Anonym5656 Skrevet 29. august 2008 Rapporter Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Hei! Harddisken min har kräsjet og jeg fikk ikke tatt backup av alle filene jeg trengte, og holder nå på å pröve å redde disse filene. Macen min viste en mappe med spörsmålstegn i når den prövde å boote OS X. Dette har jeg prövd: - Boote Linux Live CD(BackTrack) Resultat: Linux fant disken min, men jeg fikk ikke mountet den(hadde ikke noe nett til å finne ut hvordan jeg skulle gjöre det), så jeg rebootet og skulle boote ubuntu(som jeg vet kan mounte disken min enkelt). - Boote Ubuntu Live CD Resultat: Nå ville den faktisk ikke boote i det hele tatt. Når jeg holder inne alt-tasten kommer muspekeren opp, men ingen ikoner hvor jeg får velge hva den skal boote. - Resete PRAM Resultat: Still the same. Situasjonen nå er at jeg ikke får bootet noe som helst, men jeg har fått startet den i TDM(firewire mode), så nå er det en firewire logo som går rundt på skjermen på macbooken. Vista. Siden jeg ikke har noen andre macer i huset måtte jeg pröve å få tilgang fra en Vista maskin. Jeg leste meg frem til at jeg måtte bruke et program som heter MacDrive for å lese disken. Når jeg kobler til macen med Firewire(fra 6-pins til 4-pins) så kommer det opp en liten boble i Vista om at en firewire-greie er klar til bruk, men ingenting dukker opp verken i Vistas disk-utility-verktöy eller på Min Datamaskin. MacDrive finner den heller ikke. Har noen noe råd eller tips på hvordan jeg kan få reddet dataene? Jeg tror noe av dette kan väre problemet nå: - Enten at disken er helt död, men da skulle man ikke tro at firewire merket skulle dukke opp på macen..? - At 6-pins til 4-pins på Vista ikke fungerer med TDM(Firewire mode) Skal jeg pröve nå å boote en Ubuntu Live CD å pröve å få tilgang til mac-disken derifra. Oppdatering: Som man kan se på skjermbildet så finner den disken. Nå trenger jeg bare å få tilgang til den. Any ideas? Endret 29. august 2008 av Gakkakk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå