Gå til innhold

Suspekt fra netonnet.no?


Anbefalte innlegg

Bringer videre noe spurt av eskarls i natt som jeg ikke har svar på selv!

 

Quote NetOnNet.no:

 

I følge Angrerettsloven har du som kunde rett til å angre kjøpet innen 14 dager etter at du har mottatt varen, uten å oppgi forklaring. Dette forutsetter at produktet og produktkartongen er i uforandret stand, dvs. ubrukt, ikke ødelagt eller skadet. Du kan ikke ta varen i bruk, men naturligvis undersøke den. Du som kunde står for returfrakten hvis du velger å benytte deg av Angrerett (jf. Angrerettloven § 15 første ledd), les mer under rubrikken "Slik returnerer du en vare". Angrerettsloven gjelder ikke bedrifter. (§6 punkt e.) Informasjon om Angrerettsloven vedlegges levaransebeskjeden via e-post.

 

Ved retur av datamaskiner forbeholder vi oss retten til å debitere kunden en avgift for tilbakelevering. Er datamaskin tatt i bruk og startet, tar vi en avgift i.f. tabellen under. I avgiften inngår arbeidskostnader for funksjonstesting av maskinen samt arbeidskostnader med å justere programvaren tilbake til originaloppsett. Forbruksvarer som inngår i visse produkter, som for eksempel patroner og tonere i skrivere, skal alltid betales av kunden. Dette gjelder om den originale forpakningen er brutt. Se tabell under.

Tilbakejusteringsavgift och funksjonstesting av pc, laptop og harddisk Kr. 700,-

Tilbakejusteringsavgift av printer blekk Kr. 500,-

monolaser Kr. 800,-

fargelaser Kr. 3 000,-

 

De tar altså 700kr hvis jeg trykker på strøm knappen, er dette lov da?

 

Selv så synes jeg at dette høres rart ut. Gjelder ang. kjøp av bærbar data.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, de tar 700kr hvis du installerer OS'et som følger med (Vanligvis er det vel trykk på strømknappen, og så en eller annen tast) ;)

Vet at det er flere webshopper som praktiserer dette, eller gjorde. Vet ikke hvordan det er lenger. Men, jeg skjønner de godt at de gjør dette, men vet ikke om de har lov eller ikke.

Lenke til kommentar

"Tilbakejusteringsavgiften" for PC kan vel være greit.

 

I tilfellene for printere er det jo helt sykt. La kunden betale/erstatte for eventuellt brukte blekk/toner- patroner. Å kreve 3000,- for en fargelaser overskrider vel verdien på de billigste modellene. Samme for de to andre typene.

Lenke til kommentar
De må jo bytte patroner og slikt sånn at neste kunde ikke blir avskrivd med ditt forbruk.

 

Er jo kjent sak at det er patronene som koster og ikke printeren i seg selv.

 

Fargelaserpatroner er kanskje mye dyrere enn vanlige patroner, men de holder lenge og.

 

Det er jo greit at patronene skal skiftes, men alikevel er jo kostnaden i tilfelle det dreier seg om "billigskrivere" såpass høye at de i realiteten ikke har angrerett på disse. Tar man i tillegg med porto begge veier så kan det vel lønne seg for kunden i gitte tilfeller å beholde skriveren.

 

Mener vel egentlig at de må kreve betalt for de reelle kostnadene i hvert enkelt tilfelle, samt opplyse klar om disse i forbindelse med kjøpet. Å henvise til generelle betingelser som i beste fall blir skumlest holder ikke på produkter som kan medføre såpass store merutgifter.

 

Når jeg tenker meg om så er jo det å kreve betalt for arbeid i angresaker også litt på kanten. Denne kostnaden bør være baket inn i prisen når lovverket alikevel åpner for muligheten. Det vil si at de har et påslag på x% for å dekke inn tap som de får pga. angreretten. En slik praksis som følges her underbygger intensjonene med loven, som jo er å forhindre feilkjøp når man ikke får testet varen på forhånd. Slik det praktiseres her vil nok mange kunder heller beholde produktet som de er missfornøyd med, fremfor å sende det tilbake og tape masse penger.

Lenke til kommentar

De har ikke rett til å nekte kjøperen angrerett dersom han/hun har startet en PC. Dette er det flere dommer i FTU som slår fast. Når det gjelder bruk av lasere og blekkskrivere kan de ha sitt mer på det tørre. Her vil kunden kunne bruke en del av blekket/tonerkasetten, og jeg ser det som ganske forsvarlig å trekke kunden for dette. Hva dette trekket er mener jeg burde vurderes fra sak til sak da en kunde som skriver ut ett ark ikke burde belastes for en helt ny toner. En kunde som derimot har skrevet ut 100 sider burde miste angreretten i sin helhet. Det er også problematisk at blekkskrivere som har fått installert blekkpatroner vil få tettet igjen dysene dersom skriveren ikke brukes regelmessig. En del demovarer kan være vanskelige å selge, og selger kan derfor risikere å måtte sitte igjen med en dyr og ubrukelig skriver evt. patroner.

 

Uansett, en PC har man lov til å starte og teste uten at man mister angreretten. De er det som sagt flere dommer som understøtter.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Men hvorfor er det ikke noen som stopper dem ?

 

Det stod sammens med ordrebekreftelsen når jeg bestillte pc'en, det endte med at jeg avbestillte orderen pga av dette. Hvis jeg ikke hadde vært fornøyd med pc'en, vil jeg gjerne ha muligheten til å sende den tilbake uten å betale 700kr. :(

Lenke til kommentar
Men hvorfor er det ikke noen som stopper dem ?

