle bildene: EOS 350D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5, ISO 400

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fine postkort fra den øst-tyske marsipanbyen, Tom. Synd at himmelen var så pregløs og hvit, for med litt blå himmel og litt skyer så hadde det siste bildet blitt veldig fint. De to første hadde spesielt vært tjent med det, i og med at de slik de fremstår så blir de litt pregløse. Derfor er det siste finest for meg slik de er nå.

 

Kjøpte du med deg noe god marsipan? Sist jul så jeg en fiin frue fra Frogner som solgte såkalt hjemmelaget marsipan på et julemarked som ble besøkt av nyhetene. Det gikk etterhvert frem at hun ikke hadde laget den selv, men at hun hadde laget figurer av Lübeck-marsipan. Greit nok, hadde det ikke vært for at den snobbete fruen avslørte at hun ikke hadde fulgt særlig godt med i tysktimene på ungdomskolen. Hun kalte det nemlig Lubekk-marsipan. Det er morsomt når snobbete mennesker blir så avkledd i sin manglende klassiske dannelse.

Lenke til kommentar
Fine postkort fra den øst-tyske marsipanbyen, Tom.

 

Luebeck = øst-tysk?

 

Da er Bergen sikkert øst-engelsk?

 

Men god marsipan finnst i Luebeck det stemmer :-)

 

Stephan

Lübeck har vært vest-tysk så lenge jeg har vært innom :) Men at marsipanen er prima, det stemmer.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Sorry, Stephan. Jeg ble nok litt for ivrig da jeg skrev min kommentar. Jeg har faktisk ikke tenkt mye på Lübeck siden jeg var innom en kort på vei til Danmark i 1988. Da hadde jeg reist med tog gjennom Øst-Tyskland fra Berlin. Det var i og for seg slik jeg ankom Berlin også. Derfor ble Lübeck plutselig østtysk i mitt hode, fordi jeg ankom Tyskland via Rostock. Og kanskje fordi Berliner Kindl fra samme østland var en smule sterkere enn jeg hadde beregnet, og fordi å blande det med østtysk eplebrennevin var en særdeles dårlig ide for en ung nordmann på teaterpilgrimsferd til Europas mest spennende kulturbyer på sytti og åttitallet. Tysk geografi har nok opptatt meg litt mindre enn trange og mørke lokaler i Kreuzberg og teateropplevelser på Freie Volksbühne og Bertolt Brech Theater. Et sted mellom Friedrichstraße og Unter den Linden forsvant min tyske retningssans, og fant den ikke igjen før jeg gikk av toget på Oslo S.

 

Når jeg tenker meg om så husker jeg egentlig svært lite sett bort fra horene som jobbet på bordellet ved S-bahn Savignyplatz. Hyggelige damer jeg alltid hilset på når jeg forsøkte å finne frem til Hotel Pension Lützow i Kantstraße. Når jeg tenker meg om var det bare bordeller rundt pensjonatet jeg bodde på i Kantstraße. Fra Bahnhof Zoo til til nevnte S-bahn stasjon fant jeg kun en annen dør man kunne entre uten å være på jakt etter sex, min favorittpub Kant Ecke. Og før Marius kommer med lugubre misstanker vil jeg klargjøre at det også var eneste dør en fattig student fra vestlandet hadde råd til å entre. Gledespiker er ikke så veldig glade lenger hvis det viser seg at du ikke har penger, he he. Men hyggelige var de da jeg tok av meg hatten og hilset pent da jeg gikk forbi på min daglige ferd ned mot de mer sentrale deler av den delte byen.

 

Særdeles flau over at jeg feilplasserte den flotte marsipanbyen i Nord-Tyskland. Men jeg fant ut at jeg husker mer enn jeg trodde mens jeg skrev denne posten. Men en stor unnskyldning skal Stephan og andre tyskere (Dieter?) på forumet for min geografiske historieløshet :blush:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...