Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] DI-624 dropper WAN tilkobling ved høy last


Anbefalte innlegg

[Edit:] Problemet er nå løst. Se min siste post i tråden. [/Edit]

 

Jeg har en D-Link DI-624 (Revision C), som er koblet via et Speedtouch 510i (i bridgemodus) mot ADSL linja mi (levert av Telenor). De siste par dagene har routeren mistet WAN tilkoblingen svært ofte, og det ser ut til å ha en sammenheng med bittorrent nedlasting. Modemet oppfører seg helt eksemplarisk, det er routeren som tilsynelatende har problemet. Jeg ser oppføringer av "Disconnect PPPoE line" i router-loggen hver gang dette skjer, etterfulgt av en håndfull "PPPoE try to re-connect automaticly" og "PPPoE Retry Fail."

 

Etter å ha søkt en del rundt på google m.m, er det eneste "trikset" jeg har kommet over, å oppgradere firmware, da DI-624 routeren tilsynelatende sliter litt når det kjøres ordentlig load gjennom den. Saken er den at jeg allerede kjører den nyeste firmwaren p.d.d. (ver 2.76, av 24. aug 2006.) og rapportene jeg finner på nettet forteller strengt tatt bare om slike lastproblemer på en god del eldre firmware.

 

Jeg har et par alternativer, men ønsker tips/hjelp før jeg går videre:

 

1) Gå tilbake til tidligere firmware.

Jeg _trenger_ forsåvidt ikke det nåværende firmwarenivået. Det ble installert for å kunne skru på/av wireless delen av routeren, men jeg har nå ikke lenger bruk for WLAN. Går det i det hele tatt an å legge inn eldre firmware igjen? Vil det hjelpe på dette lastproblemet; altså kjenner dere til noen problemer med firmware version 2.76?

 

2) Identifisere andre feilkilder.

Det ser ut for meg som bittorrent (og dermed; høyt båndbreddebruk) er triggeren, men dersom dere vet om andre potensielle feilkilder enn routeren, mottar jeg tips med glede. (Til info så har jeg sjekket driftsmeldingene hos online.no, og de rapporterer ingen problemer som skulle påvirke meg.)

 

3) Bytte ut routeren.

Behovet mitt er egentlig bare en router med PPoE mulighet, som takler skikkelig båndbreddebruk, og som har _minst_ 4 LAN tilkoblinger. WLAN er overhodet ikke en nødvendighet. Hvilke modeller kan anbefales? (Vi snakker om router for vanlig (les: vanlig for en hw.no nerd) hjemmebruk.)

Endret av Leftie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er trolig for mange forbindelser i bittorrent som er årsaken.

De fleste programmene har en begrensning du kan sette i de.

Prøv f.eks med 50 connections globalt og se om det hjelper.

 

Skal du kjøpe ny router så kan du klikke på routere i signaturen min.

8344972[/snapback]

Takker for tipset!

 

Sjekket simultaneous connections settingen i utorrent, og den var satt til 200. (Mener å huske at jeg fulgte en guide på utorrent forumene for å sette dette tallet en gang, men det kan være flere reinstallasjoner siden.) I forhold til tallene jeg ser via linken du henviser til, så virket dette høyt. Derfor forsøkte jeg 50, slik du foreslo. Allikevel ser ikke dette ut til å ha hjulpet i noen særlig grad. Uten å ha tatt tiden på det, så virker det som det går litt lenger tid mellom hver connection-reset nå, men den mister altså fortsatt forbindelsen jevnlig.

 

Altså tror jeg at jeg må titte etter en ny router, med mindre noen har flere tips... :cry:

Lenke til kommentar

Har kommet fram til at det er mulig å legge inn eldre firmware versjoner.

 

Skal forsøke å jobbe meg systematisk bakover i versjonene, og rapporterer tilbake her om jeg finner ut at en gitt versjon gjør susen. Så får kanskje noen andre glede av denne tråden også ;)

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem, hadde akkurat samme utstyr.

