Gå til innhold

Allround PC ca 20k

Anbefalte innlegg

Skal bygge ny pc fra grunnen av og prøver å sette sammen deler som fremdeles vil gi god ytelse om tre år. Samtidig har jeg ikke ubegrenset budsjett, men jeg kjøper evt. på avbetaling så det er rom for å bruke et par lapper ekstra.

Jeg har tre maskiner fra før og kan derfor bruke Samsung 215TW skjerm, G5/G15 mus/tastatur, Gigaworks 5.1 og webcam som jeg har fra før. Jeg vil i første rekke konsentrere meg om de viktigste delene. Kabinett, cpu, psu, gpu, ram, hk, hdd og drev.

Oppsettet jeg har kommet frem til er kanskje noe dyrt. Jeg trenger ikke spille Crysis på høyeste oppløsning, men samtidig vil jeg ha muligheten til å kunne spille spill om det par år. Jeg kjøper ikke ny pc veldig ofte (som man ser av signaturen).

Jeg bruker pcen til alt mulig og tilbringer mange timer foran den på fritiden. Det går mest i filmer og serier (1080i), nedlasting samt noe spilling. Jeg antar at oppsettet mitt er en smule overkill, men multitasking er også veldig fint å kunne gjøre ..

Thoughts?

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=81974

Mvh

IdLeR

Endret av LT^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville også konsenrtert meg om disse komponentene du nevner.

Selv om du sist oppgraderte for 5 år siden, så ville jeg valgt noe billigere komponenter. Du får ikke like mye bang for the bucks når du velger DDR3 ram f.eks.

Ville valgt HK ala Asus Rampage Formula (DDR2). Et HD4870 x2 enn så lenge. Ettermontere nytt skjermkort med behov er lite stress, samtidig har jeg lest flere steder at 2 HD4870x2 skalerer dårlig.

Lenke til kommentar

Første tanke, minst 12 000 kr kastet ut gjennom vinduet (og jeg mener kastet). For de 12 000 kan du garantert oppgradere til noe som er langt heftigere enn dette oppsettet om 3 år, dersom utviklingen fortsetter som i dag. Ytelsen du vil få på et oppsett til 10 000 kr er faktisk marginalt mindre, la oss si 5 - 15 %.

Sovehest har ellers rett, HD 4850 X2 skalerer dårlig i CF, ja faktisk skalerer CF jevnt over dårlig. Samme med SLI.

Et poeng er jo at du har en skjerm med 1680 x 1050 oppløsning til et oppsett for å kjøre 1920 x 1200 eller høyere.

Når det gjelder visning av 1080i filmer og serier fungerer det ypperlig på et oppsett til 4 - 5 000 kr.

Men til oppsettet ditt:

Hovedkort: Egentlig greitt om man skal ha muligheten til Crossfire. Og særlig rimeligere alternativer finnes ikke blant X48 korta. Men X38 er rimeligere og gir deg omtrent det samme i funksjonalitet selv om det er et eldre brikkesett. X48 er i liten grad en forbedring fra X38, og X38 er klart rimeligere.

Minne: Muskin XP2-8000 er bra nok minne, selv om du skal klokke, og koster bare 725 kr for 2 x 2 GiB. Det minne du har valgt er ekstermt dyrt DDR2 minne (vanligvis koster 2 GiB brikke 300 - 400 kr), og jeg kan ikke se noen egenskaper ved det som forsvarer nesten tredobbelt pris.

CPU: Generelt sett gir Quad langt dårligere ytelse pr krone enn dual core. Multitasking kan man også gjøre med dual core, men avhengig av hva bruksmønsteret er så er Quad klart bedre eller faktisk dårligere. Spill vil trolig yte best på en E8500 til 1 000 kr mindre i pris, selv om man skulle ha MSN og diverse annet oppe. Men skal man drive litt med encoding av video, kommer som oftest Quad langt mer til sin rett. Så valget er fornuftig nok. Jeg ville valgt Quad i dag til mitt bruksmønster, men til det du angir ville jeg valgt E8500.

PSU: Så stor PSU trengs kun til HD 4850 X2 i CF. Og i og med at det ikke gir særlig ekstra ytelse, er det jo bare et dumt kjøp. Til alt annet holder en kvalitets-PSU på 650 - 75 Watt. Corsair er uansett bra.

Skjermkort: Med den lave oppløsningen på skjermen din så trenger du ikke mer enn et HD 4870. I Crysis med High og Very High, vil du få ca 5 fps (gjennosnitt) mer med HD 4870 X2 og minimum vil bli realtivt lik. Kjøp deg en 24'' med 1920 x 1200, så begynner HD 4870 X2 og ha litt mening. Crysis er trolig et av tidenes dårligst koda spill, så det vil ikke forundre meg om de fleste spill som kommer det neste året vil kreve mindre enn Crysis.

Kabinett: Egentlig er det å diskutere kabinett vanskelig, fordi det er en smakssak. Men å bruke nesten 4 000 kr på et kabinett er ikke det jeg ville valgt. Det er pent, det har en intelligent design i forhold til luftflyt, men det er neppe til de grader overlegent Antec Performance One P182 eller andre i prisklassen 800 - 1 300 kr at det er verdt pengene.

BlueRay-brenner: Helt greitt om du ønsker det. Men med pris pr plate på over 100 kr blir lagring på eksterne harddisker langt rimeligere. Så du kan kjøpe en BlueRay spiller/DVD-brenner og ca 1 TiB ekstern harddisk for samme pris. Skulle mediene droppe mye i pris, tror jeg også brennerene detter til langt under 1 000 kr.

CPU-kjøler og vifte: Helt grei, og den beste dersom du skal klokke. Å velge 800 rpm vifta til Noctua er et dumt valg, du velger 1300 rpm vifta. Den er like stille på lav hastighet, men er en overlegen vifte som vifte på CPU-kjøler. Det finnes eller en mengde kjølere i priskjiktet 200 - 350 kr som er like bra som TRUE dersom du ikke skal hardklokke.

Harddisker: Regner med at du skal kjøre VelociRaptor i raid 0. Klart det gir bedre ytelse, men er langt fra så overlegent som mange tror. Sjekk noen tester så vil du se at SSD er et alternativ, og at vanlig 7200 rpm disker er bedre om man ser på pris ytelse.

Ja, da har jeg vel vært så kritisk som jeg burde (eller et par hakk mer). Men tar du å sjekker tester hos Tech Report, X-bit labs, AnandTech, her på hw.no vil du fort se at man får svært lite igjen for penga når beløpet runder 10 000 kr. Faktisk klarer vi i dag å sette sammen PC-er som spiller Crysis med meget akseptabel kvalitet til 5 000 kr.

Lenke til kommentar

Gode og nyttige poeng Bolson. Jeg har tenkt å kjøpe 30" skjerm, men 10k på toppen av 20 blir litt mye i første omgang. Jeg har også dårlig plass til to skjermer før jeg bytter kåk.

Jeg har tenkt å bruke denne maskinen som filserver slik at mye lagringsplass på den nye maskinen ikke blir nødvendig. Jeg må selvfølgelig ha nok plass til applikasjoner og mellomlagring.

Jeg har en Corsair HX620 på denne maskinen og er godt fornøyd med den. Dersom det holder, noe jeg var usikker på, er det sef best med mindre strømforbruk og støy.

Jeg ser at det er litt prisforskjell på HD 4870 X2 mellom ulike merker. Er det noen annen forskjell en pris? I så fall kan jeg kanskje spare et par hundrelapper der også.

Stemmer at jeg har tenkt å kjøre raid_0. Hovedkortet har en type løsning også som skal kunne nyttiggjøre seg av to disker, men står ikke at det er raid.

Hvordan funker SSD i forhold til raid?

Endret av LT^
Lenke til kommentar

Som filserver holder den gamle maskinen din i bøtter å spann. Faktisk overkill når det gjelder skjermkort, men det man har det har man. Corsair HX 620 Watt ville jeg faktisk ha flyttet over i det nye oppsettet. Den bør holde, det jeg ser av tester gir strømbruk variererende fra 350 - 440 Watt for hele systemet med HD 4850 X2. Og da kjøres det CPU som drar ennå mer strøm. Kjøp da en 500 Watter av god kvalitet til filserveren, Antec og Corsair har gode i prissjiktet 500 - 600 kr. 500 Watt har ikke problem med en 8 - 10 disker i tillegg til CPU og og skjermkort.

Du klarer ellers fint å få i hop et oppsett med Q9550 og HD 4870 X2 til 10 - 12 000 kr, og da har du råd til 30''. Og for god spillopplevelse da synes jeg skjermen teller svært mye.

Alle moderne hovedkort kan kjøre raid0 så vidt jeg vet. Personlig så kjører jeg kun raid på server, og da raid5. Raid0 gir nok økt leseytelse, og tester viser vel at effekten er brukbar i benchmark, men i normal bruk virker forskjellen ikke så store. SSD har langt raskere aksesstid, og særlig med små filer er lese og skriveytelsen bra. Det er en test her på hw.no av SSD, VelociRaptor og vanlig harddisk. Men to vanlige 500 GB SATA disker i raid0 ville jeg si er en grei løsning som gir bra ytelse for lite kostnad. 2 stk Velociraptor i raid0 skal jaggu yte mye ekstra skal ytelsen forsvare 2 800 kr ekstra i pris.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Okay, da har jeg endret litt på oppsettet. Det blir fortsatt en del penger. Sliter med å finne SSD løsninger som er noe særlig billigere og jeg trenger mer enn 16GB.

Årsaken til at jeg har gått for BlueRay er at jeg allerede har seks fulle eksterne disker. Om jeg gidder klarer jeg selvsagt å frigjøre en del plass på dem. Ellers er jeg enig i at BlueRay brenner er dyrt.

På denne maskinen har jeg 74GB raptor som c:drive og to vanlige 200GB WD disker i raid_0 i tillegg. Jeg ser at disse er raskere enn raptoren.

Som du sier er det kanskje greit å kjøre to vanlige s-ata som systemdisk i den nye maskinen, men noe av det jeg gleder meg til mest med ny maskin er å slippe all ventingen på at ting skal laste.

Om noen har konkret forslag til rimelig strømforsyning til filserveren blir jeg happy for det også :)

Endret av LT^
Lenke til kommentar

Dersom du har tenkt å bruke den gamle maskina som filserver, vil du fort kunne lagre det meste der. Jeg har neppe like mye filmer/serier som du har, men jeg har ikke en eneste løs DVD eller musikk-CD lenger. Alt er lagret på disk (filserver) og originalene ligger nedpakket.

Når det gjelder BlueRay er det helst selve mediet som fremdeles er så dyrt. 500 GB lagringsplass koster jo 1 000 kr, dvs at for intern plassering får du 2 TB for prisforskjellen mellom en spiller og en brenner og 20 stk plater. Nei rigg opp en skikkelig filserver med kapasitet av den gamle maskina med enten Linux eller MS Home Server og et noenlunde sikker oppsett (Raid5 på Linux). Bruk noen av de eksterne harddiskene til sikkerhetskopi av det som har størst verdi.

Når det gjelder lastetider, så viser denne testen hos TechReport at gevinsten ikke er direkte enorm. Raptoren du har i dag er vel en Raptor WD740GD. Interessant lesing, den testen. Det indikerer faktisk at du ikke kan forvente særlig økning i ytelse fra dagens oppsett. Så venting må du nok uansett regne med.

SSD kan også kjøres i raid0. Men når det gjelder SSD har Intel på gang et par interessante produkt. Så jeg ville kjørt to 500 GiB, eventuelt brukt din gamle Raptor + de to WD-ene i raid0. En filserver har ingen særlig effekt av Raptor, her er det store disker i fornuftig oppsett som er tingen.

Om noen måneder kan det være lurt å se på SSD igjen, - lavere pris, større kapasitet og bedre ytelse.

Mulige rimelige og gode PSU er. Antec EartWatts 500 Watt, Antec Neopower 550 Watt, Corsair VX 550 Watt. Er vel i stor grad Seasonic PSU-er alle tre. Alle i pris 500 - 650 kr. Ikke det aller rimeligste, men god balanse mellom ytelse, kvalitet og pris. Etter å ha lest en del tester, og og har en snart 5 1/2 år gammel 380 Watts Antec PSU, vurderer jeg disse i klasse med Corsair, selv om de ikke er like populære her i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg la til en VX 550W. Dersom jeg kjøper en BD-ROM i stedet for brenner sparer jeg vel i underkant av 1000 kr pluss plater. Går jo selvsagt an å håpe at plater blir billigere og stå i den ekstra tusenlappen. På den annen side kommer det kanskje bedre og billigere brennere.

Jeg tror jeg gjør som du sier og venter med harddisker til os. Jeg tror ikke jeg kan kjøre raid_5 på det gamle hovedkortet, men jeg får i hvert fall plass til flere interne harddisker med litt omrokering. Bare ikke Vista begynner å skape seg dersom jeg bytter disk senere :s

Jeg har "brukt opp" windows før med for mye utskifting av hardware.

Bør vel ha en systemdisk som funker på gamle maskinen, så da kan jeg kanskje kjøpe noen vanlige til foreløpig bruk. 500GB blir kanskje litt dum størrelse sånn sett, om jeg skal bruke dem til filserveren senere.

Jeg får tenke litt på dette. Bestiller vel i begynnelsen av uken om jeg får alt på plass.

Lenke til kommentar

Har ikke fått bestilt enda siden ting ikke har vært på lager. Nå ser det ut til at netshop nærmer seg.

Fikk noe input fra quakenet:

[3:29pm] <w33dl3r> this look ok?

[3:30pm] <w33dl3r> using psu from this one

[3:30pm] <w33dl3r> hx620

[3:38pm] <ProN00b> get a N wlan

[3:38pm] <ProN00b> wlan g is from yesteryear

[3:40pm] <ProN00b> also, moar ram and an real graphics card (nvidia)

[3:41pm] <Cal> 4870x2 is a damn good card

[3:41pm] <ProN00b> its from ati

Er det noe poeng med mer ram?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...