loathsome Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 (endret) Heisann. Tenkte jeg skulle starte denne tråden for alle dere røykere som har lyst å slutte å røyke. Jeg har i løpet av en periode på 2 år hjulpet folk med røykeslutt (kun på personlig basis), og jeg har aldri opplevd å ikke klare å få en person til å slutte å røyke. Det jeg tenker med denne tråden er at alle dere som vil slutte å røyke kan samles, få støtte fra hverandre og lignende. Dersom du vil slutte å røyke, så garanterer jeg deg 100% at du klarer det! Abstinenser og alt sånt er overdrevet til de grader, og du kommer selv til å bli ekstremt overrasket over hvor lett det faktisk var. Dette er ikke noe "vidunderkur", dette er rene harde fakta. VIL du slutte å røyke så er det ingenting som stopper deg. Ja, jeg vet folk er forskjellig, jeg vet du tenker du er avhengig og ikke klarer det -- og det er akkurat der problemet ligger. Du tenker feil. Du er omfavnet av nikotinens styrke, du har overgitt deg til sigaretter. Så klart, nikotin har en fysisk avhengighetsskapende effekt, men alle mine erfaringer tilsier at det er 100% psykisk å slutte å røyke. Det er så lett at du aner ikke. Selvsagt er du skeptisk, det er akkurat det jeg forventer. Men jeg skal nok motbevise deg, bare vent. 9/10 av folk som prøver å slutte på egenhånd feiler, fordi de ikke vet hvordan. Jeg skal hjelpe dere å fjerne VILJEN fra viljestyrken deres, så det eneste dere sitter igjen med er makten til å slutte. På et senere tidspunkt i livet kommer du til å være meget takknemlig for at du nettopp leste denne informasjonen. Jeg har selv vært røyker, hatt kjæreste som røyker, foreldre som røyker så jeg vet hva jeg snakker om. Til informasjon er både min mor og far røykfri nå, mye takket være meg. Jeg har lest en del om NLP (Neuro-Linguistic-Programming) (som er en form for psykoterapi) på fritiden min også, så jeg vet hva dette går i. Så, hvor mange er det som er interessert i å bli med på dette? Om du ikke VIL slutte, om du LIKER å røyke kan du bare surfe videre allerede nå. Personer som har denne holdningen er umulig å gjøre noe med, med mindre holdningen endrer seg. Jeg tilbyr meg dette fordi jeg vet hvor jævlig det kan være å slutte, jeg har lyst å hjelpe folk som sliter med dette. Og det er enda lettere når en har folk rundt seg som støtter seg -- selv om det kun er nettvenner Endret 6. september 2008 av loathsome Lenke til kommentar
msjohanson Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Ja! Jeg vil slutte å røyke! :!: Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Ja! Jeg vil slutte å røyke! :!: Flott med så rask respons! Hvorfor vil du slutte å røyke? Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Folk som er seriøse med å slutte burde med letthet kunne gjøre det, ettersom fordelene utveier ulempene. Bare slutt. Eller bare ikke begynn. Haha. Lenke til kommentar
Benor Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Prøver å slutte. Ikke så greit i disse skoletider. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Kjenner meg igjen der. Pausene drar på. Når man står der i en 60 minutters pause og ikke har noe å gjøre merker man at en røyk frister noe grossalt. Så kommer det noen å spør om du blir med ut. Du må bare ta en. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 6. september 2008 Forfatter Del Skrevet 6. september 2008 Prøver å slutte. Ikke så greit i disse skoletider. Hvorfor er det ikke så greit under skoletidene? Føler du at du må røyke for å få dagen til å gå? Er det press fra venner? VIL (!) du slutte å røyke når du er på skolen? Folk som er seriøse med å slutte burde med letthet kunne gjøre det, ettersom fordelene utveier ulempene. Bare slutt. Eller bare ikke begynn. Haha. Bare hold deg langt unna tråden dersom du skal fortsette med de idiotiske kommentarene dine. Slikt snakk skal vi IKKE ha noe av i denne tråden i det hele tatt!! Lenke til kommentar
