Gå til innhold

Verdensøkonomien i krise

Anbefalte innlegg

USAs stat har tatt over halvparten av all boliggjeld og nå trues også Lehman Brothers av konkurs. Mange andre banker står for tur. Olje blir snart mangelvare og kineserne har råd til å by opp prisen. Inflasjonen her i Norge er nå oppe i 4.5 % og økende, det betyr økte renter - da går boligmarkedet virkelig utfor. For å si det sånn, det blir mange Kvitfjell-krystaller fremover..........

Arbeidsledigheten vil gå opp kraftig også, og polakkene reiser som kjent ikke hjem, så jeg ville ikke vært bygningarberider. Dette kommer til å bli jævlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

polakkene blir ikke i landet, så arbeidsledigheten går ikke så kraftig opp... kanskje opp til 2 - 2,5%

max . polakkene har som regenl en familie som venter på dem,

og strengere arbeids kontroll , for å få vekk ulovlige arbeidere kan fungere fint.

og de setter ikke opp rentene så kraftig at folk sliter kraftig. renten kommer ALDRI over 10% igjen

boligmarkedet kommer kanskje til å gå ned 10 - 15% og så holde seg der med en liten svak oppgang etter litt tid..

vi har lært mye etter jappe tiden vi hadde på 80 tallet. dette vil ikke skje igjen,

så ser ingen bekymring i det som skjer rundt i verden,

det har innvirkning, men det blir ikke noe ny jappetid forde om...

hvis folk sliter allerede så skylder de for mye penger, noe som er 95% deres egen feil og 5% bankens feil

bankene burde vært strengere på utlån , noe de også har blitt i den sisste tiden.

Lenke til kommentar
polakkene blir ikke i landet, så arbeidsledigheten går ikke så kraftig opp... kanskje opp til 2 - 2,5%

max . polakkene har som regenl en familie som venter på dem,

og strengere arbeids kontroll , for å få vekk ulovlige arbeidere kan fungere fint.

Vi har ganske streng arbeidskontroll idag, men det ser ikke ut vil å virke. Og familie ja, det har de. Her i Norge. Morsomt at de polske mødre som ikke har kommet til landet, faktisk får kontantstøtte fra Norge

og de setter ikke opp rentene så kraftig at folk sliter kraftig. renten kommer ALDRI over 10% igjen

Hva slags begrunnelse har du for dine uttalelser. Og hvorfor tror du folk prøver intenst å kvitte seg med boliger for tiden, jo de sliter faktisk.

boligmarkedet kommer kanskje til å gå ned 10 - 15% og så holde seg der med en liten svak oppgang etter litt tid..

15% er faktisk ganske mye penger for folk som ikke har så mye å rutte med.

vi har lært mye etter jappe tiden vi hadde på 80 tallet. dette vil ikke skje igjen,

Grådige folk lærer aldri.

så ser ingen bekymring i det som skjer rundt i verden,

det har innvirkning, men det blir ikke noe ny jappetid forde om...

Du tar feil.

hvis folk sliter allerede så skylder de for mye penger, noe som er 95% deres egen feil og 5% bankens feil

bankene burde vært strengere på utlån , noe de også har blitt i den sisste tiden.

Du sier først at det er deres egen feil, så bankens? Bestem deg nå. Grunnen til at vi har fått de problemene vi er pga krisen som har oppstått som har ført til at rentene har steget ekstremt mye. Husk at det ikke er så lenge siden Norges bank hadde en rente på 1.75%

Lenke til kommentar

ehm... ta deg 12 år på videre utdanning innen økonomiens verden så skal vi heller snakkes...

kan ikke sette ting på spissen, må vær realister.

analysene tilsier ingenting av det dere mener kommer til å skje , kommer alltid motgang etter en kraftig medgang, betyr ikke at vi havner i grøfta forde om...

idiotisk av deg å si at det er en ny jappetid på vei, 100% av de analytikerne jeg har kontakt med er rimelig sikkre på at det ikke vil bli noe ny jappetid,

Endret av toazty
Lenke til kommentar
ehm... ta deg 12 år på videre utdanning innen økonomiens verden så skal vi heller snakkes...

analysene tilsier ingenting av det dere mener kommer til å skje , kommer alltid motgang etter en kraftig medgang, betyr ikke at vi havner i grøfta forde om...

idiotisk av deg å si at det er en ny jappetid på vei, 100% av de analytikerne jeg har kontakt med er rimelig sikkre på at det ikke vil bli noe ny jappetid,

Ser at du ikke klarer å ha det for godt å rakke ned på meg som person og ikke sak. Hva skal man med 12års utdannelse innenfor økonomi, er vel professor i løpet av den tiden. Men du mener vel at man må være professor for å kunne uttale seg om økonomi eller? Eller kan det være at det er du som er på bærtur..