 

1. Du må kjøpe nytt modem, Thomson Speedtouch 546T/T2. For at modemet ditt takler ikke trådløst nettverk...

 

2. Du må logge deg inn på Routeren og stille ned MTU. Eg har den på 200 og funker fett uten "stopp".

 

Noe du lurer på?

Endret av Fredrik-datanerd
Lenke til kommentar
Har hatt samme problem, hadde akkurat samme utstyr.

 

1. Du må kjøpe nytt modem, Thomson Speedtouch 546T/T2. For at modemet ditt takler ikke trådløst nettverk...

 

2. Du må logge deg inn på Routeren og stille ned MTU. Eg har den på 200 og funker fett uten "stopp".

 

Noe du lurer på?

8351214[/snapback]

Takker for tipsene, men ja, jeg lurer på:

 

1. Hvorfor har modemets mulighet til å takle trådløst nettverk noe med saken å gjøre, når jeg kun bruker kablet? Og hvorfor skulle modemet bry seg om jeg i det hele tatt benyttet WLAN; modemet opererer kun på de to nederste lagene i ISO modellen (fysisk og link-til-link), og WLAN er et IP konsept.

 

2. Hvorfor skal det hjelpe å stille MTU til et så sinnsykt lavt tall som f.eks. 200? Vanlig MTU for å unngå fragmentering er på 1400 tallet et sted, og dessuten skal eventuell fragmentering kun påvirke throughput (pga mistede fragmenter som medfører resending av pakker, evt. forsinkelse av enkeltfragmenter,) ikke gjøre slik at WAN forbindelsen droppes? For all del, jeg utelukker ikke at det kan være noe i det, og etter hvert som jeg blir ferdig med firmware-sjongleringen, kommer jeg sikkert til å prøve det, men jeg skulle gjerne visst hvorfor. Kjempefint om du har noe dokumentasjon å henvise meg til.

Lenke til kommentar

Problemet er tilsynelatende løst! :w00t:

 

Jeg la inn firmware versjon 2.70 på routeren, og dermed er WAN forbindelsen stabil igjen. (Har stått med bittorrent nedlasting igang i 6 timer uten en eneste disconnection)

Bakdelen er selvsagt at denne firmware versjonen sikkert har sine bugs den også (det må jo være en grunn til at D-Link har produsert en oppdatering til den,) men så lenge jeg ikke opplever noen av de potensielle problemene i ver. 2.70, så er jeg i grunnen fornøyd.

 

Til info kan jeg også opplyse om at jeg har stilt tilbake antall connections i utorrent til 200, og opplever ingen problemer med dette. Altså har justeringen av dette parameteret ikke hatt noen effekt på problemet jeg har opplevd.

 

 

Til slutt har jeg en kommentar til Fredrik-datanerd:

 

Jeg håper du er fornøyd med utstyret du kjøpte deg, og at det funker bra for deg, men som jeg har vist her, var det sannsynligvis ikke nødvendig. (Forutsatt at du opplevde samme feil som meg; det virket som du blandet utrykkene WAN og WLAN.)

 

For øvrig så har jeg blitt mer og mer overbevist etter hvert som jeg har lest litt rundt, at en MTU på 200 faktisk er negativt for deg. Grunnen til dette, er at med en maksstørrelse på pakker som er satt såpass lavt, så slipper du riktignok at pakkene dine fragmenteres på veien, men i praksis sender du nesten 6 ganger så mange pakker som nødvendig. (Her har jeg ikke finregnet på ekstra pakkeheadere, men det er en "ball-park figure") Dermed blir throughput (KBps) for forbindelsen din faktisk dårligere enn om du hadde funnet ut hva som var optimal MTU. Det finnes mange programmer på nettet som evt kan hjelpe deg å finne optimal MTU, men det enkleste er kanskje å ringe ISPen din og spørre. (Forutsatt at det er MTU mot WAN siden vi snakker om, og ikke mot WLAN siden.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...