Benor Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Føler kanskje mer press for å slutte å røyke siden kjæresten min har slutta. Jeg skal spare henne for røyklukt og røykånde. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 (endret) Det er det som er. På skolen osv vil jeg rett og slett ikke slutte. Det hjelper på stress for meg å ta en røyk, jeg slapper mer av. Dermed er det godt med en røyk i skolepausen, eller når man kommer hjem. Det kan bli litt for mye av det gode, men jeg synes jeg er flink med å begrense røykinga utover det jeg føler er nødvendig. Røyker ikke utenom når jeg føler jeg må ha en røyk. I dag har jeg røyket 8, kontra ca 20 på samme tid i fjor. Forbruket går nedover, og det er den veien jeg vil det skal gå. Er forresten bare 19 år og går tredje året på videregående, så problemet ligger kanskje ikke like dypt som hos mange andre, men nikotinen har jammen fått fatt i meg og. Røyket i 4-5 år allerede, og håper den ikke får stort mer enn det av meg. Edit: 19 år, ikke 99 ^^, Endret 6. september 2008 av Lakus Lenke til kommentar
AIDSface Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 jeg vil og må slutte å røyke !! er faen ikke greit å være 17, leve på et stipend og skal ta bil-lappen :S noen som har noen bra tips for å klare å slutte ?? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 (endret) Om du kan få meg røykefri, så sier jeg gjerne ja takk. Har røykt i ca. 15 år, og snuser nå i tilegg. Snusen trives jeg med, men røyken vil jeg gjerne bli kvitt, selv om det ikke er særlig mer enn 5 sigaretter om dagen nå. Føler at kroppen blir forurenset av røykingen. Føler at det er skadelig, lungene har sagt klart i fra i åresvis at jeg ikke burde røyke. Endret 7. september 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Noen mer eller mindre korte og unødvendige innlegg(+kommentarer) er fjernet. La oss holde tråden på et saklig nivå, slik at flest mulig kan ha nytte av den. (Ikke kommenter dette innlegget, reaksjoner på moderering taes på PM) Endret 7. september 2008 av Slettet-NIoHlfL Lenke til kommentar
neadii Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Nå er ikke snus det samme som røyk, men jeg snusa mye før. Bestemte meg for å slutte, og det klarte/klarer jeg fint. Er vel nesten 2 uker siden jeg har rørt snus nå. Og ja, jeg er stolt. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Flottings, folkens -- dette er gode greier. Jeg kommer tilbake til dere i morgen med mer utfyllende svar! Lenke til kommentar
Empire of the Sub Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg vil slutte å røyke om et par år, hehe. Røyker en del nå, men har samtidig ikke så mye og gjøre og syntes bare det er godt å røyke. Nå begynner jeg å jobbe på lager også, da er det bare godt med litt røyk i pausene. Ikke minst på fester og slikt. Men, om et år eller to skal jeg på idrettslinje, og da hadde det vært en perfekt tid å slutte noen mnd før Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg vil slutte å røyke! Eller, det vil si, jeg skjønner intellektuellt at jeg bør slutte å røyke, men jeg synes det er godt med røyk, og tanken på å ikke kunne ta meg en røyk skremmer meg. Hvordan kan jeg snu tankegangen min? Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Føler kanskje mer press for å slutte å røyke siden kjæresten min har slutta. Jeg skal spare henne for røyklukt og røykånde. Vel, det kommer ikke til å hjelpe. Du skal ikke føle noe som helst "press", vil du slutte så må du ville det selv. At andre vil det for deg gjør ting bare mye verre. Det er det som er. På skolen osv vil jeg rett og slett ikke slutte. Det hjelper på stress for meg å ta en røyk, jeg slapper mer av. Dermed er det godt med en røyk i skolepausen, eller når man kommer hjem. Det kan bli litt for mye av det gode, men jeg synes jeg er flink med å begrense røykinga utover det jeg føler er nødvendig. Røyker ikke utenom når jeg føler jeg må ha en røyk. I dag har jeg røyket 8, kontra ca 20 på samme tid i fjor. Forbruket går nedover, og det er den veien jeg vil det skal gå. Er forresten bare 19 år og går tredje året på videregående, så problemet ligger kanskje ikke like dypt som hos mange andre, men nikotinen har jammen fått fatt i meg og. Røyket i 4-5 år allerede, og håper den ikke får stort mer enn det av meg. Edit: 19 år, ikke 99 ^^, Selvsagt hjelper det mot stress, blodtrykket ditt øker og du føler du slapper mer av. Mentalt gjør du altså det, men kroppen din slapper ikke av i det hele tatt - snarere tvert i mot. Når du sier du ikke røyker utenom når du "føler" du må ha en røyk -- nøyaktig HVA føler du der og da? Beskriv det så nøye og detaljert som du over hodet klarer. Ser du prøver å kutte ned, men dette er etter alle mine erfaringer bare enda en måte å lure deg selv på. Om du røyker 20 eller 5 om dagen har ingenting å si, du røyker likevel og er avhengig. Du mener du selv er flink fordi du røyker mindre den ene dagen enn den andre, men når alt kommer til alt så er dette bare en form for medlidenhet mot deg selv som igjen fører til at du blir enda MER avhengig enn du allerede var. Skal du slutte å røyke er det full stopp der og da, ikke noe nedtrapping. Kanskje det virker for noen etter hva jeg har hørt, men all logikk og erfaring tilsier at det finnes to alternativer: 1) du røyker eller 2) du røyker ikke. Så enkelt er det faktisk. Alder har forresten ingenting å si, røyker du så røyker du. Å slutte å røyke er ikke så "avansert" som alle skal ha det til. Det er en rett-fram prosess som du må få hjernen din til å skjønne. Og det er akkurat DETTE som er jævla vanskelig. Den fysiske avhengigheten er så ekstremt liten, og det skjønner du når du endelig er røykfri. jeg vil og må slutte å røyke !!er faen ikke greit å være 17, leve på et stipend og skal ta bil-lappen :S noen som har noen bra tips for å klare å slutte ?? Vel, du MÅ over hodet ikke slutte å røyke. Ikke kom her og fortell meg at du ikke har penger til å røyke, for det har hvem som helst. Er du helt sikker på at du vil? Noe sier meg at det er denne "må / har ikke penger"-følelsen som tar litt over, og i så fall er tankegangen din allerede feil. Tenk nøye over hva du selv faktisk vil, og vær 200% sikker på dette. Om du kan få meg røykefri, så sier jeg gjerne ja takk. Har røykt i ca. 15 år, og snuser nå i tilegg. Snusen trives jeg med, men røyken vil jeg gjerne bli kvitt, selv om det ikke er særlig mer enn 5 sigaretter om dagen nå. Føler at kroppen blir forurenset av røykingen. Føler at det er skadelig, lungene har sagt klart i fra i åresvis at jeg ikke burde røyke. Du snuser i tillegg til at du røyker, men føler du at du virkelig TRENGER sigaretter for å komme deg igjennom dagen? Hvis nei, så er du jo så og si i mål allerede Du føler at du blir forurenset av røykingen, at det er skadelig osv -- ting alle vet. Men dette har ingenting å si. Selvfølgelig vet du hva som skjer når du røyker, du vet alle konsekvensene av det, du føler deg forurenset osv. men når alt kommer til alt så betyr dette null, niks, nada. Alle vet hva som skjer, alle vet konsekvensene men likevel røyker folk som piper. Du må VILLE slutte å røyke, fordi du VIL og IKKE fordi du vet det skader deg. Vet dette høres knotete ut, men det er egentlig plain fucking simple. Det er bare å få den den tankegangen i spinn som, som sagt over, er problemet. Nå er ikke snus det samme som røyk, men jeg snusa mye før. Bestemte meg for å slutte, og det klarte/klarer jeg fint. Er vel nesten 2 uker siden jeg har rørt