Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva regnes som gyldig legitimasjon?


Sovesofa

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Lurte egnetlig bare på hva som er gyldig legitimasjon, førerkort har jeg ikke og bruker skandiabanken, og som de fleste vet så er det ikke bilde eller fødselsnummer på dette.. Men jeg har truckførerbevis, hvor det står fødselesdata, er sånn bankkort format.. er dette gyldig legitimasjon, selv om det ikke står personnummer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bankkort (med bilde/legitimasjonsdel) , førerkort Utstedt fra og med 1.1.1998, pass(alle land), Postens eller europeisk ID kort, Norsk utlendingspass og reisebevis. Dette er vel det eneste om jeg ikke tar helt feil som jeg er ganske sikker på at jeg ikke gjør :p . Ang. førerkort er det kun det standariserte (N) Førerkort Norge kortet i bankkort fromat som er gyldig legitimasjon. Var en periode gyldig med mopedførerbevis, men dette er lett å forfalske, så de har begynt å gi ut samme format som "bil-førerkort".

 

EDIT. Fixa noe :p

 

http://www.posten.no/binary?id=6944

Side 5

Endret av Roxrud
Lenke til kommentar
det står jo førerkortbevis på truckførerkortet mitt, og det er ett (meget pent) bilde av meg selv der :p så burde jo funke hvis de ikke er helt firkanta?

 

Jeg EDITA innlegget jeg;) men er kun det "Standard" førerkortet som er gyldig, kun dette.

 

EDIT: Innlegg nr 100 a gitt.. Gratz Rox ;)

Endret av Roxrud
Lenke til kommentar

Gyldig norsk legitimasjon inneholder

 

Bilde

signatur

fødsel og personnummer

et kontroll nummer

utstede av en offentlig myndighet eller annen godkjent instans

 

ellers de format som roxrud never utvidet med norsk utlendingspass og reisebevis under pass kategorien

 

av utenlandske legitimasjoner er pass og europeisk id kort gyldig, avhenging av i hvilken sammenheng, så må i enkelt tilfeller norsk person eller d-nummer foreligge skriflig fra en offentlig instans i tillegg.

 

merk at en legitimasjon er begrenset i gyldighet i 10-ti år fra utstedelse, med mindre kortere gyldighet er anmerket på legitimasjonen.

 

Hvis du ikke har bankkort eller førerkort, må du dra frem passet ditt hver gang du trenger legitimasjon.

Lenke til kommentar
Truckførerbevis tror jeg ikke er gyldig legitimasjon, selv om bil/moped lappen er gyldig ID.

Her er eksempler på gyldig legitimasjon:

> NYE førerbevis i kredittkortstørrelse, utstedt av veivesenet

> Postens NYE ID-kort i kredittkortstørrelse

> Vernepliktsbok

 

Angående vernepliktsbok er IKKE dette gyldig legitimasjon. Postens ID kort er gyldig så lenge gyldighetsdatoen gjelder. Mopedførerbevis er ikke gyldig legitimasjon hvis det ikke er utstedt etter 1.1.1999.

Lenke til kommentar

Gah, eg har vore so heldig at eg har blitt fråstjåle bankkortet mitt i dag. Heldigvis har eg fått bestilt nytt. MEN, snille bankmannen i bygda eg kjem frå sa nemmeleg at frå no av so skal dei begynne med nye bankkort utan bilete og utan fødselsnummer.

 

So om bankkort av den gamle vanlege typen faktisk fungerer som ID fram til det går ut på dato veit eg ikkje.

 

Men i alle fall. Ikkje gyldig legitimasjon lenger.

 

Bankmannen sa i alle fall at eg måtte bestille meg eit pass. For det har eg jo sjølvsagt ikkje... Og eg treng jo eit slikt uansett.

 

 

So eg trur nok det vert postens NYE IDkort som vert legitimasjonen min når eg berre får fingeren ut og får tinga eit.

 

 

Men noko eg lurar på?

 

Må ein ikkje ha LEGITIMASJON for å faktisk få utstedt Pass?

Og må ein ikkje og ha for å få Postens IDkort?

 

Og når det nye bankkortet ikkje fungerar som leg.? Kva gjer ein då? Dreg fram fødselsattesten + namneendringsattest + utmelding av statskirkaattest og det ein har av attestar?

 

Litt i villreie no...

Lenke til kommentar

Fødselattesten din

en som er over 25 og kan attestere for deg, feks mor eller far (denne personen må medbringe gyldig ID)

 

det er det du trenger for å få pass og/eller postens ID kort

 

merk at du må ha pass for å få opprette kundeforhold i en bank, og da evt bankkort med bilde

Lenke til kommentar

Kanskje eg berre er dum viss eg spør:

 

Gjeld dette og for "unge vaksne" over 18?

 

Eg meiner, er det nødvendig å be mor si som bur langt vekke om å reise halve Noreg for å kome for nokre dagar slik at "den sjølvstendige dottera som har gått på Universitetet i 2 år og flytta heimefrå fyrste gong då ho var 15" skal få seg eit Postens ID-kort? (Evnt pass, sidan det og eigentleg trengs...)

 

Eg berre lurar?

Lenke til kommentar
Kanskje eg berre er dum viss eg spør:

 

Gjeld dette og for "unge vaksne" over 18?

 

Eg meiner, er det nødvendig å be mor si som bur langt vekke om å reise halve Noreg for å kome for nokre dagar slik at "den sjølvstendige dottera som har gått på Universitetet i 2 år og flytta heimefrå fyrste gong då ho var 15" skal få seg eit Postens ID-kort? (Evnt pass, sidan det og eigentleg trengs...)

 

Eg berre lurar?

 

Trenger ikke være mor eller far, så lenge det er en person over 25 som er villig (=kjenner deg godt nok) til å skrive under på at du er den du utgir deg for å være.. Men har du ingen slike personer i nærheten av studiestedet, så blir det vel mamma som må trå til, da.

 

Sjekker ikke universitetet ID på studentene når de begynner der, forresten??

Lenke til kommentar
Bankkort, førerkort, pass, etc.

 

Alt med bilde, navn, fødselsnummer og signatur som er levert av myndighetene.

 

Stemmer ikke helt. For å ta NOEN eksempler. KnogerikeNorge kort (eller vernepliktsbok) om du vil? Nei, Mopedførerbevis? Nei, Busskort? Nei. Gyldig legitimasjon har blitt strengere med årene. Les paragrafar om akuratt dette som det har bllit linket til tidligere.

Lenke til kommentar
Bankkort, førerkort, pass, etc.

 

Alt med bilde, navn, fødselsnummer og signatur som er levert av myndighetene.

 

Stemmer ikke helt. For å ta NOEN eksempler. KnogerikeNorge kort (eller vernepliktsbok) om du vil? Nei, Mopedførerbevis? Nei, Busskort? Nei. Gyldig legitimasjon har blitt strengere med årene. Les paragrafar om akuratt dette som det har bllit linket til tidligere.

 

Nå er mopedførerbevis blitt til egen førerkortklasse, som er GYLDIG legitimasjon, siden det er vanlig EU modell, men de gamle plast/papir bevisene er ikke gyldige så vidt jeg vet, men det står ikke fødselesnummer på busskort da

Lenke til kommentar
Bankkort, førerkort, pass, etc.

 

Alt med bilde, navn, fødselsnummer og signatur som er levert av myndighetene.

 

Stemmer ikke helt. For å ta NOEN eksempler. KnogerikeNorge kort (eller vernepliktsbok) om du vil? Nei, Mopedførerbevis? Nei, Busskort? Nei. Gyldig legitimasjon har blitt strengere med årene. Les paragrafar om akuratt dette som det har bllit linket til tidligere.

Har jeg sagt noe om at busskort er gyldig leg? Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...