Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar acer pc : Den vil ikke lese dvd'er.

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd 2 forskjellige dvd brennerer i den. Samme resultat.

Det virker som om dvd brenneren ikke sender signal, selv om den leser og styrer på når jeg putter i noe.

Den fungerte 1 gang etter jeg tok den ut og satte den på plass igjen, men startet vista så var det same shit all over again.

Noen eksperter her som har peiling på dette. Jeg finner ikke ut av dette. :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om du har korrekte drivere for DVD-rommen.

Hva mener du med "Den fungerte 1 gang etter jeg tok den ut og satte den på plass igjen, men startet vista så var det same shit all over again." Er vel vanskelig å se at den virtker uten at operativsystemet er igang?

Ligger problemet ditt i å lese en DVD, lese en CD eller i å brenne en DVD-plate?

Lenke til kommentar
Hva mener du med "Den fungerte 1 gang etter jeg tok den ut og satte den på plass igjen, men startet vista så var det same shit all over again." Er vel vanskelig å se at den virtker uten at operativsystemet er igang?

Jeg skal formatere den så satte inni vista dvd. Den startet opp automatisk og begynte å laste opp verktøya slik at det er mulig å formatere osv. Da restartet jeg den igjen pga jeg skulle brenne noen bilder på en dvd. Da ville den plutselig ikke fungere igjen.

Den finner stasjonen, men den vil ikke finne innholdet på platene.

Den vil ikke registrere dvd spilleren i bios nå en gang.

Ligger problemet ditt i å lese en DVD, lese en CD eller i å brenne en DVD-plate?

Den vil ikke lese,brenne verken cd'er eller dvd'er.

Selv om jeg har prøvd 2 forskjellige spillere. Den ene skal ihvertfall fungere da den er helt fin på en annen bærbar. Det er snakk om 2 identiske dvd brennerer.

Satser på at du forstår mer nå. :)

Viss ikke så brøl ut. :p

Lenke til kommentar
Jeg skal formatere den så satte inni vista dvd. Den startet opp automatisk og begynte å laste opp verktøya slik at det er mulig å formatere osv. Da restartet jeg den igjen pga jeg skulle brenne noen bilder på en dvd. Da ville den plutselig ikke fungere igjen.

Den finner stasjonen, men den vil ikke finne innholdet på platene.

...

Viss ikke så brøl ut. :p

Du sier du formaterte harddisken. Men har du installert Vista på nytt inklusive hovedkortsdrivere?

Lenke til kommentar

hvor sier jeg det? :p

Jeg vil formatere den, men jeg har ikke kommet så langt siden den kun har lastet opp dvd'en en gang når jeg starte den. Da det skjedde trodde jeg den var i orden så jeg avbrøt og restartet den pga jeg skulle brenne ut noen bilder. Men da ville ikke brenneren fungere igjen. Kun den ene gangen brenneren fungerte. Skulle bare formatert den da. :)

Installasjonen som er på den nå er den som var på nå den ble kjøpt.

Prøvd å installere hovekort-driverne på nytt. Ikke noe forskjell.

Men det har vært 2 antivirus programmer på den. Norton og norman. Eller hva sistnevnte heter.

Har slettet begge, men kan det være det som skaper krøll?

Lenke til kommentar

Nå datt jeg litt ut her... :grin:

Du nevner en annen bærbar - test begge dvd-drevene; funker disse så er det maskinen.

Finner biosen drevet og kan bootes/leses ifra (prøv en live linux cd),

så er det vista som feiler et sted. Kanskje driverfeil som PerB nevner.

Litt rask men grei sjekk liste.

Format disk og reinnstaller.

Lenke til kommentar

Fant frem mailen fra Acer support. Om ikke dette fungerer så vet ikke jeg.

" 1. Start Registerredigering (Regedt32.exe). Vista: Start -> skriv regedit (i søkefeltet) og trykk på regedit ikonet som kommer opp og trykk fortsett. XP: Start -> kjør -> skriv : regedit -> trykk OK.

2. Finn verdien for UpperFilters under følgende nøkkel i registret:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

3. Velg Slett på Rediger-menyen, og klikk deretter OK.

4. Finn verdien for LowerFilters under den samme nøkkelen i registret:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

5. Velg Slett på Rediger-menyen, og klikk deretter OK.

6. Avslutt Registerredigering.Obs! Hvis du etter at du har fjernet Upperfilters-verdien og Lowerfilters-verdien, mister funksjonalitet i et bestemt program, for eksempel programvare for CD-brenning, må du kanskje installere den programvaren på nytt. Hvis problemet oppstår på nytt, spør programvareleverandøren om hjelp.

7. Hvis du etter at du har fjernet Start datamaskinen på nytt. "

Lenke til kommentar

Tnx for hjelpen, men jeg har allerede prøvd det. Gjort det selv, og har prøvd å gjøre det gjennom ett program.

Når jeg har startet den og laster opp nvidia oppstartgreier :p ) så sier den at kabelen bør sjekkes.

Men er ikke noe kabel, har skiftet spiller osv..

Men det er 2 antivirus programmer på den. Norton 360 (utgått lisens) og norman eller hva det heter. Ingen av de er aktive, men de blir lastet opp når windows starter. Jeg har prøvd å slette de mange ganger, men som sikker noen av dere vet så er det ett helvete å få vekk disse programmene. :p

Men kan det vær årsaken? Eller skal jeg bare konkludere med at det er hardware feil. Hovedkortet eller noe som er defekt siden det blir sagt at kabelen er dårlig.

Lenke til kommentar

Programmer sier mye rart :!: - og å blande inn disse programmene blir litt feil. (Men det skader ikke å holde seg langt unna de to :-) )

Legg inn OS på nytt - om ikke det fungerer så vil jeg anbefale å sende den inn på rep. En spesialist med fiklende fingrer på pcen vil kanskje gi deg et nøyaktig svar på hva som er feilen.

Selvsagt, en kabel kan være feilen. Det oppdaget jeg på min bærbare. På rep. fant dem ut at sokkelen på skjermkabelen satt akkurat litt for løst, så den skurret på bildet. Og da hadde det gått nesten 15 mnd etter ett fall i bakken.

Endret av exiplot
Lenke til kommentar
Legg inn OS på nytt - om ikke det fungerer så vil jeg anbefale å sende den inn på rep. En spesialist med fiklende fingrer på pcen vil kanskje gi deg et nøyaktig svar på hva som er feilen.

Jeg skal jo legge inn OS på nytt, men blir litt vond når jeg ikke får den til å lese dvd\cd plater.

Er det mulig å gjøre de ifra minnebrikke?

Lenke til kommentar

Har du sjekket at platen med operativsystem er skader/riper. Hvis det er en original uskadet DVD skal du kunne starte med denne og reformatere harddiksen din. Når dette slik su etterhvert beskriver kan det skyldes flere forhold, bl.a. feil med minne (kan testes med minnetestprogrammer), feil med DVD-platen (evt. at denne er tilpasset annen hardware), feil med DVD-leseren elelr hovedkort, feil i BIOS-oppsett (forsøk med default-verdier (fall-safe) og kun endre boot-rekkefølge).

Nå du booter fra DVD har registry ingenting med saken å gjøre. Operivisystem, settinger, drivere som allerede er på harddisken benyttes ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...