snus nå. Og ja, jeg er stolt. Det er jo supert! Lyst til å dele hva du tenkte når du sluttet? Og følte du selv du var avhengig? Jeg vil slutte å røyke om et par år, hehe.Røyker en del nå, men har samtidig ikke så mye og gjøre og syntes bare det er godt å røyke. Nå begynner jeg å jobbe på lager også, da er det bare godt med litt røyk i pausene. Ikke minst på fester og slikt. Men, om et år eller to skal jeg på idrettslinje, og da hadde det vært en perfekt tid å slutte noen mnd før Her har vi da et prakteksemplar på en feil tankegang. I pausene kan du lett gå over til kaffe, sjokolade eller hva det nå er, er mye som smaker mye bedre en røyk. Du har samtidig ikke så "mye å gjøre", sier du? Hvilken grunn er det til å fortsette å røyke da? Du sier du har planer om å slutte om "et eller to år", og dette er bare helt feil. Om du ikke VIL slutte nå, så kommer så og si garantert ikke til å forandre denne tankegangen. Føler du at du er avhengig? Har du vurdert å slutte, eller er dette bare noe du tar på langsikt? I så fall kan jeg med stor sikkerhet at du kommer til å forsette å røyke -- også langt forbi "et eller to år". Skal du slutte må det skje her og nå, men ikke med mindre du vil. Jeg vil slutte å røyke! Eller, det vil si, jeg skjønner intellektuellt at jeg bør slutte å røyke, men jeg synes det er godt med røyk, og tanken på å ikke kunne ta meg en røyk skremmer meg. Hvordan kan jeg snu tankegangen min? Det er det som er tusenkroners-spørsmålet, og det finnes det desverre lite fasiter på. Hvorfor skremmer denne tanken deg? Hva er det som gjør at du fortsetter å røyke? Dere som sier røyk er "godt" -- feil! Dere TROR røyk er godt, og derfor er det det. Dersom noen ikke har lyst å poste i tråden, eller trenger mer "personlig" hjelp stiller jeg meg gjerne disposibel på private meldinger og/eller e-post/msn. Jeg kan nåes på e-post: [email protected] eller MSN: [email protected]. Grunnen til at jeg gjør dette er fordi jeg vet hvor lett det er, og ønsker å opplyse folk om dette og faktisk bevise at jeg har rett - for det har jeg. Og det er ikke noe mer tilfredsstillende en å snakke med en eks-røyker og vite at det er akkurat jeg som står bak de sotfrie lungene Prøver å svare i denne tråden så ofte jeg kan, men jeg studerer ved siden av så det kan gå en 2-3 dager før jeg får svart. Håper på forståelse for dette. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Jeg holder forresten på å sette opp en blogg hvor jeg kommer til å jevnlig poste tips, ressurser og andre "småsaker" som kommer til å hjelpe dere igjennom dette. Dvs. et par innlegg i uken med små "motivationers" og nyttige, gode tips. Lenke til kommentar
nets Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hey, la deg til på msn, tenkte at du kansje har noen gode personelige tips. Har selv snuset i et par tre år nå, og gjør det vel pga. rusen stort sett, og pga. det er en vanesak. Jeg har ikke noe motivasjon for å slutte, ettersom jeg både klarer det økonomisk, og at det eneste negative er at jeg må gå over ekstra godt med tanntråd for å få fjernet de brune flekkene hver kveld. Og at jeg i en senere studiesituasjon på egen hybel kan få litt økonomiske problemer pga. snus utgiftene. Noen gode tips? For jeg lurer virkelig på om det er noen virkelige gode grunner for å slutte å snuse. Beklager hvis dette blir off-topic pga. det er en røyke tråd. Mvh Christian Lenke til kommentar
araziel Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Et nettsted jeg fant når jeg forsøkte å få fadern av siggen er www.quitnet.com man kan signe opp og få tilsendt daglige mails med hvor mye man har spart på å slutte så langt i levetid og kroner Nyttig for de som sliter vil jeg tro. EDIT: fiksa link Endret 9. september 2008 av araziel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå