Gå til innhold

Hva gir deg inspirasjon og hva får deg til å jobbe hardere?


Anbefalte innlegg

I et lite desperat forsøk på å få opp litt aktivitet her så starter jeg denne tråden, mest for underholdningens skyld, men jeg tror det kan være interessant for mange her, og kanskje noen finner inspirasjon i noe nytt, hvem vet?

 

Selv venter jeg med å fortelle hva som inspirerer meg, dere får gi meg noen svar først, så får litt aktivitet her! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har med meg kameraet så og si overalt,så det blir endel snapshot/situasjons bilder.

Noen ganger så planlegger jeg bilder,men det er nok mest for og teste/prøve visse instillingskombinasjoner.

 

Har ikke finnet meg selv ennå angående sjanger/stil,utenom maritime motiver selvfølgelig går aldri lei av dem.

 

Er fortsatt på prøv og feil stadiumet til en vis grad.

Lenke til kommentar

For meg gir alt inspirasjon. Det kommer an på øynene som ser, og tidspunktet; å kunne blande sammen ulike uttrykk, og å se sammenhenger og ulikheter. Å gå rundt med kameraet til enhver tid som Nautica sier gjør meg inspirert i nuet, jeg prøver alltid å finne det beste utsnittet, kombinere teknikker og så videre. Jeg må likevel si at jeg jobber bedre med analogt utstyr, ikke da fordi det nettopp er analogt, men fordi det er begrensende. Jeg er for eksempel bare utstyrt med et 50mm-objektiv på mitt analoge olympus, da blir det jo en utfordring i seg selv å ta biloder, men det inspirerer meg veldig.

Lenke til kommentar

Sånn som nå, så kikket jeg ut vinduet og så at solen akkurat brøt igjennom morgentåken. Da måtte jeg bare ut og ta noen bilder.

 

Inspirasjonen min er å se på alt rundt meg. Ser jeg fine ting så tar jeg gjerne bilder av det. Andre ganger så er det ut og lete etter motiver viss det foreksempel er et intr. sted som man har tro på.

Lenke til kommentar

Det beste med å fotografere er å klare (eller forsøke) å fange øyeblikket - forsøke å fotografere noe ekte. Det som sier noe om et sted eller et menneske. Mitt store forbilde i så måte er ikke en fotograf, men musikeren Tønes. Han klarer å fange de "ubetydelige" øyeblikkene, vise at de er det viktigste i ens liv og får lytterne (i hvert fall meg) til å reflektere over hva som betyr noe. Og så er det mye humor i dem. Jeg drømmer om fotografisk å klare å fange øyeblikkene på en lignende måte.

 

Jeg lar meg også inspirere av uttrykk, situasjoner som oppstår, idéer jeg får, utfordringer, og av, ja, jeg er så enkel, nytt utstyr - enten et nytt objektiv eller en sjelden gang et nytt hus. Jeg liker godt å sette meg inn i og prøve ut de mulighetene utstyret gir.

 

En annen viktig inspirasjonskilde er selvsagt andre fotografer. Jeg liker å sitte og "bla" i bildene på pbase.com. Ikke det at jeg har et ønske om å kopiere, men heller la meg inspirere (se neste punkt). MEN en skal heller ikke kimse av de som forsøker å kopiere andre fotografer. På den måten kan en lære mye, både rent fototeknisk og om hvordan andre fotografer tenker.

 

Etter min mening kan du kalle deg fotograf (ikke knipser) hvis du gjennom bildene forsøker å fange det som ikke alltid kan uttrykkes med ord og klare å formidle denne stemningen videre. Alle har jo lest "Digtets Aand" av Welhaven.

 

Men mitt credo samsvarer ikke alltid med hverdagens dont. Jeg er ikke innbilsk ;)

 

eitp

Lenke til kommentar

Lys. Jeg synes fremdeles det er meget interessant å fange det "riktige" lyset, og jeg har dessverre altfor sjelden med meg kameraet nå det er spesielt lys ute. Det kan variere hva jeg tar bilde av, mennesker, natur og fjell eller bare lyset i seg selv, men jeg merker at trangen til å fotografere øker betydelig med fint lys...

Lenke til kommentar
Lys. Jeg synes fremdeles det er meget interessant å fange det "riktige" lyset, og jeg har dessverre altfor sjelden med meg kameraet nå det er spesielt lys ute. Det kan variere hva jeg tar bilde av, mennesker, natur og fjell eller bare lyset i seg selv, men jeg merker at trangen til å fotografere øker betydelig med fint lys...

 

Enig med den ;)

 

Er det rett lys, slik som idag her, blei det rett ut og ta bilder :D

Lenke til kommentar

For meg er andres bilder inspirasjon til hvordan jeg skal ta mine. Uten andres bilder hadde jeg nok prestert fint lite. Det som derimot får meg til å jobbe hardt er at jeg vil eller må bevise noe. Hadde jeg kun tatt bilder for egen del, altså ingen hadde sett de hadde jeg ikke tatt bilder. Ergo, når noen her påstår de er bedre enn meg osv, da har vedkommende nettopp satt fyr på en lunte som leder til umenneskelig iver etter det perfekte bildet. Det gjelder forøvrig også i diskusjoner.

Lenke til kommentar
Det e itjnå som kjem tå sæ sjøl.

Kloke ord fra Norges største poet.

 

Selv får jeg inspirasjon av å lese bøker om emnet, se bilder tatt av andre fotografer og ikke minst av å få respons på de bildene jeg alt har tatt. Ellers er jeg nok litt som Marius: Jeg får arbeidslyst ut fra rent konkurranseinstinkt. Jeg vil vise at jeg kan, om jeg får kritikk på noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...