Gå til innhold

BK serie: Portretter av Sumaiya


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg likte godt utsnittet i det første bildet. Men er enig i at ringblitsene ikke gjorde seg speilet i øynene. Det så heller rart ut. Ikke likte jeg fargetonene i det første bildet heller.

 

De to siste virker utbrente i visse partier. Selv har jeg på High tone priority-mode (samme kamera). Kommer jo ikke under 200 iso da, men det funker som bare det.

 

eitp

Endret av eitp
Lenke til kommentar

@etp og pirja, det går jo ikke ann å bruke en ringblitz som en ringblitz uten den effekten i øynene.

(og eneste alternativet for en lignende lyssetting er å kjøre på med mange mange flate lyskilder forfra).

 

det er en litt spesiellt effekt, men ringblitzen har vært brukt i mote/beauty bilder i lang tid nå, og det er nok neppe uten grunn.

men det er sikkert rart for noen.

 

det er minimalt med utbrenninger - men ja - det er ett par i highlightsa, pga

huden ellers er veldig lys (hun er jo i utgangspunket endel mørkere), så måtte dra highlightsa LITT lengre for å beholde den glossy looken, få hudtonene dit jeg ville og fortsatt ha litt dynamiske kontraster.

 

@randi takk for kommentar

Lenke til kommentar

Catchlight fra ringblits er et velkjent virkemiddel for oss som leste moteblader på åttitallet, så her er det nok bevisst brukt. Om det fungerer varierer litt fra bilde til bilde. Der ringen er størst fungerer det best.

 

Greie bilder, Cruel. Søt jente med flott navn. Men jeg tror nok dette mer var en test av effekten blitsen gir mer enn noe annet.

Lenke til kommentar

Slik er det nok - jeg verken var eller er en stor motebladsleser eller -fotograf. Det eneste 80-tallsminnet dette lyset vekker hos meg, er det uttrykket Majka, jenta frå verdsrommet, fikk da hun kommuniserte med moderskipet. Fascinerende og skummelt. Fungerte godt da, men har ikke samme effekten her, synes altså jeg.

 

eitp

Endret av eitp
Lenke til kommentar

De fleste av bildene ble for lyse for meg, og neon av de er utbrente i ansiktet. Nr 1 har alfor liten DOF, og fokus er på øyenvippene slik at øyet blir uskarpt. Og den ringblitsen burde vel plasseres slik at det blir "kl ti over" i øya, er det ikke noe slikt? Midt på ble litt for rart.

 

Nr 3, det bildet jeg liker best, har en del ting som ikke er bra, i mine øyne. Først er det håret som du fortalte meg ikke burde kutte halsen, men som her kutter skulderen, jeg syns ikke det passer. Det andre er den hvite flekken på skuldra, og føflekken ved haka.

Du har brukt vifte, men jeg syns det blir for rotete, spesielt forran, men også bak hvor jeg heller ville sett rolig hår.

 

Hele ansiktet blir for lyst for meg, og det er blåskjær ved ringblitsen/puppillen, CA?

 

Uansett bare pirk, men jeg har sett 10 ganger bedre fra deg tidligere.

Lenke til kommentar

@Olsen, tror du har misforstått HELE prinsippet med en ringblitz.

når en ringbltiz brukes som den skal er objektivet ALTID midt på. det er jo det som er hele poenget. div. lys fra alle sider på objektet for flatest mulig lys

 

burd sikkert ha klona det håret ja, men hadd litt kort deadline, skulle vær ferdig redigert samme kvelden, så ble så jeg stressa litt for mye igjennom, tror jeg skal ha det med øynene lukka på hjemmesiden, og da fjerner jeg det nok ja. var litt sløv der.

 

@pm, tenkt meg du var bedre kjent med ringblitz, er nok ikke alle som heeelt vet hva prinsippet går ut på. første gang jeg testa den i studio så litt øving her ja.

 

@jpsalv, jeg liker nr 4 selv fordi jeg synes det får bra fram veldig mange indiske trekk, feks, nese, hake osv.

laaaaaaaaaaaaaangt fra emo hun her ja, er nok ringblitz belysninga og eksponeringen og post prod min sammen som gjør at hun blir litt bleikere.

 

ellers takk for kommentarer ska ta med meg noe av det videre, men legger nok neppe ringblitzen på hylla enda selv om catchlighten ikke slo ann helt på akam.

Lenke til kommentar

Virkemiddel-effektive bilder. Grattis med ringblitz. Sitti og tenkt på ringblitz her og der, men har ikke nok penger, og for mange interesser til å rettferdigjøre et slikt kjøp. Ringen ble kanskje litt liten, kanskje sette den nærmere eller noe. Det første bildet manger litt saturation og var litt kaldt. THUMBSUP

Lenke til kommentar

Kanskje jevne ut ujevnhetene i huden litt. Ser endel elementer som litt hår her og der som kanskje kunne blitt tatt vekk. F.eks øverste bildet, der ser du til høyre litt glinsende fett/svette elementer som kunne blitt tatt vekk, litt highlights kunne du dempet, og farget selektivt på partier slik at du får en jevn flyt. Color dodge litt på øynene, selektiv oppskarping på leppene/øynene. Pluss det siste bildet gjør at denne pene dama kanskje kommer bittegrann litt uheldig ut, pluss håret ser litt "uferdig" ut. Bare masse småting du kunne ha retta på egentlig. Vet jo ikke hva disse skal brukes til, men hvis du skal få ut det aller peneste ut av hun er det endel ting du kan gjøre.

Gi henne forøvrig litt ekstra makeup, jenter blir alltid glade for det!

 

Er forøvrig passe kritisk nå^^

Men du er forøvrig en av de få som kan dette ganske godt; -p

Lenke til kommentar
@Olsen, tror du har misforstått HELE prinsippet med en ringblitz.

når en ringbltiz brukes som den skal er objektivet ALTID midt på. det er jo det som er hele poenget. div. lys fra alle sider på objektet for flatest mulig lys

 

Fordi du eller en mentor sier det? Øynene dine er blasse, men du får oss andre til å fremstå som amatører hele gjengen. "Akam er ikke klar for det"?! Har du sett på videoene til f.eks Dave Hill der han bruker ringblits? Stan Serdjukov har også tatt noen der det enten er ringblits, eller et beautydish litt langt ifra, uansett, samme effekt i øynene, og ikke alle hannes er med catchlighten festa midt i pupillen. Ingen lover sier at den skal gjøre lyset så flatt som mulig, om det blir på bildene dine så er det fordi du bruker den slik, selv skal jeg bruke (Om jeg noen gang kjøper en) den for catchlightens skyld, og da slik at catchtlighen blir fin, skyggene får jeg rette opp med noe annet.

 

At fokus ikke sitter på pupillen gjør det i det i det hele tatt om til et bilde uten riktig fokus, og det fremstår som uskarpt.

 

Skal du argumentere tilbake med at noen har sagt det og det, og slik ER det, så syns jeg ikke det er noen vits for deg å legge ut bilder her mer, lite vi kan si uansett.

 

...

... ...

...

 

Ble litt lettere irritert her over litt unødvendig mye arroganse...

Lenke til kommentar

En ringblits sitter somregel rundt objektivet og gir denne litt spesi 3D-aktige looken som best ses i den andre tråden Cruel har her i kritikken, hvor hun står mot en murvegg, sett oventifra (fritt etter min hukommelse)

 

Beauty-dishen derimot er flyttbar og kan plasseres som alle andre lys, og står derfor sjeldent midt i øyet.

Lenke til kommentar

Det er ikke arroganse, det han bruker (stan m.f) er en beauty dish (/soft reflector) med en grid med softerirundt. Som SER ut som en ring blitz brukt offcamera. har en slik en jeg også

 

det ser slik ut:

CF025045.jpg

 

ser veldig likt ut, men er ikke det samme.

 

om ringblitzer:

 

"A circular-shaped electronic flash unit that fits around a lens and provides shadowless, uniform frontal lighting, especially useful in close-up ...

www.rodsmith.org.uk/photographic%20glossary/rods%20photographic%20glossaryR.htm"

 

enda mere

http://en.wikipedia.org/wiki/Ring_flash

 

jeg tar faktisk til meg mye jeg hører her, men når jeg VET at jeg har rett, og faktisk har fakta til å backe så er det ingen grunn til at jeg skal late som jeg er enig med folk. jeg begrunner svært ofte veldig nøye hvorfor jeg bruker ting her.

 

men ja, ringblitzer gir rar catchlight (for noen) da de er brukt slik de er laget for å brukes.

 

forskjellen på ringblitzen min og feks en slik dish er at den er større og gir softere lys pga større flate og at de blir reflektert inne i dishen. men til meg blir det om den brukes slik ett helt direkte straight on lys fra en relativt smal lyskilde.

Lenke til kommentar

Cruel har rett, heia. Ein ringblits er kontruert for å monterast rundt objektivet, og catchlight blir då naturlevgvis plassert midt i auget. Forøvrig veldig stilig tykkjer eg, når det blir brukt riktig hevar den intensiteten i blikket mange hakk.

Men litt kritikk. Med baklyset ditt har du teke vekk mykje av dei karakteristiske formene og avtakande skuggane som ringblitsen gir, og då mister den litt av funksjonen sin tykkjer eg. Ville heller ha prøvd å sette det meir rett bakfra, gjerne slik at berre sidelyset treffer. Men berre å køyre på. Er stor fan av ringblits sjølv, mange som har mistforstått magien bak eit slikt fantastisk verktøy. ;---)

 

Ringblits er forøvrig òg veldig god å bruke av kamera utandørs i dagslys. :)

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Du sier noe der ja Kim, litt mere rett bakfra og litt høyere opp med lysene mere bakfra hadde ikke vært så dumt =)

 

har noen i en annen tråd der jeg har brukt den av kamera i en paraply her i bk nå. skal prøv det mere i morgen.

 

spennende greier =9

 

litt trist at ringblitzer nesten bare brukes av institusjonelle(is that even a word?) fotografer nå ja, og noen få motefotografer.. mye potensiale i det..

 

@fuglu

jupp ses nok litt bedre i den andre tråden ja, sikkert pga jeg har baklys her og da forsvinner litt av fall offen som kim sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...