Gå til innhold

Erfaringer rundt Zepto LCD TV

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er på leting etter ny TV og kom innom Zepto og så Pantheon A42 til under 5000,- noe jeg synes så litt for billig ut. Noen som har kunnskaper/erfaring fra Tv'ene til Zepto? Jeg har også sett litt på maskinen til Zepto, og lest på HW sine tester av noen av maskinene. Etter de testene er iallefall datamaskinene til Zepto noe å stole på.

- Takker for alle _sakelig_ innlegg.

mvh

bIsk0p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som kjent så lønner det seg sjelden å kjøpe det billigste samt et litt ukurant merke, legg heller litt mer penger i det og kjøp fra en av de store produsentene..

Kjent fra hvor da?

Høy pris eller et oppskrytt navn har aldri vært noen garanti for kvalitet, og i alle fall ikke for et godt kjøp. De store produsentene har også relativt billige 'low-end'-modeller med ikke så veldig goe spesifikasjoner i forhold til prisen, mens dyktige nye og ukjente merker kan levere svært god kvalitet, men ha lav pris fordi er utfordrere som ønsker å bli lagt merke til og komme seg inn på markedet.

Når man skal velge et ukjent merke, er det greit å være klar over om merket er en produsent som står for egen produktutvikling og produksjon, eller om det bare er et tilfeldig navn som en importør eller butikkjede klistrer på tilfeldige ferdige produkter. Sony, Samsung og Tatung har alle startet som ukjente asiastiske merker vi har vært skeptiske til, men har etablert seg som populære merkevarer som kundene har tillit til, og som ikke må forveksles med klistrelappmerker som Lumatron, Techsonic og Denver, selv om man selvsagt kan være heldig og få bra produkter til billig pris på Obs og Europris også.

Og når det gjelder Zepto: Jeg har ikke sett noen Zepto PC eller TV, men ut fra det jeg har lest ser det ut til å være ekte merkevare, hvor dyktige danske ingenører utvikler bra varer, og selger dem selv over internett uten fordyrende mellomledd. Zepto er kanskje det nye Bang og Olufsen, men med litt mer fokus på teknikk enn design?

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke gå mer i dybden en å si det er enklere å ha feks en Panasonic,LG,Samsung den dagen man trenger hjelp, jeg er i hverfall lykkkelig at LG som jeg kjøpte har en egen suportavd i Norge og at jeg får svar på tlf i løpet av et 2 min kontra kanskje sitte i 1 time eller ikke få kontakt i det hele tatt. Da også disse kjente merkene leverer produkter som ikke koster noe særlig mye mer så er det for meg dumt å velge Zepto som ingen prater eller skryter av og det er sikkert en god grunn for dette...

Lykke til med valget!

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke vært overrasket om man måte ringe til Danmark for å få support på Zepto, og det ville være til å leve med, men se her:

http://www.zepto.no/Information/Contact.aspx

Teknisk avdeling:

Support

Tlf. 2228 1800

Man-fre 8:30 - 16.30

Men jeg er helt enig: En aktiv importør og serviceapparat er viktig. Da jeg kjøpte TV i fjor, hadde jeg aldri hørt om Zepto, men "alle" snakket om Tatung, som jeg var litt skeptisk til inntil jeg hadde sjekket firmaets historie på nett, og vært i kontakt med dem på mail - de svarte løpet av en time en fredag ettermiddag. I dag ville jeg seriøst vurdert Zepto. Merket er ganske nytt som TV-produsent, først omtalt i norske media i februar i år etter det jeg har klart å google, og det som skal til for at folk begynner å snakke om dem, er at mange nok kjøper TV-ene deres.

Lenke til kommentar

Når det gjelder support, så forstår jeg problem stillingen. Men igjen, support på TV er vel ikke det man trenger ofte. Når det gjelder service, da er det man kanskje burde tenke seg om to ganger. Iallefall hvis det er fra "nye" leverandører/butikker. Det som er faren, er at bedriften går konkurs og du sitter med fingen mellom rompeballene. Spesielt, i dette tilfellet, hvor det vil være produsenten og ikke bare mellomledd/butikk som vil forsvinne.

Selv om jeg ikke har så mye håndfast når det gjelder hva Zepto leverer, så må jeg si at jeg er optimistisk. HW har testet 1 maskin fra dem, og den fikk bra anmeldelse. Også når det gjelder byggekvalitet (noe jeg ofte ser at mer kjente merker kan slite litt på...) Og etter hva jeg har lest, er de ganske etablerte i Danmark. Et 37" tv fikk 5 av 6 i et dansk datablad, de ble overasket etter hva jeg skummet til meg.

Jeg har sendt mail til Zepto, spurte litt hvordan de klarer å holde prisen så mye lavere enn konkurentene og om anmeldelser på denne TV'en. Får se hva dem svarer, det vil få stor betydnng i hva jeg velger.

P.S. Jeg tror vi slutter diskusjonene om det at Zepto er "ukjente" eller ikke har noe å si. Tar det heller i en annen diskusjon. Framtidige innlegg, setter jeg pris på at inneholder erfaringner rundt Zepto.

mvh

bIsk

Lenke til kommentar

Jeg er altså den stolte eier av en Zepto 42"! Det står Zview på den men den har ikke høyttalere på siden så den ser ut som en Pantheon. Ikke spør meg hvorfor...

Jeg kjøpte denne når det var en kampanje og betalte 6300 tilsammen. Utsalgsprisen var 5500 + frakt og noe gebyrgreier. Bestilte 1 september så det tok 2,5 uker å få den.. Men det var fordi det var kampanje på denne sa den norske stemmen på telefonen. De hadde fått inn 4-500 bestillinger den dagen!

Har ikke sett noen billigere Full HD 42" LCD på hardware prisguide enda!

Under 5000 sier du?! Når jeg ser på websiden nå så koster den fra 7 210,18.

Nå har jeg bare hatt TVen en ettermiddag så det er vanskelig så si veldig mye om den.

Den har fin og blank finish på kantene og TV bildet er heldigvis litt matt slik at ikke hele stua skinner igjen i TVen.

Jeg har HD dekoder fra Canal Digital og HD-kanalene er digg å se på! Jeg har sett antydning til pixelering men ikke mer enn ventet av en så billig TV. Vil du ha superkvalitet så pung ut 12 000 for en 40W4500 fra Sony.. Altså dobbelt så dyr og 2 tommer mindre ;)

Jeg er fornøyd med var svartnivået, imponerende syns jeg. Men det ble litt gråere jo større vinkel man hadde.

Menyer og fjernkontrollen er helt grei. Hurtigvalg av 3 eller 4 bildeinnstillinger som er greit. Cinema, Naturlig osv.

2 HDMI innganger. Bruker 1 til dekoder og 1 til Silvercrest HDMI DVD spiller fra LIDL. Kosta bare 500 men er vel ikke så mye å skryte av.. Oppskalering er det bare å glemme. Kjør 576 så vil det se helt greit ut.

Skal se om jeg får sett litt mer de neste dagene og stilt inn TVen skikkelig. Men når det gjelder DVD så kan jo pixeleringen like greit være den billige DVD spilleren min..

På HD kanalene er bildene crisp and clear!

Until next time

Jonnis

Bildet: Det øverste er Zview og den underste er Pantheon. Jeg bestilte Zwiev pga kampanjen og fikk en TV som det stod Zview bakpå men ser ut som Pantheon. Jeg er veldig fornøyd fordi jeg syns Zview var litt vel stor med de høyttalerene.

post-77583-1221730071_thumb.jpg

Endret av jonnis_76
Lenke til kommentar

Her er en test av 42" min.

http://www.tweakup.dk/article/1322/dk/

Får 95 av 100. "Tweak'O'meteret lander på solide 95 point for et fjernsyn der leverer et super billede til en menneskelig pris" og prisen det snakkes om er 8899 DKK.

Det fulgte forresten med veggfeste som vist på bildet i artikkelen.

Røverkjøp!

For å sitere Cartman: "Screw you guys, I'm going home" og ser på den fantastiske og billige TVen min!

Endret av jonnis_76
Lenke til kommentar

Jeg fikk svar fra Zepto i dag.

De linket til samme link som to poster lengre opp, og den reviewen lover jo veldig godt.

Det at det står nesten 7k2 og jeg skreiv 5k i første post. Var at de hadde "PR stunt" i helgen, så nå er prisen som også er nevnt over. (Ser forrsten nå at de har tilbud på 6k2, varer fram til 29/9)

Jeg kjenner at jeg virkelig liker denne skjermen. Må se om budsjettet kan tåle dette nå, det håper jeg virkelig.

Forskjellen mellom Zview og Pantheon er stort sett bare at høytalerene er under, på denne måten at det tar mindre plass.

Lenke til kommentar

Ja, jeg gikk jo for det når det var 5500kr kampanjen. Er veldig fornøyd med det, Full HD LCD 42".. Say no more.. Bare husk at frakten er 600 ellerno. Billigste på prisguiden er 6990 for tilsvarende størrelse og full HD.

Men det står faktisk Zview bakpå min men den har ikke høyttalere på siden.. skal se om jeg kan ta bilde!

Lenke til kommentar
Sorry mac.. du må sortere etter pris;

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...ering=min_price

Og HD ready plasma kan jo strengt tatt ikke sammenliknes!

Syns fremdeles til 7200 er bra pris for denne TVen

Virker som du er veldig opphengt i full HD kontra HD ready.. Kan du fortelle meg hva den store fordelen med full hd er? Og kan du svare på om du tror full hd kontra hd ready har noe å si på selve bildekvaliteten på skjermen?

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Virker som du er veldig opphengt i å være mistroisk og nedlatende!

En fordel med en full HD-skjerm er at den har 1920x1080 piksler for å vise HD-signaler med aller høyeste oppløsning - 1080p mens HD ready viser 1366x768. Så ved spilling kan dette være et pluss.

Dette betyr også at den har 1 til 1 pixelmapping på Bluray DVD og annet Full HD materiale.

Og jeg kan gjerne svare på om jeg tror det har noe å si for bildekvaliteten: Jeg vet ikke, men jeg ville tro det. Om det er tydlig og merkbart vet jeg heller ikke da jeg har kun 1 TV.

Det er nok hvitbalanse, kontrast osv. som har mest å si for selve opplevelsen av bilde.

Poenget mitt var at det er en forskjell og ofte i pris, derfor var jeg fornøyd med prisen jeg fikk og syntes sammenlikningsgrunnlaget i PRIS ble feil. Jeg har ingen empirisk erfaring masse forskjellige TVer! Kun Zepto som jeg nå har i min stue.

Og jeg er da ingen frontkjemper for Full HD eller Zepto!

:grumpy:

Lenke til kommentar

Ja, glemte sorteringen ... :p Men kan ikke si at jeg synes Andresson er noe mer kjent merke enn Zetpo...?

Jeg vet at HD-ready plasma ikke kan sammenlignes med Full HD LCD, men kom over tlbudet .. :p

Men jeg venter på litt flere svar fra Zepto og at dem skal få opp forsikrings ordningen før jeg tar den endelige bestemmelsen, men tror det blir en 42" til 6199,- snart :D

Lenke til kommentar
Ja jeg tror ikke du vil angre på å velge Zepto, jeg angrer hvertfall ikke (enda.. hehe)

Til den prisen får kansje en 37" LCD HD ready på Elkjøp..

Så håper jeg også på _saklige_innlegg og erfaringer om Zepto.

Dette er jo en billig tv så man har jo ikke så mye å tape men jeg skal vedde rimlig mye på at Panasonic PX80 som trådstarter har vært innom banker denne Zepto tvn både på bildekvalitet og HD sendinger selv om den ikke er stemplet full HD... Nå virker det som trådstarter egentlig bare tenker billig billig og har da bestemt seg for Zepto og da er dere faktisk to på dette forumet som har æren av å eie en slik tv. Synd ingen seriøse el kjeder tar merket inn slik at man kunne sammenligne med de mot mer kjente merkene men er da redd Zepto interiserte ville valg noe annet uansett grunnet kvalitetforskjell...

Lykke til!

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Dette er jo en billig tv så man har jo ikke så mye å tape men jeg skal vedde rimlig mye på at Panasonic PX80 som trådstarter har vært innom banker denne Zepto tvn både på bildekvalitet og HD sendinger selv om den ikke er stemplet full HD...

Bare å vedde i vei men jeg for min del ville ikke hatt plasma pga levetid og faren for innbrenning men det er jo en helt annen diskusjon og det er sikker 101 tråder om dette her allerede.

Nå virker det som trådstarter egentlig bare tenker billig billig og har da bestemt seg for Zepto og da er dere faktisk to på dette forumet som har æren av å eie en slik tv.

For meg virker det som om trådstarter tenker på å kjøpe seg et nytt TV og er kommet over en billig TV med gode specs og lurer da på om noen har erfaring med dette TV-merket men jeg kan jo ta helt feil...

Synd ingen seriøse el kjeder tar merket inn slik at man kunne sammenligne med de mot mer kjente merkene men er da redd Zepto interiserte ville valg noe annet uansett grunnet kvalitetforskjell uansett...

Lykke til!

Dell selger PCene sine selv, er det da dårlig kvalitet fordi diverse kjeder ikke selger de? At Elkjøp selger en ting er garanti for kvalitet? :hmm:

Og jeg er interessert i hvordan du tok avgjørelsen på å kjøpe din TV. Gikk du i butikken og så på de forskjellige skjermene med falkeblikket ditt? Drev du og stilte de inn og så på en DVD for å se forskjell? Hadde du 2-3 stykker hjemme i stua for å få best mulig resultat? Eller gjorde du som trådstarter sjekka litt rundt på nett for å se om noen har erfaring med TVen? Søkte du etter en test kansje? Eller gikk du bare etter billigst pris?

Endret av jonnis_76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...