Monicaott Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg fant nettopp frem en gitar jeg fikk for noen år siden, nå som jeg er så gammel å skjønner at den der kanskje er verdt en del penger! Problemet er at jeg ikke aner hvilken gitar det er. Det står jasel, men jeg finner ingen gitar ved navn jasel på nett. Og hvis noen kanskje vet hvor gammel den er, og hvor mye den er verdt. Her er noen bilder: Gitaren mangler et plekterbrett. ( Jeg tror det skal være det på den orginalt.) og på plekterbrettet skal det også være slike volumknapper. Kan hende det ble satt på når de fiksa den opp for noen år siden. Jeg vet ikke. Hjelp meg! <3 Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Siden man ikke finner noe på google tviler jeg egentlig på at den er verdt så veldig mye Lenke til kommentar
Maynard James Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Oh, min vegg, mi seng, mitt sengetrekk. Oi, det er jo i mitt hus! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Den er ifra Norge ihvertfall mellom 1939 til 1954 står det noe nummer ved hodet på gitaren, eller inne i kassen? fant litt info: Odd Petter Jacobsen (1911 – 2007) var først og fremst fiolinmaker. Han blei også internasjonalt anerkjent for instrumentene sine, spesielt i USA. Etter at han var utdannet møbelsnekker fikk han i 1927 arbeid hos en fiolinmaker i Trondheim, og etter 6 år der startet Jacobsen sitt eget verksted. Men det var vanskelig å livnære seg bare på reparasjon og bygging av fioliner, så i 1939 ansatte han 2 menn og begynte med gitarproduksjon. Og gitarene blei laget delvis for hånd og delvis med maskiner. Det var ingen andre som serieproduserte gitarer i Norge på denne tiden, så han hadde en viss suksess med gitarproduksjonen. Etter hvert produserte han sammen med sin medarbeider Selseth flere jazzgitarer, eller ”Cello-gitarer” som han selv kalte dem. Disse fikk navnet Jasel ( kommer sansynligvis fra sammensetting av deler av etternavnene Jacobsen og Selseth). Det blei produsert gitarer fram til ca 1954 i Jacobsen sitt verksted i Trondheim tror ikke den er verdt mye penger men. Endret 15. september 2008 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Gomsy Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Tror den kan ha verdi av noe slag. Men oppsøk musikkforretninger eller lignende Lenke til kommentar
Norwegian-Wood Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Hvem har du fått den fra? Spør der. Er den spillbar? Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Tror den kan ha verdi av noe slag. Men oppsøk musikkforretninger eller lignende Nei. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Gitaren har nok verdi, men hvor stor, og for hvem? Treffer du riktig person kan du få en pen sum, den tilhører tross alt en temmelig mager historie når det gjelder norsk gitarproduksjon. Selv har jeg en sliten norskprodusert Primo (Hagstrøm) fra samme epoke. Den fikk jeg et seriøst bud på 5000,- fra en samler. Ser ellers at gitaren nå er lagt ut på Finn, hadde vært interessant å høre om responsen! edit: her kan man lese litt mer om norskproduserte gitarer fra 40 - 50-tallet: http://www.steinnes.net/gitar/ Endret 2. desember 2008 av Tumbleweed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå