Gå til innhold

[løst]Fjerne ett OS ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan fjerne ca 2GB fra XP installasjonen din etter SP2 oppgraderingen

slik at XP bare tar 1,2GB.

 

skal finne det frem for deg, må bare rote litt i linkene her

 

Karmacom

Takker for tanken, men jeg vil FJERNE XP... Går dette uten å måtte formatere ? Jeg vil kun ha Windows 2000 på maskinen. Har heller ikke floppy på denne maskinen, kun cd-rom.

 

 

:mad::mad::mad: Får ikke installert Windows 2000 fordi den er eldre enn XP. Hvordan skal jeg nå få formatert maskinen da ? Er det en oppstartsdisk (mener cd) for Windows 2000 ? XP er på Norsk og Windows 2000 er på engelsk.

Endret av vihovde
Lenke til kommentar
Du kan fjerne ca 2GB fra XP installasjonen din etter SP2 oppgraderingen

slik at XP bare tar 1,2GB.

 

skal finne det frem for deg, må bare rote litt i linkene her

 

Karmacom

Takker for tanken, men jeg vil FJERNE XP... Går dette uten å måtte formatere ? Jeg vil kun ha Windows 2000 på maskinen. Har heller ikke floppy på denne maskinen, kun cd-rom.

 

 

:mad::mad::mad: Får ikke installert Windows 2000 fordi den er eldre enn XP. Hvordan skal jeg nå få formatert maskinen da ? Er det en oppstartsdisk (mener cd) for Windows 2000 ? XP er på Norsk og Windows 2000 er på engelsk.

Jeg lastet ner denne for en stund siden. Den har det meste av små kjekke progs.

 

http://ubcd.sourceforge.net/

 

 

Last ner her viss det er noe.

 

http://download.winboard.org/downloads.php?release_id=538

 

 

PEACE! Shonah :thumbup:

Lenke til kommentar
Du kan fjerne ca 2GB fra XP installasjonen din etter SP2 oppgraderingen

slik at XP bare tar 1,2GB.

 

skal finne det frem for deg, må bare rote litt i linkene her

 

Karmacom

Takker for tanken, men jeg vil FJERNE XP... Går dette uten å måtte formatere ? Jeg vil kun ha Windows 2000 på maskinen. Har heller ikke floppy på denne maskinen, kun cd-rom.

 

 

:mad::mad::mad: Får ikke installert Windows 2000 fordi den er eldre enn XP. Hvordan skal jeg nå få formatert maskinen da ? Er det en oppstartsdisk (mener cd) for Windows 2000 ? XP er på Norsk og Windows 2000 er på engelsk.

Jeg lastet ner denne for en stund siden. Den har det meste av små kjekke progs.

 

http://ubcd.sourceforge.net/

 

 

Last ner her viss det er noe.

 

http://download.winboard.org/downloads.php?release_id=538

 

 

PEACE! Shonah :thumbup:

OK... Jeg har Nero brenneprogram, velger man da at man skal brenne en Boot cd eller velger man ISO brenning ? Holder på å laste ned nå :dribble:

Lenke til kommentar
Du kan fjerne ca 2GB fra XP installasjonen din etter SP2 oppgraderingen

slik at XP bare tar 1,2GB.

 

skal finne det frem for deg, må bare rote litt i linkene her

 

Karmacom

hvis du gidder kunne jeg hatt veldig stor glede av linken din karmacom, selv om vihovde ikke har :thumbup:

Jeg skrev denne for et par mnd siden, (bare klipper inn her, skrev aldri planlagt del 2):

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dette er egentlig ment for mere avanserte brukere, ettersom enkelte av stedene man må gjøre instillinger kan være "farlige" for de som ikke vet hva de gjør i denne sammenhengen, noe som fort kan gjøre Windows ubrukelig.

 

Dette er tatt i betraktning at man først og fremst har eller skaffer seg Windows XP Professional (build 2600 eller server 2003).

 

Forskjellen mellom home og pro av XP er større enn de fleste tror, og kjernen/coren er ganske så ulik på enkelte områder. Dette gjør at XP Pro er langt mere stabil en Home utgaven, samt at XP Pro er langt mere stabil i henhold til tweaking/finjustering.

 

Et par råd:

 

1: Skaff deg XP Pro hvis mulig, kvitt deg med home.

XP Pro er ikke tilsvarende NT Server som kunne bruke mere ressurser enn NT Workstation i gamle dager pga minne-forderlingen ut mot bakgrunnsoppgaver. XP Pro er raskere enn XP Home på både bakgrunnsoppgaver og applikasjons-fokuserte oppgaver.

 

2: Sett av 6GB på C: ( systemdisken ) til XP Pro. Har du ikke installasjonsversjonen av XP Pro, men bare Upgrade, så installer først WIN98/SE på C: så velge å installer XP Pro fra 98SE, ikke velg upgrade, men velg "NY installasjon". Velg også å kunne velge partisjon man kan installere på under avanserte valg.

Bruk FAT32, IKKE Bruk NTFS, NTFS er IKKE så "rått" som hypen skal ha det til. NTFS har en MBR (Master Boot Record) Som skal "erstatte" FAT-systemet og holder all fil-informasjonen i MBR. Problemet er at selve MBR blir ofte defragmentert, samt at NTFS opererer med avansert tids-stempel funksjoner for å merke når en fil sist ble lest osv som er ressurskrevende. FAT32 er lett å tweake, lett å stille clustersize på til det optimale, bruker ingen avanserte funksjoner som krever CPU/Ressurser, og driter du deg ut så kan du lett få tilgang til hardisken.

NTFS er derimot sikrere og raskere somregel å bruke til store partisjoner, datalagring osv.

Systemdisk burde kjøre FAT32, resten av partisjoner og hardisker burde kjøre NTFS IMO (men det er evige diskusjoner rundt dett emnet, gjør hva smaken tilsier her utifra din egen mening.)

 

3: Bruk en veldig kort mappe, jo kortere mappe, jo bedre, dette har med søking og access. Dette er en gammel myte som gjelder fortsatt den dag i dag, bortsett fra at det ikke er en myte selvfølgelig. Jeg anbefaler å kalle mappen "XP", enkelt og greit. Dette gjør også at alle registeroppføringer herretter som henviser til Windowskatalogen blir mye kortere, noe som gjør at windows-registeret blir mye mindre, ettersom 70% av alt i registeret henviser ofte til denne mappen.

 

4: Har du en god BIOS, f.eks en nyere AWARD-bios på maskinen, kan du velge en del støtte for enkelte ting direkte i BIOS/bios-håndtert. (Somregel DEL-knappen ved oppstart av maskinen for å komme i BIOS menyen).

Har du en nyere maskin, og kan velge mellom BIOS-støtte av USB 2.0 eller OS støtte. så velg BIOS-støtte. Dette sparer alt fra 2-6 sekunder av boot-tiden til Windows for da slipper Windows å laste software-støtte for USB 2.0.

USB 2.0 vil fungere utmerket og med full hastighet selvom det velges BIOS-støtte, for BIOS´en rett og slett overstyrer alt annet. XP Pro er også oppmerksom på BIOS USB 2.0 støtte, så det er ingen kompatibilitets problemer.

 

5:Når du har installert XP, og alt du trenger av programmer, så skru av Systemgjenoppretting. Dette sparer CPU ressurser og plass. I værste fall, ha bare på systemgjenoppretting for C: og ingen andre disker.

 

6: C: disken er BARE og KUN for XP Pro installasjon, ikke installer programmer eller Office osv på C:.

 

7: Gå i System/Egenskaper/Ytelse>Virtuellt minne. Slå av virtuellt minne på C: disken. Velg heller en annen partisjon for dette, helst en helt annen fysisk harddisk. Sett gjerne av en TEMP Partisjon til disse tingene, ettersom vi skal sette flere ting til den disken.

 

8: Har du en stor harddisk, eller flere. Del den opp. f.eks

 

C: System -> 6GB

D: Programmer -> 15-50GB

E: Data -> 10-200GB

F: Temp -> 10-20GB

 

Eksempelet ovenfor er ett godt eksempel på en optimal konfigurasjon XP er veldig glad i.

 

Nå blir det litt mere avansert, men det er verdt det.

 

9:

Lag en mappe på en egen TEMP disk, F: i dette tilfelle.

Lag en mappe der i rooten: F:\Temp

Lag så en undermappe F:\Temp\Windows.

 

kjør regedit.Start>kjør..>regedit.exe

 

Søk på alt som heter "\temp"

(... byttes ut med hva enn som kan være imellom i eksempelet nedenfor)

 

Alle steder du finner "%Userprof...Documents...\Temp"¨

Og alle steder som har "%systemroot...Document...\Temp"

med "F:\Temp\Windows"

 

La ALLE oppslag som henviser til "Temporary Internet Files" aller "Midlertidige Internett filer" være i fred.

 

Når du har gjort dette , så restart maskinen.

Det du nå har gjort er å flytte hele TEMP systemet til Windows til F:\Temp\Windows. Dermed vokser sjeldent innholdet på C:, det blir sjeldent fragmentert, og Windwos jobber raskere siden både TEMP systemet og Virtuelle minnefilen er nå flyttet til en egen harddisk dedikert til kun dette. Du kan lett forvente en hastighetsøkning på 10-20% kun pga disse to tingene.

 

10: Kjør Internett explorer. Gå inn i instillinger > Midlertidige Internett Filer/Vedlikehold.

Sett ned cachen til maks 50MB hvis du har DSL/Cable/T1.

Velg å flytte hele mappen (eget valg) Velg som destinasjon F:\Temp (eller den hardisken du har satt av til temp-operasjoner.) Windows vil nå logge deg inn på nytt for å gjøre forandringene.

 

Nå har du sørget for at det aller meste Windows jobber med av temporære filer aldri rører systemdisken, dermed trenger systemdisken sjelden å defragmenteres. Dette vil du spare enormt med boot-tid på ved lang sikt.

 

 

11: Når dette er gjort, og jeg regner med at du har installert/patchet til SP2. Hvis ikke , gå til Windows Update og installer denne.

Når du har installert SP2 og alle sikkerhetspatchene så tar SP2+patcnene 1GB ekstra plass på C: disken som IKKE brukes, men som KUN er backup.

Er du som meg, så vil du aldri trenge å DEINSTALLERE SP2, og da er den gigabyten med data bortkastet, tar opp plass og kludrer til filsystemet på C:.

Det må fjernes slik:

 

Gå i C:\XP (eller Windowskatalogen din).

fjern alle undermapper der som begynner med

$NTUninstall...

de har gjerne ofte generiske nummer bak seg, f.eks

$NTUninstall9293i3232839-300112SP101-111

 

Uansett, fjern dem, 500MB forsvinner.

 

Gå så i C:\XP\SoftwareDistribution\Download

fjern alle undermappene der, 500MB til forsvinner.

 

Hvis du nå hadde hatt Systemgjennoppretting aktiv i tillegg ville System Volume mappen din i tillegg nå vært over 600MB, dvs at "default" så tar SP2 og alle patchene over 1.5GB bortkastet plass. Jeg har aldri hørt om noen som trenger å deinstallere SP2 eller patchene med mindre de har gjort noe alvorlig feil under prossesen som gjør at de ikke får startet windows rett etter patching.

Fungerer Windowsen din fint etter SP2 patching, så er det ingen grunn til å la de filene ligge der.

 

 

12: Gå i system>Ytelse. Skru av alt utenom skygge under menyer og skygge under musa. alt annet skal skrus av.

(med System mener jeg høyreklikk "Min Datamaskin", velg så egenskaper.)

 

13: Last ned TweakUI for Windows XP.

Installer TweakUI og start det opp.

(http:/ / www.microsoft.com/ windowsxp/ downloads/ powertoys/ xppowertoys.mspx eller http:/ / download.microsoft.com/ download/ f/ c/ a/ fca6767b- 9ed9- 45a6- b352- 839afb2a2679/ TweakUiPowertoySetup.exe).

 

TWEAK UI konfigurasjon:

 

General > alt skal skrus av utenom "Enable Cursor shadow" og "Optimize Hard disk when idle"

 

Mouse > Menu Speed, velg det NEST raskeste. Ettersom det raskeste en sjelden gang henger opp start-menyen.

Denne gjør at START-menyen blir speedet opp så du slipper å vente et halvt sekund for at hver undermeny skal dukke opp.

