Gå til innhold

Hvordan er det å kjøre budbil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
skal kjøpe bil selv da

og det er mest vanlig at sjåfører kjøpe egen bil og registrerer seg som selvstendig næringsdrivende.

skal kjøre stykkgods helst.ikke aviser

ser ut som du ikke har en anelse peiling på hva du skriver om--

Hva er galt med å kjøre avis? Du blir ikke avisbud, du henter avisene på trykkeriet. F.eks Borgeskogen utenfor Stokke i Vestfold er det et trykkeri. Mange aviser blir trykket der. Hvordan tror du avisene kommer seg til de forskjellige byene? At de flyr? Nei nei. De fleste som kjører avisene til de forskjellige byene driver for seg selv, slik jeg har forstått det etter å ha snakket med flere. Noen ganger kan det være stress, som f.eks vinteren eller hvis trykkeriet har problemer.

Lenke til kommentar

Har hatt budbil som bi-jobb. Fleste budbilfirma "leier" inn selvstendige næringsdrivende med egen bil. Er du gla i å jobbe, da også utover vanlig arbeidstid, er du effektiv samt flink til å tilpasse deg konstante nye situasjoner kan du tjene godt som budbilsjåfør. Jeg hadde 2 kamerater som kjørte budbil, og det var for de jeg kjørte, kjørte så mye jeg selv ville da han ene hadde 2 biler.

Det firmaet de var leid inn hos, tok de 10% av all fortjenesten fra kunden. Dette blir da din betaling til sentralen som gir deg oppdragene. Vil nokk tro at hvor mye du vil tjene for vær tur vil variere fra selskap til selskap. Selv tjente jeg ca. 3000,- på bilen, hvor da jeg selv beholdte ca. 50-60%

Ulemepen med å jobbe som selvstendig næringsdrivende i denne bransjen er nokk blant annet om du skulle bli syk/skadet. Da du selv må stå for "sykepengene" evt. finne en som kan kjøre bilen din imens du er borte slik at du tjener litt iværtfall. Ikke 100% sikker, men tror dette "problemet" også gjelder ferie og ferie penger, men dette må noen som har peiling sjekke opp.

Under fellesferier som sommer, jul og påske. Er det lite penger å tjene. Var litt heldig en dag i påska, hvor trailer fra Linjegods hadde glemt å ta med et kjøkken. Brukte nesten hele dagen på denne turen, men dro inn 7000,- på bilen. Ble også servert middag og dessert til de som var overlykkelig da jeg kom med det nye kjøkkeninnredningen :D

Denne turen gjorde at jeg tjente mere bare på denne turen enn va alle de andre i firmaet dro inn hele påska, så de var ikke så overlykkelig :p

Håper dette hjelper litt.

Lenke til kommentar
skal kjøpe bil selv da

og det er mest vanlig at sjåfører kjøpe egen bil og registrerer seg som selvstendig næringsdrivende.

Men han virker å mer peiling enn deg........

Noe av den mer malplasserte reaksjonen jeg har lest her inne. Hva fikk deg til å dra den konklusjonen?

Budbil lønner seg ikke med egen bil nå som bensinprisene stiger og økonomien går på lavgir. Det kommer ikke til å gå rundt.

Lenke til kommentar
skal kjøpe bil selv da

Men han virker å mer peiling enn deg........

Noe av den mer malplasserte reaksjonen jeg har lest her inne. Hva fikk deg til å dra den konklusjonen?

Budbil lønner seg ikke med egen bil nå som bensinprisene stiger og økonomien går på lavgir. Det kommer ikke til å gå rundt.

Når drivdtoffprisene går opp, går også prisene på jobben opp... dette vil jevne seg ut, og de som bruker budbil, er som regel avhengig av denne tjenesten.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Noen som jobber som budsjåfør?

vurderer å kjøpe egen bil.

Men åssen er lønna?

og hverdagen..

og hvor mye tar sentralen av det jeg kjører inn?

Jeg har jobbet i Oslo budservice, men det er altfor mange år til å begynne å sammenligne lønn osv. Jeg antar at tidene forandrer seg like mye i bud og budbil- bransjen også. Men hvis jeg var deg og skulle satse på bud og budbil, så ville jeg aller først ha gjort meg selvstendig næringsdrivende og kjøpt en egen bil.

Lønna avhenger sikkert fra firma til firma, og hverdagen varierer sikkert like mye. Men så lenge du selv har en attitude som det lukter engasjement av, så vil hverdagen din bli deretter også :) Du kan ikke få det bedre enn det du lager selv, eller? :p

Jeg synes selv at jeg fikk en velfortjent lønn i forhold til at jeg egentlig bare satt i en bil og kjørte rundt. Om du liker å kjøre bil, ha noe, men minimal kundekontakt, og samtidig ikke lar deg stresse av trafikk...ja da tror jeg du vil elske bud og budbil bransjen, absolutt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...