Gå til innhold

Bilder tatt med HTC Diamond

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Noen som vet hvordan man gjør nytte av bilder man har tatt når kamera er stilt inn på "gps-foto" ?

Har tatt et bilde i dag (se vedlegg) der jeg brukte "gps-foto" Noen som har noen tips til bruksområde med den instillingen?

post-153901-1225187226_thumb.jpg

Er du i nærheten av Klund (gudene må vite hvor det er) - åpnet filen i Adobe Photosgop CS3 og valgte File Info - der fikk jeg opp koordinatene dine. De legges inn i EXIF informasjonen, men er ikke så mange vanlige bildefremvisere som henter fram den informajonen (ennå) - de fleste henter kameratype, oppløsning, dato o.l.

post-117694-1225194857_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan man gjør nytte av bilder man har tatt når kamera er stilt inn på "gps-foto" ?

Har tatt et bilde i dag (se vedlegg) der jeg brukte "gps-foto" Noen som har noen tips til bruksområde med den instillingen?

Årnesvegen, ja... ;)

I OS X åpner jeg bare bildet i det medfølgende Preview-programmet, velger "vis info" og trykker på fanen for GPS-informasjon. I informasjonsboksen som da kommer opp trykker jeg på knappen "Finn" nede i venstre hjørne, og sendes rett over i nettleseren og Google Maps som automatisk henter fram satelittbilde/kart med markør for punktet der bildet er tatt:

http://maps.google.com/?q=59.8923645020,11...;om=1&hl=en

Veldig nyttig å kunne "geotagge" bilder, og ser frem til at dette blir standard i skikkelige kamera. Spesielt greit når man skal sortere og katalogisere et par tusen feriebilder 3 måneder etter, og ikke har helt styring nøyaktig hvor hvert bilde er tatt... ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...