 

Let litt gjennom Tweak UI, skru av alt som har ordet "Tooltips" eller "Baloontips" "Mouse Hot tracking" i seg. så du slipper irriterende meldinger som "Windows skjuler et varselikon" meldinger f.eks hver gang nettverket starter osv osv osv.

 

Resten i Tweak UI må du nesten se gjennom og stille etter slik du føler du vil ha det.

 

14: GUI´en.

Personlig liker ikke jeg XP Default themen, synes den ser ut som den er laget av en 3 åring på dårlig syretripp, den er estetisk horribel , treg og bare.. stygg. Etter min mening altså. Er du i samme kategori, så velg Themes "Windows Classic".

 

15: Last ned / finn et program som heter TuneXP 1.5

( http:/ / www.driverheaven.net/ dforce/ dl.php?type=binary& file=TuneXP15.exe )

 

*vær forsiktig med bruken av denne*

 

TUNEXP-konfigurasjon:

 

Memory and file system:

skru på: Disable Paging Executive

dette gjør at coren/kernelen til windows lastes i minnet, dette speeder opp windows drastik hvis du har 512MB minne eller mer.

 

skru på: Optimize Prefetch

Legger opp prefetchfilene med mellomrom i clusters, slik at søking og starting av prefetch-filer i windows som brukes til å starte programmer raskere går enda raskere.

 

velg: Disable Zip folders.

Denne skrur av innebygget Zip-fil støtte, noe som gjør at Windows ikke bruker ressurser på det og gjør at søke-funksjonen i Windows ikke kaster bort masse tid på å søke inni zip-filer. hent ned Winzip eller Winrar istedet, mye bedre. ( www.winzip.com )

 

Hardware:

Skru på: Increase CPU Priority

Skru på: USB Polling Intervall

Skru på: Speed up IRQ Handling

La UDMA-66 instillingen øverst være, har du installert hovedkort-driverene til Windows riktig så skal det være i orden uansett. Å tvinge denne på kan føre til skadelig skriving til hardisken, så det anbefales ikke å overstyre denne.

 

Til sist, men ikke minst:

 

Memory and file system:

Velg: Ultra Fast Booting (rearrange Boot files)

*IKKE rør maskinen før denne er HELT ferdig og DFRG i bakgrunnen i et DOS-vindu er ferdig med å defragmentere*

 

Når dette er ferdig, vil du ha en ultra-rask oppstart av windows, og en windows som er alt fra 10-40% raskere kontinuerlig i all slags bruk så sant du IKKE installerer mere programmer på C: disken.

Gjør du det, så kjør Ultra Fast Boot defragmenteringen i TuneXP på nytt igjen senere.

 

Min Windows XP Pro med alt installert på en AMD Athlon XP 2500+ starter på 8 sekunder, og innen 2 sekunder senere er jeg koplet på nettverket. Stort raskere går det ikke ann å få maskina til å starte.

 

Det er enkelte ting til som kan gjøres for å få ting til å gå enda raskere og mere stabilt, men det skal jeg ta i DEL 2 litt senere denne uka. Det innebærer ett program til og bruk av et program som heter gpedit.msc

 

Hoveddelen av hva som tweakes i DEL1 er hardisken og cachen som er på hardisken. DEL2 går mere på fil og minnekonfigurasjon for cachesystemet i selve minnet, og ikke på hardisken. Samt at den tar seg av oppkoplingen til det lokale nettverket og Internett med minst mulig forsinkelse.

 

 

Karmacom.

Lenke til kommentar

Forkortet til fjerning av junkfiler i SP2:

 

 

11: Når dette er gjort, og jeg regner med at du har installert/patchet til SP2. Hvis ikke , gå til Windows Update og installer denne.

Når du har installert SP2 og alle sikkerhetspatchene så tar SP2+patcnene 1-2GB ekstra plass på C: disken som IKKE brukes, men som KUN er backup.

Er du som meg, så vil du aldri trenge å DEINSTALLERE SP2, og da er den gigabyten med data bortkastet, tar opp plass og kludrer til filsystemet på C:.

