Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke Skjermen til å virke (Ny pc, bygget selv. Skjermen virker til annen PC)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå bygget ferdig min nye PC. Hovedkortet er et Asus P5Q pro kort, og jeg har et grafikkkort som heter; HIS Radeon HD 4850 IceQ 4 Turbo. Jeg har fått plugget alt sammen, og det så ut til å virke helt til at jeg skulle starte opp for å instalere windows osv. Da ville ikke skjermen reagere.

Jeg testen først skjermen på en annen PC for å se om den virket, det gjorde den.

Grafikkortet har 2x AVI ingang, mens skjermen er en gammel VGA (håper jeg sa rett der, ekke helt stø på det). Det fulgte med et adapter som gjorde at jeg kunne koble til skjermen likevel, men jeg får meldingen "NO signal"

Kortet skal være riktig koblet til, så jeg lurer da på; Er det noe jeg kan ha gjort feil? Noen som har noen lyntips.. Eller er det rett og slett Grafikkortet som er kaputt?

Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det så ut til å virke helt til at jeg skulle starte opp for å instalere windows osv. Da ville ikke skjermen reagere.

Vil det si at du hadde skjermbilde når pc'n bootet opp/Bios ?

Vet ikke, men dobbelsjekk at skjermkontakten er ordentlig skrudd fast i DVI/VGA adapteret.

(og prøv evt. også den andre DVI kontakten)

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Har sjekket at skjermen fungerer, så vil vel ikke ha noe å si med en annen skjerm. Er også helt sikker på at det er skrudd orgentlig fast i adapteret, for jeg for meldingen om at det ikke er noe signal NÅR jeg plugger inn i adapteret.

Jeg fikk ikke opp noe skjermbildet når den bootet opp heller. Det virker som om alt går i PC'en, men skjermen får ikke bildet. Også viften på grafikkortet går.

Lenke til kommentar

Hadde samme problem med min pc en stund, og da var det av en eller annen grunn skjermkortet som kranglet. Jeg har 2 skjermkort, men "hoved skjermkortet" ville ikke bestandig fungere. Hadde også det problemet når jeg bare restartet pcen, selv om alt fungerte fint før restart.

Men etter at jeg plukket ut skjermkortet og monterte de på nytt, samt sjekket at alle strømledinger satt som de skulle, så har det ikke vært noe problem.

Så gjør det først, og hvis det forsatt ikke funker så bør du kansje prøve med et annet skjermkort.

Lenke til kommentar

Har ikke muligheten til å prøve med et annet skjermkort. Jeg har tatt det ut og satt det inn igjen flere ganger nå, og jeg har også prøvd den andre PCI express x16 kontakten på hovedkortet, uten noe annet resultat.

Det er ingen andre ledninger som skal kobles på grafikkortet mitt enn at den skal ned i PCI kontakten, og få en (husker ikke hvor mange pin, men har den riktige) strømkontakt fra PSU'en?

Kan det ellers være noen andre ting? kan man sjekke om CPU'en går som den skal, eller at RAM'en virker? Når skal man få skjermbildet, trenger egentlig RAM/CPU/HD og virke for at du skal få opp et bilde på skjermen?

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du har montert skjermkortet skikkelig, altså at det står helt ned i sporret hele veien? Hvis jeg ikke er helt på jordet, så startet skjermkortet så lenge den har strøm. Så kontakt til hovedkortet har ikke så mye å si med om det starter eller ikke.

Hvis du har en med avtagbare kabler, så prøv å bytt plassering av kabler på selve psuen. Eller prøv en annen kabel, hvis mulig.

Endret av Chiobe
Lenke til kommentar

Jeg har fått alt til å starte selv om ikke skjermkortet har stått skikkelig nedi sporet. Den enkelste måten å skjekke om det er helt nedi, er hvis du har muligheten til å se på baksiden av den platen hovedkortet er montert i. Hvis det er gjordt rett, så skal den enden av skjermkortet (metal biten) stikke ut gjennom den platen.

Hvis alt er rett montert og kablene sitter som de skal, så er det lite folk på forumet kan hjelpe med. Da må du nok finne noen som kan se fysisk på pcen.

Lenke til kommentar

finnes det et slikt sted i Asker området?

Det er mest sannsynelig bare grafikkortet som er defekt, og jeg kunne sendt det inn og fått et nytt kort, men siden det er en liten sannsynelighet for at det er hovedkortet eller noe annet også hadde det vert fint om noen andre kunne sett på det ja..

Lenke til kommentar

Må nå komme med en pinlig inrømmelse, men forhåpentligvis noe som kan hjelpe de andre som har hatt det samme problemet som meg!

Jeg fant nå, til slutt ut hva problemet var, og det var intet annet enn at jeg hadde glemt å koble til 8-pins strømkontakten på Hovedkortet!

Jeg koblet til den store kontakten, men overstå fulstendig den lille, som sitter øverst på hovedkortet!!!

Jeg fikk med en gang respons på skjermen min, og nå virker alt som det skal! Jeg er et happy menneske igjen...

Håper de andre som har hatt det samme problemet i det siste kansje hadde gjort samme feilen som meg, og vil nå få det til å virke igjen.

~Kristian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...