Ja jeg skrev en dyster fremtidsplan men å tro at alt er bra er kun ønsketenkning, og jeg tviler på at dine såkalte analyser sier at fremtiden er lys. Hvis en nyutdannet nå kjøper seg en leilighet og ender med at leiligheten taper 500.000 i verdi er det snakk om ganske store summer. Folk sliter er bare du som ikke har oppdaget det ennå.

Som sagt så kom med skikkelige argumenter og bevis for dine uttalelser.

Lenke til kommentar

Astralnoise: Hyggelig :) En dårligere økonomi går først ut over de som allerede sliter.

Verdensøkonomien i dag er ubalanse og det er noen generelle grunner til det. Blant annet den helt for jævlige skakkkjørte økonomien i USA som påvirker hele verden. Deres enorme pengebruk på krig og den ellers dårlig styrte økonomien har endelig brutt sammen. Dette har den tidligere nasjonalbanksjefen i USA prøvd å advare mot de siste 5-6 årene.

I tilegg til dette så skyter Oljen i været som et resultat av dollaren og ustabilitet i oljeproduserende land. På toppen av det hele så kommer den naturlige nedturen etter den kraftige økonomiske veksten i hele verden. Dette merker også Norge til en viss grad. Norge har hatt en stoor vekst i økonomien vår og begynner nå og bevege seg nedover til normalen.

Og så folk SYTER!

Folk i Norge klager over en litt økt bensinpris når bensinprisen i USA er doblet, folk klager på høyere priser når inflasjon og arbeidsledighet stiger i massevis i resten av verden. Norge har vært så lite påvirket av den økonomiske ustabiliteten at vi burdde være veldig takknemmelig.

Lenke til kommentar

Ser at du ikke klarer å ha det for godt å rakke ned på meg som person og ikke sak. Hva skal man med 12års utdannelse innenfor økonomi, er vel professor i løpet av den tiden. Men du mener vel at man må være professor for å kunne uttale seg om økonomi eller? Eller kan det være at det er du som er på bærtur..

Ja jeg skrev en dyster fremtidsplan men å tro at alt er bra er kun ønsketenkning, og jeg tviler på at dine såkalte analyser sier at fremtiden er lys. Hvis en nyutdannet nå kjøper seg en leilighet og ender med at leiligheten taper 500.000 i verdi er det snakk om ganske store summer. Folk sliter er bare du som ikke har oppdaget det ennå.

rakker ikke ned på deg jeg, men når du skriver at jeg har feil uten å argumentere for det,

og de argumentene du kommer med andre plasser er bak mål,

f.eks. hvem i nybegynner fasen har råd til leilighet\hus til 5mill?

har du råd til det så har du også råd til å tape 500.000 ved et lite bolig krakk

ingen analyser tilsier at det skal bli noe større tap enn med 10-15 % på boliger.

sier ikke at analyser er vanntette, men de er realistiske.

slutt å sett ting på spissen får det har ingenting med realiteten å gjøre..

Lenke til kommentar
Jeg synes verdensøkonomien kan bryte sammen så de slaskete ungdommene nå til dags får slite for maten. Eventuelt stryke med.

Nå er det vel 68' erne som har festet bort olja og fått sitt eget pensjonsfond på kjøpet......

Det var en god del slasker på 60 tallet også, langt hår hadde de og.

Lenke til kommentar

rakker ikke ned på deg jeg, men når du skriver at jeg har feil uten å argumentere for det,

og de argumentene du kommer med andre plasser er bak mål,

f.eks. hvem i nybegynner fasen har råd til leilighet\hus til 5mill?

har du råd til det så har du også råd til å tape 500.000 ved et lite bolig krakk

ingen analyser tilsier at det skal bli noe større tap enn med 10-15 % på boliger.

sier ikke at analyser er vanntette, men de er realistiske.

slutt å sett ting på spissen får det har ingenting med realiteten å gjøre..

Husk at vi snakker om snitt og da regner vi med at større boliger med veletablerte boliger ikke går ned mest i pris men heller leiligheter og borettslag som igjen vil ende opp med ett mye høyere prisfall enn snittet. Altså boliger for en nyutdannet. Det er altså slike boliger som det har vært mest problemer med da folk plutselig ikke er betalingsverdige da lånet månedlig nedbetalingssum har doblet på kort tid. Ja det er krise for de som faktisk står midt opp i det og opplever alle nedturene med høyere priser, renter osv. At du har det bra betyr ikke at det samme gjelder alle andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...