Det må fjernes slik:

 

Gå i C:\XP (eller Windowskatalogen din).

fjern alle undermapper der som begynner med

$NTUninstall...

de har gjerne ofte generiske nummer bak seg, f.eks

$NTUninstall9293i3232839-300112SP101-111

 

Uansett, fjern dem, 500MB forsvinner.

 

Gå så i C:\XP\SoftwareDistribution\Download

fjern alle undermappene der, 500MB til forsvinner.

 

Hvis du nå hadde hatt Systemgjennoppretting aktiv i tillegg ville System Volume mappen din i tillegg nå vært over 600MB, dvs at "default" så tar SP2 og alle patchene over 1.5GB bortkastet plass. Jeg har aldri hørt om noen som trenger å deinstallere SP2 eller patchene med mindre de har gjort noe alvorlig feil under prossesen som gjør at de ikke får startet windows rett etter patching.

Fungerer Windowsen din fint etter SP2 patching, så er det ingen grunn til å la de filene ligge der.

 

 

Karmacom

Lenke til kommentar
Du kan fjerne ca 2GB fra XP installasjonen din etter SP2 oppgraderingen

slik at XP bare tar 1,2GB.

 

skal finne det frem for deg, må bare rote litt i linkene her

 

Karmacom

Takker for tanken, men jeg vil FJERNE XP... Går dette uten å måtte formatere ? Jeg vil kun ha Windows 2000 på maskinen. Har heller ikke floppy på denne maskinen, kun cd-rom.

 

 

:mad::mad::mad: Får ikke installert Windows 2000 fordi den er eldre enn XP. Hvordan skal jeg nå få formatert maskinen da ? Er det en oppstartsdisk (mener cd) for Windows 2000 ? XP er på Norsk og Windows 2000 er på engelsk.

Jeg lastet ner denne for en stund siden. Den har det meste av små kjekke progs.

 

http://ubcd.sourceforge.net/

 

 

Last ner her viss det er noe.

 

http://download.winboard.org/downloads.php?release_id=538

 

 

PEACE! Shonah :thumbup:

OK... Jeg har Nero brenneprogram, velger man da at man skal brenne en Boot cd eller velger man ISO brenning ? Holder på å laste ned nå :dribble:

Iso brenning så vidt jeg husker.

 

Håper du får noe utav det ;)

 

 

PEACE! Shonah :thumbup:

Lenke til kommentar

Beste er hvis du får tak på en WIN98 boot-diskett, og brenner den på en floppy-emulerende CD / DVD i Nero, da kan du legge alle OS-installasjonsversjonene dine på CD'en, og den vil boote opp som en floppy-diskett, derretter vil boot-imagen fra WIN98-disketten la deg velge å boote med CD-rom drivere, som da mounter selve CD/DVD-innholdet på resten av plata som en egen installasjon.

 

Lagde meg en sånn plate selv, fungerer veldig bra når du skal ha mange OS-installasjoner på en og samme plate og samtidig kunne boote opp kun fra den, kunne formatere / fdiske hardisken samtidig osv osv.

 

Har en link liggende ett sted til NØYAKTIG hvordan du gjør det, med win98-floppy-image osv, skal prøve å rote frem linken i løpet av kvelden.

 

Karmacom

Lenke til kommentar

Takk så mye Karmacom. Det var fint å få renset litt opp :p

 

Vurderer å gjøre om hele oppsettet til slik du foreslår. Dette gjelder en bærbar PC med 80 gb harddisk, så er det nødvendig med så mye som 10-20 gb på TEMP partisjonen? Vil det ikke holde med rundt 5gb :hmm: Og kan jeg klare meg med litt mindre enn 6 gb på systemdisken?

Lenke til kommentar
Takk så mye Karmacom. Det var fint å få renset litt opp :p

 

Vurderer å gjøre om hele oppsettet til slik du foreslår. Dette gjelder en bærbar PC med 80 gb harddisk, så er det nødvendig med så mye som 10-20 gb på TEMP partisjonen? Vil det ikke holde med rundt 5gb :hmm:  Og kan jeg klare meg med litt mindre enn 6 gb på systemdisken?

Joda, du kan klare deg med 4GB til system f.eks sålenge du flytter mest mulig annet dynamisk voksende/krympende filer fra systemdisken, slik at filene på systempartisjonen alltid holder en mer eller mindre statisk størrelse, og 5GB til tmp, jeg setter alltid opp tmp til å kunne ta en midlertidig DVD-kopi/brenning når jeg brenner.

