Gå til innhold

Å kjøpe E8500 er en flopp, kjøp E8400!


Anbefalte innlegg

Hei

En kompis av meg bestilte her om dagen, og jeg måtte hjelpe han med å velge deler.

Egentlig skulle han ha Q6600, men det endte med at jeg anbefalte E8+++ serien. Han hadde råd til det dyreste(E8500), og jeg tenkte at det var det beste kjøpet, og at de dårligere CPUene ville koste nesten like mye. Men, så har det seg sånn at E8400(3GHz) koster 1400 kr, mens E8500(3.16GHz) koster 2000 kr.

Så, dette må være et sugent kjøp. At jeg var så dum og ikke sammenligne med de andre modellene. Dette er jo vill forskjell i pris, men minimal forskjell i ytelse. For det er bare kjerne frekvensene som er forskjellig?

Endret av Eirik_FS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort sagt - ja, frekvens er eneste forskjell på de to modellene. Om du skal overklokke likevel, så vil forskjellen være ytterst minimal, og selv om du skal kjøre stock, så er jo det bare en forskjell på 5,3%, så det er vel knappt verdt prisforskjellen.

 

E8500/8400 er jo dualcore også da, ikke quadcore som Q6600, abre så dt er sagt, men de har jo høyere frekvens for å gjøre opp for det. Hele debatten om quad vs dualcore kan du lese om i utallige andre tråder, så den diskusjonene orker jeg ikke å begi meg ut på igjen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Joda, den har vel en såkallt halv multiplier høyere, men det er jo ikke akkurat noe fantastisk overtak da, spesiellt om overklokker på et bra hovedkort uansett, hvor ikke FSB'en nødvendigvis blir en faktor uansett.

 

Og, gitt at FSB faktisk BLIR den største begrensende faktoren, så gir en halv multiplier deg kun 5,5% mer ytelse, altså i et worst case scenario.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det blir litt sånn som Q9450 vs Q9550, da syntes jeg ikke den lille økningen i frekvensen på Q9550 kan på noen måte forsvare den store prisøkningen.

 

Men du kan jo egentlig ikke sammenligne en Q6600 og en E8500 da,

den ene er jo firekjerner, den andre dobbel.

 

Når du i første omgang anbefalte Q6600, så regner jeg med at du vurderte den oppimot E6850?

E8500 vs Q9450 blir egentlig den samme greia, og du valgte altså E8500 som jeg syntes er litt merkelig om du i første omgang anbefalte han Q6600 ;)

Lenke til kommentar
Artig vri på emnetittel gitt innholdet i første post.

 

Kunne like gjerne vært endret til:

 

"Sløv noob lurer kompisen til å sløse penger!"

 

:D

 

Haha, for en tulling du er. Jeg satt bare på pcen, og plutselig ringer han meg for å høre om han burte kjøpe de delene han hadde valgt fra før eller ikke. Jeg hadde da nettopp lest litt om disse 45nm CPU'ene, og foreslo disse for han. Jeg hadde ikke da tid til å sjekke hvilket av disse som var beste kjøpet, og jeg regnet med at de "dårligere" modellene ikke ville koste så sykt mye mindre. Dette har jeg nevnt tidligere.

 

E8500 virker som en flopp i forrhold til E8400. Generelt en flopp. Skal man kjøpe CPU er man dum hvis man velger E8500 fremfor E8400, hvis man vet pris, ytelse osv. (Hvis man ikke er HW freak som må ha det aller beste da :p)

 

Men, det var ikke et dårlig kjøp, 2000 kr er ikke dyrt for denne CPU'en. Og jeg regner med denne CPU'en vil slå Q6600 i de aller fleste spill i flere år fremover :)

Lenke til kommentar
Men, det var ikke et dårlig kjøp, 2000 kr er ikke dyrt for denne CPU'en. Og jeg regner med denne CPU'en vil slå Q6600 i de aller fleste spill i flere år fremover :)

 

Det tror jeg IKKE du skal regne med - flere og flere spill og programmer blir programmert for å nyttigjøre flere kjerner - dessuten kan også Q6600 klokkes ganske så kraftig.

Lenke til kommentar

Det er jo alltid slik at den karftigeste modellen i en serie koster mer enn det smaker i forhold til den andt kraftigeste. Slik var det jo også med E6600 vs E6700, for å ikke snakke om Q6600 vs Q6700.

 

(Og nå har jeg jo sett bort i fra xtremeserien, der forskjellene egentlig ikke er så store, men prisen er helt hinsides...)

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert. Det kommer bare an på prioriteringer.

 

Nå kan han i hvertfall skryte om at han har den aller beste dual-core CPUen som det er å oppdrive til Socket 775.

 

Jeg snakker da om E8500 generellt, ikke akkurat hans chip, og overklokkingsegenskaper er selvsagt ikke tatt med :)

Lenke til kommentar

Har kompisen din montert cpuen enda?Hvis ikke er det en fair og grei sak og levere den inn på angrerett.Det må gjøres minst 14 dager etter at varen er hentet ut på posten.

 

Kjøp heller en Q9450 med firekjerner og siste 45nm teknologi.Omtrent samme prisen.Eller E8400 hvis han SKAL ha dc.

 

E8500 er ingen flopp,men for dyr i forhold til lillebroren hvis en skal klokke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...