 

Det stod sammens med ordrebekreftelsen når jeg bestillte pc'en, det endte med at jeg avbestillte orderen pga av dette. Hvis jeg ikke hadde vært fornøyd med pc'en, vil jeg gjerne ha muligheten til å sende den tilbake uten å betale 700kr. :(

Mest sannsynlig fordi de ikke vet bedre. Mange bedrifter har for dårlige kunnskaper om dette. Send dem en mail og informer. Gå gjerne inn på FTU og let opp dommer som går på dette (bare søk etter angrerett).

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ligger dessuten en dom ute der ei dame hadde brukt maskinen i nesten to uker, og fikk medhold i det var innenfor prøvningsretten. Søk på "angrerett" hos FTU. Beklager manglende lenke, men sidene til FTU er så utrolig trege å søke i, og de kommer ikke alltid opp med de samme resultatene. Uansett er lenken til pabjo mer enn god nok.

 

You go girl! :)

Lenke til kommentar
De må jo bytte patroner og slikt sånn at neste kunde ikke blir avskrivd med ditt forbruk.

 

Er jo kjent sak at det er patronene som koster og ikke printeren i seg selv.

 

Fargelaserpatroner er kanskje mye dyrere enn vanlige patroner, men de holder lenge og.

 

Det er jo greit at patronene skal skiftes, men alikevel er jo kostnaden i tilfelle det dreier seg om "billigskrivere" såpass høye at de i realiteten ikke har angrerett på disse. Tar man i tillegg med porto begge veier så kan det vel lønne seg for kunden i gitte tilfeller å beholde skriveren.

 

Mener vel egentlig at de må kreve betalt for de reelle kostnadene i hvert enkelt tilfelle, samt opplyse klar om disse i forbindelse med kjøpet. Å henvise til generelle betingelser som i beste fall blir skumlest holder ikke på produkter som kan medføre såpass store merutgifter.

 

Når jeg tenker meg om så er jo det å kreve betalt for arbeid i angresaker også litt på kanten. Denne kostnaden bør være baket inn i prisen når lovverket alikevel åpner for muligheten. Det vil si at de har et påslag på x% for å dekke inn tap som de får pga. angreretten. En slik praksis som følges her underbygger intensjonene med loven, som jo er å forhindre feilkjøp når man ikke får testet varen på forhånd. Slik det praktiseres her vil nok mange kunder heller beholde produktet som de er missfornøyd med, fremfor å sende det tilbake og tape masse penger.

 

Det er greit jeg ikke mister angreretten, men kan de kreve 700kr?

 

Står ikke noe spesifikk om det?

Lenke til kommentar

Vedtaket sier at butikken plikter å tilbakebetale hele kjøpesummen. De får ikke anledning til å kreve gebyr for å gjenopprette maskinen. Den nevnte saken det er linket til gjelder en ferdigbygget laptop. Dersom det er snakk om en maskin butikken bygger for deg, stiller saken seg annerledes. Har ikke noe å henvise til her og nå, men ved tilvirkingskjøp (kjøp der butikken setter sammen deler du har plukket ut) er det anledning til å ta gebyr for demontering av maskin.

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Helt otroligt att man kan använda ångerrätten om man har använt en tex pc eller bärbar i upp till 2 veckor. Säg att lisensen är aktiverad dessutom. Det skulle inte förvåna mig om det kostar butiken runt 3000 i hanteringskostnader, porto tillbaka till tillverkaren/distributören, generellt tap i värde sedan den faktiskt är brukt. Inte rart att butiker går dunken här i landet. Dessutom ska allting vara på lager och bli sänt senast i går innan många klagar ihjäl sig. Ganska så OT inlägg av mig dock.

 

Med en modernt tänkande FTU skulle denna lag/lov se helt annorlunda ut vill jag tro.

Lenke til kommentar
Helt otroligt att man kan använda ångerrätten om man har använt en tex pc eller bärbar i upp till 2 veckor. Säg att lisensen är aktiverad dessutom. Det skulle inte förvåna mig om det kostar butiken runt 3000 i hanteringskostnader, porto tillbaka till tillverkaren/distributören, generellt tap i värde sedan den faktiskt är brukt. Inte rart att butiker går dunken här i landet. Dessutom ska allting vara på lager och bli sänt senast i går innan många klagar ihjäl sig. Ganska så OT inlägg av mig dock.

 

Med en modernt tänkande FTU skulle denna lag/lov se helt annorlunda ut vill jag tro.

De taper ikke 3000 kr på en slik sak. Det de taper er tiden det tar å kjøre recovery, frakten frem til kunde (kunde betaler frakt tilbake) samt de kronene de må sette maskinen ned med for å selge den som demo. Alt orginaltilbehør skal følge med, og maskinen skal se like fin ut som da kjøperen mottok den.

 

Det er ikke mer enn rimlig at kjøper skal ha denne muligheten når han/hun handler over nett. Nettbutikker har en lang rekke fordeler over andre aktører slik som fysiske butikker, så det er ikke synd på dem. En nettbutikk har sjeldent så mange ansatte, dyre lokaler, høye strømutgifter osv. slik som en fysisk butikk. Når man da i tillegg har 30 dager returrett hos mange av de store kjedene som har fysiske butikker, så er det absolutt ingen synd på nettbutikkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...