 

Ville ikke satset på mindre enn 5GB til tmp-partisjon, har du flere forskjellige programmer, så bruker disse fort 1-2 GB tmp-filer i sine tempfl-systemer, ofte tegne og video-redigeringsprogrammer. Dvs. andre programmer en Windows selv som skal ha sin del av kaka også.

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Veldig fin veiledning du kom med der, Karmacom. Men et lite spørsmål: Er det ikke en fordel å ha temp partisjonen først på disken? Den er vel raskere i begynnelsen enn på slutten? (Altså ha system som partisjon #1 og temp som partisjon #2 (evt partisjon #1 på hd #2))

 

En enklere måte å flytte temp på (enklere enn å bruke regedit) er: Kontrol panel->System->Advanced->Environment Variables

Der er det to lister, begge inneholder variabelen TMP og TEMP. Endre alle 4 så er du i mål.

 

Personlig flytter jeg også alle profiler til %TEMPDRIVE%:\_profiles, mens my documents får en egen partisjon %DOKDRIVE%:\_dok\%USERNAME%

Lenke til kommentar
Veldig fin veiledning du kom med der, Karmacom. Men et lite spørsmål: Er det ikke en fordel å ha temp partisjonen først på disken? Den er vel raskere i begynnelsen enn på slutten? (Altså ha system som partisjon #1 og temp som partisjon #2 (evt partisjon #1 på hd #2))

 

En enklere måte å flytte temp på (enklere enn å bruke regedit) er: Kontrol panel->System->Advanced->Environment Variables

Der er det to lister, begge inneholder variabelen TMP og TEMP. Endre alle 4 så er du i mål.

 

Personlig flytter jeg også alle profiler til %TEMPDRIVE%:\_profiles, mens my documents får en egen partisjon %DOKDRIVE%:\_dok\%USERNAME%

Kontrol panel->System->Advanced->Environment Variables <- dekker ikke alle registeroppføringene og vil føre til feil hvis du har installert enkelte applikasjoner som belager seg på disse ekstra oppføringene som har lagt seg til etter at Windows ble installert. For å være på sikre siden burde man søke gjennom registeret.

 

ang fysisk posisjonering av minnefilen i windows. Jo og nei, men operativsystem-filene blir brukt/accesset langt oftere enn denne, derfor lønner det seg først og fremst å posisjonere selve OS-systemet/filene først på hardisken.

 

Jo lenger ute på platen noe ligger, jo raskere hastighet på lesingen, men tregere søking.

 

OS-systemfilene, burde ha rask som mulig søking, dvs de burde ligge fysisk innerst på plata. Mens tmp-filen, den store, som bare er en block-begynnelse i filssøkestrukturen og ikke trengs å søkes på mer enn en gang per boot-up pga minne-optimaliseringen gjort videre i beskrivelsen senere, burde derfor ha raskest mulig lese/skrive-tilgang, altså ligge sist/ytterst på plata. Søketiden på tempfilen er ikke så viktig som selve lese/skrive-hastigheten på den.

 

Rent logisk lønner det seg også å dele det opp på den måten eller lignende, så et menneske har lettere oversikt ved evt. rydding/defragmentering, sletting osv, det gjelder spesielt temp-katalogene med masse småfiler, som man burde slette ofte.

 

Man burde flytte absolutt alt av tmp oppføringer ja, inklusive de på userprofilees. "Dokumenter" flytter jeg alltid til en egen partisjon.

 

PS: Med optimalisering av RAM-håndteringen via TuneXP osv, hvis man har 512MB eller mer, så vil uansett minnefilen bli veldig sjelden accesset/lest fra.

Og ofte hvis man har 1G->2G RAM, avhengig av hva man bruker windows til generelt, kan man få en ytelsesboost ved å rett og slett skru av virtuelt minne. Anbefales dog ikke hvis man jobber med tung videoredigering, men på en annen side har de fleste virkelig tunge videoredigerings-programmer sine egne temp-fil systemer og vil derfor ikke bli påvirket av om Windows bruker en egen minnefil eller ikke. Bruker man Windows Movie Maker ofte, så burde man ha på virtuelt minne i Windows, men det bruker jeg aldri personlig selv, bruker Adobe FX, som har sitt eget temp-system uavhengig av windows som da ofte betyr lav ytelse når man har bare en fysisk harddisk som på bærbar ofte, siden da skal begge systemene hele tiden prøve å få tilgang til lesing/skriving av disken: Adobe sitt eget temp-system, og Windows sitt virtuellt minne-system.

 

Windows installasjonen min på min stasjonære ligger nå statisk på 1.2GB størrelse, og har under 1% (67 fragmenterte filer av 12.000 ) fragmentering etter ca 9 måneders tung bruk nå uten at jeg har defragmentert systempartisjonen en eneste gang siden jeg satt det opp optimalt slik ettersom det er ytterst lite som noensinne forandres på systemdisken min nå, bare lesing, veldig lite skriving.

 

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Karmacom

Takk for sist....

Jeg har en RAM-disk I dette systemet på 128 MB. Har du noe forslag om hva som burde ligge der?? (Seff XP, men det går ikke) Hvor stor bør en sånn være for å støtte OS slik som du beskriver??

Nå er jeg ikke helt med, mener du RAM-disk dvs driverbasert som tildeler en del av systemminnet sitt til en ramdisk. Eller mener du et minnekort?

 

Hvis ramdisk, så hjelper det lite, ettersom ting må leses dit uansett fra HD hver gang windows starter.

 

Hvis du har et minnekort, eller en rask minnelagrings-enhet via USB2.0 f.eks, så ligger jo dette alltid på minnekortet, og da kan man jo begynne å eksperimentere litt sikkert. Da kunne det f.eks vært morsomt å legge hele prefetch-katalogen din ved å forandre Windows-registeret.

 

Vanskelig spørsmål det der. Så mye å velge mellom. Første jeg skal gjøre når det kommer lynraske USB-minneenheter på over 3-4GB er å prøve å installere XP på en slik hvis den støtter FAT32 eller NTFS. Mange minnekort som bare støtter FAT.

 

Kanskje evt legge temporary internet files der hvis du surfer mye, hvis dette er systemminnet du snakker om. Men da vil det jo forsvinne ved reboot, ikke dumt, men dumt i henhold til cookies osv du kanskje vil spare på.

 

 

Var skikkelig lurespørsmål det der, nå fikk jeg litt å knaske på... må tenke litt.

 

 

Karmacom

Lenke til kommentar
Hvor stor bør en sånn være for å støtte OS slik som du beskriver??

Hvor stor bør hva være? minnekort? RAM-disk?

 

Eller mener du nå virtuelle minnefilen i Windows? (pagefile.sys)

 

Den burde være statisk, slik at windows ikke forminsker/forstørrer den hele tiden etter behov, noe som fører raskt til fragmentering. "regelen" her er at den skal være på minst det samme som man har av RAM installert på maskinen.

F.eks hvis du har 512MB ram, så burde den ligge på rundt 6-700MB.

Men det er mye uenighet og diskusjon rundt det emnet.

 

Jeg ble litt forvirra nå.

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Hvor stor bør en sånn være for å støtte OS slik som du beskriver??

Cenatec Ramdisk Må dessverre avslutte nå (klokka). Ta igjen senere... :thumbup:

Ok, kan ikke si jeg har noe særlig kreativitet på det området.

Problemet er at ting forsvinner jo, så vanskelig å bruke til de tingene

man virkelig kunne fått nytte av å bruke det på, som f.eks prefetch-filer.

 

Men ikke prøvd RAM-disk siden tidlig 90 tallet, interressant dog.

 

 

Karmacom.

Lenke til kommentar
Kontrol panel->System->Advanced->Environment Variables <- dekker ikke alle registeroppføringene og vil føre til feil hvis du har installert enkelte applikasjoner som belager seg på disse ekstra oppføringene som har lagt seg til etter at Windows ble installert. For å være på sikre siden burde man søke gjennom registeret.

 

Bra guide! :)

 

Jeg skriver inn "\temp" i "find"-kommandoen i Regedit, men får ikke opp noen ting...er jeg på villspor? Er over hodet ikke inne på registerendringer....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...