Gå til innhold

Hjelp til innkjøp av X48-ddr2 basert gaming pc fra Netshop 10-16000


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har til hensikt å kjøpe meg en ddr2 x48 basert spill pc innen kort tid.

Har lekt litt med konfigurering hos Netshop og kommet fram til dette:

 

1 stk. Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case ATX miditower u/PSU

1 stk. Corsair strømforsyning 750W bulk 20/24pin, ATX v2.2, 120mm vifte, 8x SATA

1 stk. Gigabyte GA-X48-DQ6 DDR2 Silent Pipe X48, FSB1600, 2*GbE LAN, 1394

1 stk. Intel Core 2 Duo E8600 3.33GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz

1 stk. Mushkin DDR2 4GB extreme Performance XP2-8500 2x2048MB 1066MHz. (5.5.5.15)

1 stk. Western Digital VelociRaptor 300GB S-ATA 16MB cache 10000RPM

1 stk. Western Digital 1TB SATA II Caviar RE2 7200RPM 16MB

1 stk. ASUS HD4870X2 2 GB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS750 MHz, 2xDVI,HDMI

1 stk. Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S SATA Dual layer, sort bulk

1 stk. Logitech G15 Gaming Keyboard USB, LCD, Lys i knapper Norsk layout

1 stk. Razer Lachesis Gaming mouse Blue 4000dpi

1 stk. Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 OEM Engelsk versjon 64-bit DVD-versjon

1 stk. Samsung 24" TFT WIDE 245B+ M/ Høytalere 1920x1200,8000:1, 5ms, VGA/DVI

1 stk. Multikortleser 3.5" USB2 sort CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD

 

Dette blir ikke direkte billig, ca 20000,- så hvis noen har innspill om hva som eventuelt bør byttes

setter jeg stor pris på det.

 

Takk

 

Edit: Slettet Logitech Cordless Desktop MX5500 laser Trådløs tastatur/mus, USB/Bluetooth

lagt til kablet tastatur/mus

Endret av gargoyle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt det andre på maskinen får evt. andre kommentere, for jeg spør og graver om det meste av slikt selv :)

 

Men ser at du har valgt trådløs mus. Dersom du skal bruke den til spill, så burde du kanskje velge en kabel-mus. Raskere, mer presis etc.

 

Er selvfølgelig litt avhengig av typen spill du kommer til å spille, og krav til presisjon/hurtighet etc.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt en Samsung F1 1TB i stedet for WDs 1TB. Raskere og mer stillegående. Ellers kan du jo spørre deg selv om det er nødvendig med en E8600, når E8500 er betraktelig billigere og tilnærmet like kjapp. Den lille forskjellen i hastighet kan du eventuelt kompensere for med en mini-overklokk.

Lenke til kommentar

Takk for svar

Har nå foretatt noen endringer. Fant ut at man kan bestille montering og velge komponenter fritt fra sortimentet.

Her er det jeg har valgt nå:

 

PC Montering av selvalgte komponenter

Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case ATX miditower u/PSU

Corsair strømforsyning 750W 20/24pin, ATX v2.2, 120mm vifte, 8x SATA

Gigabyte GA-X48-DQ6 DDR2 Silent Pipe X48, FSB1600, 2*GbE LAN, 1394

Mushkin DDR2 4GB extreme Performance XP2-8500 2x2048MB 1066MHz. (5.5.5.15)

Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103UJ Spinpoint F1

ASUS HD4870X2 2 GB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS750 MHz, 2xDVI,HDMI

Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 OEM Engelsk versjon 64-bit DVD-versjon

 

ca 13000,-

 

Jeg trenger vel noe ekstra kjøling regner jeg med. Noen som har noe å anbefale?

 

(Ser at oppsettet ikke er så langt i fra ditt Harribo, regner med at du er fornøyd..)

Lenke til kommentar

Om du velger et GA-X38-DQ6 så sparer du noen kroner der, det skal være omtrent identisk med X48 versjonen som koster en del mer. Begge hovedkortene støtter full crossfire båndbredde. Selv om X48 har offisiell støtte for 1600mhz fsb, så kan du uansett overklokke X38 dit.

 

Det sies at X48 har fått spesielt utplukkete chip'er som skal overklokke lenger, men det merker du nok ingenting til siden du ikke er noe ekstrem-overklokker.

 

EDIT: Det er ikke jeg som skal være fornøyd, men du har noen gode valg som sparer litt penger ;)

Endret av Harribo
Lenke til kommentar

Hehe Harribo.. du har rett i at det er jeg som skal bli fornøyd. Det er derfor jeg legger litt arbeid i dette ;)

Du har også rett i at jeg ikke er noen ekstrem klokker. Sånn jeg ser det vil jeg ha mest mulig punch i maskinen "rett ut av boksen", men med muligheter for å tweake litt etterhvert. Det er sånn jeg har gjort det med min steinaldermaskin inntil nå.

Ser derfor X48 som et bra alternativ, men med prisene på ddr3 er vel ddr2 å foretrekke.

 

Når det gjelder CPU-kjøler ser det ut for meg som om Noctua NH-U12P er et godt valg..?

 

Da blir oppsettet slik:

PC Montering av selvalgte komponenter

Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case ATX miditower u/PSU

Corsair strømforsyning 750W 20/24pin, ATX v2.2, 120mm vifte, 8x SATA

Gigabyte GA-X48-DQ6 DDR2 Silent Pipe X48, FSB1600, 2*GbE LAN, 1394

Mushkin DDR2 4GB extreme Performance XP2-8500 2x2048MB 1066MHz. (5.5.5.15)

Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103UJ Spinpoint F1

ASUS HD4870X2 2 GB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS750 MHz, 2xDVI,HDMI

Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 OEM Engelsk versjon 64-bit DVD-versjon

Noctua NH-U12P CPU Vifte 775/AMD/AM2(+)

 

ca 13000,-

 

Takk for svar så langt, hvis andre har lyst til å kommentere er dere velkomne til det.

Lenke til kommentar
Hehe Harribo.. du har rett i at det er jeg som skal bli fornøyd. Det er derfor jeg legger litt arbeid i dette ;)

Du har også rett i at jeg ikke er noen ekstrem klokker. Sånn jeg ser det vil jeg ha mest mulig punch i maskinen "rett ut av boksen", men med muligheter for å tweake litt etterhvert. Det er sånn jeg har gjort det med min steinaldermaskin inntil nå.

Ser derfor X48 som et bra alternativ, men med prisene på ddr3 er vel ddr2 å foretrekke.

 

Når det gjelder CPU-kjøler ser det ut for meg som om Noctua NH-U12P er et godt valg..?

 

Da blir oppsettet slik:

PC Montering av selvalgte komponenter

Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case ATX miditower u/PSU

Corsair strømforsyning 750W 20/24pin, ATX v2.2, 120mm vifte, 8x SATA

Gigabyte GA-X48-DQ6 DDR2 Silent Pipe X48, FSB1600, 2*GbE LAN, 1394

Mushkin DDR2 4GB extreme Performance XP2-8500 2x2048MB 1066MHz. (5.5.5.15)

Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103UJ Spinpoint F1

ASUS HD4870X2 2 GB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS750 MHz, 2xDVI,HDMI

Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 OEM Engelsk versjon 64-bit DVD-versjon

Noctua NH-U12P CPU Vifte 775/AMD/AM2(+)

 

ca 13000,-

 

Takk for svar så langt, hvis andre har lyst til å kommentere er dere velkomne til det.

 

Hvorfor ikke gå for et Antec Performance One P182 Gun Metal?

Kjøligere og mer stillegående, i følge sikre kilder som er vant med hardware.

 

Det gikk jeg for i hvertfall ;)

Lenke til kommentar

Takk for tipset Rizzo, men jeg går nok for Antec Nine Hundred.

Eneste kjipe nå er jo at det er noen komponenter med ubekreftet leveringstid hos Netshop.

Men men, sånn vil det vel alltid være. Får smøre meg litt med tålmodighet.

 

Takk til dere som har kommet med tips.

 

PS. Er klar over at det rett rundt hjørnet kommer X58 brikkesett, nye prosessorer, sikkert billigere ddr3 ram osv, men har man bestemt seg for å kjøpe nytter det ikke å vente. Og når en først har kjøpt, får man heller la være å følge med på priser og utvikling en stund, ellers vil man bare irritere seg.. ;)

Lenke til kommentar

Du sier du har lyst å gå for X48 framfor X38, men det er lite vits når det er såppass mye billigere, det yter like bra og har så og si samme specs på alt. Du kan se på X48 som renamet X38 chip. Gigabyte X38-DQ6 og X48-DQ6 er klin like, både i ytelse og utstyr.

 

X48 skal visst ha en slags minneinnstilling som X38 ikke har, men det vil for de fleste ikke ha noe å si. Du sparer jo en god del slump med penger.

 

Her er en post fra en annen tråd. Det er tatt fra forumbrukeren PerUlv2:

 

"Skjønner ikke helt alt oppstyret rundt X48 - eneste forskjellen er i praksis offisiell støtte for 1600mhz FSB fra Intel. X38 støtter også 1600mhz FSB - riktignok "bare" fra kortprodusenten, men det fungerer like bra for det. "

 

Det er ditt valg, men jeg ser ikke vitsen med å betale vel 600 kr ekstra for noe så og si helt likt.

Lenke til kommentar

En kort kommentar:

 

ASUS HD4870X2 2 GB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS750 MHz, 2xDVI,HDMI

 

Hvis du blot skal køre en enkelt 24" monitor, er der ganske meget at spare på at droppe X2 kortet, og bare købe et HD4870 kort (eventuelt spejde efter den nye med 1GB på kortet, som skulle komme ganske snart). I de tester jeg har set, så er performance fordelen ved X2 ganske minimal på alt under 2560x1600, og det kører du næppe på en 24".

 

Min konklusion er at X2 er overkill til en enkelt monitor, 24" setup. Den er fortsat ekstrem dyr, og så er den en sindsyg power-hog (det eneste som bruger mere strøm end en X2 er to af slagsen ;) ).

 

Jeg skal selv bruge to 24", men overvejer faktisk at gå for en almindelig 4870 selv der. Om 2-3 år (når du måske har behov for det) kan du uden tvivl købe dig et nyt og bedre kort end 4870X2 for mindre end differensen i prisen mellem de to modeller idag.

Endret av makinde
Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt snever i tankegangen, men det er ikke sånn at jeg _må_ ha X48 fremfor X38. Kunne nok tatt X38 versjonen til Gigabyte også, men det kortet er ikke i sortimentet til Netshop. Det er kun X38 ddr3 versjonen som er der. (Gigabyte GA-X38T-DQ6 DDR3 Silent Pipe)

Så jeg tror uansett at jeg holder meg til X48. (Ikke for å være blærete, men de 600 kronene utgjør ikke den helt store forskjellen)

 

Så kan man sikkert diskutere om det er andre X38-kandidater jeg kan velge hos Netshop. Jeg har alltid holdt meg til Asus hovedkort og vært veldig fornøyd med det. Men i den senere tid virker det som om de sliter litt med BIOS oppdateringer, og dermed stabiliteten. Ut i fra tester og brukererfaringer virker da Gigabyte som et godt alternativ. Foxconn og diverse andre vet jeg ærlig talt ikke noe særlig om. MSI vil jeg rett og slett ikke ha. Som jeg skriver over: mulig jeg er litt snever i tankegangen ;)

 

@makinde: Takk for tipset. Skal absolutt vurdere 4870 utgaven fremfor 4870X2.

Lenke til kommentar

Om de ikke har den modellen så blir ikke det så aktuelt nei, jeg trodde virkelig de hadde den modellen inne. Synes jeg så den for noen dager siden, men det kan godt ha vært DDR3 modellen som du nevner.

 

makinde: Har du ikke lest noen tester av 4870x2? Det skalerer jo veldig bra selv i oppløsninger under 2xxx, men det er i oppløsninger over 1920 det virkelig tar av. Om du kjøper 4870x2, så kommer du til å ha skjermkortet en god stund.

 

Det er ikke i alle spill det skalerer bra med crossfire, men i de fleste nye spill så fungerer det godt. Det kommer ann på om trådstarter liker mye eyecandy.

 

Det finnes mange tester av 4870x2 på nett, og det bare å skrive "4870x2 review" i google sin søkemotor, så finner du massevis av stoff.

 

EDIT: Jeg vil tro det Gigabyte hovedkortet du har valgt er et av de letteste når det gjelder overklokking, meget oversiktelig og vanskelig å gjøre feil.

Endret av Harribo
Lenke til kommentar
makinde: Har du ikke lest noen tester av 4870x2? Det skalerer jo veldig bra selv i oppløsninger under 2xxx, men det er i oppløsninger over 1920 det virkelig tar av.

 

Det er jo netop det som jeg påpeger. Ingen tvivl om at 4870x2 er et super skærmkort, men test-tal er ikke alt. En del af de anmeldelser jeg har set påpeger at praktisk forskel (dvs. hvad du rent faktisk ser) på en 24" skærm (1920) er minimal... Er det (næsten) dobbelt pris værd at kunne prale med lidt højere test tal som man ikke har nogen glæde af indtil 30" skærmene kommer ned i et fornuftigt prisleje? :ermm:

 

Om du kjøper 4870x2, så kommer du til å ha skjermkortet en god stund.

 

Nu er 4870 jo ikke ligefrem noget dårligt kort heller, så man har helt sikker skærmkort til en god stund i den model også (specielt hvis de snart tog sig sammen og slap 1GB modellen til en rimelig pris). ;)

 

P.S. Så har hardware.no også fået op en test af X2.

Endret av makinde
Lenke til kommentar
Vista Ultimate er altfor dyrt i forhold til hva du får i forhold til Vista Home Premium. Hva er egentlig forskjellen?

Tja si det.. ikke nok til at jeg kjøper Ultimate. Det var nok bare jeg som ikke sjekket grundig nok. Skal ha engelsk versjon og fant ikke 64 bits versjonen av Home Premium. Før nå :blush:

 

..og testen til hardware.no av 4870X2 var jo litt sprikende. Topp ytelse, men varme og ustabilitet var ikke særlig lokkende. Selv om dette er noe brukere her på forumet tydeligvis ikke sliter med, og det er jo bra..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...