Gå til innhold

Skjerm mod! to 17" LCD!

Anbefalte innlegg

Jeg fant fort ut at dual skjerm med tykke kanter ødelegger en god del av opplevelsen så hva gjør man når man har dremel, for mye fritid og er veldig nyskjerrig på hvordan ting er inni?

Jo man skrur opp og ser hva man kan få til!

Dette var det jeg endte opp med (veldig stolt ;-)

thumbskjermmod.jpg

Som en ivrig leser av dette forumet tenkte jeg at det kanskje var på tide at jeg kunne legge inn noe gøy her, så her er en liten guide til hvordan få tynnest kant mellom to skjermer.

OBS! Absolutt alt som heter garanti vi definitivt forsvinne ved å prøve å gjøre noe liknende som jeg gjorde, det er også veldig lett å ødelegge skjermen, du er herved advart. PS! dette er en guide til Acer AL1711(b), så det er mest sannsylig at andre skjermer IKKE er bygget på den samme måten (med unntak av "Value line" serien til Acer).

Du kan trykke på alle bildene for større versjoner :-)

Du trenger:

1. Skjerm (nei sier du det?)

2. Skrutrekker med passende hode/bits.

4. Teppekniv

4. Dremel (eller sandpapir og mye tolmodighet)

1. Slik ser skjermen ut fra fabrikk:

thumbskjermmod01.jpg

---

2. Begynnelsen...

thumbskjermmod03.jpg

Først tar du en skrutrekker (i mitt tilfellet en Bosch IXO, 349kr) svært hendig til skruing, og skrur ut skruene bak (4stk.)

---

3.

thumbskjermmod04.jpg

Bruk neglene dine i den lille sprekken mellom front og bakdekselet og "brekk" ut fronten, det er ca 2-3 fester på hver side.

---

4.

thumbskjermmod05.jpg

Skjermen uten front dekselet.

---

5.

thumbskjermmod06.jpg

Plastkanten som skal bort!

---

6.

thumbskjermmod07.jpg

Oj, her støttet jeg på et problem, det er skrudd to skruer inn på sidene av skjermen, slik at jeg ikke kan kutte så utrolig mye av kanten, hvis ikke...

---

7.

thumbskjermmod08.jpg

Brakketten til knappene i front må fjernes (4stk. skruer)

---

8.

thumbskjermmod09.jpg

Skruene fjernet, nå viser det seg hvorfor jeg ikke har klart å fjerne foten eller skjermen fra bakdekselet. Først må man fjerne foten for så å skru ut noen skruer som fester foten i selve skjermen!

---

9.

thumbskjermmod10.jpg

Foten er festet med samme type klips som front dekselet, men disse virker litt større og jeg kommer ikke til med fingerene, hva gjør man?

---

10.

thumbskjermmod11.jpg

Jo, man tar noe billig, laget av plast (rimi penn) for å dytte klipsene av, hvis du bruker metallskrutrekker kan det fort brekke klipsen eller lage lekkre riper hvis du glipper...

---

11.

thumbskjermmod12.jpg

Dekselet med klipsene som dekket foten er fjernet og her kommer fire skruer til syne, disse er det som kobler skjermen, bak dekselet og foten sammen. Skru disse ut (4 skruer).

---

12.

thumbskjermmod13.jpg

Ah... Dekselene er løs og skjermen ligger å hviler på min flotte IKEA seng :-)

---

13. Selve kuttingen... Her er det MER ENN SVÆRT VIKTIG at du kutter riktig side av dekselet! Skjermen som skal stå til høyre, skal kytte venstre kant, skjermen som står til venstre, skal kuttes høyre kant.

thumbskjermmod14.jpg

Kuttingen bør skje et sted der du har muligheten til å la plastfragmenter få flyte fritt og lett mulighet for å koste opp... I mitt tilfelle, badet.

---

14.

thumbskjermmod17.jpg

Jeg målte opp hvor mye jeg kunne kutte og fant ut at det var perfekt å følge den innerste kanten du se på bildet.

---

15.

thumbskjermmod19.jpg

Dra teppekniven mange ganger, ganske/veldig hardt nedover kanten og lag et DYPT spor. OBS! Husk også på å kutte hele kanten, altså fra toppen, ikke bare innvendig... Se pilen på neste bilde!

