Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil til 18 år gammel sønn


Flyplass

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt ny bil og skal selge den gamle. I tillegg får sønnen min snart lappen. Litt tregt ute siden det er snart et halvt år siden har fylte 18 år. Jeg har alltid sagt at han skal få egen bil av oss (hans mor og meg) når han får lappen. Vi er blitt enige om en pris på ca 150 000 kroner. Så er spørsmålet: Hva kjøper man? Han er ikke så interessert i biler selv, og vi vil selvsagt at han skal kjøre en trafikksikker bil. Forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis guttungen skal være kongen i gaten kjøper dere en bmw 320 coupe av typen e46 til han. Det er en ganske feit ungdomsbil pluss den er veldig sikker. Men så kan dere også kjøpe en "familie bil" da gjerne noe svensk volvo v40 som gjelder.

 

Selv ville jeg blitt mest glad for en mer sportslig bmw..

 

Lykke til med bilkjøpet ;)

Lenke til kommentar
Slutt å gjør kidden bortskjemt og gi han en gammel haug. 150k er altfor altfor mye.

 

Slik at han dauer hvis han skulle komme ut for en ulykke? :roll:

 

Skjønner meg ikke på kjipe foreldre som gir biler i 10 000kr klassen til ungene sine.

Hadde jeg hatt en sønn hadde jeg gladelig brukt 150-200 000 på første bilen.

 

I Norge er det slik at trafikksikkerhet er for de som har penger, mens de som ikke har like mye må kjøre rundt i gamle vrak.

 

Støtter 100% å kjøpe en bil av nyere årgang.

 

Foreldre som ikke liker ungen sin kan jo som Alinoe sier kjøpe en gammel haug.

Men håper da virkelig det ikke er mange slike foreldre.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Hvis guttungen skal være kongen i gaten kjøper dere en bmw 320 coupe av typen e46 til han. Det er en ganske feit ungdomsbil pluss den er veldig sikker. Men så kan dere også kjøpe en "familie bil" da gjerne noe svensk volvo v40 som gjelder.

 

Selv ville jeg blitt mest glad for en mer sportslig bmw..

 

Lykke til med bilkjøpet ;)

 

Så lenge det ikke er e36, den er IKKE sikker ;) E46 er nok sikrere ja.

Hør med sønnen din om hva han foretrekker av design. Vil han ha noe sportslig som en coupe, eller noe praktisk som en stasjonsvogn. Det er jo tross alt han som skal bruke bilen, mest sannsynlig i noen år ;)

Lenke til kommentar

Hadde foreldrene mine hatt råd hadde de med glede brukt det

nødvendige for at jeg skulle få en ny og sikker bil..

Situasjonen var litt anderledes, så fikk 10 000 jeg kunne kjøpe

det jeg hadde lyst på og råd til :)

 

Nå har jeg akkurat fått en sønn selv, og har begynt sparing for

harde livet så han kan få noe fint og sikkert, noe jeg er glad jeg

kan gjøre, for det er tross alt det viktigste jeg har, og ønsker han

det jeg fikk og ikke fikk..

 

Har også begynt sparing på BSU så han kan få starthjelp av oss

til en allright plass å bo :)

 

Noen som mener det er å skjemme bort ungen sin?

Ser ikke på det sånn jeg, da dette er to "nødvndige" ting nå..

Lenke til kommentar

Alinoe: Bare fordi dine foreldre lever på sosialen så betyr det ikke at andre folk ikke bryr seg nok om barna sine til å kjøpe de et trygt fremkostmiddel....

@ Trådstarter: til den prisen kan du lett få deg en nyere bil (2003>) uten problemer så lenge du ikke velger de "dyreste" merkene.

 

Merker som Honda & Toyota er vel de bilene du får som er mest servicesikker, men din sønn ville sikkert ha foretrukket f.eks en nyere tysk bil da de har generelt sett et design som er litt mer "ungdommelig". Ikke kjøp franske biler, da de har utseende og komforten med seg, men de faller fra hverandre rett etter de dinger 100-120,000km.

 

Personlig ville jeg ha spurt han om hva slags bil han foretrekker, deretter enten

a) Gi han et budsjett hvor han kan "velge" seg en bil, så tar du en avgjørelse sammen med han basert på trafikksikkerhet & andre ting som er viktig for deg/dere da ungdommer har lett for å tenke at utseende er viktigere en alt annet.

b) høre på hva han han vil ha ut av en bil, for deretter å snuse litt rundt på f.eks finn.no, er lett å skaffe seg biler nå da det er kjøpers marked.

 

Hold deg gjerne vekk fra Mercedesbiler da de har mye motorproblemer, noe som har begynt å komme seg de siste 2 årene, men de faller da utenfor din priskategori.

Lenke til kommentar
Noen som mener det er å skjemme bort ungen sin?

Ser ikke på det sånn jeg, da dette er to "nødvndige" ting nå..

 

Om man som foreldre til barn føler at noe er riktig eller nødvendig, så syntes jeg man skal gjøre det.

 

 

Det jeg også tenker :)

 

Har greid meg fint selv uten foreldre med denne muligheten,

men ting blir bare dyrere og dyrere så vil gjøre ting litt lettere

for han når han vokser opp..

 

 

Edit: Ingen biler er vedlikeholdsfrie (selvom moder´n liker å tru det :p ),

så finn en fin bil som er trygg og tenk litt på videre servicer osv.

 

Prat litt med sønnen din om han har noen ønsker og skriv litt mer

om hva dere kommer fram til, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan..

 

 

Off topic igjen: Vær stolte av dere selv og det dere gjør for guttungen ;)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
... 18 år ... vi vil selvsagt at han skal kjøre en trafikksikker bil. Forslag mottas med takk.

En nyrestaurert 2CV? Den passive sikkerheten er ikke så stor, men den aktive oppveier det. Jeg raste fra meg i 2CV den tida det var gøy å tråkke gassen i bånn. Det gir fartsfølelse i massevis uten at man behøver å bryte fartsgrensene noe særlig, og kjøreegenskapene gir en masse advarsler lenge før det er fare for å kjøre av veien og bli en klassisk ungdomsulykke.

Lenke til kommentar

Grunnen til at vi har tenk å bruke 150 000 kroner er fordi vi ønsker sønnen vår skal kjøre en trafikksikker og pålitelig bil. Hans søster er 13 år, og mener han må få en søt Citroen. Tanta har en rød Citroen C1 som datteren vår liker. Jeg tror ikke storebror vil trives i en slik.

 

Hva med en vanlig Golf? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

Hva med en Audi a3? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

Disse har vell esp og flere airbags

Lenke til kommentar

Audi A3 og VW Golf må være veldig fine biler til denne situasjonen.

 

Kjører Audi som 18-åring selv, men endte opp med en A4.

 

Selv setter jeg pris på litt mer plass, og synes derfor at A4 passer fint.

 

Da har du hvertfall litt mer plassmuligheter :)

 

Greit med 1.6 også, så drar han hvertfall ikke av veien :)

 

http://www.finn.no/finn/completeviewimage?....svl=Hovedbilde

 

Der har du jo en veldig grei bil.

 

Mer motor, mer plass og (etter min mening selvfølgelig) en veldig, veldig, veldig pen bil.

 

Lakkering helt ned, akkurat passe Alu-felger både til sommer og vinter, og masse ekstrautstyr! Som 18-åring ville jeg satt mye mer pris på en slik bil enn en Golf/A3 :)

 

Andre alternativer:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

Endret av Haansi
Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke svarer på hva trådstarter spør om her, men må bare ytre min mening.

 

Selv kjøpte jeg min første bil for mine egne surt tjente dimmepenger fra militæret. En peugeot 2005 modell for 18000 kroner.

Har hatt endel småproblemer med den, røken clutchwire, ødelagt dynamohjul++. Alt dette har jeg, med hjelp av min far fikset i garasjen selv.

 

Hva tror du jeg får mest igjen for senere i livet?

1. Lære meg hva penger er verdt ved å kjøpe bilen for mine egne tjente penger, lære meg å skru å fikse selv.

 

2. Få gratis bil av fattern så jeg kan cruise rundt streeten å sette den inn på service når jeg bulker di fete rimza

 

satt litt på spissen.

 

 

PS: Sundt bilvett overgår trafikksikker bil i 90% av all bilkjøring.

 

my 2 cents

Lenke til kommentar
Slutt å gjør kidden bortskjemt og gi han en gammel haug. 150k er altfor altfor mye.

 

Enig!

 

Hvis mine foreldre ikke hadde grepet inn og mer eller mindre "tvunget" meg til å gå fra min gamle Mitsubishi og over til en ny og sikker bil ville jeg ikke vært her i dag.

 

1191218160399_No_name_1461221m.jpg

 

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3028523.ece

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...