---

16.

thumbskjermmod20.jpg

Bruk makt, men ikke for mye makt så du brekker dekselet, og brekk av det biten du skal fjerne. Hvis du føler at det ikke går, så bruk teppekniven og skjer flere ganger i sporet<- det er VELDIG viktig, hvis du ikke har lyst til å brekke kanten altså...

---

17.

thumbskjermmod21.jpg

Gratulerer, hvis ikke du brakk dekselet i to, da må du kjøpe lim...

Du har nå kommet et stykke på vei!

---

18.

thumbskjermmod22.jpg

Siden kanten kanskje ikke ble helt rett, spesielt i bunnen og toppen tar du frem dremelen (eller sandpapir, jeg brukte begge deler) og gjevner ut det som måtte være av ugjevnheter.

---

19.

thumbskjermmod23.jpg

Dremel lager mye støv og en lekker lukt av brent plast, denne plasten kan bli svært varm og kan brenne huden din og klærne dine, bruk derfor stygge klær og evt. hansker.

---

20.

thumbskjermmod24.jpg

Så var det selve kanten, den kanten som er synlig forfra, så vær ekstra forsiktig med å kutte her! Kanten er på originalt på 19mm (ser ut som 17-18mm på bildet, men det ble litt rar vinkel).

---

21.

thumbskjermmod25.jpg

For å tegne opp hvor du skal kutte i kanten må du først fjerne skruene som jeg skrev om i punkt 6. Disse skruene holder metallbakdekselet på skjermen fast i frontdekselet. Disse to skruene skru jeg ut på riktig side av skjermen (se punkt 13).

---

22.

thumbskjermmod26.jpg

Skjermen legges i det ferdige bakdeskselet og du kan begynne å måle!

---

23.

thumbskjermmod27.jpg

Legg skjermen (med bakdeselet på) på hode hvilende på front dekselet.

---

24.

thumbskjermmod28.jpg

Legg teppekniven intill bakdekselet og metallkanten til skjermen. Bruk ganske mye makt for å holde den paralellt mens du fører den ned til front dekselet og kutt et lite spor i front dekselet. Hvis du er fornøyd med kuttet så skjærer du det samme sporet flere ganger, mange ganger.

---

25.

Har visst for mange bilder, så klikk her for å se det siste!

Husk å kutt helt, Helt, HELT ned slik at det er lett å brekke det av...

---

26.

Gjør som du gjorde i punkt 16, 17 og 18. Men nå må du være ekstra forsiktig på ikke å ta i for hardt for ikke å brekke kanten i to...

---

27.

Gjør skritt 2-12 i omvendt rekkefølge og "vips" :p så har du en mye tynnere kant enn den du begynte med!

---

28. Sist, men IKKE minst!

Gjør det samme med skjerm nummer 2, men husk at du nå skal kutte motsatt kant av det du gjorde med en første skjermen...

------

I mitt tilfellet ble kanten redusert fra 19mm til 9mm, noen vil sikkert påstå; så mye jobb for bare 10mm! Men saken er den at jeg har jo to skjermer slik at jeg faktisk fikk fjernet 2cm i mellomrom mellom skjermene, og alle som har to skjermer ved siden av hverandre vet hvor irriterende kanten på midten er :-)

LES DEL 2 HER!

Håper noen kan få bruk for dette, men det er vel heller usikkert... Trenger du flere bilder, større bilder eller lurer på noe så mail meg, eller send PM.

Beklager evt. skriveleifer, er litt sliten etter all moddingen :p

---

Edit: skrev feil forklaring på "mer enn svært viktig", hehe... Og enda flere skrivefeil... Har oppdatert målene på plastkanten etter del2!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Eller så kan du bare bruke en gammel 15" skjerm til 200kr og en ikkefulltsågammelmenallikevelgammel 17" skjerm, begge to CRT, og sette ved siden av hverandre. For å få dem til å funke best med hverandre må man ha lik oppløsning på begge og sette skjermene slik at det er 9 cm mellom skjermbildene.

Høres litt Øst-Europeisk ut, men funker helt fett. Kostet meg ca 200 kr, i forhold til 10 000 kr som det koster for to LCD skjermer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...